تهذیب در جوانی

تهذیب در جوانی

خانه / با ولایت / امام خمینی(ره) / تهذیب در جوانی

‏انسان تا در عالم طبیعت است ممکن است قوای سرکش خود را‏‎ ‎‏تعدیل کند و نفس چموش سرکش را در مهار عقل و شرع کشد، و‏‎ ‎‏این در اول جوانی بسیار سهل و آسان است، زیرا که نور فطرت‏‎ ‎‏مقهور نشده، و صفای نفس را از دست نرفته، و اخلاق فاسده و‏‎ ‎‏صفات ناهنجار در نفس رسوخ ننموده.

تهذیب در جوانی

پایگاه اطلاع رسانی هیات: حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در اهمیت تهذیب نفس در ایام جوانی فرموده اند: ‏شما جوانها بهتر می توانید این راه را پیدا کنید؛ از ما گذشته؛ ما‏‎ ‎‏قدرتهایمان رفته است دیگر سراغ کارش. شما جوانها بهتر‏‎ ‎‏می توانید تهذیب نفس کنید؛ شما به ملکوت نزدیکتر هستید از‏‎ ‎‏پیرمردها. در شما آن ریشه های فساد کمتر است، رشدش کمتر‏‎ ‎‏است، آنطور رشد نکرده؛ هر روز بماند، رشدش زیادتر می شود.‏‎ ‎‏هر روز تأخیر بیندازید، مشکلتر می شود. یک پیر بخواهد اصلاح‏‎ ‎‏بشود، بسیار مشکل است؛ جوان زودتر اصلاح می شود. هزاران‏‎ ‎‏جوان اصلاح می شوند و یک پیر نمی شود. نگذارید برای ایام‏‎ ‎‏پیری؛ حالا که جوان هستید سیر خودتان را بکنید، شروع کنید.‏

تهذیب در جوانی
تهذیب در جوانی

در قسمتی از نامه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به خانم فاطمه طباطبایی اینگونه مرقوم نموده اند:

تا جوانی در دست توست کوشش کن در عمل و در تهذیب قلب و در شکستن اقفال و رفع حجب، که هزاران جوان که به افق ملکوت نزدیک ترند موفق می شوند و یک پیر موفق نمی شود. قید و بندها و اقفال شیطانی اگر در جوانی غفلت از آنها شود، هرروز که از عمر بگذرد ریشه دارتر و قویتر شوند.

درختی که اکنون گرفتست پای                            به نیروی شخصی برآید زجای

 گرش همچنان روزگاری هلی                             به گردونش از بیخ بر نگسلی

از مکائید بزرگ شیطان و نفس خطرناکتر از آن، آن است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری می دهد و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق می اندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی شده و اراده و قیام به تهذیب، ضعیف بلکه مرده است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *