حاج حسن تهرانی مقدم رزمنده‌ای که می‌خواست اسرائیل را نابود کند

حاج حسن تهرانی مقدم رزمنده‌ای که می‌خواست اسرائیل را نابود کند

خانه / پیشنهاد ویژه / حاج حسن تهرانی مقدم رزمنده‌ای که می‌خواست اسرائیل را نابود کند

سیری در سیره نورانی سردار شهید اسلام حاج حسن تهرانی مقدم جانشین نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آستانه سالگرد شهادت‌اش

حاج حسن تهرانی مقدم رزمنده‌ای که می‌خواست اسرائیل را نابود کند

چهل سال پیش در عین ناباوری بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران بین المللی، انقلابی به وقوع پیوست. انقلابی عظیم که با دیگر انقلاب های جهان تفاوت داشت و از خیلی جهات منحصر به فرد بود. انقلابی که دشمنانش هنوز هم بعد از گذشت چهل سال، از درک ابعاد پنهان آن عاجزند و همچنان انگشت تحیر به دهان گرفته اند.

یکی از این ابعاد، الگوپذیری انقلاب اسلامی ایران از آموزه های عاشورا و پرورش عناصر این انقلاب در مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام است.

یکی از دهها و صدها ویژگی و خصوصیتی که امت اسلام به برکت آن توانسته است به پیروزیها و توفیقات گسترده ای دست یابد وجود الگو های درخشان و باعظمتی است که هر ملتی برای رشد و بالندگی نیازمند حضور چنین الگوهایی در پیش دیدگان خود است. چنین الگوها و اسوه های ناب و تکامل یافته در همه ابعاد الهی و انسانی تنها در مکتب اسلام و تشیع به وفور به چشم می خورد که سرآمد همه آنها وجود نازنین پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به عنوان عصاره خلقت و سپس اهل ‌بیت علیهم‌السلام طاهرینشان می باشند. البته در این میان کربلا و عاشورا داستانی خارق العاده دارد و خود به تنهایی نمایشگاه بالاترین فضایل انسانی است که همه و همه به برکت محوریت وجود سیدالشهدا علیه‌السلام می باشد. همو که پيشواي آزادگان جهان و بزرگ قربانی و شهيد تاريخ بشریت است.

اوصاف وجودی حضرت اباعبدالله عليه السّلام داراي ابعاد برجسته فراوانی است، که می توان در این میان به سه صفت برجسته اشاره کرد. يکي از آنها «اخلاص» است؛ يعني رعايت کردن وظيفه خدايي و دخالت ندادن منافع شخصي و گروهي و انگيزه هاي مادّي در کار. صفت برجسته ديگر «اعتماد به خدا» است؛ یعنی برای انسان با اخلاص آنچه مهم است، تحقق نیت و هدفش است و خودش اهمیتی ندارد. خصوصیت سوم «شناختن موقع» است. امام حسین علیه السلام در فهم موقع اشتباه نکرد. در لحظه لازم، اقدام و حرکت لازم را انجام داد.[1]

به منظور بسط و تبیین این مطلب و نیل به مصادیق امروزی و ملموس تر، ناگزیر به عینی ترین شعبه مکتب عاشورا یعنی دانشگاه جبهه و دفاع مقدس سری می زنیم تا از فارغ التحصیلان ممتاز این دانشگاه خبری بگیریم. البته «گمنامی» و «بی نشانی» شاگردان این دانشگاه کار را دشوار و پیچیده می سازد. پس باید از اهلش سراغ گرفت و هدف را یافت. در کوچه پس کوچه های بی نشانی که می گشتیم شهیدی از نسل عاشورا یافتیم که تا قبل از شهادت گمنام و ناشناس بود ولی با آسمانی شدنش پرآوازه گشت. شهیدی که همه وجودش را برای نصرت الهی و مبارزه با دشمنان خدا به میدان آورده بود. او که دیروز شیر بیشه جهاد اصغر در بیابان های جبهه بود اکنون به عنوان افسری ارشد در عرصه دفاع از حریم نظامی کشور اسلامی و طراحی و ساخت تسلیحات موشکی به فعالیت و مجاهدت مشغول بود.

مجاهدی نستوه، دشمنی سرسخت برای امریکا و اسرائیل و مبتکری توانمند در عرصه صنایع دفاعی و موشکی کشور تنها برازنده شخصیتی است چون شهید حسن تهرانی مقدم. شخصیتی که در پی شهادت او جمعی از یاران و همراهانش شایسته دریافت پیام بلند فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه ای حفظه الله شد. معظم له در وصف او و دوستانش در تاریخ 25 آبان 1390 طی پیامی شهادت جمعی از عناصر ممتاز یکی از مراکز پشتیبانی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی و در پیشاپیش آنان شهادت سردار عالیقدر حاج حسن تهرانی مقدم را تسلیت گفتند و از وی با تعبیر «دانشمند برجسته» و «پارسای بی ادعا» تجلیل کردند.

سردار حاج حسن تهرانی مقدم از همان آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی وارد عرصه مبارزه شد و همراه دیگر انقلابیون به مبارزه پرداخت. پس از گذشت مدت کوتاهی رژیم بعث عراق، تجاوز به میهن عزیز ایران و جامعه اسلامی را شروع کرد ؛ البته با حمایت های طاغوت اعظم و مستکبرین. در این شرایط، شهید تهرانی مقدم به همراه دیگر رزمندگان مشغول دفاع از مرزهای کشور شد، اما به دلیل تعهد و قابلیت بالا ، در سن 22 سالگی به فرماندهی توپخانه سپاه پاسداران منصوب شد. پس از دو سال در آبان 1362 ماموریت «فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه» به وی محول شد. برادر ایشان می‌گوید:

«بعضی از دوستان وقتی شنیدند، یک جوان به عنوان فرمانده توپخانه انتخاب شده خندیدند و برخی هم به تمسخر گرفتند و گفتند که نه توپی وجود دارد و نه توپخانه ای، آخه فرمانده برای چه؟» اما «اخلاص»، «اعتماد به خدا» و «وظیفه شناسی» تهرانی مقدم را حرکت می دهد و با ایمان به وعده الهی: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم؛ اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد»[2] گام های رشد و بالندگی را هر روز بلندتر برمی داشت تا جایی که در سال 1384 مسئولیت «جانشینی نیروی هوا فضای سپاه» را به عهده اش نهادند. به راستی که این فرمانده نستوه قوام حیات و زندگی اش را به جهاد وابسته می دید و اکنون پس از اینکه توانسته بود از پس مسئولیت های سنگین و متعدد دوران دفاع مقدس سر بلند بیرون بیاید دل در گرو تکلیف تازه ای می نهد که گویا نقطه اوج آمال و آرزوهایش در این طریق نهفته است.

 سر انجام سردار حسن تهرانی مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران پس از سالها جهد و جهاد در این عرصه خطیر و تأثیرگذار در 21 آبان ماه 1390 در سن 52 سالگی، در پی انفجار مهمات و تجهیزات در یکی از پادگان های اطراف استان تهران، به فوز شهادت نایل آمد.

سردار محمد تهرانی مقدم، برادر شهید حسن تهرانی مقدم، که حالا دیگر برادر دو شهید است، خاطراتی از دیدار های برادرش با رهبر معظم انقلاب می گوید:

یکسال پیش از شهادت حاج حسن تهرانی مقدم، در روز جمعه ای رهبر معظم انقلاب از مجموعه ی تشکیلات جهاد خود کفایی سپاه بازدیدی داشتند؛ که زیر نظر حاج حسن آقا اداره می شد . در این بازدید حضرت آقا دستی بر شانه این شهید گذاشتند و فرمودند: تا کنون هر قولی را که حاج حسن آقا به ما داد وفا کرد . در آنجا یاد این آیه شریفه افتادم که : «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا ؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.»[3] و واقعا این نکته برای ما و دوستان همرزمش خیلی جالب بود که حاج حسن آقا پروژه های بزرگ دفاعی و نظامی را در زمانبندی بسیار دقیق و به نحو احسن به انجام می رساند و به تعهد و قولش عمل می کرد.

سلام و درود خدا بر این شهید عزیز که آرزویش نابودی اسرائیل بود و وصیت کرد بر سنگ قبرش بنویسند:

«اینجا مدفن کسی است که می خواست اسرائیل را نابود کند»

[1] برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار گروهی از پاسداران و بسیجیان در تاریخ 2 آذر 1377.

[2] سوره مبارکه محمد آیه ۷

[3] سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳

به قلم: محمد حسن کرامتی

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *