آنان که حق‌الناس بر عهده دارند از وادی مرصاد عبور نمی‌کنند

خانه / پیشنهاد ویژه / آنان که حق‌الناس بر عهده دارند از وادی مرصاد عبور نمی‌کنند

استاد حوزه علمیه گفت: هیچ کس نمی‌تواند از وادی مرصاد عبور کند چراکه آنجا خداوند خود ایستاده که حق‌الناس را از انسان بستاند.

آنان که حق‌الناس بر عهده دارند از وادی مرصاد عبور نمی‌کنند

هیات:حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا آقا میری شامگاه دوشنبه در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: عوالم پس از این دنیا قضایایی دارد که همه ما ناخواسته انتظار آن را می‌کشیم.

وی افزود: از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند یک پل فرعی بر روی صراط قرار گرفته که نام آن مرصاد است؛ مرصاد یعنی کمینگاه جایی که انسان را رصد می‌کنند و جلوی افراد را می گیرند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم می فرماید همه شما یک عبوری به جهنم دارید، عنوان کرد: پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم می‌فرمایند همه ناگزیر از این جهنم عبورمی‌کنید پس قبل از عبور از آن اعمال خود را محاسبه کنید، قبل از این که شما را پای میز محاکمه بکشند نفس خود را محاسبه کنید.

آنان که حق‌الناس بر عهده دارند از وادی مرصاد عبور نمی‌کنند

حجت‌الاسلام آقامیری ادامه داد: پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در ادامه روایت فرمودند خود را به حساب بکشید و بمیرید قبل از اینکه شما را بمیرانند؛ یعنی تمام هوای نفسانی و قوای شهوانی را در خود از بین ببرید.

وی با استناد به روایت دیگری مبنی بر اینکه مردم همه خوابند وقتی که مردند تازه از خواب بیدار می شوند، اظهار کرد: وقتی انسان‌ها از روی پل صراط عبور می‌کنند به حساب آنها رسیدگی می‌شود، اگر انسان پس از رسیدگی به مسائلی نظیر نماز، روزه، حج، خمس، جهاد، واجبات، احسان به والدین، صله رحم مشکلی نداشته باشد تازه به وادی مرصاد می‌رسد که وادی حق الناس است.

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به فرمایشی از امام صادق علیه السلام گفت: هیچ کس نمی‌تواند از وادی مرصاد عبور کند چراکه آنجا خداوند خود ایستاده که حق‌الناس را از انسان بستاند. ما تصور نکنیم که حق‌الناس تنها به امور  مالی مربوط است بلکه خوش اخلاقی و بداخلاقی هم حق الناس است.

حجت‌الاسلام آقامیری ادامه داد: به عنوان مثال یکی از موارد حق الناس بیهوده بوق زدن یا ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای همسایه است.  در روایت از شخصی نزد پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم آمد که من می‌خواست که توبه کند، او گفت من از درباریان بنی‌امیه هستم آیا می‌توانم توبه کنم پیامبر فرمودند در صورتی می‌توانی توبه کنی که ذره ذره حقوق مردم را پرداخت کنی تا زمانی که حق الناس بر عهده تو باشد توبه تو پذیرفته نیست.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *