حاجیان انسان نما

حکایات نقل شده از امام باقر علیه السلام – حاجیان انسان نما

حاجیان انسان نما

ابوبصیر که یکى از اصحاب با وفاى امام محمّدباقر و امام جعفر صادق علیهماالسلام و نیز یکى از راویان حدیث مى باشد، می گوید:

به همراه حضرت باقرالعلوم علیه السلام در مراسم حجّ بیت اللّه الحرام شرکت کردم ، چون در جمع حُجّاج قرار گرفتیم ، به آن حضرت عرضه داشتم : یاابن رسول اللّه ! امسال حاجى ها بسیار هستند و ضجّه و شیون عظیمى بر پا است ؟!

حضرت فرمود: آری، ضجّه و شیون بسیار مى باشد، ولى حاجى بسیار اندک است، سپس افزود: اى ابو بصیر! آیا دوست دارى آنچه را گفتم ببینى تا بر ایمانت افزوده گردد؟

عرض کردم : بلى .

ما بخیل نیستیم ، لیکن مى ترسیم فتنه اى در بین مردم واقع شود و آنان لطف و فضل خداوند را نسبت به ما نادیده بگیرند و ما را در مقابل خداى سبحان قرار دهند، با این که ما بندگان خدا هستیم و از عبادت و اطاعت او سرپیچى نمى کنیم و در تمام امور تسلیم محض او بوده و خواهیم بود

پس از آن ، خضرت دست مبارکش را بر صورت و چشم هایم کشید و دعائى را زمزمه نمود و سپس فرمود: اى ابوبصیر! اکنون خوب نگاه کن ببین چه مى بینى .

همین که چشم هایم را گشودم و دقّت کردم بیشتر حاجیان را شبیه حیواناتى مانند خوک ، میمون و… دیدم ، ولى انسان در میان آنان بسیار کم بود، همانند ستارگانى درخشان در فضائى تاریک. عرض کردم: درست فرمودى ، اى مولاى من ! حاجیان اندک و سر و صدا بسیار است .

سپس امام باقر علیه السلام دعائى دیگر زمزمه نمود و دیدگان من به حالت اوّل بازگشت ، و پس از آن فرمود: ما بخیل نیستیم ، لیکن مى ترسیم فتنه اى در بین مردم واقع شود و آنان لطف و فضل خداوند را نسبت به ما نادیده بگیرند و ما را در مقابل خداى سبحان قرار دهند، با این که ما بندگان خدا هستیم و از عبادت و اطاعت او سرپیچى نمى کنیم و در تمام امور تسلیم محض او بوده و خواهیم بود.

منبع:

بحارالا نوار، ج ۴۶، ص ۲۶۱٫

 پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *