بازخوانی حماسه 9 دی و فتنه 88

بازخوانی حماسه 9 دی و فتنه 88 | دکتر یداله جوانی

خانه / اختصاصی هیأت / بازخوانی حماسه 9 دی و فتنه 88 | دکتر یداله جوانی

انقلاب اسلامی و ملت ایران با نظام ولایی اش، در سال 1388 با پیچیده ترین و عمیق ترین فتنه مواجه شد . دشمنان ناکام و شکست خورده در توطئه های خود علیه جمهوری اسلامی، برای براندازی نظام انقلابی و مردمی ایران، بیش از بیست سال کار کردند تا بتوانند در بستر انتخابات ریاست جمهوری سال 88، با استفاده از الگوی کودتای مخملی و به بازی گرفتن افراد قدرت طلبی چون میر حسین موسوی، مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.

بازخوانی حماسه 9 دی و فتنه 88 | دکتر یداله جوانی

چکیده :

انقلاب اسلامی و ملت ایران با نظام ولایی اش، در سال 1388 با پیچیده ترین و عمیق ترین فتنه مواجه شد . دشمنان ناکام و شکست خورده در توطئه های خود علیه جمهوری اسلامی، برای براندازی نظام انقلابی و مردمی ایران، بیش از بیست سال کار کردند تا بتوانند در بستر انتخابات ریاست جمهوری سال 88، با استفاده از الگوی کودتای مخملی و به بازی گرفتن افراد قدرت طلبی چون میر حسین موسوی، مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.

براساس این الگو میرحسین موسوی با ادعای تقلب در انتخابات و متهم سازی نظام به فساد سیاسی، خود را مدافع حقوق مردم معرفی کرد و هوادارانش را برای راه انداختن تظاهرات، تجمعات و اعتصابات سراسری در کشور ، به قیام فرا خواند.

غرب با تمام توانش در کنار معترضین به نتیجه انتخابات قرار گرفت و تصور می کرد در ایران هم، کودتای مخملی همانند کشور های گرجستان، اوکراین و قرقیزستان به نتیجه می رسد و جمهوری اسلامی در نهایت تسلیم معترضین می شود و غرب گرایان به قدرت می رسند. اما بر خلاف تصور طراحان کودتای مخملی و فتنه آمریکایی- صهیونیستی، با هدایت ها و راهبری های راهبردی مقام معظم رهبری ، مردم ایران فریب فتنه گران را نخوردند و با خلق حماسه ماندگار 9 دی، بزرگترین توطئه و فتنه علیه انقلاب اسلامی را در هم شکسته و فتنه گران را منزوی ساختند.

 

بازخوانی حماسه 9 دی و فتنه 88
بازخوانی حماسه 9 دی و فتنه 88

مقدمه :

بیش از یک دهه از وقوع فتنه 88 و پدیدآیی حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی می گذرد ، اما ویژگی های این دو رویداد مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ سیاسی ملت ایران، ضرورت بازخوانی آن دو پدیده را با هدف درس آموزی و عبرت گیری از وقایع تاریخی گوشزد می نماید. بصیرت شرط لازم برای حرکت در جبهه حق است و بدون برخورداری از آن، نمی توان در این مسیر ثابت قدم بود.

حضرت علی علیه السلام در این خصوص می فرماید : « و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر »

برای رسیدن به بصیرت باید اهل فکر و اندیشه بود و از حوادث و رخداد های تاریخی عبرت آموخت.

جمله بسیاری درستی است که گفته شده، گذشته، چراغ راه آینده است. حوادث گذشته در تاریخ بشر، بسیار کمک کننده در رسیدن به فهم و درک درست از وقایع حال و آینده است.

حضرت علی علیه السلام، یکی از ویژگی های سه گانه انسان های با بصیرت را ، پند گرفتن و سود بردن از عبرت های تاریخی می داند. آن حضرت در فرازی از خطبه 153 نهج البلاغه در توصیف اهل بصیرت می فرماید : « فَاِنَّما البَصیر مَن سَمِعَ فَتَفَکَّر و نَظر فَابصَر وَ انتَفَع بِاالعِبَر … »

بنابراین کسانی که می خواهند اهل بصیرت باشند ، باید حوادث مهم تاریخ اسلام و تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی را به درستی شناخته و بتواند نقاط عطف این حوادث را تحلیل کنند.

فتنه 88 در جریان شناسی سیاسی تاریخ انقلاب اسلامی و حماسه تاریخی 9 دی در شناخت مردم ایران، جایگاه ویژه ای دارد . از این رو هر ساله، دی ماه و خصوصاً روز های منتهی به 9 دی ، فرصت مغتنمی برای تحلیل این دو رویداد مرتبط با هم در سال 1388 است . بهترین رویکرد نسبت به این دو حادثه، رویکرد تبیینی و تحلیلی می باشد. خطباء، سخنرانان و اهل رسانه و صاحبان تریبون ، باید در این ایام ، به بازخوانی این دو رویداد با رویکرد تبیینی – تحلیلی به ویژه برای نسل جوان باشند . اگر انتظار داریم نسل جوان کشور ، گام دوم انقلاب را به درستی بردارند و این انقلاب را به آرمان خود نزدیک تر نمایند ؛ باید با حوادث گام اول به درستی آشنا باشند . به همین اساس در این نوشتار ، به اختصار حماسه 9 دی و فتنه 88 با رویکرد پیش گفته بازخوانی می شود.

الف بازخوانی فتنه 88

کشور ایران به حرکت انقلاب اسلامی و استقرار نظام مردم سالاری دینی، به کشور انتخابات معروف است. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ، در ایران اداره کشور متکی به آرای مردم از طریق انتخابات است. مردم با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مسئولین کشور را به صورت مستقیم و غیر مستقیم انتخاب می کنند . در میان قریب چهل انتخابات مهم و سرنوشت ساز در چهل و دو سال گذشته ، انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در 22 خرداد سال 1388 ، به گونه ای متفاوت رقم خورد و حوادث پس از انتخابات کشور را درگیر بک بحران 8 ماهه کرد این بحران با حماسه حضور انقلابی مردم در صحنه 9 دی ماه 1388 پایان یافت . بحران 88 یا به عبارت دقیق تر فتنه 88، با ادعای تقلب در انتخابات از سوی میر حسین موسوی و مهدی کروبی شکل گرفت. در خصوص چرایی پدیدایی فتنه ، باید ماهیت حوادث پس از انتخابات را واکاوی نمود.

ماهیت حوادث پس از انتخابات 88

یکی از مهم ترین سوالاتی که پاسخش به ماهیت شناسی حوادث 88 کمک می کند ، عبارت است از اینکه:« آیا حوادث پس از انتخابات که با ادعای تقلب شروع شده از قبل برنامه ریزی شده بود یا نه؟» در پاسخ به این سوال 2 دیدگاه کلی وجود دارد و این دو دیدگاه کاملاً با هم متفاوت است به اختصار هر یک از این دو دیدگاه تحلیل می شود.

الف دیدگاه اول

طرفداران این دیدگاه بر این نکته تاکید دارند که حوادث سال 88 ، از قبل برنامه ریزی نشده بود و پدید آیی آن ریشه در بد اخلاقی ها در ایام تبلیغات و به ویژه مناظره های تلوزیونی ، سوء تفاهم ها و سوء مدیریت ها داشت . طرفداران این دیدگاه ، فتنه بودن حوادث 88 را رد کرده، معتقدند آقای میر حسین موسوی به دلیل پاره ای از مسائل و سوء ظن ها ، فکر می کرد پیروز واقعی انتخابات است و باید برای دفاع از رای مردم خواستار ابطال انتخابات شود . البته برخی از افراد معتقد به این دیدگاه، لشکر کشی خیابانی از سوی موسوی را اشتباه دانسته ، اما تاکید دارند که اگر به ایشان مجوز راهپیمایی داده می شد و یا با تظاهرکنندگان و معترضین به نتیجه انتخابات برخورد خشن و کند نمی شد؛ آن حوادث ناگوار پدید نمی آمد و موسوی هم به تدریج آرام می شد و نتیجه انتخابات را می پذیرفت.

عمده کسانی که این دیدگاه را دارند، معتقدند برای عبور از چالش های سال 88 می باید:

1- نباید جریان اصلاحات را متهم به فتنه گری و براندازی کرد.

2- نباید چهره های با سابقه در انقلاب مانند سید محمد خاتمی ، میر حسین موسوی و کروبی را خائن معرفی کرد.

3- بهتر است هر دو طرف کودتا بیایند و حوادث سال 88 که ناشی از اشتباهات هر دو طرف رقیب انتخاباتی و همچنین نظام است، فراموش گردد.

4- باید برای کنار گذاشتن اختلافات، آشتی ملی برقرار گردد و میر حسین موسوی ، کروبی و خانم زهرا رهنورد پایان یابد.

5- اگر روزی قرار باشد محاکمه ای صورت گیرد، باید علاوه بر میر حسین موسوی و کروبی، آقای احمدی نژاد هم به عنوان یک طرف منازعه محاکمه گردد.

با تامل در این دیدگاه، روشن است که طرفداران این نگاه، فتنه گری و جرم براندازی و اجرای کودتای مخملی در بستر انتخابات سال 88 را قبول ندارند.

ب دیدگاه دوم

در دیدگاه دوم، اعتقاد بر این است که حوادث سال 88، در کلان خود از قبل برنامه ریزی شده بود و دارای ماهیتی براندازانه بر اساس الگوی انقلاب های رنگی و یا کودتاهای مخملی داشت. این دیدگاه نظام، مقام معظم رهبری، نهاد های انقلابی، سازمان های اطلاعاتی – امنیتی و توده های مردم است.

طرفداران این دیدگاه، با استناد به مدارک متقن، شواهد وقرائن بسیار فراوان ، معتقدند جمهوری اسلامی در سال 88 با یک کودتای نرم و فتنه عمیق آمریکایی – صهیونیستی مواجه شد.

فتنه ای که طراحان اصلی آن در خارج بوده و بازیگران داخلی اش، چهره های با سابقه موجه انقلابی، لکن استحاله شده بودند .

نمونه هایی از بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی که دلالت بر فتنه بودن و ماهیت براندازانه حوادث سال 88 دارد عبارت است از:

* « من در همین فتنه 88 به بعضی دوستان قرائن و شواهد را نشان دادم ، حداقل از ده سال، پانزده سال قبل از آن برنامه ریزی وجود داشت ، از بعد از رحلت امام برنامه ریزی وجود داشت ، اثر آن برنامه ریزی سال 78 ظاهر شد، مسائل کوی دانشگاه و آن قضایایی که اغلب یادتان هست، بعضی هم شاید درست یادشان نباشد، قضایایی که سال گذشته پیش آمد ، یک تجدید حیاتی بود برای آن برنامه ریزی ها»

* « بعضی ها در این فتنه و در این جنجال وارد شدند ، نفهمیدند اسم این براندازی است ، نفمیدند این همان فتنه است. »

* « دیدید بعضی ها نتواستند واقعیات جلوی چشم را ببینند، نتوانستند تشخیص دهند، در فتنه طراحی شده و پیچیده سال 88 حقایقی جلوی چشم مردم بود، نگذاشتند عده ای این حقایق را ببینند، ندیدند، نفهمیدند.»

* « یک عده ای در داخل کشور، به خاطر حب نفس،حب مقام، از این قبیل امراض خطرناک نفسانی، اسیر این توطئه شدند. من بارها گفته ام، طراح و نقشه کش و مدیر صحنه، در بیرون از این مرز ها بود و هست، در داخل با آن ها همکاری کردند، بعضی دانسته، بعضی ندانسته. »

دلایل و مستندات فتنه بودن و کودتای مخملی بودن حوادث 88

1- فتنه چیست ؟

واژه فتنه در کتاب های لغت، بیشتر به مفهوم آزمایش، آشوب، گمراهی و فریفتگی آمده است . فتنه از ماده« فَتَن» است و در قرآن بیش از 60 بار تکرار شده است.

« آزمون و ابتلا »، «مانع و غفلت از اجرای فرامین الهی» ، « اقدامات و رفتار منافقانه » ، «گمراهی و ضلالت، « دلیل سازی و جهت تراشی» و «وسیله آزمایش ظالمان» از معانی فتنه در قرآن است.

در آیه شریفه« اَلفِتنَه اَشَّدَ من القتل » ( بقره 191 ) ، فتنه از قتل بدتر معرفی شده است. خداوند در قرآن فتنه گران را به عذابی سخت وعده داده است و آنان را با چند صفت و عنوان معرفی کرده است:«ستمگران ، منحرفان ، هنجارشکنان ، کافران ، منافقان و جاسوسان و متخلفان»

مقام معظم رهبری فتنه را، آن فضای غبار آلودی می دانند که ایجاد می شود و در چنین فضایی تشخیص حق از باطل شکل می گیرد و برای عبور از آن بصیرت لازم است.

معظم له بار ها در خصوص حوادث سال 88 از فتنه یاد کرده اند. ایشان در تاریخ 26/8/1389

در دیدار با مردم اصفهان فرمودند: « در سال گذشته [ 88 ] ملت ایران از یک امتحان عبور کرده، از یک فتنه عبور کرده. »

2- کودتای مخملی چیست ؟

انقلاب رنگی یا کودتای مخملی ، یک شیوه مدرن براندازی است که در بستر جنگ نرم انجام می شود. در سال های اخیر آمریکایی ها با استفاده از این شیوه، در چندین کشور و از جمله در گرجستان ( سال 2003 میلادی ) ، اوکراین ( سال 2004 میلادی ) و قرقیزستان ( سال 2004 میلادی ) دولت های حاکم را ساقط کرده و یک دولت غرب گرا و وابسته به آمریکا را به قدرت رساندند.

انقلاب های رنگی و یا کودتای مخملی عمدتاً در بستر انتخابات انجام شده و در این نوع انتخابات، جریان غرب گرا با بستر سازی ها و آماده سازی مقدمات ، دولت مستقر و حاکم را به تقلب در انتخابات متهم کرده و با کشاندن هواداران به خیابان و اعتراض به نتیجه انتخابات به خاطر تقلب، با فشار اجتماعی دولت را ساقط نموده و خود به قدرت می رسند.

بررسی دقیق کودتای مخملی در سه کشور یاد شده ، نشان می دهد این نوع براندازی، از یک اصول و قواعد خاص پیروی کرده ودر واقع به صورت یک مدل برای براندازی مورد توجه است.

وجوه مشترک این کودتای مخملی عبارت است از:

1- در هر سه کشور، کودتا گران از یک رنگ به عنوان نماد استفاده کرده اند.

2- در هر سه کشور، کودتا گران دولت حاکم را به فساد سیاسی و تقلب در انتخابات متهم کرده اند.

3- در هر سه کشور گروه های مدنی سازماندهی شده از قبل، به ابزار بسیج نیرو ها و کشاندن مردم به خیابان ها برای اعتراض به نتیجه انتخابات تبدیل شده اند.

4- در هر سه کشور، غرب از کودتا گران و معترضین به نتیجه انتخابات ، حمایت های همه جانبه معنوی، تبلیغاتی و سیاسی کرده اند.

5- در هر سه کشور، سفارتخانه های غربی و به ویژه سفارت آمریکا در هدایت معترضین ایفای نقش کرده اند.

6- در هر سه کشور، رهبران انقلاب های رنگی با بنیاد های غربی مروج انقلاب های بدون خشونت مانند بنیاد «سوروس» ارتباط داشتند.

7- در هر سه کشور، معترضین به انتخابات ، با استمرار تظاهرات خیابانی ، تجمعات و اعتصابات، دولت های مستقر را وادار به عقب نشینی و واگذاری قدرت کردند.

نشانه های وقوع فتنه و کودتای مخملی در ایران

دلایل بسیاری وجود دارد که حوادث سال 88، دقیقا بر اساس مدل کودتا های مخملی از قبل طرح ریزی شده بود و پدید آمد. برخی از این نشانه ها عبارت است از :

1- جریان غرب گرای اصلاحات که در دوره 76 تا 84 تحت عنوان اطلاحات به دنبال عبور از انقلاب اسلامی و تغییر ساختار ها بود، برای به دست گیری مجدد قدرت از طریق انتخابات به هر نحو ممکن و از جمله از طریق کودتای مخملی، از سال 1377 شروع کرد به زیر سوال بردن سلامت انتخابات در کشور و ایجاد زمینه های ذهنی در مردم ، مبنی بر اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 قرار است تقلب شود.

به عنوان نمونه و به نقل از روزنامه اعتماد به تاریخ 5/10/1387 ، یعنی پنج ماه قبل از انتخابات، مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بذر تردید در سلامت انتخابات را پاشید. ایشان در دیدار با اعضای شورای مرکزی خدمتگزاران سازندگی می گوید:« اگر ناظران و مسئولان برگزاری انتخابات، رای مردم را ضایع کنند و اعلام قیمومیت کنند و نگذارند آنچه مردم می خواهند اعلام شود ، این کار خیانت و مستوجب عذاب الهی است. حتی اگر براساس مصلحت برخی بگویند این فرد نباید انتخاب شود ، اشتباه است و منتهی به استبداد می شود و این اتفاق شومی خواهد بود. »

2- به دنبال فضا سازی ها مبنی بر احتمال وقوع تقلب در انتخابات سال 88 ، جبهه اصلاحات تحت عنوان دفاع از رای مردم، « کمیته صیانت از آراء » را در زمستان 1387 به ریاست آقای علی اکبر محتشمی پور و با نظر مثبت آقایان هاشمی ، خاتمی ، کروبی و موسوی تشکیل داد.

پیام روشن این اقدام به ملت، غیر قابل اعتماد بودن شورای نگهبان به عنوان مرجع رسمی صیانت از آراء بود.

3- با ثبت نام میر حسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به عنوان نامزد اصلی جبهه اصلاحات، فضا سازی سنگینی شکل گرفت مبنی بر اینکه اگر انتخابات سالم باشد و در آن تقلب صورت نگیرد، میر حسین موسوی پیروز انتخابات خواهد بود.

4- شبکه های ماهواره ای و رسانه ای غربی از یک سو و در فضای اینترنت ازسوی دیگر، گزاره های تقلب تکرار شد و عده ای در کشور به این ذهنیت مبتلا شده که گویا قرار است در انتخابات تقلب شود.

5- ستاد های انتخاباتی موسوی، رنگ سبز را نماد انتخابانی اعلام کرد و به صورت گسترده، این رنگ به شکل های مختلف مورد استفاده هواداران قرار گرفت.

6- شعار های تحریک کننده و معنا داری چون: « اگر تقلب نشه – میر حسین رئیس جمهور میشه » و « اگر تقلب بشه – ایران قیامت میشه » به شعار های ثابت هواداران میر حسین در میتینگ های انتخاباتی و تجمعات خیابانی تبدیل شد.

7- نامه بدون بسم الله آقای هاشمی به مقام معظم رهبری قبل از انتخابات و انتشار آن به صورت گسترده در رسانه ها مبنی بر هشدار نسبت به شعله ور شدن آتش در خیابان ها ، نشان از طراحی های پشت صحنه داشت.

8- میر حسین موسوی طبق الگوی انقلاب های رنگی، قبل از حتی پایان رای گیری در برخی از حوزه های انتخابات، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی، به صورت صریح، هم خبر از پیروزی قطعی داد و هم هشدار به مسئولان که اگر از رای مردم صیانت نکنند ، او تمام قد در مقابل تقلب خواهد ایستاد. میر حسین موسوی در این مصاحبه، اعلام کرد که هوادارانش آماده برگزاری جشن بزرگ پیروزی باشند.

9- موسوی صبح شنبه 23 خرداد 88 و پس از اعلام غیر رسمی نتیجه انتخابات مبنی بر پیروزی رقیبش یعنی احمدی نژاد، با صدور اولین بیانیه، نظام را متهم به تقلب در انتخابات نمود.

10- میر حسین موسوی طبق الگوی انقلاب های رنگی ، به جای پیگیری شکایت خود از طریق مراجع رسمی و اعتراض به نتیجه انتخابات ، هوادارانش را طی اعلامیه ای برای تظاهرات خیابانی در روز 25 خرداد فرا خواند و از آن روز بود که اغتشاشات، درگیری ها و زد و خورد های خیابانی آغاز شد و کشور را درگیر بحران نمود. این بحران تا روز 9 دی سال 88 ادامه پیدا کرد.

نقش بیگانگان در حوادث سال 88

در حوادث سال 88 ، بیگانگان نقش اصلی طراحی و هدایت را بر عهده داشتند. مواردی از این نقش آفرینی ها عبارت است از:

1- بستر سازی برای کودتای مخملی در بستر جنگ نرم، از طریق فعال کردن بنیاد های غربی و شبکه سازی این بنیاد ها در ایران

2- بنیاد هایی چون «بنیاد سوروس» ، «خانه آزادی» و صندوق اعانه ملی برای دموکراسی « نقش بر جسته ای در شناسایی فعالان مدنی مستعد برای براندازی و شبکه سازی آنان بر عهده داشتند.

3- راه اندازی شبکه های ماهواره ای و رسانه های فارسی زبان برای حمایت از معترضین در ایران

4- حمایت مقامات غربی و سفارتخانه های کشور های اروپایی در تهران از معترضین

5- حمایت های مالی و لجستیکی و همچنین هدایت های میدانی

برای هر یک از موارد بالا، اسناد و مدارک بسیار زیادی وجود دارد.

جنبش به اصلاح سبز و رفتار های ساختار شکنانه

میر حسین موسوی بر مبنای یک دروغ بزرگ، مدعی تقلب در انتخابات شد و تحت عنوان دفاع از رای مردم ، خواستار ابطال انتخابات شد. نکته جالب آن است که وقتی در دیدار چهره های سیاسی  با ایشان مطرح می شود، اگر انتخابات باطل اعلام شود و مجدداً انتخابات برگزار گردد و باز نتیجه آن پیروزی احمدی نژاد باشد؛ آیا شما آن نتیجه را قبول خواهید کرد؟ با صراحت پاسخ می دهد که نه، باز هم خواهم گفت در انتخابات تقلب شده است.

میر حسین بر مبنای چنین نظری ، طبق الگوی کودتای مخملی دنبال به راه انداختن یک جنبش اجتماعی از سوی هواداران در سراسر کشور بود و خود نام این جنبش را «جنبش سبز» نامگذاری کرد. تصور موسوی و طرفدارانش این بود که نظام اسلامی، هیچ چاره ای جز کوتاه آمدن در برابرش را ندارد و در نهایت پیروز این میدان او خواهد بود. بر همین اساس آقایان موسوی و کروبی ، رفتار های ساختار شکنانه را پیشه کرده و در مصاحبه ها و بیانیه های خود، نظام اسلامی و تمامی دستگاه ها و نهاد های انقلابی و حکومتی را به انواع فساد ها متهم ساخته، از نیروهای حافظ نظم و امنیت که در مقابل اغتشاش گران ایستادگی می کردند به عنوان نیرو های سرکوبگر و دستگاه خشونت نام بردند.

جریان فتنه، پروژه های کشته سازی را در تصور کار قرار داد و با ساختن سناریو های غیر واقعی از قبیل ربوده شدن طرفداران جنبش سبز و کشته شدن آنان ، سعی در تحریک مردم داشتند . در چنین فضایی بود که تمامی جریان های ضد انقلابی از قبیل منافقین ، سلطنت طلبان، توده ای ها ، بهایی ها و … با هدایت سرویس های اطلاعاتی بیگانه و رسانه های خارجی فعال شده ، در مقاطع مختلف با راه اندازی اغتشاشات و درگیری های خیابانی با ماموران نیروی انتظامی، به دنبال وادار ساختن نظام به عقب نشینی در برابر خواسته های میر حسین و جریان حامی او بودند .

تحلیل رفتار ها و شعار های جریان به اصطلاح جنبش سبز مورد حمایت غرب و تمامی جریان های ضد انقلابی، نشان می دهد که انتخابات بهانه ای بیش نیست و آنان به دنبال مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی هستند . شعار هایی چون «نه غزه ، نه لبنان جانم فدای ایران »

روز قدس سال 88 ، شعار های ساختار شکنانه در روزهای 13 آبان و 16 آذر به همراه به آتش کشیدن عکس امام ( ره ) و در نهایت شعار ها و رفتار های ساختار شکنانه و حریم شکنانه در روز عاشورای حسینی در همان سال، نشان داد که این جریان تا چه اندازه از خطوط قرمز عبور کرده و خواهان براندازی نظام به هر قیمت می باشد. نکته قابل توجه این که ، آقایان موسوی و کروبی و دیگر شخصیت های همسو با آنان، نه تنها این حرکات و شعار ها را محکوم نمی کردند ، بلکه از جماعت اندک ساختار شکن ، تحت عنوان مردم یاد کرده و مقابله نیرو های حافظ نظم و امنیت با آشوب طلبان و اغتشاش گران را محکوم می کردند.

ب حماسه ماندگار 9 دی

کودتای مخملی در ایران از همان ابتدای شکل گیری با سد محکم رهبری و مردم مواجه شد و در نهایت شکست خورد. برخلاف ارزیابی کودتا گران که تصور می کردند با اردوکشی خیابانی هواداران، رهبری کوتاه آمده و به خواسته آنان مبنی بر ابطال انتخابات تن می دهد، اما اتفاق نیفتاد و مقام معظم رهبری در برابر قانون شکنی ها و بدعت ها ایستادگی نموده و بر عمل به مُرّقانون تاکید نموده و همزمان به بصیرت افزایی مردم پرداختند.

گذر زمان از یک طرف چهره نفاق و ساختار شکنانه موسوی و جریان همراه وی را آشکار ساخت و از طرف دیگر حوادث رخ داده در کشور خصوصاً در روز عاشورا، بصیرت مردم ایران را بالا برد . موسوی و هوادارانش تصور می کردند به راحتی می توانند با مظلوم نمایی، ساخت شهدای جعلی برای جنبش سبز، متهم سازی نظام به انواع فساد ها و استفاده از خود مدل انقلاب اسلامی ، در بستر مناسبت های مذهبی ها همانند ماه محرم و روز عاشورا ، مردم را فریب داده و علیه نظام بسیج نمایند. اما برعکس در طول هشت ماه ، مردم به خوبی با مکر و حیله این جماعت آشنا شده و روز به روز از آنان فاصله گرفتند. حماسه 9 دی در یک کلام، قله بصیرت مردم در دشمن شناسی، فتنه شناسی، دست رد زدن به فتنه گران و تجدید پیمان امت با امام و رهبری و آرمان های انقلاب اسلامی بود.

1- عوامل و زمینه های پدیدآیی حماسه 9 دی

حماسه خود جوش و مردمی 9 دی، واکنش طبیعی و انقلابی مردم ایران در سراسر کشور نسبت به رفتار های ساختار شکنانه و هتک حرمت های جریان فتنه و ضد انقلاب نسبت به مقدسات بود. این حرکت عظیم الهی مردم که به تغییر مقام معظم رهبری، روح حسین بن علی علیه السلام در ایجاد آن نقش اساسی داشت. نقشه دشمنان و فتنه گران را برهم زد و آنان را منزوی ساخت.

جریان فتنه از همان روزهای بعد از انتخابات 22 خرداد 1388 ، قانون شکنی ، برهم زدن نظم، و امنیت و ایجاد اغتشاش و ناامنی را در پیش گرفت، اما در روز عاشورا به جنگ با مقدسات مردم روی آورد.

نمونه هایی از رفتار های ساختار شکنانه و حرمت شکنانه هواداران موسوی ، کروبی در روز عاشورا تحت عنوان جنبش سبز به شرح ذیل می باشد:

– راه انداختن کارناوال های خودرویی و بوق زدن به سبک عروسی ها

– سوت زدن ها، هلهله کردن ها و کف زدن ها همراه با پایکوبی و شادی

– سر دادن شعار مرگ بر ولایت فقیه و مرگ بر جمهوری اسلامی

– حمله کردن به عزاداران حسینی با چوب و سنگ و آتش زدن خیمه های عزاداری در مسیر های خود

– وارد ساختن خسارت به اموال عمومی و شخصی و درگیر شدن با ماموران نیروی انتظامی

2- واکنش ها به حرمت شکنی ها در روز عاشورا

انتشار اخبار و تصاویر آشوب ها و درگیری ها و رفتار های ساختار شکنانه در رسانه های داخلی و خارجی چند نوع واکنش را در پی داشت:

الف – مراجع و علما با صدور بیانیه هتک حرمت ها و حمله به مقدسات و عزاداران را محکوم کردند .

ب – رسانه های غربی از ساختار شکنان حمایت کردند.

ج – آقایان میر حسین موسوی و کروبی از حرمت شکنان حمایت کردند.

د – مردم با خلق حماسه ماندگار 9 دی، چشم فتنه را در آوردند.

بی تردید فتنه 88، بزرگترین تهدید و خطرناک ترین توطئه علیه انقلاب اسلامی و حتی بزرگ تر از جنگ تحمیلی بود که با عنایات الهی، درایت و هدایت های رهبری و هوشمندی و بصیرت مردم خنثی گردید.

3- آثار و پیامد های 9 دی

1- با حماسه 9 دی، ظرفیت های مردمی انقلاب و نظام اسلامی برای عبور از بحران ها آشکار شد.

2- حماسه 9 دی، به نمادی از بصیرت، هوشمندی، تکلیف گرایی، مسئولیت شناسی، ولایتمداری و عشق مردم به رهبری تبدیل شد و نشان داد که پیوند مردم با انقلاب اسلامی و آرمان های امام راحل ناگسستنی است.

3- با حماسه 9 دی، جریان فتنه ناکام ماند و دشمنان خارجی که برای ایجاد فتنه بیش از بیست سال کار کرده بودند ، از ملت ایران و نظام ولایی شکست خوردند.

4- حماسه 9 دی محاسبات دشمن را نسبت به ملت ایران به هم ریخت.

5- حماسه 9 دی حرکت انقلاب اسلامی به سمت آرمان هایش را تثبیت کرد.

6- حماسه 9 دی، فاتحه هر نوع انقلاب رنگی را در ایران را برای همیشه خواند.

7- حماسه 9 دی امید دوستان انقلاب اسلامی در سراسر جهان را افزایش داد.

در یک کلام حماسه 9 دی نشان داد ملت ایران با برخورداری از رهبری الهی، قدرت عبور از تمامی موانع سر راه را برای رسیدن به آرمان اصلی انقلاب اسلامی یعنی تمدن سازی اسلامی و حیات طیبه دارد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *