آمادگی کامل ایران برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / آمادگی کامل ایران برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با مراجع عظام تقلید از آمادگی کامل‌ برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی خبر دادند.

آمادگی کامل ایران برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی

هیات: حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب به همراه سید صادق حسینی با حضور در دفاتر حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و حسین نوری همدانی با این مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این دیدارها به ارائه گزارشی از وضعیت اعزام زائران ایرانی به مراسم حج 1401 پرداخت و با اشاره به شرایط پیش رو، برنامه‌ریزی‌های اجرایی، آموزشی و فرهنگی ویژه زائران ایرانی بیت‌الله الحرام را مثبت ارزیابی کرد.

وی با اشاره به سهمیه‌بندی عربستان مبنی بر اعزام 45 درصدی زائران ایرانی و اعلام شرط سنی زیر 65 سال، از رایزنی‌ها برای افزایش سن جهت تشرف و به تناسب آن افزایش تعداد زائران خبر داد و گفت: نظر اصلاحی و سازنده خود را در این زمینه به دولت عربستان اعلام کرده‌ایم.

نواب با اشاره به آیه « وَلِلَّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ البَیتِ مَنِ استَطاعَ إِلَیهِ سَبیلًا»، شرط سنی را سبب محروم شدن تعداد بسیاری از مسلمانان از حج عنوان و ابراز امیدواری کرد که با برداشتن شرط سنی و اعمال شرط مورد نظر آیه یاد شده و روایت‌های دینی، حج امسال در بهترین شرایط ممکن برگزار شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که شرط سنی حضور زائران در موسم حج به افراد بالای 70 تا 75 سال افزایش یابد و نداشتن بیماری زمینه‌ای ملاک حضور در سرزمین وحی قرار گیرد، افرادی در بین زائران هستند که در سلامت کامل بوده و می‌توانند حج را به انجام برسانند و از طرفی تضمینی بر سلامت جسمی افراد پایین‌تر از سن 65 سال وجود ندارد.

آمادگی کامل ایران برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به مسئله کرونا و تعطیلی موسم حج در دو سال گذشته، از آمادگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی گفت و اظهار داشت: امسال شرایط سختی را پیش رو داریم، اما شرایط لازم برای حضور در مراسم باشکوه حج مهیا است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل کاروان‌ها و آمادگی روحانیان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که با توجه به محدودیت زمانی، مقدمات لازم به خوبی فراهم شده و مسئولان بتوانند خدمت‌گزار خوبی برای زائران خانه خدا باشند تا حج امسال را برگزار کنند.

سید صادق حسینی نیز در این دیدارها از اعزام تعداد 39 هزار و 600 نفر به حج امسال خبر داد و با ارائه گزارشی از خدمات سازمان حج و زیارت در زمینه اسکان، تغذیه، حمل و نقل و سایر عملیات اجرایی گفت که در داخل کشور هیچ مشکلی برای اعزام‌ها وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سهمیه ایران در سال‌های گذشته 85 هزار نفر بوده است و در سال 1399 نیز 74 هزار و 500 نفر آماده اعزام شده بودند که به سبب کرونا کار متوقف شد، گفت: امسال به سبب کاهش سهمیه تنها 39 هزار و 600 نفر اعزام می‌شوند.

وی نیز شرایط لازم برای برگزاری حج و اعزام زائران را مهیا دانست، اما فقدان رابطه کنسولی بین ایران و عربستان را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و افزود: اولین پرواز به سمت عربستان 23 خردادماه و آخرین پرواز نیز 7 مردادماه از عربستان به سمت ایران صورت می‌گیرد.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *