اهداف بسیج دانش‌آموزی؛ از الگوسازی تا مطالبه‌گری

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / انقلاب اسلامی / نهاد های انقلابی / بسیج مستضعفین / اهداف بسیج دانش‌آموزی؛ از الگوسازی تا مطالبه‌گری

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی گفت: وقت آن رسیده است که بخشی از مشکلات مدرسه با دستان با کفایت دانش آموزان حل شود.

اهداف بسیج دانش‌آموزی؛ از الگوسازی تا مطالبه‌گری

هیات:بسیج دانش‌آموزی نهادی انسان‌ساز و ارزشی است که به برکت انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده است. این نهاد با همکاری وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به رشد نوجوانان در بستری از اندیشه‌ی انقلابی کمک کند. در گام دوم انقلاب اسلامی، دانش‌آموزان هم باید در تمدن‌سازی نوین اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

در همین رابطه خبرگزاری بسیج گفت‌وگویی با مجتبی باستان، مسئول سازمان بسیج دانش آموزی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اجرای ۳۰۰ عنوان برنامه توسط بسیج دانش‌آموزی در دوران کرونا؛ از کمک مؤمنانه تا واکسیناتوری

– در دوران کرونا و طی یکسال گذشته برنامه‌های زیادی را در بسیج دانش آموزی داشته ایم که اگر بخواهیم به همه آن‌ها اشاره کنیم بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ عنوان برنامه هستند اما، مهمترین آن‌ها کمک‌های مومنانه است که ما کمک‌های مومنانه را به صورت تخصصی در آورده ایم. دو پویش داشتیم که یک پویش مربوط به نذر هوشمند بود.

– ما در قالب پویش هوشمند بیش از صدهزار دستگاه تبلت و موبایل را تحویل دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار داده‌ایم. بر اساس آمار آموزش و پرورش حدود ۳ میلیون دانش‌آموز دستگاه تبلت یا موبایل ندارند.

– پویش دیگر پویش “همکلاسی مهربان” با هدف تهیه لوازم تحریر ایرانی اسلامی برای دانش‌آموزان نیازمند است. اختتامیه این پویش دهم آذر در ورزشگاه آزادی است که ۱۰ هزار بسته لوازم تحریر را در مناطق کمتر برخوردار توزیع خواهیم کرد. تاکنون بیش از یک میلیون بسته لوازم تحریر روی ایرانی-اسلامی توزیع کرده‌ایم.

– پویش دیگری نیز به نام پویش “رای اولی ها” راه اندازی شد که پویش رای اولی‌ها ۶ برنامه داشتند. جالب است بدانید که یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رای اولی در آموزش و پرورش داشتیم که با برگزاری پویش‌های که بسیج دانش آموزی در آموزش و پرورش ۸۶۲ هزار نفر یعنی ۷۲ درصد آن‌ها رای دادند.

– در دوران کرونا راهیان نور تعطیل شد. ما هر سال ۳۵۰ الی ۵۰۰ هزار نفر را به راهیان نور می‌بردیم، اما سال گذشته راهیان نور را در بستر فضای مجازی تعریف کردیم که دو میلیون بازدید در پیام رسان‌های داخلی داشت.

– برنامه‌ای نیز تحت عنوان بهداشت و سلامت داریم که در دوره کرونا ویروس با همکاری بسیج جامعه پزشکی دانش‌آموزان در کار واکسیناتوری و انتظامات کمک می‌کنند. دانش آموزان پایه دوازدهم و کسانی که دوره‌های علوم پزشکی آن شهرستان را طی کرده‌اند می‌توانند کار واکسیناتوری را انجام دهند.

اهداف بسیج دانش‌آموزی؛ از الگوسازی تا مطالبه‌گری

اهداف بسیج دانش آموزی؛ از الگوسازی تا مطالبه‌گری

– در بسیج دانش آموزی ۵ هدف را دنبال می‌کنیم که اولین آن‌ها الگو سازی است. الگوسازی برای ما بسیار مهم است و عمدتاً در مدارس که بررسی می‌کنیم، الگوی دانش‌آموزان ما شهید بهنام محمدی و حسین فهمیده نیستند.

– برای این الگو سازی باید سراغ کسانی بروم که شهید زنده هستند. آن‌ها دانش آموزانی هستند که رتبه تراز یک هستند، در اردو‌های جهادی شرکت می‌کنند، همیار معلم‌ها هستند، پول برای لوازم تحریر دانش آموزان نیازمند جمع می‌کنند، به دانش‌آموزان که رتبه علمی پایین‌تری دارند کمک می‌کنند، تقویت رتبه علمی آن‌ها را انجام می‌دهند و به خانواده‌های محروم کمک می‌کنند. این دانش‌آموزان باید الگو شوند.

– به بسیج دانش آموزان در مدارس گفتیم که این الگو‌ها را شناسایی کنند، چرا که در هر مدرسه حداقل یک الی دو دانش آموز این چنین پیدا می‌شوند. این‌ها باید بروند و سخنران قبل از خطبه‌ها شوند و یا در صدا و سیمای استان‌ها شناخته شوند. این افراد الگوی دانش‌آموزان مثل خودشان می‌شوند. از طرفی هم محمدحسین فهمیده و شهید بهنام محمدی را تبیین می‌کنیم و از طرفی الگو‌های عملی را نشان می‌دهیم.

– هدف دوم ما توانمندسازی در سطح کلان است. به همه حوزه‌ها و واحد‌ها گفتیم که شما باید بچه هایتان را در عرصه‌های مختلف توانمند کنید. سومین هدف ما شبکه سازی است دو سال است که به این می‌پردازیم و در فضای مجازی شبکه‌ای می‌خواهیم که الگو و مدل آن‌ها وجود دارد.

– چهارمین هدف ما گفتمان سازی است، مثلاً در بحث و گفتمان سازی بیانیه گام دوم واژه‌های مهم و جملات مهم بیانیه را دیوار نوشته‌ی مدارس کنیم یا این جملات را در فضای مجازی منتشر کنیم و به معلم نیز تذکر داده شود که در رابطه با این قسمت از بیانیه گام دوم توضیح دهد. فرمایشات امامین انقلاب باید گفتمان رایج مدارس کشور شود.

– پنجمین هدف اصلی ما مطالبه گری است، ما ۱۵ هزار گروه جهادی داریم که باید آن‌ها تبدیل به زبان گویای مردم بشوند. دانش آموزان بسیجی باید پل ارتباطی بین مدیر مدرسه، دانش آموزان و مدیر آموزش و پرورش شوند. آن‌ها باید با رعایت مصالح بسیج دانش آموزی تبدیل به زبان گویای دانش‌آموزان محروم شوند. مطالبه‌گری باید از روی علم، انصاف و دلسوزی باشد.

بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز بسیجی داریم

– از نظر ما بسیج یک تفکر است و ۱۴ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر دانش آموز بسیجی داریم. اما پنج میلیون بسیجی دانش‌آموز در سامانه ثبت شده‌اند.

– دانش آموزان بسیجی باید رابط بین مدیر مدرسه، دانش آموزان و مدیر آموزش و پرورش شود تا با رعایت مصالح بسیج دانش آموزی تبدیل به زبان گویای دانش‌آموزان محروم شود به شرطی که مطالبه‌گری که داریم از روی علم باشد از روی انصاف و دلسوزی باشد.

بخشی از مشکلات مدرسه باید توسط دانش‌آموزان حل شود

– فعالین تعلیم و تربیت می‌گویند که به دانش‌آموزان دهه‌هشتادی و دهه نودی نسبت‌های نادرستی را می‌دهند! من این نسبت‌ها را قبول ندارم. به‌عنوان کسی که ۲۳ سال کار تربیت کرده ام می‌گویم که این حرف‌ها زیبنده دستگاه تعلیم و تربیت ما نیست.

– دانش آموزانی داریم که در کرونا در حال خدمت به مردم هستند. به کارگاهی رفته‌ام که دانش آموزانی هستند که در حال تولید ماسک هستند. آیا می‌توانیم به این دانش آموزان لقب‌هایی را نسبت بدهیم؟

– وقت آن رسیده است که بخشی از مشکلات مدرسه با دستان با کفایت دانش آموزان حل شود و این به شرطی میسر می‌شود که به این الگو‌ها هویت و گفتمان انقلاب اسلامی را بدهیم و به آن‌ها یاد دهیم تا مطالبه‌گری کنند. طرح تربیتی آن‌ها به دنبال آموزش به مربی است.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *