تبیین ابعاد حماسه 9 دی و عبرت آموزی از فتنه

خانه / مطالب و رویدادها / تبیین ابعاد حماسه 9 دی و عبرت آموزی از فتنه

بدون شک، اقتدار نظام اسلامی در برخورد با فتنه و توان مدیریتی و هدایتی امام خامنه ای در کنار حضور ميليوني و زمان شناسانه مردم مومن، بصیر و مسلمان ايران در تظاهرات 9 دي سال 1388 که در طول سه دهه تاريخ انقلاب بي‌نظير بود،

خنثی سازی فتنه‌ای به بزرگی و عمق فتنه 88 ، که با برنامه‌ریزی مدون چند ده ساله دشمنان اصلی انقلاب اسلامی، پشتیبانی رسانه‌ای و اطلاعاتی و حمایت مالی و میدانی از فتنه‌گران در کف خیابان های تهران روی داد و به برخی شهرهای بزرگ تسری یافت،‌ به مدد عواملی بزرگ تر از مولفه ها و مقوم‌های فتنه‌گری و فتنه‌گران میسر شد و الا چنین فتنه‌ای از ظرفیت و مایه‌های لازم برای به چالش کشیدن قدرتمندترین واحد سیاسی دنیا نیز برخوردار بود.

بدون شک، اقتدار نظام اسلامی در برخورد با فتنه و توان مدیریتی و هدایتی امام خامنه ای در کنار حضور ميليوني و زمان شناسانه مردم مومن، بصیر و مسلمان ايران در تظاهرات 9 دي سال 1388 که در طول سه دهه تاريخ انقلاب بي‌نظير بود، پس از تاییدات غیبی و نصرت الهی از عوامل اصلی خنثی سازی فتنه 88 بود؛ همان مولفه های قدرتی که همواره از بدو پیروزی انقلاب تا رساندن نظام اسلامی به جایگاه منطقه ای و جهانی امروز در تار و پود کشور و مردم ما وجود داشته است.

امروز که از آن سال ها فاصله گرفته ایم، نسل جدید در مدارس نیاز دارد با امانت داری در تاریخ به بازخوانی این مقطع مهم بپردازد. این ضرورت زمانی بیشتر خودش را نشان می دهد که بدانیم جریانات طرفدار فتنه در آستانه انتخابات اسفند ماه جاری بار دیگر در صدد احیای جریان فتنه و صحبت از برداشتن حصر سران فتنه و حتی اعطای مجوز برای حضور در انتخابات می کنند.

به نظر می رسد اساتید، مربیان و معلمان محترم باید با زبانی اقناعی و استدلالی به شرح وقایع پرداخته، در روند جامعه پذیری انقلابی و اسلامی نسل آینده نقش تاریخی خود را مثل همیشه به خوبی ایفا نمایند. از این رو، اشاره اجمالي به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم، ‌زمینه ها و زواياي آشكار و پنهان فتنه، هتك حرمت طرفداران جريان فتنه به عاشورا و مقدسات ديني، روشنگري هاي امام خامنه ای در نماز جمعه پس از انتخابات و ديگر مناسبت هاي مختلف و … می تواند به فهم موضوع کمک نماید.

1)- فتنه 88 ؛ زمینه‌ها و اهداف شکل‌گیری

آنچه فتنه سال 88 در تاریخ ایران نامیده می شود، مربوط به حوادث ناگوار اعم از شورش ها و اغتشاشات پس از اعلام نتیجه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری است که برخی از کاندیداهای انتخابات با رد نتیجه و متهم کردن مسئولان به تقلب و تخلف در انتخابات، زمینه های شورش های داخلی و امیدواری دشمنان قسم خورده خارجی مانند آمریکا را فراهم کردند و حدود هشت ماه هر اقدامی که توانستند انجام دادند تا نظام اسلامی را وادار به عقب نشینی از موضع قانونی خود نمایند. بررسی اظهارات مقامات خارجی و سران فتنه و همچنین اسناد رسانه ای و غیره نشان می دهد که فتنه 88 از قبل توسط اتاق های فکر و سازمان های جاسوسی غربی اعم از آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی طراحی شده بود. امام خامنه ای یکسال بعد از فتنه در بیاناتی فرمودند که غرب برای فتنه 88 ده تا پانزده سال برنامه ریزی کرده بود. بر این اساس، معظم له جرم بزرگ فتنه گران را شکستن حریم قانونی کشور و ندیدن دست های فتنه گر دشمنان خارجی و بازی در زمینی که توسط دشمن طراحی شده بود می دانند. امام خامنه ای در مقابل اصرار فتنه گران به ابطال انتخابات و برخی به اصطلاح دلسوزان نظام که می خواستند قضیه را بدون مشخص شدن ابعاد مختلف آن فیصله بدهند، در تدبیری در نماز جمعه تاریخی 29/3/88 تهران فرمودند:« بنده زیر بار بدعت های غیر قانونی نخواهم رفت. امروز اگر چهار چوب های قانونی شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتی دیگر مصونیت نخواهد داشت .

بالاخره در هر انتخاباتی بعضی برنده اند، بعضی برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتی دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد کرد». بنابراین، به طور خلاصه می توان گفت فتنه88 در تقاطع راهبردی مشترک جریان بیگانه، ضد انقلاب و قدرت طلبان و نیروهای انحرافی و شبه‌سکولار داخلی پدید آمد و این مثلث شوم به صورت تاکتیکی در آتش‌افروزی به نفع فتنه، دست یاری به یکدیگر دادند. البته زمینه های دیگری نیز در شکل دادن به فتنه88 وجود داشت که می توان به اجمال به آنها به شرح زیر اشاره کرد:

1- اصالت یافتن قدرت در بین خواص و جریانات سیاسی

2- القاء تقلب با تشکیل کمیته صیانت از آراء

3- القای پیروزی قبل از شمارش آراء

4- دو قطبی کردن جامعه با استفاده از علائم رنگی

5- فراخوان برای شورش

6- قانون شکنی و اصرار بر ابطال انتخابات

7- قرائت انحرافی از جمهوریت و اسلامیت فتنه 88 بر اساس سناریوی از پیش برنامه ریزی شده بود که در اجرای آن عوامل و جریان‌های مختلفی نقش آفرینی کردند.

مهمترین گروه‌های دخیل در این سناریو را می توان در قالب زیر نام برد:

1- بازیگران خارجی شامل آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی به عنوان طراح، حمایتگر مالی، رسانه ای و فکری

2- بازیگران داخلی شامل دو تن از کاندیداهای شکست خورده، معاندان و مخالفان انقلاب اسلامی به عنوان گروه پشتیبانی کننده، جریان ضدانقلاب و اپوزیسیون، اراذل و اوباش، منافقین و خانواده معدومین،

2-) خسارات فتنه 88 برای نظام و مردم

قطعاً فتنه 88 خسارات مادي، معنوي و حيثیتي زيادي براي نظام و كشورمان چه در داخل و چه در سطح بين‌الملل به همراه داشته است. فتنه‌اي كه اگر انجام نمي‌شد، شيريني حضور 40 ميليوني مردم و آراي بالاي رئيس‌جمهور منتخب در آن مي‌توانست ضمن افزايش مشروعيت مردمي جمهوری اسلامی، باعث استحكام بيشتر كشور و نظام در همه زمينه‌ها، چه در داخل و چه در خارج، شود و نظام مي‌توانست به پشتوانه اين انتخابات بزرگ، در جوامع بين‌المللي از موضعي قدرتمندتر در پيگيري خواسته‌هايش، اقدام كند؛ اما اين فتنه، همانگونه که اشاره شد، ضمن اينكه ذائقه مردم و دلسوزان انقلاب را تلخ كرد، باعث تحميل خسارات زيادي اعم از سياسي، اقتصادي، مادي و معنوي براي كشورمان در داخل و خارج شد؛ خساراتي كه تبعات و پیامدهای آن هنوز هم برای كشور ادامه دارد که به اجمال، به برخی از این خسارات اشاره میشود.

1- تشويش اذهان عمومي و ايجاد شكاف در بين مردم؛

2- اميدواري دشمنان نظام به برخی جریانات داخلی؛

3- خسارات مالي و مادي فتنه؛

4- تخريب چهره نهادها، شخصيت‌ها و مراكز قانوني نظام؛

5- بازی با حيثيت نظام در خارج از کشور؛

6- افزایش امید دشمن به بی ثبات سازی سیاسی و براندازی در ایران

7- افزایش فشارها و تشدید تحریم ها

8- باج‌خواهی در پرونده هسته‌ای ایران

3-) چرايي وقوع و ویژگی های حماسه نهم دي

حرکت انقلابی مردم در 9 دی سال 88 که پایانی بر 8 ماه فتنه و عبور کشور از یک بحران سرنوشت ساز به حساب می‌آید، واکنش فراگیر و ملی و انقلابی مردم ایران بود که به صورت خودجوش به کف خیابانها آمدند و نقطه پایانی بر تلاش غرب و عوامل داخلی آنها جهت براندازی نظام در بستر دمکراسی یا همان فتنه بزرگ یا انقلاب رنگی سال 88 گذاشتند. این حرکت هماهنگ شده و یک حرکت روتین و رسمی با اعلام قبلی نبود و مختصات و ویژگی‌های حماسی داشت که می توان به برخی از آنها اشاره کرد

: 1- اقدامی به جا، به اندازه، متین و کوبنده بود.

2- عمومی، به رنگ ملی، با شعور انقلابی، پرشور و پراحساس، غرور آفرین و وجدبر انگیز بود

. 3- بر مبنای بصیرت سیاسی و دینی، با خرد جمعی و در مقابله با فتنه ای پیچیده صورت گرفت

. 4- در تقابل و نفی دخالت بیگانگان و عناصر وابسته به آنها در امور داخلی کشور صورت گرفت.

5- بر دفاع از نظام و رهبری نظام تاکید داشت

. 6- با برائت از فتنه گران و حامیان آنها بویژه خواص و نخبگان همراه بود.

7- همه جریانات و گروههای سیاسی با هر گرایش را در بر می گرفت. بدین ترتیب نه تنها فتنه گران دچار شوک و سکون گردیدند، ضد انقلاب و بیگانه نیز ادامه بازی را پر هزینه یافت و خود را با بدنه عظیم مردمی نظام مواجه می دید لذا ترجیح داد از حمایت و حضور علنی کوتاه آمده و ثبات سیاسی نظام را گردن گذارد.

4- ) آثار و دستاوردهای حماسه 9دی

تظاهرات بزرگ و خودجوش مردم در تاریخ 9دی 1388، یعنی هشت ماه پس از ظلم بزرگ فتنه گران که به حماسه 9دی مشهور شده است، توطئه دشمنان را خنثي کرد.

حماسه9 دی، در واقع نمایشگاهی از غیرت مردم مومن، تکلیف مدار و متدین ایران اسلامی برای یاری جبهه حق در برابر باطل و تجلي اقتدار ملي و سياسي تمامي مردم ایران بود که دستاوردها و اثار داخلی و خارجی بیشماری برای کشورمان داشت. در دو دسته داخلی و خارجی به برخی از این آثار و دستاوردها می توان اشاره کرد:

الف) دستاوردهای داخلی

1- افزایش جايگاه مردمي، اقتدار و استحکام نظام

2- تقویت باور به وجود جنگ نرم و فتنه های پیچیده

3- کنار رفتن نقاب‌ها از چهره نفاق آلود سران فتنه

4- رفراندوم ملي در دفاع از نظام و رهبري

5- ايجاد اتحاد ملي و انسجام اسلامي در بين ملت

6- موضع گيري اكثر قريب به اتفاق شخصيت ها و جريانات سياسي عليه فتنه گران

7- شفاف سازي فضاي سياسي و اجتماعي

8- عمق بخشي و بصيرت افزايي

9- غربالگري انقلابيون واقعي از مدعيان دروغين، عافيت طلبان و مصلحت انديشان

10- منفعل شدن جريان فتنه و افول حيات سياسي آنها

ب) دستاوردهای خارجی

1- آشکار شدن دشمنی گسترده غرب با نظام و پیوند فتنه با خارج

2- اذعان غرب به اقتدار و قدرت بازدارندگی نظام اسلامی

3- تحرک بخشی به بیداری اسلامی منطقه

4- حمایت ملی از حکومت های مردمی

5- حفظ استقلال سیاسی

6- شکست تئوری‌ها ی غربی در کپی برداری از انقلاب‌های مخملی

7- رسوا كردن سطح و حجم مداخلات خارجي‌ و كمك‌هاي مالي آمريكا و غرب به فتنه‌گران

8- مطالبه اخراج برخي از اعضاي سفارتخانه هاي فعال در اغتشاشات فتنه

9- آشکار شدن نقش رسانه‌هاي غربي با ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي در كمك به فتنه‌گران و چالش فعال سازي مجدد آنها

5)- تشريح مواضع و نقش رهبري معظم انقلاب در حماسه 9 دي

تبیین موضوع فتنه و بصيرت آفريني به مردم – تشکیل جلسه با مسئولان ستادهای انتخاباتی و خود سران فتنه – مقابله و مديريت جريانات فتنه – نا ‌اميد كردن دشمنان و تحريض دوستان به مقابله با جريان نفاق – تبيين و خنثي سازي جنگ نرم استكبار عليه انقلاب اسلامي – شفاف سازي چهره سران نفاق و فتنه – تقبيح سكوت خواص بي بصيرت در زمان نياز – تبيين جامع از حاميان و طراحان بيروني فتنه – و

6- ) عبرت گیری از تاریخ و هوشیاری برای مقابله با فتنه نفوذ

عبور مقتدرانه و موفقیت آمیز نظام اسلامی از فتنه 88 با همه پیچیدگی ها، دشمنان نظام و انقلاب را اگرچه تا حدودی ناکام گذاشت اما آنها ناامید نشدند و فلش تحرکات و تلاش های خود برای مقابله با نظام اسلامی را از راهبردهای تقابلی به تعامل و در دل آن به ارتباط گیری و نفوذ به داخل ساختارهای کشور به بهانه مذاکرات هسته ای قرار داده اند. برخی از دلسوزان انقلاب با بررسی ابعاد و اهداف و آماج نفوذ و وجود بسترهایی در رویکرد و نگاه برخی مسئولان در داخل از فتنه نفوذ دشمن در آینده سخن م یگویند که بایستی با رصد و مراقبت از تحرکات دشمنان نگذاریم نقشه آنها در این حوزه به موفقیت نائل آید.

در فتنه نفوذ، نخستین چارچوب استکبار القاء ناکارآمدی نظام اسلامی است. آنها می‌خواهند به ایرانیان القا کنند که برای پیشرفت و زندگی در دنیای امروز باید با کدخدای دنیا یعنی آمریکا کنار بیایند تا زندگی راحت و توسعه و پیشرفت داشته باشند. متأسفانه عده‌ای هم در داخل کشور این حرف‌ها را تکرار می‌کنند. چارچوب دوم دشمن در این جریان ایجاد اشتباه محاسباتی در میان مسئولان است، به‌گونه‌ای که با جریان نفوذ به‌دنبال این هستند تا اهداف خود را پیش ببرند مسائلی مانند وابستگی اقتصادی و بی‌بندوباری را در جامعه عادی‌سازی کند.

چارچوب مهم دیگری که دشمن در جریان نفوذ پیگیری می کند و روی آن حساب ویژه باز کرده است، پیوند‌زدن مشکلات معیشتی مردم به جهت‌گیری سیاست خارجی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. آنها در پرتو این سیاست به دنبال نفوذ در ساختار توانمندی منطقه ای ایران اسلامی و تقطیع پیروزی هایی هستند که در حوزه مقاومت منطقه ای به محوریت ایران به دست آمده است. نفوذ از طريق جريان سازي فرهنگي و شبكه‌سازي اجتماعي و بسترسازي براي ايجاد عمليات نرم عليه كشورهاي مستقل، هدف دیگر برنامه جدي استكبار در دوره فتنه نفوذ است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

منبع:خبرگزاری بسیج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *