بیانیه هیأت رزمندگان اسلام به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و هفته دفاع مقدس

خانه / اختصاصی هیأت / بیانیه هیأت رزمندگان اسلام به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و هفته دفاع مقدس

بار دیگر محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه پیروزی نور بر ظلمت و تاریکی و ماه غلبه عقل و منطق بر جهل و نادانی فرا رسید. تلاقی هفته دفاع مقدس با آغاز محرم در سال جاری، فرصت مغتنم و طلایی برای شناخت این دو حادثه بزرگ و تاریخی مرتبط با یکدیگر است.

باسمه تعالی

بیانیه هیأت رزمندگان اسلام

به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و هفته دفاع مقدس

«یکی از بزرگترین نعمت ها، نعمت خاطره و یاد حسین بن علی علیه السلام، یعنی نعمت محرم و نعمت عاشورا برای جامعه شیعی ماست.» (امام خامنه ای)

بار دیگر محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه پیروزی نور بر ظلمت و تاریکی و ماه غلبه عقل و منطق بر جهل و نادانی فرا رسید. تلاقی هفته دفاع مقدس با آغاز محرم در سال جاری، فرصت مغتنم و طلایی برای شناخت این دو حادثه بزرگ و تاریخی مرتبط با یکدیگر است.

انقلاب اسلامی سر چشمه از مکتب عاشورا و نهضت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد.

با اطمینان می توان گفت، اگر عاشورا نبود انقلاب اسلامی امکان شکل گیری و پیروزی نداشت. و با اطمینان بیشتر می توان گفت؛ اگر عاشورا نبود، ملت ایران قادر نبود جنگ تحمیلی هشت ساله را، به دفاع مقدس و یک مقطع نورانی و پر خاطره از تاریخ خود تبدیل کند. رمز مقاومت و پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس را، باید در درس ها و عبرت های عاشورا جستجو کرد.

گفتمان عاشورا؛ تنها گفتمان رهایی بخش بشریت از وادی ظلمت و سرگردانی و نجات بخش انسان ها از چنگان استکبار و دیگر قدرت های شیطانی است. گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان دفاع مقدس؛ برگرفته از گفتمان حق طلبی، آزادی خواهی، ظلم ستیزی و عزت طلبی عاشورا است. همین گفتمان بود که ملت ایران را، در مسیر مبارزه با رژیم فاسد، مستبد و وابسته پهلوی به حرکت در آورد و در سرنگون ساختنش موفق ساخت. پیام این گفتمان؛ پیام تمامی انبیاء الهی، یعنی عبودیت و بندگی خدا و جهاد همه جانبه و مستمر با طاغوت زمان است. و چه زیبا فرمودند: «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».

عاشورا و کربلا، سعادت و تعالی را، از راه ظلالت و گمراهی جدا ساخته، و نقشه راه قرار گرفتن بر قله های عزت و افتخار را پیش روی انسان ها قرار می دهد.

حضرت امام خمینی (ره)؛ بر اساس همین نقشه راه، بزرگترین انقلاب دینی عصر غیبت را با کمک ملت ایران پدید آورد و راه و رسم مبارزه با شیطان بزرگ، آمریکای جهانخوار را به همگان آموخت. آری پیام عاشورا، پیام مبارزه با طاغوت، ظالم و مستکبرین است. ملت ایران، به حق یک ملت عاشورایی است. این ملت بزرگ در پرتو تفکر، اندیشه و روحیه عاشورایی، اسلام را با تبعیت از یک رهبر الهی زنده کرد و با حماسه آفرینی های شیرمردان و شیر زنانش در دوران دفاع مقدس، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را، به عنوان یک فرهنگ پویا، پیشرو و جذاب به تمامی آزادیخواهان و مستضعفان جهان عرضه نمود. جبهه مقاومت در منطقه راهبردی غرب آسیا در دهه های اخیر، با الهام از مکتب عاشورا و فرهنگ مقاومت عاشورایی ملت ایران در دوران دفاع مقدس شکل گرفت. این جبهه بسیار قدرتمند در سال های اخیر، با برهم زدم محاسبات دشمنان اسلام و مسلمین، شکستهای استراتژیک را بر جبهه استکبار تحمیل نمود و اینک، خواب را از چشمان تمامی سردمداران جبهه کفر و طاغوت ربوده است. گفتمان عاشورایی ملت ایران در دهه های اخیر، با همراه ساختن مستضعفین و تشکیل یک جبهه قدرتمند ضد استکباری، نفس های آمریکای ستمگر را به شماره انداخته است. در چنین شرایطی است که جبهه استکبار؛ تمامی امکانات خود را به کار گرفته و تلاش می کند تا حرکت عاشورایی ملت ایران را متوقف ساخته یا منحرف سازد.

بسیار بدیهی است که محرم و هفته دفاع مقدس، بهترین فرصت برای تقویت فرهنگ عاشورایی در جامعه انقلابی ایران، و خنثی سازی توطئه های دشمنان است. مجالس عزاداری سید و سالار شهیدان و اصحاب با وفایش، نعمت بزرگ و الهی برای تبیین و تشریح درس ها و عبرت های عاشورا، و تقویت گفتمان عاشورا در کشور است. از این روی ضروری است؛ تمامی دست اندرکاران هیات های مذهبی و برپاکنندگان خیمه های عزاداری، باتوجه و تمرکز بر پیام های عاشورا و اقتضائات مبارزه با جبهه یزیدیان زمان، و از جمله رعایت موارد زیر، بیش از پیش در تقویت جبهه انقلاب اسلامی تلاش کنند.

1-در مجالس عزاداری حسینی، باید برای تقویت ایمان و معنویت عزاداران در سطوح مختلف برنامه ریزی کرد. مجالس عزاداری باید محتوای هدفمند، در راستای تبلیغ و ترویج معارف اسلامی و سبک زندگی قرآنی داشته باشند. تربیت دینی، بصیرت افزایی، دشمن شناسی و آشنایی بیش از پیش با سیره نظری و عملی امامان شیعه شیعه و خصوصا سالار شهیدان، باید به عنوان هدف اصلی در برپایی مجالس عزا مورد توجه باشد.

2-انقلابی گری از عناصر اصلی گفتمان عاشورا است. مجالس عزاداری باید سمت و سویش، تقویت انقلابی گری در جامعه و به ویژه در میان جوانان باشد. دشمنان تلاش می کنند هیات های مذهبی را سکولار ساخته، روح انقلابی گری و مبارزه را با ترفندهای مختلف، از عزاداری ها و عزاداران بگیرند. سخنرانان و مداحان در ماه محرم و صفر، باید با هوشمندی و بصیرت انقلابی، این نقشه شیطانی دشمنان مکتب اهل بیت و گفتمان عاشورا را خنثی نمایند. تقویت روحیه استکبار ستیزی و مبارزه با آمریکا به عنوان سرکرده ی استکبار در زمان حاضر، از مختصات انقلابی گری بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

3-جهاد کبیر از پیام های اصلی حماسه حسینی و از عناصر اصلی گفتمان عاشورا است. دشمنان ملت ایران با وضع شدیدترین تحریم های اقتصادی، به دنبال تحمیل خواست و اراده ی خود به جمهوری اسلامی و مردم عاشورایی ایران زمین هستندو با تبیین جهاد کبیر به عنوان یک وظیفه مهم عاشورایی برای عزاداران، باید این نقشه شیطانی آمریکا را خنثی ساخت.

4-مجالس عزاداری، باید دارای رویکردی وحدت بخش به امت اسلامی و جامعه ایرانی، برای تداوم ایستادگی و مبارزه با استکبار و تحقق آرمان ها و اهداف والای انقلاب اسلامی باشد.
بنابراین سخنران و مداحان، باید با هوشمندی، تقویت کننده این رویکرد بوده و از طرح مطالب و سرودن اشعار موهن و تفرقه انگیز پرهیز نمایند.

5-تشکیل دولت اسلامی و ساخت جامعه اسلامی و رسیدن به حیات طیبه، هدف مشترک مکتب عاشورا و انقلاب اسلامی است. اکنون تمام عاشورائیان انقلابی، باید برای تحقق این اهداف بسیج شوند. مجالس عزاداری می تواند نقش مهمی در شتاب بخشیدن به حرکت انقلاب جهت تحقق این اهداف داشته باشد. تمام تلاش دشمنان در مقطع کنونی، جلوگیری از تحقق اهداف انقلاب است. تقویت روح ولایتمداری در کشور و تبعیت از فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری، تمامی توطئه های دشمنان را خنثی خواهد کرد. بر همین اساس شایسته است؛ بیانات مهم مقام معظم رهبری در سال های اخیر، برای عزاداران به درستی تبیین و تشریح گردد. ضرورت صیانت از مکتب امام (ره) و جلوگیری از تحریف شخصیت آن عزیز سفر کرده، ضرورت مقابله با پروژه نفوذ دشمن، ضرورت مقابله با جنگ نرم، جهاد کبیر، تقویت تفکر و روحیه انقلابی گری، و اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه علاج مشکلات اقتصادی، از محورهای مهم بیانات معظم له در سال های اخیر است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *