اخبار ویژه روزنامه‌ها 18مرداد

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه‌ها 18مرداد

خبرنگار باید نقاد باشد یا زینت‌المجالس مقامات دولتی؟!

روزنامه کیهان **

خبرنگار باید نقاد باشد یا زینت‌المجالس مقامات دولتی؟!

آیا می‌شود تعارفات مسئولان دولتی را در روز خبرنگار جدی گرفت حال آن که مطبوعات منتقد تحت فشار دولت قرار دارند؟

سایت الف ضمن انتشار این تحلیل نوشت: تیتر روز 13 مرداد روزنامه کیهان دقیقاً همانی است که می‌شود نوشته را آغاز کرد. جملات رئیس‌جمهور روحانی در مراسم تحلیف و جمله معروف؛ «پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان». اتفاقی که بارها نقض آن در این دولت اتفاق افتاد و بارها صدای منتقدان این نقض به رکنی از ارکان دولت نرسید. و همه این نقض وعده‌ها در حالی اتفاقی می‌افتد که دولت یازدهم بیشتر از همه شعار «زنده باد مخالف من» سرداد. در حقیقت یکی از پررنگ‌ترین وعده‌های انتخاباتی این دولت نرم شدن برخورد با منتقدین در عمل بود و در طول دو سال گذشته هم رئیس جمهور بارها و بارها گفت که از نقد استقبال می‌کند.

16 دی 92 روزنامه یالثارات الحسین اولین قربانی این عهدشکنی دولت شد و توقیف شد. بسته شدن این نشریه به اتهام توهین و افترا به دولت قطعاً خلاف وعده‌های روحانی در آزادی بیان مخالفین است.

مانند 9 دی با مدیرمسئولی آقای حمید رسایی که مشخصا مواضعی انتقادی نسبت به دولت آقای روحانی دارد تاکنون سه بار به حکم توقیف دولت یازدهم دچار شده است. تمام این توقیفات به استناد بند قانونی: «مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است. در صورت تخلف، «دادگاه می‌تواند» نشریه متخلف را موقتا تا دو ماه توقیف و پرونده را خارج از نوبت رسیدگی نماید.» انجام شده و بعد از آخرین آنها در دوازده مرداد سال جاری آقای رسایی در نامه‌ای خطاب به آقای جنتی، وزیر ارشاد می‌نویسد «هفته‌نامه 9 دی دوبار پیش از این در دولت یازدهم با استناد به این بند، توقیف شد که هر دو بار در بررسی قضایی به دلیل عدم کفایت مستندات، قرار منع تعقیب برای آن صادر و تبرئه شد».

در این بین و بعد از توافق هسته‌ای که دولت اصرار دارد آن را پایان یافته و به عنوان بزرگترین وعده انتخاباتی محقق شده خود قلمداد کند، وعده انتخاباتی آزادی بیان منتقدین نقض می‌شود و وطن‌ امروز و کیهان به خاطر انتقاد از مذاکرات تذکر می‌گیرند. برخورد دولت آقای روحانی فقط با رسانه‌ها صورت نگرفته بلکه ادبیات تند وی نسبت به منتقدین برای اولین‌بار مردم را با نوع جدیدی از انتقادگریزی دولت‌ها آشنا کرد. الفاظ بی‌سواد و بی‌شناسنامه و به جهنم آنقدر برای ادبیات سیاسی این کشور نامأنوس بود که تا مدت‌ها راجع به آن صحبت و نقد و نوشته تولید شد. رئیس‌جمهور می‌گوید که «دولت منتقدان و نقد سازنده و منصفانه را نعمت می‌داند» اما به نظر می‌رسد که باید از رئیس‌جمهور خواست تا نمونه‌ای از نقد منصفانه را به عنوان الگو به تمام رسانه‌ها و افراد منتقد بدهد تا دقیقا مشخص شود که انتقاد از دولت باید چگونه باشد که منجر به بسته شدن دهان منتقد نشود؛ هر چند امروز ارشاد در مراسم روز خبرنگار با اشاره به توقیف چندباره هفته‌نامه 9 دی و گلایه ضمنی از دادگاه ویژه روحانیت برای تبرئه 9 دی صریحا اعلام کرد که بار دیگر در صورت اصرار بر تخلف، این هفته‌نامه را به جای توقیف لغو پروانه می‌کند.

در پایان تحلیل الف آمده است: روز خبرنگار، امسال هم رسید و دوباره سیل پیامک‌ها و ایمیل‌ها و خبرهای تبریک به این قشر رسانه‌ای به راه افتاد. در این بین اما چند نفر این جمله آقای روحانی که «خبرنگاران وجدان زنده و دیدگان بیدار جامعه در مسیر تعالی و بهروزی هستند»، این جمله وزیر کار که «دولت به دنبال نشاط بیشتر در مطبوعات است» و یا جمله وزیر ارشاد که «مبارزه واقعی با فساد در سایه دسترسی آزاد به اطلاعات تحقق می‌یابد» را جدی می‌گیرند؟

چون ما در هیروشیما نسل‌کشی کردیم پس محدودیت هسته‌ای ایران لازم است!

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی وقیحانه به مناسبت سالگرد فاجعه بمباران اتمی هیروشیما گفت: این حادثه اهمیت توافق هسته‌ای با ایران را نشان می‌دهد!

به گزارش رویترز، جان کری در حاشیه مراسم هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما گفت: این رویداد، اهمیت توافق با ایران را نشان می‌دهد که با هدف کاهش احتمالی گسترش تسلیحات هسته‌ای انجام دادیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در مراسم یادبود حمله اتمی به شهر هیروشیما در جریان جنگ جهانی، «کازومی ماتسو» شهردار این شهر خواستار از میان برداشته شدن تسلیحات هسته‌ای شد.

کری همچنین در جریان سفر به کوالالامپور پایتخت مالزی گفت: هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما اهمیت توافق اخیر اتمی با ایران را برای جلوگیری از تکثیر سلاح هسته‌ای برجسته‌تر می‌کند.

یادآور می‌شود در اثر دو جنایت اتمی آمریکا در ناکازاکی و هیروشیما، بیش از 200 هزار نفر کشته و چند برابر آن مجروح شدند.

پیغام آقای تقلب به هاشمی درباره انتخابات خبرگان

یکی از دست‌اندرکاران فتنه 88 خطاب به هاشمی پیغام داد شرایط کشور حساس است و در انتخابات خبرگان حاضر شود.

به نوشته سایت کلمه (وابسته به فتنه سبز) مصطفی تاج‌زاده از طریق همسرش به هاشمی پیام داده که شرایط کشور حساس است و نگذارید فرد مورد نظر مصباح و جنتی رئیس خبرگان شود.

وی همچنین خطاب به هاشمی گفته است: نگران به گروگان گرفته شدن پرونده مهدی هم نباشید. حداکثر مدتی به زندان می‌آید و آب دیده می‌شود و برمی‌گردد.

تاج‌زاده دو سال پیش نیز با تظاهر به حمایت از هاشمی خواستار بازگشت وی به نمازجمعه  شده بود. تدارک حامیان فتنه برای به بازی گرفتن هاشمی در فتنه جدید اظهار همراهی با وی در حالی است که بنابر اظهارات صریح محسن هاشمی، همین جریان در انتخابات مجلس ششم علیه هاشمی فعالیت کرد و مانع از راهیابی وی به مجلس شد.

محسن هاشمی 9 دی‌ماه 1391 در مصاحبه با روزنامه زنجیره‌ای بهار ضمن متهم کردن مسئولان وزارت کشور به تقلب گفته بود:  «نمی‌توان خیلی از مسائل را واضح مطرح کرد چون باعث کدورت اصلاح‌طلبان می‌شود… آیت‌الله هاشمی در انتخابات مجلس ششم بیستم شد، اگر صندوق‌ها را باز می‌کردیم شاید انتخابات تهران باطل می‌شد. کتابی هست به نام «انصراف» که حاج‌آقا دلایل انصراف‌شان را از انتخابات مجلس ششم نوشته‌اند. آن موقع مسئول انتخابات فهرست را می‌خواند ولی اسم ایشان را نمی‌خواند. من مدام تماس گرفتم و گفتم چرا نمی‌خوانید گفت ما هنوز به رأی آیت‌الله هاشمی شک داریم،  بعد شکایت شد و یک بساطی راه انداختند که اگر یادتان باشد کاریکاتور «آقاسی» را کشیدند. من آن موقع رئیس دفتر حاج آقا بودم، به شورای نگهبان شکایت شد. برخی از صندوق‌ها را باز کردند و هر صندوقی که باز می‌شد آرای آن مخدوش بود و باطل اعلام می‌شد. تا 30 درصد بازشماری شد و حاج آقا بیستم شد، بعد گفتند دیگر ادامه ندهید چون مجبور می‌شوند انتخابات تهران را باطل کنند. وقتی از 30 به 20 رسیدند دیدند انتخابات در تهران مخدوش است. افراطی‌های اصلاح‌طلبان و اجرایی‌های آنها تقلب کرده بودند».

نکته جالب و مهم این که در آن زمان معاونت سیاسی وزارت کشور و ریاست ستاد انتخاباتی برعهده مصطفی تاج‌زاده بود! و به همین دلیل ادعای دغدغه‌ و دلسوزی تاج‌زاده نسبت به هاشمی، کمی تا قسمتی منافقانه است.

به اعتبار همین آشنایی به ساز و کار تقلب بود که تاج‌زاده سال 88 و در ویدئوی موجود در فضای اینترنت می‌گوید: من با توجه به تجربه برگزاری انتخابات که دارم می‌دانم 11 میلیون تقلب در انتخابات امکان ندارد.

با وجود این اعترافات صریح که از سوی کسانی چون خاتمی نیز تکرار شد، آقای هاشمی آلوده به بازی افراطیون شد و از مدعیان تقلب حمایت کرد!

هاشمی در آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان نامزد شد اما با عدم اکثریت قاطع اعضاء مواجه شد.

اعتماد به نفس شما این قدر بالاست که از نقد می‌ترسید؟!

اگر دستاوردهای توافق اینقدر بزرگ است چرا از نقدش می‌ترسید!؟

سردبیر سایت خبری تحلیلی رجانیوز تصریح کرد: باید این سوال را از دولت پرسید که اگر این یک پیروزی و دستاورد بزرگ است، اجازه بدهید منتقدین هم حرف خود را زده و در نهایت دولت پاسخ خود را به منتقدین بدهد نه اینکه با آنها برخوردهای چکشی داشته باشد.

علی نادری، در گفت‌وگو با راه‌دانا، درخصوص تذکر هیئت نظارت بر مطبوعات به پایگاه خبری رجا اظهار داشت: برخوردی که با رسانه‌های منتقد روند فعلی مذاکرات صورت می‌گیرد، نشانه خوبی برای دولت نیست و نمی‌توان از آن دفاع کرد.

وی با بیان اینکه دولت بهتر است روش بهتری را برای برخورد با منتقدان خود انتخاب کند، گفت: آن چیزی که تاکنون اتفاق افتاده، یک فضای نقد کارشناسی و فنی است و در واقع با حفظ متانتی بوده است که رهبری بارها به آن تأکید داشته‌اند.

سردبیر رجانیوز در ادامه افزود: نکاتی که در سایت‌های خبری منتقد و روزنامه‌ها و رسانه‌ها منتشر شده است، نقدهایی کاملا کارشناسی بوده که براساس وظیفه خود رسانه‌ای کرده و در اختیار مردم قرار دادیم تا روشنگری صورت بگیرد.

نادری با تأکید بر اینکه نقاط ضعف برجام، قطعنامه و به طور کلی مذاکرات را با بستن دهان مردم بپوشانیم، قطعا سیاست خوبی نیست تصریح کرد: اگر امروز 9دی را توقیف کردند و به رجا و کیهان تذکر دادند، بالاخره فردایی هم وجود دارد که همه نقاط ضعف این مذاکرات روشن شده و زمان پاسخگویی مسئولین فرا می‌رسد.

سردبیر سایت خبری تحلیلی رجانیوز ضمن اشاره به توهین‌های مکرری که از سوی دولت به منتقدین شده است، یادآور شد: پیش از این تنها مستوجب دریافت القابی مانند بی‌سواد و بی‌شناسنامه بودیم، اما امروز به نادرست بیان می‌شود که بر اساس مصوبه‌ای نباید انتقادی نسبت به عملکرد هسته‌ای وارد شود.

سردبیر سایت خبری تحلیلی رجانیوز در ادامه تصریح کرد: تنها چند ساعت بعد از گفت‌وگوی روحانی با مردم و اعلام پیروزی و دستاورد بزرگ هسته‌ای این برخورد با رسانه‌ها صورت گرفت که باید این سوال را از دولت پرسید که اگر این یک پیروزی و دستاورد بزرگ است، اجازه بدهید منتقدین هم حرف خود را زده و در نهایت دولت پاسخ خود را به منتقدین بدهد نه اینکه با آنها برخوردهای چکشی داشته باشد.

نادری با اشاره به توهین روزنامه آرمان به ساحت مقدس شهدای غواص در کشور، یادآور شد: برخورد تبعیض‌آمیز در دولت جدید به یک روال تبدیل شده است؛ چه در تخصیص یارانه‌ها و چه درخصوص صدور مجوزها، ارائه کمک‌های نقدی، ارائه آگهی‌های دولتی، تذکر‌ها و توقیف‌ها و… این تفاوت رفتار دولت با رسانه‌ها مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به ماجرای شارلی ابدو و حمایت یک نشریه دولتی از آن یادآور شد: در برخی موارد مانند ماجرای شارلی ابدو، فشار نمایندگان مجلس و افکارعمومی باعث ارائه یک واکنش مناسب از سوی دولت برای نشریه‌های خاطی شد.

نادری در پایان با اشاره به دلیل چنین تناقض‌های رفتاری در برخورد با رسانه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر فردی که باید نماینده صنف مطبوعات در هیئت نظارت بر مطبوعات باشد، خود یک مقام دولتی است و همین موضوع باعث می‌شود که فضا به سمت دیگری پیش رفته و فشارها بر رسانه‌های انتقد دولت بیشتر شود.

*************************************

روزنامه قدس ***

توطئه عربستان با همراهی فرانسه

تسنیم: رسانه های وابسته به سعودی ها مدعی شدند شمار زیادی نیروی آموزش دیده عربستان با پشتیبانی و کمک لجستیکی فرانسه و نیروهای ائتلاف حمله به یمن، در بندر بلحاف در استان شبوه در شرق یمن مستقر شده اند.

  ایرانیان را بهتر درک می کنم

عصرایران: وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا وعضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای این کشور با اعلام اینکه ماه اکتبر وزارت خارجه را به مقصد دانشگاه هاروارد ترک می کند، گفت: من ایرانیان را بهتر درک می کنم، اما درباره ظرفیت بهبود روابط ایران و آمریکا واقعگرا هستم.

برخورد ارشاد با بازی تفرقه افکن

قدس آنلاین: انتشار یک بازی رایانه ای با اقدام سریع اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی روبه‌رو شد. این بازی با رویکردی تفرقه افکن و مغایر با آموزه های اسلامی، طراحی و با عنوان بازی ضد عربی توسط یک سایت بدون هویت عرضه شده است.

ادعای العربیه

خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه الشرق الاوسط و سایت العربیه، در کشفی تازه مدعی همکاری ظریف و کری در بحث هسته ای شده و ادعا کرده اند کمک کردن کری به ظریف تا جایی بوده که او از درخواست ایران برای لغو ممنوعیت سفر مقامهای سیاسی و نظامی این کشور حمایت کرده است.

علت اعزام چند اف ۱۶ آمریکا به ترکیه

مهر: فاکس نیوز گزارش داد، آمریکا با هدف تقویت حملات علیه داعش در حال انتقال جنگنده های اف ۱۶ به پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه است. این جنگنده ها در روزهای آینده در پایگاه اینجرلیک که تنها ۳۰ دقیقه تا مواضع داعش فاصله دارد، مستقر خواهند شد.

احتمال حضور اسد در اتحادیه عرب

خبرگزاری صدا و سیما: در حالی که اتحادیه عرب عضویت سوریه را به حال تعلیق درآورده است، احتمال دعوت دوباره از نماینده سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب وجود دارد. بعضی منابع عربی هم از احتمال حضور بشار اسد رئیس جمهور سوریه در اجلاس آینده سران کشورهای عضو اتحادیه عرب خبر دادند.

۳۰ سال حبس به جرم توهین به پادشاه

ایسنا: یک مرد تایلندی به اتهام توهین به پادشاه در فیس بوک به ۳۰ سال حبس محکوم شد. این یکی از بیشترین مدت محکومیت‌ در حکومت خونتای این کشور آسیایی محسوب می‌شود.

علت لغو۱۲ پرواز فرودگاه اهواز

تابناک: محمدسعید شرفی، مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان گفت: با برخاستن ریزگردها و وجود تند باد، ۱۲ پرواز از فرودگاه اهواز لغو شد.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

* وزیر امور خارجه آمریکا به مناسبت هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما گفت: این واقعه شاهدی بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران است. به گزارش رویترز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آغاز دیدار با فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن – در حاشیه نشست منطقه‌ای مالزی با سئوالاتی درخصوص هفتادمین سالگرد اتمی هیروشیما در پاسخ به این سئوال که آیا درخصوص بمباران اتمی هیروشیما فکر می‌کند؟ گفت: «غیرممکن است درباره این حادثه فکر نکنم. من مراسم یادبود قربانیان را دیدم. این مراسم نه تنها یادآوری اثرات ادامه‌دار جنگ بر مردم است، بلکه بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران تاکید دارد.» آنچه جان کری در پاسخ این سئوال نگفت اینست که کارنامه سیاه آمریکا در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نشان داد این کشور شایستگی برخورداری از بمب اتمی را ندارد و به دلیل همین عملکرد جنایتکارانه باید طرح خلع سلاح اتمی در سراسر جهان به اجرا در آید. در بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا در سال 1324 حداقل 14000 نفر و بمباران اتمی ناکازاکی که دو روز بعد انجام شد 4000 نفر کشته شدند.

* صبح جمعه 16 مرداد ماه، دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، چشم حجت الاسلام مهدی کروبی را در بیمارستان نور تهران عمل کرد. به گزارش خبرآنلاین این برای دومین بار است که وزیر بهداشت چشم مهدی کروبی را عمل می‌کند. براساس این گزارش، خرداد ماه امسال نیز حسن هاشمی یکی از چشم‌های آقای کروبی را عمل کرده بود.

* عرضه لباس خواب با نقش آیات قرآن در عربستان، انتقادهائی را برانگیخته است. به گزارش جهان، در بازار کشور عربستان، لباس‌های خواب با نقش آیات قرآن عرضه می‌شود. شیخ خالد الحبشی امام جماعت مسجد السلیمان جده با انتشار این تصاویر از بازارهای آل سعود به انتقاد از بی‌بند و باری در عربستان پرداخت. آل سعود، مدعی است خادم الحرمین است و مفتی‌های وابسته به آل سعود با اینکه به خشونت در اجرای احکام دینی معروفند، از کنار این اهانت به آیات قرآنی بی‌تفاوت عبور کرده‌اند!

*************************************

روزنامه خراسان ***

انتخاب نوشت

اين سايت با اشاره به سخنان هاشمي رفسنجاني مبني بر اين که « برخي تا پيش از انقلاب در کوچه هاي روستايشان مي گشتند، حالا امروز انقلابي شده اند» نوشت : واضح و آشکار بود و نيازي به تفسير و تاويل و در نهايت تهديد و تشکيل کمپين هاي بي مزه ندارد! هاشمي به کساني اشاره مي کند که در ايام انقلاب، از ترس مبارزه، حتي حاضر نبودند از کوچه هاي شهر و روستايشان خارج شوند و ادعاي «تمسخر» و يا «دهاتي خواندنِ» منتقدان از زبان آيت ا… هاشمي ، آن هم در شرايطي که هاشمي خود يک روستايي و روستازاده است و بدان افتخار نيز مي کند، مضحک است لذا بهتر است بهانه اي واقعي بتراشند .

خبرآنلاين مدعي شد

صبح روز 16 مردادماه – سيدحسن هاشمي، وزير بهداشت، چشم مهدي کروبي را در بيمارستان نور تهران عمل کرده است.اين براي دومين بار است که وزير بهداشت چشم مهدي کروبي را عمل مي‌کند.خردادماه امسال نيز حسن هاشمي يکي از چشم‌هاي کروبي را عمل کرده بود.

تصميم جديد دولت درباره دانشجويان دانشگاه آزاد

بر اساس مصوبه روزهاي اخير هيئت دولت، سازمان مديريت موظف شده است با حذف سهم اعتبارات مربوط به شهريه دانشجويان گروه هاي علوم پزشکي دانشگاه آزاد موضوع بند (ز) ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه از صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، آن را به صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت تخصيص داده و از اين پس، کليه بازپرداخت هاي مربوط به دانشجويان گروه هاي علوم پزشکي دانشگاه آزاد به صندوق رفاه جديد واريز مي شود.

مجوز ويژه کابينه براي واردات دستگاه دياليز

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، مقرر شده است به استناد بند 6 ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده، واردات 200 دستگاه دياليز مدل (JMS) و يک دستگاه اتوآنالايزر ساخت شرکت زيمنس توسط بنياد امور بيماري هاي خاص به منظور اهدا به مراکز درماني متعلق به دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از پرداخت ماليات و عوارض موضوع اين قانون معاف باشد.

************************************

روزنامه ایران******

دلایل هاشمی برای ورود سید حسن به انتخابات خبرگان

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جزئیاتی از کاندیداتوری‌اش برای انتخابات هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری را روایت کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با هفته نامه «طلوع صبح» در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود «حضرتعالی دو، سه ساعت قبل از اینکه انتخابات هیأت رئیسه برقرار شود، از اینکه احتمال رأی نیاوردن زیاد است، مطلع بودید» گفت: این حرف دقیقاً برعکس است. همان روزها دو، سه نفر از خبرگان پیش من آمدند و گفتند که ما بررسی کردیم؛ 48 نفر به شما رأی مشخص می‌دهند و افرادی هم هستند که نمی‌خواهند بگویند و شاید هم بیشتر باشد و اصرار داشتند.

گفتم: من رئیس بودم و خودم کنار رفتم و چرا اصرار می‌کنید؟ گفتند: این شرایط یک شرایط خاص است. توضیحاتی دادند که مرا قانع کردند تا نامزد شوم و شدم.

تمایل نفسانی‌ام نبود، چون با مشورت اهمیت می‌دهم و صاحب نظرانی از مجمع جمع شدند و گفتند که نامزد شوم، قبول کردم.  وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ورود سید حسن خمینی به عرصه انتخابات خبرگان گفت: «حاج حسن آقا واقعاً هم صلاحیت بالایی و هم وظیفه دارند. ایشان در وضعی نیست که بتواند نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت بگذرد. منتها تکلیفش را خودش می‌داند… معلوم نیست که ما در دنیا باشیم. الان نوبت آنهاست و باید بیایند که از انقلاب حفاظت کنند.»هاشمی رفسنجانی همچنین در واکنش به انتقاداتی که درباره «علامه» خواندن سید حسن خمینی از سوی وی مطرح است، گفت: علامه یعنی کسی که زیاد می‌داند و حسن آقا خیلی می‌داند و انسان بسیار خوش استعدادی است و شبیه استعدادهای امام(ره) را دارد و اهل کار کردن است. انسان کوچکی نیست که علامه برایش زیاد باشد.

تکذیب خبر سفر سردار سلیمانی به روسیه

کاخ کرملین، ادعای رسانه‌های امریکایی مبنی بر دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران را تکذیب کرد. به گزارش فارس وقتی از سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه در مورد ادعای سفر سلیمانی به روسیه سؤال شد، او پاسخ داد هیچ ملاقاتی از این دست در برنامه پوتین وجود نداشته است. شبکه خبری «فاکس نیوز» امریکا روز پنجشنبه مدعی شده بود قاسم سلیمانی سوم مرداد به مسکو رفته و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، دیدار کرده است. در پی این ادعا «سامانتا پاور» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد، گفت که واشنگتن در حال بررسی گزارش‌ها در خصوص سفر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، به روسیه با‌وجود تحریم‌های سازمان ملل است.

مهدی هاشمی با ابلاغ اجرای احکام خود را به اوین معرفی خواهد کرد

«وقتی ابلاغیه اجرای احکام دادسرا به دست ما برسد، موکلم (مهدی هاشمی) برای اجرای حکم خود را به زندان اوین معرفی خواهد کرد.» محمود علیزاده طباطبایی یکی از وکلای مهدی هاشمی در خصوص اعاده دادرسی موکل خود به «ایران» گفت: دو هفته قبل با هماهنگی مهدی هاشمی درخواست اعاده دادرسی را به دیوان عالی کشور تقدیم کردیم. اما پس از چند روز متوجه شدیم که پرونده اتهامی موکلم برای بررسی به شعبه‌ای ارجاع شده که در آن بحث داریم ، به همین دلیل مهدی هاشمی معتقد است که درخواست خود را پس بگیرد.

***********************************

 روزنامه جام جم**

تبریک روز خبرنگار از سوی رئیس جمهور

رئیس جمهور در پیامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه قلم و آگاهی و تبریک روز خبرنگار، خبرنگاران را دیده بانان هویت ملی و حقوق اجتماعی دانست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن روحانی، خبرنگاران را دیده بانان هویت ملی و حقوق اجتماعی دانست و تصریح کرد:خبرنگاران که رسالت انتقال اطلاعات بهنگام و صحیح و نیز گزارش حقیقت‌ها به مردم را بر عهده دارند؛ وجدان زنده و دیدگان بیدار جامعه در مسیر تعالی و بهروزی هستند. رئیس جمهور افزوده است: این تلاشگران سپهر خبر و اطلاع رسانی با عشق به مردم و تلاش حرفه‌ای، واقعیت‌ها و ظرفیت‌های ملی را معرفی و با کژی‌ها و ناراستی‌ها به مبارزه برمی‌خیزند. روحانی تاکید کرده است: به واقع می‌توان خبرنگاران مسئولیت‌شناس را که با شجاعت قابل تحسین، قدم در این مسیر حساس نهاده‌اند، مشاوران امین و ناصحان مشفق مدیران ارشد، مجریان و دیگر فعالان و کنشگران عرصه اجتماع دانست.

وزیر امورخارجه به لبنان سفر می‌کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در چارچوب رایزنی‌های منطقه‌ای با کشورهای منطقه در خصوص توافق هسته‌ای و مسائل مهم منطقه به لبنان سفر می‌کند. محمد فتحعلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این سفر طی روزهای آینده برای رایزنی با مقام‌های دولت و شخصیت‌های مهم مقاومت لبنان صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: تبیین ابعاد توافق هسته‌ای و فرصت‌های ناشی از آن برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه با لبنان در عرصه‌های مختلف و تعمیق همکاری‌ها جهت مقابله با چالش‌های مشترک در منطقه از محورهای گفت‌وگو خواهد بود.

اجرای اقتصاد مقاومتی، پاسخ یاوه‌گویی غرب

خطیب جمعه تهران با بیان این‌که توافق در موضوع هسته‌ای، مساله مهمی است که مجلس آن را بررسی کرده و اکنون در شورای‌عالی امنیت ملی در دست بررسی است، تاکید کرد: این بحث‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شود و ادعا می‌کنند ایران می‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید کند یا از تروریست‌ها حمایت می‌کند، دروغ‌هایی است که نشانه ادامه عداوت غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران افزود: با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، پاسخ یاوه‌گویی غربی‌ها که می‌گویند ایران را وادار به توافق کردیم، داده می‌شود.

وزیر خارجه انگلیس: امیدواریم اصلاح‌طلبان ایران بحث را به نفع خود تمام کنند

وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» چاپ لندن با تقسیم‌بندی جناح‌های داخلی ایران به دو بخش افراطی‌ها و اصلاح‌طلبان، گفت: ما باید امیدوار باشیم اصلاح‌طلبانی که می‌خواهند ایران نقشی مثبت‌تر در دنیا ایفا کند، بحث را به نفع خود تمام کنند. به گزارش فارس، فیلیپ هاموند اظهار کرد: اما این مساله‌ یکشبه اتفاق نمی‌افتد و مساله‌ای قطعی نیست که آن‌طور که امیدش را داریم، رخ بدهد.

فرانسه «هشدار» سفر به ایران را لغو کرد

وزارت خارجه فرانسه که از سال 2006 پس از کاهش روابط اقتصادی دولتش با ایران، نام ایران را در فهرست کشورهای ناامن قرار داده و به اتباعش «پرهیز» از سفر غیرضروری به ایران را توصیه کرده بود، ایران را از حالت «هشدار» برای سفر اتباع خود، خارج کرد.به گزارش ایسنا، پیشتر نیز وزارت خارجه بریتانیا توصیه قبلی خود را درباره پرهیز از سفرهای غیرضروری به ایران تغییر داده بود. این در حالی است که به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به اتباع این کشور درباره سفر به ایران هشدار داد.

حمله مسلحانه به اتوبوس ایرانی در ترکیه

یک دستگاه اتوبوس ایرانی که از پایانه مرزی بازرگان وارد خاک ترکیه شده بود، در مسیر دوغوبایزید به شهر وان این کشور مورد حمله مسلحانه قرار گرفت که یک نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.به گزارش ایرنا، هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است و عملیات نیروهای امنیتی در منطقه برای دستگیری مهاجمان ادامه دارد.

ادعای یک رسانه چینی درباره واردات جنگنده به ایران

یک رسانه چینی از تجهیز نیروی هوایی ایران به جت‌های ساخت چین در آینده خبر داد. به گزارش فارس، روزنامه «مردم» ارگان رسمی حزب کمونیست چین به نقل از منابع تایوانی نوشت: ایران در 20 سال آینده 24 جت جنگنده جی10 از چین وارد خواهد کرد.

براساس این گزارش، این اقدام ایران درقبال امضای قراردادی با چین صورت می‌گیرد که براساس آن این کشور حق قانونی استفاده از بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران را به دست خواهد آورد. جت‌های جی10 که توسط کارخانه «چنگدو» ساخته می‌شود در غرب «اژدهای قدرتمند» نام گرفته و هزینه هرکدام از آنها 40 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، ولی قرار است ایران هیچ پول نقدی بابت دریافت آنها پرداخت نکند .

انتخاب اعضای شورای مرکزی خانه احزاب

21 عضو شورای مرکزی خانه احزاب در مجمع عمومی عادی که روز پنجشنبه برگزار شد، از طریق رای گیری انتخاب شدند. به گزارش فارس، حشمتیان با 74 رای، غفوری‌فرد با 68 رای و کواکبیان با 66 رای بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند.

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران، سوریه و عربستان

روزنامه السفیر لبنان در گزارشی با اشاره به سفر همزمان وزرای خارجه سوریه و عربستان به مسکو و نیز سفر احتمالی محمد جواد ظریف به روسیه، از احتمال برگزاری دیداری سه‌جانبه میان وزرای خارجه سه کشور با میانجیگری کرملین خبر داد. به گزارش ایسنا، السفیر لبنان در این باره نوشت: ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه همزمان با حضور عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در روسیه، به مسکو سفر خواهد کرد. گفته می‌شود هدف از سفر الجبیر به مسکو آماده‌سازی مقدمات سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تا پایان سال جاری میلادی به روسیه است. السفیر در ادامه به نقل از منابع رسانه‌ای سوری نوشت: این احتمال قطعی نیست و همه چیز به روند مذاکرات و برگزاری نشست‌های مسکو بستگی دارد. با این حال احتمال سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز طی هفته آینده به مسکو وجود دارد. بر اساس ادعای این روزنامه، ظریف این هفته به ترکیه، لبنان و سوریه می‌رود.

اذعان نیویورک‌تایمز به شکست بزرگ آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با بیان این‌که دستاورد جنگ‌ها، چه نظامی، چه اقتصادی، با این معیار سنجیده می‌شود که چقدر به اهداف اعلام شده خود رسیده است، نوشت: با این استدلال، آمریکا و متحدانش جنگ علیه ایران را باخته‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در این مطلب به قلم دیوید بروکس با بیان این‌که آمریکا تاکنون سه شکست راهبردی بزرگ در چند دهه گذشته داشته است از جنگ ویتنام، عراق و جنگ در مقابل ایران به عنوان این سه شکست نام برده شده و درباره دلیل شکست آمریکا در مقابل ایران آمده است: نخستین پاسخ عمده این است که ایرانی‌ها بیش از ما خواهان پیروزی بودند. آنها آماده بودند در برابر مجازاتی که ما در نظر گرفته بودیم، بایستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *