امام زمان چه حقوقی بر گردن ما دارد؟

خانه / پیشنهاد ویژه / امام زمان چه حقوقی بر گردن ما دارد؟

ائمه معصومین علیهم السلام و حضرت حجت علیه السلام حقوق فراوانی بر همه انسان‌ها به ویژه شیعیان دارند. این حقوق از لحظه به وجود آمدن ما شروع می‌شوند و تا ابد الطاف ایشان شامل حال ما می شود.

امام زمان چه حقوقی بر گردن ما دارد؟

هیات:علی اعظمی در یادداشتی  که در اختیار قرار داده است به بیان حق و حقوق امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بر روی دوش شیعیان پرداخته که در ادامه با هم می‌خوانیم:

ائمه معصومین علیهم السلام و حضرت حجت علیه السلام حقوق فراوانی بر همه انسان‌ها به ویژه شیعیان دارند. این حقوق از لحظه به وجود آمدن ما شروع می‌شوند و تا ابد الطاف ایشان شامل حال ما می‌گردد. ایشان هم حق وجودی بر ما دارند هم حق بقا در دنیا، همچنین حقوقی مانند: حق منعم بر متنعم، حق پدر بر فرزند و…

حق وجود و هستی

خداوند حقیقت و نور ائمه علیهم السلام را به طور مستقیم آفریده است و دیگر مخلوقات، به واسطه آن بزرگواران خلق شده اند. امام صادق در روایتی در رابطه با این موضوع می‌فرمایند: «نَحنُ صَنایِعُ رَبِنا و الخَلقُ صَنایِعُ لنا ؛ما اهل بیت، آفریده خداوند هستیم و تمام مخلوقات صنایع ما هستند.»

از این رو امکان واسطه بودن اهل بیت علیهم السلام در خلقت عالم، امری واضح و آشکار است. از جمله شواهد آن نیز مضمون حدیث قدسی است که می‌فرماید: «او فاطمه است و به نور او وجود عالم از ابتداء تا پایان ظاهر گشته است .» در نتیجه در ایجاد عالم و مخلوقات، آن حضرات علیهم السلام حق وجودی بر گردن ما دارند.

امام زمان چه حقوقی بر گردن ما دارد؟

حق بقا در دنیا

با توجه به روایات اگر امام زمان علیه السلام در دنیا وجود نداشته باشد هیچ چیز در دنیا باقی نمی‌ماند. به عنوان مثال: «حسن بن علی وشا از امام رضا علیه السلام سوال کرد، که آیا زمین بدون امام باقی می‌ماند؟ حضرت فرمودند: نه، بعد از ایشان پرسید: این طور روایت کرده اند، زمانی که زمین بدون امام باقی بماند خداوند بر بندگان خشم می‌گیرد؟ حضرت فرمودند: خیر باقی نمی‌ماند و در این صورت در هم فرو می‌ریزد .»

در نتیجه حضرت حجت عجّل الله تعالی فرجه الشریف حق بقا بر گردن ما دارد؛ زیرا امام و حجت خدا در روی زمین هستند و ما به یُمن وجود ایشان در دنیا زندگی می‌کنیم.

حق منعم بر متنعم

در روایتی رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «هر کس برای شما کار نیکی انجام داد، به او پاداش دهید، اگر نتوانستید برای او دعا کنید تا زمانی که اطمینان پیدا کنید که کار نیک آن شخص را جبران کرده اید .»

این حق برای مولایمان صاحب الزمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف ثابت است؛ زیرا تمام نعمت‌ها و بهره‌هایی که به مردم می‌رسد، به برکت وجود امام زمان است و در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «أَوْلِیاءَ النِّعَمِ ؛ سرپرستان و والیان نعمت.»

همچنین امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «اگر ما نمی‌بودیم نه نهرها جاری می‌شد و نه میوه‌ها می‌رسید و نه درخت‌ها سبز می‌شد .» از این رو طبق فرمایش رسول خدا، دعا کردن، حداقل کاری است که ما می‌توانیم در حق حضرت حجت انجام بدهیم.

حق پدر بر فرزند

شیعیان از باقیمانده گل خاندان وحی آفریده شده اند به صورتی که در روایات متعدد اهل بیت علیهم السلام پدر امت نامیده شده اند. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام در این رابطه می‌فرماید: «اَلْاِمَامُ اَلْاَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ ؛ امام همدم همراه و پدری مهربان است.» در نتیجه حضرت حجت علیه السلام علاوه بر حقوق بیان شده حق پدری نیز بر گردن امت دارد.

در نتیجه می‌توان بیان کرد که امام زمان ارواحنا له الفداء حقوق متعددی بر گردن ما دارد و ما باید نسبت به این حقوق شکرگزار حضرت باشیم زیرا لطف و برکات وجودی حضرت تمام شئون زندگی ما را در بر می‌گیرد و شکرگزاری و دعا در حق ایشان حداقل کاری می‌تواند باشد که ما می‌توانیم در حق ایشان انجام بدهیم.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *