آنچه باید بچه هادرباره سیاه پوشی بدانند

خانه / پیشنهاد ویژه / آنچه باید بچه هادرباره سیاه پوشی بدانند

هر ساله نزدیک به محرم که می شود، عده ای هجمه های زیادی علیه لباس سیاه و پوشیدن آن توسط مردم به راه می اندازند تا دیگران را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

آنچه باید بچه هادرباره سیاه پوشی بدانند

هیاتهر سال نزدیک به محرم عده ای با راه اندازی شایعات  شبهه هایی در زمینه نقد و به چالش کشیدن لباس سیاه و مشکی پوشی در فضای مجازی هجمه هایی به راه می اندازند ، حتی افرادی نیز هستند که با آوردن روایاتی در مذمت لباس سیاه آن را لباس عباسیان و دوزخیان می دانند و مطرح می کنند که از سوی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم لباس سفید تنها تأکید شده است.

شیعیان هر سال در ایام محرم و صفر به خاطر شهادت امام حسین علیه السلام سید و سالار شهدا و یارانشان و نشان دادن حزن و اندوه نسبت به این ظلم به امام شیعیان لباس مشکی تن می کنند و محلاتشان را سیاه می بندند، کما اینکه همه ما ایرانیان از دوران باستان هم با از دست دادن عزیزانمان لباس سفید به تن نمی کردیم و یا به دلیل احترام گذاشتن به خانواده عزیز از دست داده تا چهل روز مشکی بر تن داریم.

خانواده ها در این ایام که می خواهند منازل و محلاتشان را مزین به پارچه های مشکی عزاداری حسینی کنند، می بایست برای فرزندانشان این را توضیح دهند که این سیاه پوشی و سیاهه زنی به دلیل از دست دادن امام شیعیان است که با قیامش باعث زنده نگه داشتن دین اسلام شد، درحالیکه اگر این کارهای سمبلیک را انجام ندهیم ممکن است در سیاهه های تاریخی عزاداری شهدای کربلا و فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم گم شود.

آنچه باید بچه هادرباره سیاه پوشی بدانند

از قدیم الایام نزدیک به ماه محرم که می شدیم، پدرها و پدربزرگ هایمان سیاه پوشی را و خود را برای مراسم عزاداری سرور و سالار شهدا امام حسین علیه السلام آماده می کردند، همین زنده نگه داشتن آداب و رسوم باعث شد که سوگواری سیدالشهدا علیه السلام به فراموشی سپرده نشود و باعث تعجب دیگر ادیان باشد که چطور بعد از 1400 سال هنوز فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و خونخواهی از او که خونخواهی مظلوم از ظالم است، پابرجا است.

یکی از مهمترین وظایف والدین در منازل، روحانیون، مبلغان و مداحان در مساجد و تکایا این روزها این است که این فلسفه را به جوانترها توضیح دهند تا آنها هم جذب افکار انحرافی نشوند.

*لباس سیاه نماد عزاداری و ماتم در شاهنامه فردوسی

سنت سیاه پوشی یک سابقه طولانی چون عمر بشر دارد و در فرهنگ ایرانیان باستان، یونان و اعراب قدیم هم این سنت برای عزاداری وجود داشته است. حتی ما در شاهنامه فردوسی می بینیم که جامه سیاه، نماد غم و اندوه و ماتم است. در روایات داریم که امام باقر علیه السلام فرمود: زنان بنی هاشم در سوگ ابا عبد الله علیه السلام جامه سیاه بر تن کردند، زمانی که امام حسین بن علی علیه السلام به شهادت رسید، زنان بنی هاشم لباس های سیاه و جامه های خشن مویین پوشیدند و از گرما و سرما شکایت نمی‌کردند.

بنابراین اگر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم به پوشیدن لباس سفید تأکید می کردند، به این معنی نیست که غیر از حالت عادی هم سیاه پوشی وجود نداشته باشد، بهرحال سیاه پوشی در شهادت حضرت حمزه و جعفر طیار در تاریخ، سیاه پوشی حضرت زهرا(س) در سوگ پدر، امام حسن علیه السلام در شهادت علی علیه السلام و سیاه پوشی بانوان خاندان رسالت در شام و مدینه در شهادت امام حسین علیه السلام در تاریخ ثبت شده است.

در میان منابع شیعی «محاسن برقی» ج دوم، صفحه 420 و «وسائل الشیعه» ج سوم ، صفحه 238 آمده که نخستین کسانی برای اباعبدالله علیه السلام سیاه پوشیدند، زنان بنی هاشم بودند که اقامه عزا کردند و حتی امام سجاد علیه السلام برای عزاداری آنها غذا فراهم کرد. پس این عزاداری یک عزاداری معمولی نیست کما اینکه ما برای یک عزای معمولی در دوست و آشنایمان هم سیاه می پوشیم چه رسد به عزادرای سیدالشهدا علیه السلام که بخشی از فرهنگ ما است.

آنچه باید بچه هادرباره سیاه پوشی بدانند

ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه می‌نویسد؛ امام حسن علیه السلام در شهادت امام علی علیه السلام   لباس سیاه پوشیده و برای مردم خطبه خواندند. حتی اگر بخواهیم به نوشته های دیگر علمای دین هم برگردیم، مرحوم سیدمحمد کاظم یزدی درباره لباس سیاه پوشیدن می گویند: این کار موجب خوشنودی پیغمبر خدا می شود چرا که نوعی اظهار حزن و مصیبت است.

خانواده ها بهتر است از همان شب ابتدایی محرم سیاهه بندی در کوچه و اطراف منازلشان و حتی جلوی درب خانه و ورودی منزل را حتی با یک پارچه ساده مشکی یا طرح دوزی شده با نام امام حسین علیه السلام و محرم آغاز کنند. این اتفاق از ابتدای محرم اگر بیافتد باعث می شود که نام و یاد شهدای کربلا تنها برای یک روز نماند بلکه قصه های یاران امام از همان ابتدای محرم بر زبان ها باشد و بچه ها با آن آشنا شوند.

اگر فلسفه و قیام امام حسین علیه السلام به درستی به مردم بازگو شود، شیعه دچار انحراف نمی شود و به راحتی می تواند پاسخگوی هجمه های منحرفان و گمراهان باشد.

آنچه باید بچه هادرباره سیاه پوشی بدانند

*به بچه ها چه چیزهایی را آموزش دهیم؟

والدینی هستند که می‌پرسند چطور مفهوم قیام امام حسین علیه السلام را به بچه ها بیاموزند؟ پاسخ این است که باید گفته شود قیام امام حسین علیه السلام یک جنگ معمولی علیه دشمن نبوده است، امام برای زر و زور و ثروت قیام نکرد، بلکه در برابر ظلم و ستم ایستاد و در نهایت هم جان خود و اطرافیانش را تقدیم خدا کرد. امام به ظاهر به شهادت رسید اما به واقع قیامش در تاریخ باقی ماند و نشانه اش همین که بعد از 1400 سال هنوز نامش باقی مانده است.

این آموزش ها را می توان همراه با قصه و داستان و همینطور خاندن زیارت عاشورا و ترجمه آن برای بچه ها می توان همراه کرد و برای سیاه پوشی هم توضیح داد که در این رسم رمز و رازی است که نشانه حزن و ندوه پیروان اهل بیت علیه السلام است که لباس سیاه تن کنند و عشق و دوستی شان را به اهل بیت علیه السلام هر ساله نشان داده و تجدید کنند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *