توصیه امام خامنه ای به قاری قرآن

خانه / پیشنهاد ویژه / توصیه امام خامنه ای به قاری قرآن

مدیر اسبق رادیو قرآن با اشاره به توصیه امام خامنه ای می‌گوید؛ پس از تلاوت قرآن خدمت آقا رسیدم و پیش از اینکه این دو پرسش را مطرح کنم، گویی که ایشان ذهن من را خواند و پاسخ داد: “خیلی خوب و بامعنا می‌خوانی”

توصیه امام خامنه ای به قاری قرآن

هیاتپنجمین محفل انس با قرآن به همت مجمع قرآنیان اسلامشهر، پنجم آذرماه با حضور تعدادی از قاریان و حافظان قرآن و همچنین تلاوت قاریان بین‌المللی و ممتاز کشورمان در اسلامشهر برگزار و همزمان از طریق صفحه اینستاگرامی mquran_eslamshahr  به‌صورت زنده پخش شد.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و پیشکوست قرآن در این جلسه، پیش از اینکه به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید بپردازد با اشاره به خاطره‌ای از دیدار با امام خامنه ای در سال‌های گذشته، به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت تلاوت قرآن پرداخت و همچنین از یک قاری مصری سخن گفت که حرف او در یک محفل انس با قرآن موجب شد تا به تلاوت قرآن با اهمیت بیشتری بها دهد.

مصری‌هایی که تمایلی به پیشرفت ایرانی‌ها ندارند

وی در ابتدا با اشاره به اینکه مصری‌ها چندان دل خوشی ندارند که ببیند قاریان دیگر کشورها نیز در تلاوت قرآن پیشرفت می‌کنند بیان کرد؛ مصری‌ها تمایل ندارند که هنر تلاوت قرآن از دست آنها خارج شود و از گذشته به شدت احساس خطر می‌کردند. البته که در یک دوره‌ای سرآمد جهان بودند و میان آنها با قاریان کشورهای دیگر فاصله زیادی وجود داشت اما باید توجه کنیم که دلیل این سرآمدی، هوش بالای آنها نیست بلکه سابقه بیشتری داشته‌اند و در یک زمان خوب، قاریان بزرگی نظیر مصطفی اسماعیل، منشاوی و عبدالباسط در میان آنها ظهور کرده است.

توصیه امام خامنه ای به قاری قرآن

وقتی برند ماشین و ساعت قاریان اهمیت می‌یابد

ابوالقاسمی با اشاره به فضای فعلی حاکم بر تلاوت قرآن در کشور مصر گفت؛ پس از نسل طلایی قاریان مصری امروزه بیشتر شاهد این هستیم که آنها درگیر یکسری رقابت‌های کاذب شده‌اند. در سال 1382 بود که مقاله‌ای را در یکی از روزنامه‌های مصر می‌خواندم که نوشته بود “برای قاریان قرآن کم‌کم برند ماشین‌ها و ساعت‌هایشان اهمیت پیدا کرده است. البته ما فکر نمی‌کردیم که در کشور ما هم روزی بیاید که چنین اتفاقی بیفتد”.

وی تصریح کرد؛ بالاخره دلیل رشد قاریان مصری این بود که انگیزه‌های زیادی داشتند. ما هم در کشور خودمان این قضیه را در امام خمینی رحمه الله دیدیم که چطور در میان جوانان انگیزه ایجاد کرد. بنابراین فضا بسیار مهم است و می‌تواند آدم‌ها را بزرگ یا کوچک کند. ما می‌توانیم ذهن بچه‌ها را طوری بار بیاوریم که به اصل قضیه در تلاوت قرآن توجه کنند و از طرفی می‌توانیم کاری کنیم که درگیر رقابت‌های کاذب شوند و سر مسائل کوچک با یکدیگر درگیر شوند.

ماجرای شک در تلاوت قرآن و حل آن توسط امام خامنه ای

ابوالقاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به خاطره‌ای از رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت؛ چند سال پیش در تلاوت قرآن و اینکه چرا باید تا این اندازه قرآن بخوانم شک کردم. تصور می‌کردم که اگر به آن دنیا رفتم و به من گفتند چرا مثلاً به مسائلی نظیر مفاهیم و غیره نپرداختی چه بگویم. آن زمان کمی بیش از سی سال سن داشتم. این شک با من بود تا اینکه در اوایل دهه هشتاد برای تلاوت قرآن خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. در ذهنم دو سوال داشتم؛ یکی اینکه چقدر تلاوت من معنامحور است و دیگر اینکه مقامات را چطور استفاده می‌کنم. پس از تلاوت قرآن خدمت آقا رسیدم و پیش از اینکه این دو پرسش را مطرح کنم، گویی که ایشان ذهن من را خواند و پاسخ داد و فرمود؛ خیلی خوب و بامعنا می‌خوانی و از مقامات هم خوب استفاده می‌کنی.

“آقای ابوالقاسمی تلاوت را رها نکن”

وی افزود؛ این هم گذشت تا اینکه یکبار دیگر خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و پس از اینکه تلاوت کردم و همچنان با آن شک مواجه بودم، آقا به من فرمودند؛ آقای ابوالقاسمی، مبادا که تلاوت قرآن را رها کنی. این هم بد نیست بگویم که من دوست داشتم از ایشان انگشتر بگیرم. وقتی که ایشان داشت به من نکاتی در مورد تلاوت می‌گفت، انگشترها هم در دست ایشان به شدت توجه من را جلب کرده بود. بالاخره ایشان به من توصیه کردند که تلاوت را رها نکنم و فرمودند؛ تلاوت شما سه برابر جای بهتر شدن دارد و من هم گفتم؛ آقا شما از ما تعریف می‌کنید اما صله‌ای چیزی به ما نمی‌دهید که ایشان گفتند؛ یک انگشتر به شما می‌دهم. البته در آن جلسه انگشتر را ندادند و پس از یک هفته انگشتری که سال‌ها با آن نماز خوانده بودند را برای من ارسال کردند.

ابوالقاسمی تصریح کرد؛ این فرمایش مقام معظم رهبری که به من گفت تلاوت را رها نکن و تا آخر برو برای من خیلی جالب‌ بود. در همان جلسه بود که یکی از قاریان کشور ما هم تلاوت کرد و یک قاری مصری هم در جلسه بود. این قاری مصری حرفی به من زد که هم انرژی مضاعفی به من داد و هم اصطلاحاً جگر من را آتش زد. به من گفت؛ شما بالا بروید یا پایین بیایید و خیلی هم که خوب بخوانید در تصورتان هم این نباشد که می‌توانید مانند مصری‌ها قرآن بخوانید. من از این حرف هم ناراحت شدم و هم انرژی بیشتری گرفتم.

تلاوت قاریان ایران در مصر شنیده می‌شود

وی با اشاره به نفوذ تلاوت قاریان ایرانی در کشور مصر بیان کرد؛ یک زمانی این تصور نسبت به ما وجود داشت اما امروزه بنده اطلاع دارم که صدای قاریان کشور ما در کشور مصر پیچیده است. یکی از دوستانم که به مصر رفته می‌گفت در مسجد رأس‌الحسین تعدادی از قاریان بودند که به اسم قاریان ایرانی را می‌شناختند و از چهار قاری نام بردند که تلاوتشان را پیگیری می‌کنند. یکی از آنها آقای شاکرنژاد بود و دیگر هم آقای منصوری. بنابراین می‌خواهم بگویم پیشرفت ما برای مصری‌ها خیلی سخت است اما این اتفاق افتاده است.

این قاری بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از سخنان خود به رمز و راز ماندگاری تلاوت قرآن اشاره کرد و گفت؛ اگر تاریخ را ببینید، مشاهده می‌کنید که خیلی از حرکت‌ها مانند کف روی آب بوده‌اند و از بین رفته‌اند. مثلاً اگر شما یک تحریر بی‌نظیر بزنید، مطئمن باشید که یک روزی بهتر از شما هم خواهد آمد و از این‌رو این چیزها ماندگار نمی‌شود اما آنچه که اهمیت دارد بعد روحی تلاوت است که هیچ وقت انتها ندارد. وقتی که تلاوت کامل یوسف را می‌شنوم می‌بینم این آدم در هنگام تلاوت قرآن اصلا روی زمین نبوده است.

چرا به تلاوت قرآن در فضای مجازی نقد کردم؟

مدیر اسبق رادیو قرآن با اشاره به جریانی که تلاوت قرآن را در فضای مجازی راه انداخته بود و در جاهای مختلف به تلاوت قرآن می‌پرداخت بیان کرد؛ من وقتی به ابعاد روحی تلاوت توجه می‌کنم موجب می‌شود تا به برخی حرکات در فضای مجازی انتقاد کنم. وقتی که تلاوت به فضای مجازی آمد و هر کسی موبایلش را روشن کرد و قرآن خواند، نتیجه‌اش این می‌شود که مردم هم تصور می‌کنند که هر کجا که بخواهند می‌توانند قرآن تلاوت کنند. اما سخن بنده این بود که شما وقتی در حال خوردن به تلاوت قرآن پرداختید، مردم هم به اشتباه می‌روند. تلاوت قرآن یک کار روحی است و پیش از اینکه به هنجره آماده نیاز داشته باشد باید از سینه و روح آدم بگذرد اما برای ما اینگونه نیست.

ابوالقاسمی در پاسخ به کسانی که به این سخنانش واکنش‌های منتقدانه‌ای نشان داده بودند بیان کرد؛ وقتی می‌بینید یک آدمی که به این کار آگاه است و دردمندانه حرفی را می‌زند نباید سریع جوابش را بدهید. مشکل ما این است که برخی‌ها می‌خواهند سریع پاسخ بدهند و در آن زمان هم چند نفر به ما حمله کردند و آن طرفی که مورد نقد ما بود هم در نهایت روی موتور هم تلاوت کرد تا مثلاً بگوید کار او درست است اما در نهایت این کار سر کجا درآورد و چه شد؟ در گذشته قاری قرآن کسی بود که مردم به دید تبرک‌جستن به او نگاه می‌کردند اما امروزه چطور شده است؟

دلیل عدم تلاوت عموی منشاوی در رادیو

وی تصریح کرد؛ در مصر هم اینطور بوده که احترام می‌گذاشتند. یک وقت به عموی مرحوم منشاوی گفتند در رادیو تلاوت قرآن داشته باش. او قبول نکرد چون در آن زمان مردم این تلاوت‌ها را از رادیو‌های قهوه‌خانه می‌شنیدند و ایشان گفته بود من نمی‌توانم قبول کنم که تلاوت کنم و یک نفر هم در حال قلیان کشیدن قرآن گوش کند. ما این رویه‌ها را از دست داده‌ایم و رقابت‌هایمان کاذب شده است اما این رقابت‌ها مانند کف روی آب است و از روی هیجان.

قاریان کشورمان خودبرتربین نباشند

این قاری بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از برخی قاریان کشورمان پرداخت و بیان کرد؛ من دیده‌ام که گاهی اوقات بچه‌ها نسبت به مخاطب خود نگاه برتر دارند و حس معنوی در آنها نیست. اما می‌خواهم به آنها بگویم که تک‌تک مخاطبان ولی‌نعمت‌اند و اگر آنها نباشند برای چه کسی می‌خواهید قرآن بخوانید؟ بنابراین این مخاطب بر گردن قاری حق دارد و باید متوجه این نکته بود.

ابوالقاسمی در بخش پایانی صحبت‌های خود به روایتی اشاره کرد و گفت؛ چندی قبل که در یکی از شهرهای نزدیک به یزد برنامه داشتم، روحانی آن مسجد برای من روایتی خواند که برای مدتی هر وقت یادم می‌افتاد گریه می‌کردم. روایت این بود که در روز قیامت قرآن به صورت یک انسان وارد می‌شود و خداوند به او خطاب می‌کند؛ هرکسی که تو را کرامت بخشید، من برایش کرامت می‌بخشم.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *