امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه اندیشمندان و رهبران سیاسی زمان خود

خانه / با ولایت / امام خمینی(ره) / از نگاه بزرگان دین امام خمینی / امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه اندیشمندان و رهبران سیاسی زمان خود

امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه اندیشمندان و رهبران سیاسی زمان خود

 

اندیشمندان و رهبران سیاسی زیادی در زمان حیات و پس از ممات ایشان اظهار نظرهایی در وصف امام خمینی رحمت الله علیه کرده اند که برخی از آنها به اختصار به قرار ذیل است.


امام خمینی رحمت الله علیه از نگاه اندیشمندان و رهبران سیاسی زمان خود

نام شخصیت

عنوان

اظهار نظر

نلسون ماندلا

رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با نژاد پرستی آپارتاید

امام خمینی فرزند مشهور اسلام بود. او در امر نشان دادن راه درست به نسل های حاضر و آینده مسلمانان سهم بسزایی داشته است.

راشد القنوشی

رهبر جنبش اسلامی النهضه تونس

شخصیت امام خمینی به مثابه رهبری عقیدتی ، سیاسی و انقلابی که رنج همه ی زحمت کشان را به دوش دارد ، جلوه می کند که در واقع تبلور آمال و آرزوهای همه ی ملت است و آنها را در مسیری روشن و درست هدایت می کند.

فهمی هویدی

اندیشمند بزرگ جهان عرب

امام خمینی (ره) پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم موازع اسلامی را در جهان معاصر محقق ساختند. گفته های ایشان ثابت نمود که دین عنصری فعال و موثر در بر انگیختن ملتهاست. برخلاف کسانی که مدعی بودند که دین عنصری است برای افیون ملل و عامل خمودی و سستی آنها.

دکتر حسن البناء

رهبر وقت اخوان المسلمین

حضرت امام خمینی (ره) اندیشمندی است که هزاره ی دوم میلادی را به پایان برد و پیوسته پرتو افکار نورانی اس بر فراز هزاره ی سوم خواهد درخشید . اندیشمندی که خاستگاه تفکرش اسلام ناب و اندیشه های اصولی بوده و در بردارنده ی گرایش هایی است که همان میراث اهل بیت (ع) است.

الوین تافلر

اندیشمند و نظریه پردازی مشهور آمریکایی

امام خمینی (ره) با استفاده از نیروی مذهب بخش قابل توجهی از قدرتی که مدتها در انحصار دولتها بود در کنترل گرفت. وقتی امام خمینی (ره) فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کردند در واقع برای حکومت های دنیا پیامی تاریخی فرستاد که بسیاری از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند و مظنون واقعی پیام امام (ره) چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی ، که غربی ها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند زیرا امام خمینی (ره) نخبه ای است که حرکتی را شروع کرده است که در ادامه حرکتش قلمرو اندیشه های بشری ، هم جایگاه حکومت های دولتی و هم اقتدار دولت های ملی و محلی را تغییر می دهد.

احمد شیخ زهیر

امام جماعت مسجد شهر بوستون آمریکا

امام خمینی (ره) در قلب ماست و همه او را عاشقانه دوست دارند.

علی حسن مووینی

رئیس جمهور وقت تانزانیا

امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران در زمان ما به پیروزی مظلومین علیه ظالمین کمک به سزایی کرد. این انقلاب نیروی خود را مصروف مبارزه برای آزادی آفریقا از استعمار و نیز مبارزه ی جهانی علیه ظلم و استثمار نمود.

راجیو گاندی

نخست وزیر فقید هند

با رحلت امام خمینی (ره) جهان یک رهبر روحانی و انقلابی عظیم و دارای دید وسیع را از دست داده است.

امام بخاری

رهبر مسلمانان هند

امام خمینی ( ره) مردی مومن ، مجتهد ، تاریخ ساز در سده اخیر بود ، مرد مجاهدی که نظیر او در صد سال اخیر وجود نداشته است. امام خمینی (ره) چنان ذخیره ای در دنیا باقی گذاشت که صدها سال زبانزد همه خواهد بود.

عمر کرامی

نخست وزیر اسبق لبنان

بیداری اسلامی در جهان مرهون قیام امام خمینی (ره) است.

اسقف کاپوچی

اسقف بیت المقدس

امام خمینی (ره) فقط متعلق به ایران نیست . تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان او را نجات دهنده ی خود می دانند.

دکتر رمضان عبدا…

دبیر کل جنبش جهاداسلامی فلسطین

امام خمینی (ره) الگوی والای بشریت برای رسیدن به عزت ، کرامت و سربلندی است و باید سیره ی امام راحل برای امت اسلامی بازگو شود تا این امت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام (ره) برای امت اسلامی بازگو شود تا این امت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام راحل (ره) برای انسانهای مصلح و برای نسلهای آینده چراغ هدایت ، توشه ی زندگی و ذخیره ی انسانیت است.

شهید فتحی شقاقی

رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین

پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به مردم فلسطین اعتماد به نفس داد. این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروزی از امام خمینی (ره) است. انتفاضه یکی از ثمرات بیداری اسلامی است که امام خمینی (ره) در منطقه و بویژه در فلسطین به وجود آورد.

نوری مالکی

نخست وزیر عراق

امام خمینی (ره) ثابت کرد که اسلام قادر است بر اساس اصول اندیشه ها و حفظ هویبت خود در عصر پیشرفت علوم حکومت تشکیل دهد. مستضعفان جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با الهام از رهنمودهای ایشان با روحیه ی حق طلبی به مقابله با استکبار نسبت به جمهوری اسلامی کینه می ورزند ، شعار نه شرقی نه غربی که امام خمینی (ره) مطرح کرد کشورهای کوچک جهان را به استقلال طلبی در برابر قدرتهای بزرگ تشویق کرد.

جلال طالبانی

رئیس جمهور عراق

قاطعیت امام (ره) در رویارویی با استعمار و توطئه های آنها ، خاری در چشم استعمارگران بود و حرکت امام (ره) توانست توطئه های آنان را خنثی سازد.

مسعود بارزانی

رهبر حزب دموکرات کردستان عراق

امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین شخصیت سیاسی و دینی عصر ، افق های تازه ای در برابر مسلمانان و مظلومان جهان گشود. کردهای عراق همواره از حمایت معنوی و انسانی امام (ره) بهره مند بوده و ارادت خاصی به ایشان دارند.

سید ساجد نقوی

رهبر شیعیان پاکستان

در مورد شخصیت الهی حضرت امام (ره) سخنان زیادی ایراد شده ، اما هنوز این مردم خدا شناخته نشده است و باید بیش از پیش در راه شناخت زندگی این امام بزرگ (ره) تلاش کرد و آن را معیار خودسازی قرار داد. یاد امام (ره) برای همیشه در دل های محرومان و مستضعفان باقی خواهد ماند.

بی نظیر بوتو

نخست وزیر فقید پاکستان

جمهوری اسلامی برای ما از اهمیت بسیاری برخودار است . پیام های امام خمینی (ره) در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه های والای حضرت امام (ره) استفاده خواهند کرد.

غلام اسحاق خان

رئیس جمهور وقت پاکستان

امام خمینی (ره) تنها رهبر ایران نبودند بلکه رهبر بزرگ جهان اسلام بودند. ایشان شخصی بسیار شجاع و دارای بینش عمیق اسلامی و عزتی که به اسلام برگرداندند تا ابد باقی خواهد ماند.

دکتر مصطفی ایوب

دانشمند مسلمان آمریکایی و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تامبل آمریکا

بنده معتقدم که از جمله مهم ترین تاثیرات نهضت امام خمینی رحمه الله این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش های اسلامی جهان گردید. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود.

دکتر ادریس کتانی

نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب

به عقیده من مهم ترین کارامام خمینی رحمه الله حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بوده ام برای شما بازگو کنم.

احمد هوبر

اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس

هنگامی که من از سال 79- 1978 (57- 1356) به مطالعه درباره امام خمینی رحمه الله به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراکه امام خمینی رحمه الله اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود.

دکتر غیاث الدین صدیقی

متفکر آزاد اندیش انگلیسی و عضو پارلمان مسلمانان انگستان

شخصیت امام رحمه الله تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امت اسلامی داشته است.  مدت ها بود که ما رهبری نداشتیم که آنچه را می گفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهم ترین خصوصیت امام خمینی رحمه الله بود، مردم احساس می کردند که هر آنچه ایشان انجام می دادند، هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلامی نداشت.

پروفسور حامد

استاد اسلام شناسی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا

یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آنکه بزرگی و عظمت تنها از آن خداست و نمی توان شخصی غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند بنحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از “الله ” مبدل ساخته است. امام خمینی رحمه الله قطعا چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد می داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی گفته، عمیق ترین تاثیر را بر روی آدمی می گذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.

میخائیل گورباچف

 

رهبر شوروی سابق

او فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان برجای بگذارد.

هنری کسینجر

وزیر خارجه اسبق آمریکا

آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه ریزی را از سیاستمداران و نظریه پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد. گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت الله خمینی با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.

دکتر فرانسیسکو اسکودرو بداته  

رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا

چهره حیات بخش امام خمینی در جهان اسلام امری غیر قابل اغماض می باشد و ایشان یکی از بزرگترین شخصیتهای قرن حاضر محسوب می شوند.

سیدحسن نصرالله

دبیرکل حزب الله لبنان

دفاع از جمهوری اسلامی ایران یک مسئولیت شرعی است و رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان لبنان یک رابطه عقیدتی و ریشه دار است که از رهبری واحد اسلامی نشات گرفته است.

شهید شیخ راغب حرب

از رهبران حزب الله لبنان

ملت مسلمان لبنان انقلاب اسلامی ایران را از انقلاب خود می داند، جریان انقلاب اسلامی منافع ابرقدرت های سلطه گر را به خطر انداخته است.

4949

منبع : خبر آنلاین

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *