تفسیر قرآن | شرط قبولی اعمال چیست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / تفسیر قرآن | شرط قبولی اعمال چیست؟

تفسیر اجمالی آیه ۳۹ سوره نور را در این گزارش بخوانید.

تفسیر قرآن | شرط قبولی اعمال چیست؟

هیاتقرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ ۗ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ

و آنان که کافرند اعمالشان در مثل به سرابی ماند در بیابان هموار بی‌آب که شخص تشنه آن را آب پندارد (و به جانب آن شتابد)، چون بدانجا رسید هیچ آب نیابد، و (آن کافر) خدا را حاضر و ناظر اعمال خویش بیند که به حساب کارش تمام و کامل برسد و خدا به یک لحظه حساب تمام خلایق می‌کند.

تفسیر قرآن | شرط قبولی اعمال چیست؟

تفسیر آیه ۳۹ سوره نور

کلمه «قیعه» به معنای زمین مسطح و بزرگ همچون بیابان است و «ظمأن» کسی را می‌گویند که عطشش زیاد باشد. مصدر کلمه «وفی» به معنای ادای کامل و بدون کم و کاست چیزی است.

پیام‌های آیه ۳۹ سوره نور

۱- شرط قبولی عمل، داشتن ایمان است و سعادت انسان نیز در گرو ایمان است. «وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمالُهُمْ کَسَرابٍ» (کفر سبب حبط و پوچ شدن عمل است)

۲- اعمال کفّار فریبنده است. «کَسَرابٍ» (به انگیزه‌ها بنگرید، نه به جلوه‌ها و ظاهر تلاش ها.)

۳- در تعلیم و تربیت، استفاده از مثال و تشبیه مؤثّر است. «أَعْمالُهُمْ کَسَرابٍ»

۴- قیامت، روزِ بُروز حقایق است. «لَمْ یَجِدْهُ شَیْئاً وَ وَجَدَ اللّهَ عِنْدَهُ»

۵-انگیزه تمام حرکت‌ها رسیدن به خیر است، لکن تفاوت در واقع بینی و خیال گرایی است. «یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماءً»

۶- کفّار در قیامت، هیچ سرمایه‌ای ندارند. «لَمْ یَجِدْهُ شَیْئاً»

۷- علاوه بر عقیده، اعمال انسان در سرنوشت او مؤثّر است. «لِیَجْزِیَهُمُ اللّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا … أَعْمالُهُمْ کَسَرابٍ»

۸-در قیامت، رسیدگی به حساب افراد هم کامل و دقیق است و هم سریع. «فَوَفّاهُ حِسابَهُ … سَرِیعُ الْحِسابِ» (برخلاف حسابرسی‌های دنیوی که یادقیق و کامل نیست و یا همراه معطّلی است.)

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *