اخبار ویژه روزنامه ها 22 مرداد 94

خانه / مطالب و رویدادها / اخبار ویژه روزنامه ها 22 مرداد 94

روزنامه کیهان **

بزک کردن شیطان بزرگ این بار با تحریف خبر نفتی

خبرسازی نادرست خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) درباره دستور دولت آمریکا برای آزاد شدن صادرات نفت ایران و لغو تحریم‌های مرتبط با آن، در حالی طی دو روز اخیر با استقبال رسانه‌های حامی دولت مواجه شد که جعلی بودن این خبر از سوی مقامات ارشد وزارت نفت تایید شده است.

روز دوشنبه خبرگزاری ایرنا مطلبی با عنوان «دستور‌العمل آمریکا برای خرید نفت از ایران» منتشر کرد که دستمایه جریان‌سازی رسانه‌ای حامیان دولت درباره دستور دولت آمریکا برای آزادسازی صادرات نفت ایران واقع شد.

در مطلب ایرنا که به عنوان ترجمه مطلبی از سایت نشریه آمریکایی آرگوس مدیا منتشر شد، این‌طور آمده بود: «دولت آمریکا دستورالعملی تنظیم کرده است که به خریداران نفتی ایران اجازه می‌دهد تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران، از تهران نفت خام خریداری کنند. وزارتخانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا روز جمعه دستورالعملی درباره نحوه خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی شدن تحریم‌های غرب علیه این کشور منتشر کردند.»

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی در ادامه خط بزک کردن چهره‌ آمریکا در داخل کشور، به شدت روی این خبر مانور کرده و آن را با عناوین فریبنده‌ای به عنوان تیتر اول منتشر کردند. به عنوان مثال، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد عنوان اصلی خود را به این خبر اختصاص داده و با تیتر «رونق صادرات طلای سیاه در سایه دیپلماسی لبخند: نفت ایران آزاد شد» آن را منتشر کرده است.

روزنامه شرق هم تیتر اصلی خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشت: «آمریکا مجوز فروش نفت ایران را صادر کرد. فروش طلای سیاه آزاد شد … پس از توافق پایانی هسته‌ای صورت‌گرفته در وین که از آن با نام توافقی تاریخی یاد می‌شود و نرمش دو کشور ایران و آمریکا با یکدیگر، گویا دوباره آمریکایی‌ها بر طبل توافق کوبیده‌اند و مجوز فروش نفت ایران را صادر کرده‌اند.»

در حالی که منبع این خبرسازی خبر یک نشریه آمریکایی است، مراجعه به متن خبر نشریه آرگوس هیچ‌ نشانی از رفع تحریم نفتی ایران و آزادسازی صادرات نفت ایران ندارد، بلکه در آن از بررسی چگونگی تداوم تحریم‌های نفتی ایران تا زمان اجرای توافق هسته‌ای سخن گفته شده است!

آش خبرسازی رسانه‌های حامی دولت آنقدر شور شده که در نهایت مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز مجبور شده به میدان آمده و اعلام کند که ترجمه صورت‌گرفته از این خبر اشتباه بوده است!

سیدمحسن قمصری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایسنا، درباره افزایش صادرات نفت ایران به  میزان 500 هزار بشکه، تصریح کرد: اصل خبر این است که آمریکا درصدد انجام اقداماتی است که مطمئن شود خریداران نفت ایران می‌توانند به خریدشان ادامه دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه این خبر ربطی به افزایش صادرات نفت ایران ندارد، اظهار کرد: به نظر من حتی می‌توان از این خبر چنین برداشت کرد که خرید نفت برای مشتریان جدید در دوران تحریم به نوعی تحریم است.

این برای چندمین بار طی 2 سال اخیر است که رسانه‌های حامی دولت با خبرسازی‌های دروغین تلاش می‌کنند به افکار عمومی در داخل کشور، چهره‌ای مثبت از آمریکا القا نمایند.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتقاد از افرادی که سعی می‌کنند چهره خشن و وحشتناک و هیولایی آمریکا را توجیه کنند خاطرنشان کردند: کسانی که می‌خواهند دشمنی خباثت‌آلود آمریکا و برخی دنباله‌روهای آن را با بزک تبلیغاتی و رسانه‌ای بپوشانند در واقع به ملت و کشور خیانت می‌کنند.

عیار ادعای افراطیون درباره محاکمه سران فتنه

نوع واکنش‌ هاشمی و رسانه‌های اصلاح‌طلب این پرسش را پیش می‌کشد  که مدعیان محاکمه محصور سران فتنه چقدر به شعار قانون‌گرایی وفادارند.

جهان نیوز در یادداشتی به بهانه اجرای حکم زندان مهدی هاشمی نوشت: باورش برای خیلی‌ها سخت بود که مهدی هاشمی رفسنجانی با آن کبکبه و دبدبه سیاسی- رسانه‌ای و سنگ تمام پدر با نفوذش، رنگ زندان را ببیند. هم حامیان و هم بخشی از منتقدان آقازاده 46 ساله، این موضوع را عمیقا باور کرده بودند؛ اما تعدادشان کم نبود کسانی که عزم قوه‌ قضائیه در به سرانجام رساندن پرونده‌های نامدار را حرکتی واقعی و امید بخش توصیف کردند که نام‌های سنگینی همچون «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» هم نمی‌تواند بر آن سایه بیندازد.

روز یکشنبه وقتی مهدی هاشمی در مراسمی بسان سفر خارجی نخبگان ورزشی و علمی برای کسب افتخار، با اعضای خانواده و نزدیکانش وداع و خود را به زندان اوین معرفی کرد، حتی بدبین‌ترین ناظران سیاسی هم به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی‌‌تواند براساس ثروت و نفوذ متهمان گردن‌کلفت، سرنوشت پرونده قضایی آنان را حدس زد؛ حقیقتی که دست کم امید را در توده‌های مطیع قانون جامعه زنده می‌کند؛ هر چند راه زیادی باقیمانده است.

هنوز اطلاعات کافی درباره پرونده قضایی و چگونگی تبرئه پسر دوم آقای هاشمی از جاسوسی در اختیار مردم قرار نگرفته است اما تقریبا همه می‌دانند که جرم او، اختلاس، ارتشا و مسائل امنیتی بوده؛ مجازات این سه اتهام در مجموع 25 سال زندان بود که براساس ماده 134 قانون مجازات اسلامی، اشد این احکام که همان 10 سال است، اجرا شده است.

جهان نیوز افزاید: آقای هاشمی در وداعی رمانتیک که فیلم آن را رسانه‌های نزدیک به او منتشر کردند، گفته است مهدی «به زودی» آزاد می‌شود: «من به روشنی می‌بینم که ان‌شاء‌الله به زودی سالم و با نشاط بیرون می‌آیید و وارد جامعه می‌شوید برای خدمت و خداوند اجر زحمات طولانی‌ات را فراموش نخواهد کرد.» هاشمی رفسنجانی همچنین با تکرار ادعاهای سابق خود، حکم زندان پسرش را «ظلم» توصیف و در گوش‌ او گفته است که «جامعه هم بحمدالله تاکنون متوجه شده و بیشتر متوجه خواهد شد که بر تو ظلم رفت.»

این اولین باری نیست که هاشمی در حمایت از آقازاده‌اش دستگاه قضایی را به «ظلم» و تعدی متهم می‌کند، او بارها پیش از این و حتی قبل از بازگشت مهدی هاشمی به کشور «رای خودش» را درباره پرونده او صادر کرده بود؛ تبرئه! البته آقای هاشمی همواره پیش از اینکه پسرش را مبرا از هر اتهامی بداند، از برگزاری دادگاه و محاکمه او استقبال می‌کرد اما وقتی دادگاه تشکیل شد، ورق برگشت و همه هاشمی‌ها علیه دستگاه قضایی بسیج شدند. و این در حالی بود که مسئولان ارشد قضایی بر دوری دادگاه از هیاهوی سیاسی و رسانه‌ای تاکید می‌کردند و تمام توان خود را برای برگزاری قانونی، آرام و دقیق جلسات محاکمه بکار بستند؛ زیرا بدیهی بود که با کشاندن دادگاه به رسانه‌ها و فضای هیجانی سطح جامعه، پرونده از مسیر قانون دور و صدور حکم عادلانه خیلی سخت می‌شد.

رافت و چشم‌پوشی مسئولان قوه قضائیه اما، موجب نشد که مهدی هاشمی و نزدیکانش به حکم قانون تمکین کنند و دست کم علیه آن جنجال رسانه‌ای به راه نیندازند. حتی عفت مرعشی، مادر آقازاده مجرم در سخنانی گفت که حکم مهدی «تقلب و پدرسوخته‌بازی» است!

شورش رسانه‌ای علیه حکم قانونی دادگاه مهدی هاشمی که تا آخرین روز پیش از عزیمت به زندان مهدی هاشمی هم ادامه‌ یافت، تامل‌برانگیز و حاوی نکات درس آموزی به ویژه درباره دیگر ادعاهای هاشمی‌ها و همفکران سیاسی آنان است. افراطیون اصلاح طلب که در جریان فتنه 88 علاوه بر رای مردم، به طور علنی و بارها قانون را هم زیر پا گذاشتند، پس از حصر سران فتنه مدعی بودند که اگر آنان در دادگاه محاکمه شوند و قاضی آنان را مجرم بشناسد ما تسلیم خواهیم شد و رای قانون را می‌پذیریم.

هر چند براساس استدلال دلسوزان نظام، جرایم متعدد و آشکار سران فتنه و مصوبه دستگاه‌های امنیتی پشتوانه قانونی حصر سران فتنه است اما قانون شکنی‌های مکرر افراطیون پیش‌تر ثابت کرده بود که اعتباری به شعار آنان درباره پایبندی به قانون نیست.

اکنون و با هجمه آقای رفسنجانی به رای قانونی و قابل دفاع دادگاه صالحه مهدی هاشمی، این حقیقت باز هم تایید شد که شعار قانون هاشمی و همفکرانش، مصرف سیاسی و انتخاباتی دارد و اعتماد به آن خوش خیالی و ساده لوحی است.

وحشت افراطیون از افشاگری معاون وزیر خارجه دولت اصلاحات

افشاگری صادق خرازی درباره زد و بند برخی اصلاح‌طلبان با بیگانگان موجب حملات شدید علیه وی شد.

خرازی در مصاحبه با مجله مثلث گفته بود: «من اصلاح‌طلبی که نمادش خارج از کشور باشد و پول بگیرد را قبول ندارم؛ اینکه بروند و اتهام بزنند و بد و بیراه بگویند و شانتاژ کنند را قبول ندارم. کسانی را یادم است که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند؛ من آنها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم. لیستشان را هم دارم و اگر قرار باشد  روزی ارائه دهم، ارائه خواهم داد. منتها به سیستم امنیتی نخواهم داد و اگر بخواهم بدهم به مردم ایران ارائه می‌دهم که بدانید این آقا در دوره اصلاحات با فلان مقام ارشد اروپایی یا فرانسوی یا فلان مقام ارشد آمریکایی پنهان مذاکره کرده و گرا داده است. ما این را قبول نداریم. اگر قرار باشد این طور باشد پس حکومت شاه را بیاوریم. اگر قرار بر این باشد که ما ته زمین هستیم و خیلی از ما لایق‌ترها وجود دارند. کسانی که در هاروارد و جاهای دیگر خوب درس خوانده‌اند و با تمام نهادهای آمریکایی و اروپایی هم کانکشن دارند. اگر قرار به وابستگی باشد آنها بهتر از ما می‌توانند.»

به دنبال این اظهارات معاون وزارت خارجه در دولت اصلاحات، طیفی از افراطیون مدعی اصلاحات حملات و ناسزاهای شدیدی را در فضای رسانه‌ای و مجازی متوجه خرازی کردند.

رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در این زمینه اتهام قاچاق نسخ خطی کتاب‌های قدیمی را متوجه صادق خرازی کرده تا ذهن مخاطبان را به حاشیه براند و خرازی را هم مرعوب کند تا افشاگری بیشتری انجام ندهد. این طیف به هنگام آغاز به کار حزب ندا نیز با ترور شخصیت و ارعاب و اتهام سعی کردند اعضای ندا را زیر بیرق افراطیون به صف کنند. آنها همچنین مدعی شدند خرازی برانگیخته نهادهای امنیتی است.

از سوی دیگر سایت اصلاح‌طلب خرداد نیوز  با حمله به خرازی نوشت: او عطش دارد تیتر یک باشد. این روزها همه جا هست، از آنتن صدا و سیما تا صفحه یک رسانه‌های تندرو و البته در کنار دیپلمات‌ها، نه آقای دوربینی است نه آن مرد کاپشن‌پوشی که علاقه وافری داشت که هر روز روی تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی جا خوش کند و با ادبیات و واژگان خاص می‌خواست این میل به برون‌نمایی را ارضا کند اما همانند این دو خیلی دوست دارد که همه به او توجه کنند و بحث محافل سیاسی و رسانه‌ای باشد.

خرداد می‌افزاید: او یادش رفته که خود را دیپلمات می‌داند و دیپلمات بودن هم آداب و رسوم خاصی دارد، میل به خودنمایی او را دچار سردرگمی کرده و به فضاهایی کشانده که مشخص نیست در نهایت برای مردی که ژست اصلاح‌طلبی می‌گیرد اما در چندین و چند جبهه بازی می‌کند، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد.

خرداد نیوز می‌نویسد: اگر تا دیروز کیهان و حسین شریعتمداری و تندترین منتقدان اصلاح‌طلبان به طور تلویحی اتهام جاسوسی و ارتباطات خارج از قاعده قانونی را متوجه اصلاح‌طلبان می‌کردند اکنون صادق خرازی به شکل علنی برخی از اصلاح‌طلبان را متهم به این موضوع کرده است.

در همین حال احمد پورنجاتی از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم که خود سرگذشت پر ماجرایی در تغییر خط و خطوط سیاسی دارد، با طعنه و تمسخر صادق خرازی نوشت: شوخی با یک فقره «آقا صادق» که این روزها توی بورس سرسره بازی روی پوست خربزه «اونا»ست! اگه گفتی چرا «این» لیست داره؟ واسه این که تو دیکته بیست میاره! اگه گفتی که شغل و کار «این» چیست؟ کلاسیکه، «عتیقه»س بی‌خودی نیست! اگه گفتی چرا اخم کرده طفلک؟ چو دستش خالیه، رفته توی لک! اگه گفتی چه شد «آن آقا صادق»؟ ز دست «این یکی» کرده کمی دق! اگه گفتی دوای درد او چیست؟ بیاد کاندید بشه، آن هم سر لیست! «ندا»یت را شنیده «عمه جان» م؛ میگه حالت چطوره بچه جانم؟!

*************************************

روزنامه قدس ***

ورود تیم رسانه‌ای «بی‌ بی‌ سی»  به ایران

تسنیم: تیم رسانه‌ای بی بی‌ سی انگلیس صبح دیروز وارد ایران شد. این تیم که با مجوز وزارت ارشاد وارد کشور شده است، برای تهیه گزارشهای مختلف به مدت یک‌ هفته در ایران اقامت دارد.

احتمال اعزام دوباره زائران به سوریه

باشگاه خبرنگاران: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در صورت مناسب بودن شرایط سوریه و بررسی و کار کارشناسی در سه ماه آینده در مورد آغاز اعزامها تصمیم‌گیری می شود.

تمرین نظامی ۵ یگان ایرانی و روس

قدس آنلاین: امیر دریادار افشین رضایی‌حداد، فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش گفت: بتازگی تمرین مشترک دریایی با حضور سه فروند از شناورهای ما از جمله ناوشکن دماوند در کنار دو فروند ناو روسی برگزار شد.

سقوط پهپاد در کنارک تکذیب شد

تابناک: یعقوب جدگال، نماینده چابهار و نیک‌شهر خبر سقوط هواپیمای جاسوسی در روستای حمیدگوی کنارک را تنها یک شایعه در فضای مجازی دانست. وی افزود: طی پیگیری‌ که از بخشداری کنارک در رابطه با سقوط هواپیمای جاسوسی در این روستا انجام شده، به هیچ عنوان این موضوع مورد تأیید قرار نگرفته است.

حضور در مجمع کافی است

باشگاه خبرنگاران: فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه احمدی‌نژاد بهتر است در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکند، گفت: اگر احمدی‌نژاد از کسی مثل من بپرسد که در آینده چکار کنم، می‌گویم، حضورت در مجمع تشخیص مصلحت نظام کافی است.

نامه فرزند دیپلمات مفقودالاثر به روحانی

ایسنا: محمد نوری نیارکی، فرزند مجید نوری نیارکی، یکی از مفقودالاثران حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان، در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی روشن شدن وضعیت پدرش را خواستار شد.

حمله به کامیون ایرانی تلفات نداشت

ایرنا: مجید آقابابایی مدیر کل امور مرزی و مبارزه با قاچاق کالای وزارت کشور با اشاره به حمله به کامیون بار ایرانی در مرز ترکیه اعلام کرد این حادثه هیچ تلفات جانی در بر نداشت. آقابابایی افزود: این کامیون بار ایرانی حامل تانکر قیر بوده که در خاک ترکیه مورد حمله قرار گرفت و خساراتی به آن وارد شد.

پرکردن رآکتور اراک با بتن یعنی …

مشرق: محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر گفت: پرکردن قلب رآکتور اراک با بتن نهایت تحقیر یک ملت است، به نظر من حتی یک سر سوزنی هم که داریم نباید از بین ببریم.

************************************

روزنامه جمهوری اسلامی ****

*اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در گرگان گفت:برای تامین بودجه کشور حتی یک لحظه هم به منابعی که قرار است آزاد شود فکر نکرده‌ایم. وی که در پاسخ به مخالفان دولت مبنی بر استفاده از منابع آزاد شده سخن می‌گفت با لحنی کنایه‌آمیز افزود: بحمدالله دولت قبل وجه ریالی این منابع را پیش پیش خرج کرده است.

* تروریست‌های داعش، مسیحیان یکی از روستاهای سوریه را به گروگان گرفته و تحت شکنجه قرار داده‌اند. به گزارش العالم، یک خانواده روستایی که از دهکده القریتین واقع در نزدیکی حمص فرار کرده این خبر را به رسانه‌ها داده است. پدر این خانواده می‌گوید علاوه بر عزیزان ما که از مزرعه توسط داعش ربوده شده‌اند، کشیش‌های مسیحی نیز گروگان گرفته شده‌اند. این کشیش‌ها که طرفدار نظام سوریه هستند با ارسال پیام‌هایی خواستار کمک برای آزادی خود شدند.

*************************************

روزنامه خراسان ***

الف مدعي شد

پيرو برخي انتقادات نسبت به انتشار فيلم خداحافظي آيت ا… هاشمي رفسنجاني با فرزند خود، پيش از معرفي به زندان اوين، خانواده وي با انتشار بيانيه‌اي نسبت به اين انتقادات واکنش نشان داد.  در بخشي از اين بيانيه درباره  اين حکم آمده است: «گرچه درباره اين حکم وچگونگي طي مراحل دادرسي وتعيين قاضي وتعيين حکم، سخن بسيار وجود دارد اما همانگونه که آيت ا… هاشمي تصريح کردند به دليل پرهيز از ايجاد تنش وحاشيه در کشور در آستانه اجراي توافق هسته اي، سکوت اختيار مي کنند وخانواده آيت ا… هاشمي نيز به تاسي از ايشان مهر سکوت بر هزاران نکته وسخن ناگفته درباره اين پرونده مي زند.»

تابناک مدعي شد

عباسي رئيس سابق سازمان انرژي اتمي گفت: ما بايد کشور را از بن‌بست مديريتي نجات دهيم و بهتر است احمدي‌نژاد فعاليتش را به عنوان NGO ادامه دهد و به صورت سفير صلح باشد.دولت يازدهم مي‌تواند از احمدي‌نژاد براي آمريکاي جنوبي استفاده کند؛ يعني به‌عنوان سفير همکاري ايران با اين کشورها انتخاب شود.همچنين دولت مي‌تواند ستادي را در اختيار احمدي‌نژاد قرار دهد و منابعي را براي آنها اختصاص دهد و نبايد اين‌گونه باشد که افراد را قلع و قمع کنيم.

سايت اميد مدعي شد

سيزده سال بعد از مهاجرت شادمهر عقيلي به کانادا و بعدتر آمريکا نزديکترين دوستش در ايران يعني داوود ناقور به دنبال فراهم آوردن شرايط بازگشت او به ايران است. ناقور که خود نيز خواننده و آهنگساز است  مدعي شد: مدت زيادي است که اين پروژه استارت خورده است و در مرحله انجام است. با سيدحسن خميني هم در اين باره حرف زديم ولي من اعتقاد دارم نبايد کاري کنيم که موضوع حساسيت زا باشد.

تابناک نوشت

بر اساس يک نظرسنجي درباره توافق اتمي تهران با 1+5، بسياري از شرکت‌کنندگان آمريکايي گفته‌اند ايران در مذاکرات به بيش از آنچه که خواسته‌اش بود رسيد. اين نظرسنجي از سوي دانشگاه مانموث بين روزهاي ۳۰ ژوئيه تا دوم اوت- هشتم تا ۱۱ مرداد- انجام شده و در آن ۱۲۰۳ نفر در سراسر آمريکا به صورت تلفني مورد پرسش قرار گرفته‌اند. از شرکت‌کنندگان پرسيده شده، اين آمريکا بوده است که به توافق بهتري دست يافت يا ايران؟ ۴۱ درصد گفته‌اند که  تهران دستاورد بيشتري داشته است و ۱۴ درصد معتقد بوده‌اند که آمريکا در اين زمينه موفق‌تر بوده است.نزديک به دو سوم (۶۷ درصد) کساني که خود را جمهوري خواه معرفي کرده‌اند، راي به موفقيت بيشتر ايران داده‌اند، اين در حالي است که تنها ۲۳ درصد دموکرات‌ها عقيده مشابهي داشته‌اند.

اعتدال نوشت

عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري تاکيد کرد: احمدي‌نژاد با طرح شکايت‌هاي گسترده خود از مسئولان دولت فعلي و رسانه‌اي کردن اين شکايت‌ها فقط رد گم مي‌کند و تقاضاي ما اين است که قوه قضاييه در مورد تخلفات او و اطرافيانش وظيفه خود را به خوبي انجام دهد.احمد کريمي مدعي شد: به گواه وزراي دولت احمدي‌نژاد، او در سفرهاي خود به شمال کشور گاهي از ماشين پياده مي‌شد و مدعي بود که امام زمان(عج) را در جنگل مي‌بيند که به نظر من قوه قضائيه بايد به اين ادعاهاي کذب رسيدگي کند.

تابناک مدعي شد

بعد از اوج گرفتن واکنش‌هاي برخي رسانه‌ها در موضوع ادعاي سخنان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در باره روستاييان، حميد رسايي از جمله نمايندگان مجلس بود که با انتشار تصويري  که روي آن نوشته شده بود من يک روستايي هستم  انتقاداتي رابه هاشمي رفسنجاني در آن  عنوان کرده بود.در مقابل  منتقدان رسايي با انتشار تصويري از شناسنامه رسايي در شبکه‌هاي اجتماعي،  که محل تولد وي  تهران  درج شده است وي  را به دروغگويي در اين باره متهم کرده اند. در وبسايت رسايي نيز در معرفي وي آمده: حميد رسايي در اولين روز مرداد ماه سال 1347 در يکي از محله هاي جنوب تهران به دنيا آمد.

************************************

روزنامه ایران******

درخواست وکلای بقایی برای ملاقات با رئیس قوه‌ قضائیه

وکلای حمید بقایی با ارسال نامه‌ای به دفتر رئیس قوه‌ قضائیه، خواستار ملاقات با آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و ارائه گزارشی از اتفاقات رخ داده در پرونده موکل‌شان شدند. سید عادل حیدری به تسنیم گفت: «پس از ملاقاتی که هفته گذشته با آقای بقایی در زندان داشتم، ضرورت دیدار با رئیس قوه‌ قضائیه و ارائه گزارشی از وضعیت موکل به محضر رئیس دستگاه قضا بیشتر احساس شد.» وکیل بقایی ادامه داد: «بر این اساس، پیگیر اخذ وقت ملاقات از دفتر رئیس قوه‌ قضائیه هستیم و امیدواریم با توجه به شرایط نامساعد جسمی بقایی، این ملاقات هرچه سریع‌تر انجام شود.» حمید بقایی معاون اجرایی رئیس دولت سابق، از دو ماه پیش در بازداشت است.

انتقاد کمیسیون امنیت ملی مجلس از پخش فیلم نشست با عراقچی

عضو «شورای نظارت بر صدا و سیما» در مجلس از ارسال نامه به معاونت سیاسی صدا و سیما و توضیح خواهی پیرامون پخش نشست کمیسیون امنیت ملی و تیم مذاکره خبر داد.

سیدرمضان شجاعی کیاسری در مورد پخش اخبار نشست اخیر مذاکره کنندگان هسته‌ای با اعضای کمیسیون امنیت به وسیله یکی از شبکه‌های صدا و سیما تصریح کرد: «در این رابطه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی- علاءالدین بروجردی- نامه‌ای را به ناظران مجلس در صدا و سیما زده‌اند و در راستای این نامه از معاونت سیاسی صدا و سیما در این باره توضیح خواسته‌ایم.» نماینده ساری در مجلس ادامه داد: «مسئولان صدا و سیما در این رابطه اظهار داشته‌اند که دعوت برای ضبط جلسه یاد شده از طرف کمیسیون بوده است و آنچه در رسانه ملی پخش شده پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده است. اما به دلیل شمول و گستردگی صدا و سیما این تصور به وجود آمده که شاید صدا و سیما اقدام به انتشار اولیه آن کرده است.» پیش از این عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران از انتشار محتوای جلسه خصوصی و محرمانه‌اش با شورای خبر رادیو تلویزیون دولتی ایران انتقاد کرده بود.

پیگیری دیدار با زنجانی از طریق لاریجانی

امیرعباس سلطانی که همراه سه عضو دیگر کمیسیون انرژی دیدار با بابک زنجانی در زندان را پیگیری می‌کند، گفت:  «اقدامات لازم و درخواست‌های قانونی را برای انجام دیدار با بابک زنجانی در زندان انجام داده‌ایم و پیگیر درخواست‌های خود در این زمینه خواهیم بود.» او در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: «اعضای کمیته دیدار با بابک زنجانی در آینده دیداری با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات و تقاضای بحق خود خواهند داشت.»

سلطانی همچنین در مورد اظهارات چندی پیش سخنگوی قوه قضائیه در مورد اینکه نمایندگان مجلس بنا بر مسئولیت‌شان حق ملاقات با متهمان را  ندارند، گفت: «نمایندگان به واسطه وظایف نظارتی خود حق چنین ملاقات‌هایی را دارند که سه اصل از قانون اساسی به‌طور صریح به این موضوع اشاره می‌کند و در این میان اینکه بخواهیم نمایندگان را با رئیس جمهوری مقایسه کنیم، درست نیست.» وی در این‌باره که اساساً هیچ درخواستی در این خصوص در دستگاه قضا ثبت نشده است، گفت: «نامه درخواست ملاقات نمایندگان با بابک زنجانی در سامانه قوه قضائیه ثبت شده و از طرف دیگر این نامه به رابط پارلمانی قوه قضائیه نیز تحویل داده شده است.»

تکذیب آزادسازی صادرات نفت ایران توسط امریکا

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از تداوم فروش نفت به مشتریان سنتی در محدوده یک میلیون بشکه در روز خبر داد و گفت: «صادرات نفت ایران تا زمان لغو تحریم‌ها تغییری نمی‌کند.»

سیدمحسن قمصری در گفت‌وگو با «شانا» ضمن اشاره به خبرهای منتشر شده دربار‌ه افزایش تولید و صادرات نفت ایران ظرف یک هفته آینده با استناد به خبر نشریه «آرگوس» امریکا گفت: «متن انگلیسی این خبر با متن فارسی که در برخی خبرگزاری‌های داخلی منتشر شده، متفاوت است.» وی با بیان اینکه «در متن خبر این نشریه آمده است مقدماتی در دست تهیه است تا خریداران سنتی نفت ایران تا پیش از لغو تحریم‌ها همچنان از ایران نفت خریداری کنند»، تصریح کرد: «خبر این نشریه حاوی دو نکته است؛ نخست آنکه هنوز اتفاقی درخصوص افزایش تولید نفت ایران نیفتاده و امریکا در حال فراهم‌سازی مقدمات است و دوم آنکه هنوز اجازه افزایش صادرات نفت ایران داده نشده است.»

************************************

روزنامه جام جم**

لاریجانی به نیویورک می‌رود

دبیرکل گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران گفت: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی همراه هفت نماینده، اوایل شهریور در چهارمین اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در نیویورک شرکت می‌کند.

سیدموید حسینی‌صدر به ایرنا گفت: این اجلاس از نهم شهریور (31 آگوست) تا یکم شهریور (2 سپتامبر 2015) در دفتر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: رئیس مجلس شورای اسلامی را در این اجلاس، احمدرضا دستغیب رئیس بین‌المجالس ایران، کاظم جلالی عضو کمیته حقوق بشر اتحادیه بین المجالس، جواد جهانگیرزاده عضو کمیته روابط اتحادیه بین‌المجالس جهانی با سازمان ملل، علیرضا مرندی، یک نماینده از نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در مجلس، یک نماینده زن و بنده همراهی می‌کنیم. وی که عضو کمیته صلح و امنیت بین‌المللی اتحادیه بین‌المجالس جهانی است، یادآور شد: موضوع اصلی اجلاس نیویورک صلح و امنیت بین‌المللی است.

پاسخ فیروزآبادی به درخواست موشکی نمایندگان مجلس

در پی بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر ازسرگیری آزمایش‌های موشکی، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران برابر مصوبات مقام معظم فرماندهی کل قوا در زمان خود انجام خواهد شد. به گزارش دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار فیروزآبادی همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری کرد.

همدان، مقصد بیست و یکمین سفر استانی رئیس‌جمهور

خبرگزاری فارس نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در بیست و یکمین سفر استانی به استان همدان سفر می‌کند. در این خبر به زمان دقیق این سفر اشاره‌ای نشده است. محمد ناصر نیکبخت، استاندار همدان درباره سفر رئیس‌جمهور و طرح‌های عمرانی قابل افتتاح در جریان این سفر گفت: در سفر رئیس‌جمهور و کاروان دولت، بیش از 30 هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در این استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

توضیحات دوباره صالحی درباره بتون‌ریزی در رآکتور اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی با رد شایعاتی مبنی بر این که مقرر شده براساس مفاد برجام داخل چاله رآکتور اراک بتون‌ریزی شود، گفت: چاله رآکتور به‌نوعی قلب آن محسوب شده و به هیچ وجه صدمه‌ای نخواهد دید و سالم می‌ماند و فقط مخزن فولادی داخل آن خارج و آن مخزن بتو‌ن‌ریزی می‌شود. به‌گزارش تسنیم،‌ علی‌اکبر صالحی با بیان این‌که جان کری به‌ اشتباه در مورد رآکتور اراک گفته بود در جایی که رآکتور برداشته می‌شود، بتون ریخته می‌شود، گفت: اگر در رآکتور بتون ریخته شود، دیگر رآکتوری باقی نمی‌ماند.

تشکیل 800 پرونده درباره تخلفات مدیران کلان

رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری گفت: در یک سال اخیر حدود 800 پرونده مربوط به تخلفات اداری مدیران کلان دولت گذشته از سازمان بازرسی به ما واصل شده است. محمد اشرفی اصفهانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: این پرونده‌ها مربوط به مدیران ارشد از سطح مدیرکل تا معاونان رئیس‌جمهور است که ما 200 مورد را بررسی کرده‌ایم. وی گفت: اصل بر برائت است و برای 60 درصد پرونده‌ها، حکم برائت داده شده است.

شهادت 5 نفر از بسیجیان شهرستان کامیاران در درگیری با ضدانقلاب

معاون هماهنگ‌کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان از شهادت پنج نفر از بسیجیان شهرستان کامیاران در درگیری با عوامل ضدانقلاب در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ ابراهیم حسینی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان در سنندج افزود: شامگاه سه‌شنبه درگیری سختی در منطقه کامیاران میان نیروهای ضدانقلاب و بسیجیان روی داد و تعدادی از همرزمان ما شهید شدند. در این درگیری، پنج نفر از بسیجیان شهرستان کامیاران به نام‌های پیمان ویسی، زانیار صحرایی، غلام رحمانی، میلاد درخشان و آرش نصیری به شهادت رسیدند. براساس این گزارش، هر پنج شهید بومی کامیاران هستند. کامیاران در 60 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.

هیات حل اختلاف قوا، ایراد دولت را رد کرد

خبرگزاری تسنیم به نقل از سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نوشت: هیات حل اختلاف قوا ایراد دولت به قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را رد و نظر مجلس شورای اسلامی را درباره این قانون تائید کرد.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: به این ترتیب دولت دیگر برای اجرا نکردن قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، بهانه‌ای نخواهد داشت. به‌گفته اسفنانی، ظاهراً نظر هیات حل اختلاف به دولت نیز ابلاغ شده است.

اژه ای: ظلم خواندنِ حکم دادگاه، مصداق افتراست

معاون اول قوه قضاییه، اظهار نظر مهدی هاشمی مبنی بر این‌که در حق وی ظلم شده است را مصداق افترا دانست و گفت: مجازاتی که برای وی در نظر گرفته شده بر اساس همان قانونی است که توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمانی که در دستگاه‌های متولی، مسئولیت داشتند، وضع شده و شورای نگهبان آن را تائید کرده است. به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه گردهمایی مدیران کل استانی و ستادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این‌که سازمان زندان‌ها ضوابطی دارد که زندانیان بر اساس آن می‌توانند از نامه یا تلفن استفاده کنند، اظهار کرد: هیچ امتیاز ویژه‌ای برای مهدی هاشمی در زندان در نظر گرفته نشده و وی نمی‌تواند با مردم ارتباط رسانه‌ای برقرار کند.

هشدار کری درباره رای منفی به توافق

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اقدامات مخالفان برجام برای متقاعد کردن کنگره به مخالفت با این سند گفت: در صورتی که به توافق هسته‌ای ایران رای منفی داده شود، دیگر محدودیت و بازرسی بر برنامه هسته‌ای این کشور وجود نخواهد داشت. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جان کری گفت: د�� طول دوره 15 ساله توافق هسته ای، ایران نمی‌تواند اورانیوم را بیش از 5/3درصد غنی‌سازی کند. وی گفت: جورج بوش در سال‌های 2003 و 2008 تلاش کرد به توافقی بهتر دست پیدا کند اما آنچه در هر دو مورد روی داد آن بود که شمار سانتریفیوژهای ایران از 140 به 19 هزار سانتریفیوژ رسید و این کشور به طور کامل به چرخه سوخت هسته‌ای دست یافت. همزمان با این اظهارات، ۳۶ ژنرال و دریاسالار بازنشسته آمریکایی در نامه‌ای سرگشاده از برجام حمایت کردند.

بی‌بی‌سی را به حال خود رها نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که تمام کارها و گزارش‌های خبرنگاران بی‌بی‌سی تحت کنترل ما و دستگاه‌های امنیتی است گفت: سه وزارتخانه ارشاد، خارجه و اطلاعات با هم تصمیم گرفتند که این گروه به ایران بیاید. حسین نوش‌آبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره چگونگی فعالیت نیروهای بی‌بی‌سی افزود: عوامل این شبکه مجوز یک هفته‌ای برای فعالیت در ایران دارند و این مجوز تا هفته آخر مرداد اعتبار دارد. وی گفت: قرار نیست گزارشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهیه شود و ما یک مجوز برای فعالیت‌های کلی این گروه صادر کرده‌ایم، احتمال دارد در گزارش‌های کلی‌شان از مردم درباره مسایل مختلف سوال کنند اما این که صرفا برای تهیه گزارش‌های هسته‌ای بیایند صحت ندارد. همزمان با این اظهارات، خبرگزاری تسنیم دیروز از ورود تیم رسانه‌ای بی‌بی‌سی به کشورمان خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *