آشنایی با یک حدیث عجیب

آشنایی با یک حدیث عجیب

طبق حدیث مستند، میزان مشکلات هرکسی به‌قدر ظرفیت ایمان اوست. هرقدر انسان بیشتر اهل ایمان باشد، گرفتاری بیشتری دارد تا صبر او لایق پاداش عظیم الهی باشد.

آشنایی با یک حدیث عجیب

هیات: گرفتاری و مشکلات بخشی جدانشدنی از زندگی انسان در این دنیاست. اما طبق آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام، حکمت مشکل و گرفتاری اهل ایمان با گرفتاری‌های غیر مؤمنین تفاوت دارد. همان طور که نوع رفتار و واکنش و همچنین سرانجام و آثار این ابتلائات برای این دو گروه متفاوت است.

امام صادق علیه السلام در حدیثی فرموده‌اند: پدرم حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمودند که سخت‌ترین مردم از نظر گرفتاری و مشکلات و بلاها، پیامبران و بعد از آن‌ها اوصیا علیهم السلام و سپس انسان‌های شریف و بعد از آن افراد شریف‌تر از دیگران هستند و اساساً مؤمن به مقدار اعمال نیکی که انجام داده مبتلا می‌شود. بنابراین کسی که دین و کردارش صحیح است، ابتلائات او شدید و سخت است. به این علت که خدای متعال دنیا را اجر و پاداش برای مؤمن و عقوبت برای کافر قرار نداده است و کسی که دینش سخیف و عملش ضعیف باشد، ابتلائات کمتری دارد و بلا گرفتاری نسبت به مؤمن از ریزش باران به سطح زمین سریع‌تر است.

آشنایی با یک حدیث عجیب
آشنایی با یک حدیث عجیب

آن حضرت در حدیث دیگری نیز درباره شدت امتحانات الهی و گرفتاری‌های اهل ایمان فرموده‌اند: اگر مؤمن به قله کوهی هم برود، هرآینه خدای متعال کسی را به آنجا می‌فرستند تا او را آزار و اذیت کند و مؤمن را بر این آزار شدن و صبر، اجر بدهد.

همچنین امام زین‌العابدین علیه السلام از پدر بزرگوار خود، حضرت سیدالشهدا امام حسین علیه السلام و آن حضرت از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله نقل فرمودند که: من و پیامبران پیش از من و مؤمنین، پیوسته مبتلا به کسی شده و می‌شویم که ما را آزار می‌دهد و اگر مؤمن بر بالای کوهی هم باشد، محققاً حضرت حق تعالی برای او شخصی را آماده می‌کند که آزارش دهد تا به این طریق اجر و ثواب ببرد.

حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نیز فرموده‌اند: از زمانی که مادر من را به دنیا آورد، پیوسته من مظلوم بودم.

منبع: تسنیم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *