آیا ریاست جمهوری یک پست تشریفاتی هست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / آیا ریاست جمهوری یک پست تشریفاتی هست؟

به نظر شما وضعیت کشور به تصمیمات شخص رئیس‌جمهور بستگی داره؟

آیا ریاست جمهوری یک پست تشریفاتی هست؟

هیات592 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند که از این تعداد دست‌کم ۴۰ نفر را افراد سرشناس تشکیل می‌دهند. رقمی بی‌سابقه که مشابه آن را در کم‌تر کشوری می‌توان مشاهده کرد.

اقبال گسترده برای دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری در ایران در حالی صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌های زرد و بعضی از مسئولین سابق و فعلی که مجدداً کاندیدا شده‌اند بارها از تشریفاتی بودن مقام ریاست جمهوری گفته بودند.

تاجزاده یکی از این افرادی است که تا پیش از انتخابات، از اختیار نداشتن دولت و وجود دولت پنهانی سخن می‌گفت! اما نامزدی او در انتخابات نشان می‌دهد که حتی او هم اعتقادی ندارد که رئیس‌جمهور تشریفاتی است.

در دولت‌های گذشته، هم‌زمان با افزایش نارضایتی‌های مردمی، روسای جمهور بر «اختیار نداشتن» تأکید می‌کردند. همان‌ افرادی که در تبلیغات انتخابات با وعده‌های بزرگ برای حل مشکلات روی کارآمدند.

تغییرات گسترده در دوره‌های مختلف هم نشان می‌دهد که وضعیت کشور تا حد زیادی به تصمیمات شخص رئیس‌جمهور بستگی دارد. رئیس‌جمهور بودجه را در اختیار دارد و تقریباً تمام ادارات در سراسر کشور زیر نظر او اداره می‌شود. دولت با تغییر بودجه برای نهادهای مختلف، حتی اگر دولتی نباشند، به‌راحتی می‌تواند فعالیت‌های آن‌ها را کنترل کنند. برای مثال دولت‌‌های مختلف در برهه‌های متفاوت با اعمال فشار مالی به صداوسیما یا شهرداری‌ها، مقامات این سازمان‌های غیردولتی را مجبور به تغییر رویه کرده‌اند اما تلاش برای فرار از پاسخگویی به سو مدیریت‌ها باعث شده تا روسای جمهور از اختیارات خود گلایه کنند. آن‌هم در حالتی که در سی سال اخیر، هیچ دولتی چهارساله نبوده و روسای جمهور، برای دوره دوم هم ثبت‌نام کرده‌اند؛ بنابراین هیچ رئیس‌جمهوری، برخلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند خود را هیچ‌کاره فرض نکرده وگرنه دلیلی بر نامزدی مجدد وجود ندارد.

خاتمی در سال ۷۹ هم‌زمان با نارضایتی‌های مردمی گفته بود: «رئیس‌جمهور در مواردی از شهروند عادی هم اختیار کمتری دارد!» این ادعای عجیب در حالی بیان شد که او چند ماه بعد مجدداً در انتخابات نامزد شد. وی در آستانه انتخابات ۸۸ در سخنرانی مفصلی توضیح داد که هیچ‌‌گاه رئیس‌جمهور را تدارکاتچی نمی‌داند.

احمدی‌نژاد هم مکرراً ادعا می‌کرد «نگذاشتند کارکنیم» تا مسئولیت مشکلات را بر عهده نگیرد اما او هم برای بار دوم پس از دوران ریاست جمهوری در انتخابات نامزد شده است!

ادعای هیچ‌کاره بودن رئیس‌جمهور را معمولاً همان‌ها بیان می‌کنند که بیشترین تلاش و هزینه را برای پیروزی در انتخابات به کار می‌برند. البته در ایران هم مانند سایر کشورها، قوای دیگر با اختیارات مختلف وجود دارد اما رئیس‌جمهور در ایران باوجود شوراهای عالی می‌تواند حتی برای نهادهای غیردولتی تصمیم‌سازی کند و هر مانعی را برای رفع مشکلات از میان بردارد؛ بنابراین تقریباً هیچ مسئله‌ای نیست که رئیس‌جمهور بخواهد ولی نتواند برای حل آن اقدام کند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *