امام زمان ، موعود منتظر

امام زمان موعود منتظَر – گذری بر بیکران دعای افتتاح – قسمت چهاردهم

اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی وَلِیِّ أَمْرِک الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ بِمَلَائِکتِک الْمُقَرَّبِینَ وَ أَیِّدْهُ به روح الْقُدُسِ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ.

خدایا بر سرپرست امرت، قیام کننده ای که همه آرزویش را دارند و عدالت محضی که همه انتظارش را می کشند، درود فرست. فرشتگان نزدیکِ خویش را دور تا دورِ او قرار ده، و به وسیله روح القدس، از او دستگیری کن! ای پروردگار هستی!

نکته ها

     «قائم» به معنی «قیام کننده» است. در علت نام گذاریِ امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف به این لقب، روایات متعددی وارد شده؛ از جمله امام صادق علیه السلام فرموده است: «سمی بالقائم لقیامه بالحق؛ امام دوازدهم به این سبب قائم نامیده شد که به حق قیام می کند».

     در حدیث دیگری، امام باقر علیه السلام فرموده است: «هنگامی که جدم امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، فرشتگان با گریه و ناله به درگاه الهی عرض کردند: خدایا! آیا قاتلانِ برگزیده ترین و فرزند برگزیده ترین و بهترین بندگانت را به حال خود رها می کنی؟ خداوند در پاسخ آن ها چنین وحی کرد: ای فرشگان! آرام بگیرید. به عزت و جلالم سوگند، پس از گذشت مدتی، از آن ها انتقام می گیرم.

     سپس امامان از فرزندانِ سید الشهدا را به آن ها نشان داد. ملائکه از دیدن آن ها خوشحال شدند و یکی از آن ها را مشاهده کردند که ایستاده و نماز می خواند. خداوند فرمود: بِذَلِک الْقَائِمُ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ؛ به وسیله او که ایستاده، از آن ها انتقام می گیرم». بر پایه این احادیث، لقب «قائم» برای امام دوازدهم شهرت یافته است. 

     «اَمَل» به معنی آرزو و امید است و «مؤمَّل» در مورد شخص یا چیزی به کار می رود که دیگران آرزویش را به دل دارند. از برخی روایات نمایان می شود که خدای متعال، لقب «مؤمَّل» را بر امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف نهاده است. برای مثال، امام عسکری علیه السلام هنگام ولادت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف چنین فرمود: «زَعَمَت الظَّلَمَهُ أَنَّهُم یَقتُلوُنَنی لِیَقطَعوُا هذَا النَّسلَ کیفَ رَأوا قُدرَهَ القادِرِ وَ سَمّاهُ المُؤَمَّل؛ ستمگران گمان می کنند که مرا می کشند تا نسل امامان را از بین ببرند. آن ها قدرت خدا را چگونه دیده اند و حال آن که خدای قادر، فرزندم را مؤمَّل نامیده است».

     به کار بردن واژه «عدل» به جای «عادل» (الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ) نشانه قوّت، شدت و ناب بودنِ عدالتِ حضرت مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه الشریف است. مرور روایاتی که ترسیم کننده ابعادی از عدالتِ زمان ظهور هستند نیز نشان دهنده این نکته است. یادآوری برخی از آن ها مفید به نظر می رسد:

الف) اجرای عدالت نسبت به کارگزاران

     امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام فرمود: «…لَیَنْزِعَنَّ عَنْکمْ قُضَاهَ السَّوْءِ وَ لَیَقْبِضَنَّ عَنْکمُ الْمُرَاضِینَ وَ لَیَعْزِلَنَّ عَنْکمْ أُمَرَاءَ الْجَوْرِ وَ لَیُطَهِّرَنَّ الْأَرْضَ مِنْ کلِّ غَاشٍّ وَ لَیَعْمَلَنَّ بِالْعَدْلِ وَ لَیَقُومَنَ فِیکمْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ…؛ به تحقیق که حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف قاضیان ناصالح را بر کنار می کند، زمین هایی که به ناحق تصرف کرده اید از شما پس می گیرد، فرمان روایان جائر را کنار می زند و زمین را از فریبکاران پاک می فرماید. به تحقیق که او به عدالت رفتار می کند و در میان شما ترازوی عدل و داد را بر پا می کند».

ب) بازستانی حقوق

     امام باقر علیه السّلام فرمود: «… ثُمَّ یُقْبِلُ إِلَی الْکوفَهِ فَیَکونُ مَنْزِلُهُ بِهَ فَلَا یَتْرُک عَبْداً مُسْلِماً إِلَّا اشْتَرَاهُ وَ أَعْتَقَهُ وَ لَا غَارِماً إِلَّا قَضَی دَیْنَهُ وَ لَا مَظْلِمَهً لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا رَدَّهَا…؛ امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف وارد کوفه می شود و در آن جا مسکن می گزیند. پس در آن جا هیچ بنده مسلمانی نخواهد بود مگر این که او را خریده و آزاد می کند، هیچ بدهکاری نخواهد بود، مگر این که بدهی او را ادا می کند، هیچ حقی از کسی بر عهده دیگری نخواهد بود، مگر این که آن حق را بازستانده و به صاحبش بر می گرداند».

ج) عدم تبعیض در اجرای عدالت

     امام حسین علیه السّلام فرمود: «…فَإِنَّهُ إِذَا قَامَ قَائِمُ الْعَدْلِ وَسِعَ عَدْلُهُ الْبَرَّ وَ الْفَاجِر؛ هنگامی که  بر پا کننده عدالت به پا خیزد، عدالت او نیکوکار و بدکار را در بر می گیرد».

د) فراگیری تمام مناسبات زندگی

     امام صادق علیه السّلام فرمود: «…أَمَا وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُر؛ آگاه باشید که به خدا قسم، عدالت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بر مردم سیطره پیدا می کند، همان طور که سرما و گرما وارد خانه های آن ها می شود».

پیام ها

1- کسی که اعتقاد به ظهور امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف دارد، یأس و ناامیدی برایش بی معنی است. ( وَلِیِّ أَمْرِک الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ)

2- کسی که منتظر و پیروِ امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف است، از مسیر عدالت خارج نمی شود. (الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ)

3- ایمنی امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف از هر نوع شر و بدی، دغدغه منتظرانِ ایشان است. از این رو، از خدای متعال می خواهند که گرداگرد او را با فرشتگان مقرّبش احاطه کند. ( حُفَّهُ بِمَلَائِکتِک الْمُقَرَّبِینَ وَ أَیِّدْهُ به روح الْقُدُسِ)

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *