حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

خانه / مداحان / مداحان مرتبط با هیات / حاج میثم مطیعی / حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از خبرگزاری فارس، ميثم مطيعی مداحی است که نگاهی نو را به مداحی ايران وارد کرده‌است. اتصال به دغدغه‌های اجتماعی يکی از اين رويکردها است که هم در متن اشعار و هم در اقدامات او قابل رهگيری است. در اين رويکرد راه‌اندازی خيريه ميثاق برای کمک به آسيب‌ديدگان سيل و زلزله يا رفتن به اعماق معادن ذغال‌سنگ و سرزدن به وضعيت معيشت معدنکاران قابل ذکر است . اما از سوی ديگر خواندن اشعار عربی در هيئت ميثاق با شهدای دانشگاه امام صادق (ع) حتی با لهجه‌های محلی عراقی و بحرينی باعث شد بسياری از علاقه‌مندان ايران در خارج از مرزها مشتاق صدای او باشند. توسعه صدای او به لبنان و ميان علاقه‌مندان سيد حسن نصرالله نيز رسيده است و مداحان لبنانی قبل از سخنراني‌های سيدحسن نصرالله در انتخاب و تقليد از شعر و سبک او از هم سبقت مي‌گيرند.

حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید
حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

اما در داخل مرزهای ايران نوآوری ديگر او مورد توجه قرار گرفته و صف علاقه مندان و منتقدانش را ايجاد کرده است. اشعار روشنگر اجتماعي، اقتصادی و به خصوص سياسی او در مورد مسائل روز باعث شده است مداحی های او به هيچ عنوان کلی و بدون ارجاع نباشد بلکه هر کسی بتواند خود را مخاطب اشعارش دانسته و در ميانه ابيات، دنبال ارجاعات و روشنگری ها باشد.

اين بار اما از تريبون نماز جمعه قم …
برای چهار سال پياپی تريبون عيد فطر محل اشعار بصيرتی و روشنگرانه ميثم مطيعی بود. هيچ مداحی اينچنين متناوب در سال های متمادی به يک مراسم ملی که رهبر معظم انقلاب هم در آنجا حاضر است دعوت نشده اما استقبال عمومی و تبعيت از سياست های کلی نظام در اشعار اين مداح جوان باعث شد تا اين اعتماد به او و عقبه دانشگاهی و پرتوانش بشود. پس از حضور چهار ساله در سال 98، اما حاج محمود کريمی به مراسم عيد فطر دعوت شد. افرادی از درون جامعه حزب اللهی گمانه های حذف و طرد او را مطرح کردند اما حضور مطيعی در مراسمات مختلف از جمله شب تاسوعا و اربعين حسينيه امام خمينی (ره) بر همه آن گمانه ها خط باطل کشيد.

مطيعی در برنامه ميدان انقلاب شبکه سه سيما که شب اول محرم امسال پخش شد اشاره کرد که عنوان مداح انقلابی را برای خود نمی پسندد چرا که همه مداحان را انقلابی می داند و نبايد دايره انقلاب را محدود و محصور کرد. او بر فشارهای مختلف روی نگاه و سبک محتوايی مداحی اش صحه گذاشت اما تأکيد کرد به حاشيه ها توجه نمی کند و آنچه را درست می داند اجرا می کند چرا که ملهم و برگرفته از شعور و موقعيت سنجی است. آنجا که شعار، شور و مهمتر از همه شعور را به عنوان توصيه های سه گانه آيت الله مجتبی تهرانی به او ذکر کرد.

حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید
حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

شعری پر از ارجاع و ايهام

در حدود 50 بيت شعری بود که ميثم مطيعی در قم اجرا کرد. حساسيت اين موضعگيری مطيعی بالاتر از ساير مواضع او بود چرا که در تلاطم اوضاع کشور در مسئله افزايش قيمت بنزين هنوز مرز بين اعتراض و اغتشاش آنچنان پر رنگ نبود و بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در روز يک‌شنبه فضای انتقادات و اعتراضات از درون جامعه انقلابی خاموش شد چرا که احساس می کردند هر بيان و واکنشی می تواند به عنوان مخالفت با گفتار و رويکرد زعيم انقلاب تفسير شود. از سوی ديگر نارضايتی ها از نحوه اجرای افزايش قيمت بنزين وجود داشت و ناخودآگاه سويه انتقادات به سمت طرح سؤال از چرايی حمايت رهبری از نظر سران قوا سوق يافته بود و جوانان و دانشجويان سردرگم بودند. ناراضی اما محکوم به خاموشي! مطيعی اما در اين ميان يک تنه به خط زد تا به بسياری از گره های ذهنی جواب دهد و سعی کند تلفيق هنر و سياست را در عرصه تبيين و روشنگری به کار گيرد.

شعر با بيتی طلايی شروع می شود:
باز هم فتنه! امان از فتنه‌های رنگ رنگ
باز هم کشتار و غارت، باز سوغات فرنگ

فضاسازی و تجربه های ما از اوضاع فتنه گون را يادآور شده و به پيامدهای آن می رسد:

اين طرف نابود شد دارايی نان‌آوری
آن طرف خاکستری ماند از جهاز دختری
باز از داغ شهيدان سينه‌ها غوغا شده
آه از آن نوزاد يک ماهه که بی بابا شده

در بخشی از شعر به طراحی پشت پرده آشوبگران پرداخته شده که چه طرح هايی را برای اتصال قفل ترافيک خيابانی به قفل فرآيند سياسی (انسداد) انديشيده بودند:

خواب مي‌ديدند هر قشری به ميدان پا نهد
هر گروهی با شعاری در خيابان پا نهد
اين يکی فرياد استعفای دولت سر دهد
آن يکی در آتش تعطيلی مجلس دمد
هر يکی چيزی بگويد، حق و باطل گم شود
موجی از سردرگمي‌ها قسمت مردم شود

سخنرانی روز يک‌شنبه رهبر انقلاب نيز بخش مهمی از شعر مطيعی بود که اين‌گونه بيان شد:

صبح يکشنبه کلامی روی آتش آب ريخت
فتنه را ديدم که حيران و هراسان مي‌گريخت
تا صف مردم از اين آشفتگي‌ها دور شد
اغتشاشی کور بر جا ماند و فتنه کور شد
باز هم از فتنه‌ قابيل رد شد کاروان
با تولای علی از نيل رد شد کاروان

توجه به سؤالات برخی از جوانان انقلابی و انتظارات نابه جا از سکاندار انقلاب هم به خوبی روايت شد:

گرچه بعضی از خودي‌ها آن زمان دلخور شدند
از سؤال و شبهه و نقد و تأمل پر شدند
از چه رو آقا خودش را خرج دولت کرد باز؟
خويش را آماج تيغ طعن و تهمت کرد باز
غافل از اين که چه جنگی پشت اين صحنه به پاست
در کمين گاهند گرگان لحظه‌ای غفلت خطاست
خضر راه است او، دگر چون و چرا کردن چرا؟
نور ماه است او، تو راه از چاه بشناس و بيا

اما يکی از ارجاعات مهم شعر در انتها بود که با واکنش و تکبيرهای مکرر نمازگزاران همراه شد:

با صف اول نشينان فاش مي‌گوييم راز
اعتراض ما سر جای خودش باقيست باز
اعتراض ما به سستي‌های تدبير شماست
از گرانی ها، از اين 6 سال تأخير شماست
مردم آرام ما از اين تلاطم دلخورند
دلخوشان بازی برجام! مردم دلخورند
از معطل کردن کشور سر ميز فريب
که نشد از آن به جز تحريم روزافزون نصيب
دم به دم از گفت وگو با اجنبی دم مي‌زنيد
پس چرا در گفت وگو با مردم خود الکنيد؟
مردم ما از تکبر، از تورم شاکي‌اند
از لجوجان سياست باز، مردم شاکي‌اند
باز گرديد آي… ای دلدادگان آمريکا
راه حل اينجاست آری در همين ايران ما

مطيعی چه مي‌گويد؟

اما ميثم مطيعی در این مصاحبه مي‌گويد از ابتدا قصد ورود و نقش آفرينی نداشته اما گذشت زمان و انباشت شبهه ها و ناگفته ها از سويی و سکوت چهره‌های مختلف باعث شده است نسبت به سؤالات جوانان و به خصوص دانشجويان انقلابی احساس دغدغه کند. مطيعی می گويد: « در ابتدا سعی کرديم نسبت به مسئله آگاهی پيدا کنيم و جوانب امر را بسنجيم که علت افزايش قيمت بنزين چه بود، چگونه اجرا شد، چرا مردم احساس نارضايتی کردند و اصولا مهمترين سؤال اين است که بهترين کاری که می شود در وضعيت فعلی هم جامعه و هم دولت بکند چيست؟ برای همين ساعت ها صرف تحليل و سنجش فضای اجتماعی کرديم که واقعا فراتر از توان و بضاعت انسانی و امکاناتی ما بود، اما خوب است مردم بدانند حتی برای يک بيت شعر چندين ساعت رفت و برگشت بين شاعران و بنده صورت می گيرد و الحمدلله به کم هم قانع نيستيم.» می خندد و از بار سنگين شاعران و خودش در اين مسير می گويد: « اصولا مردم از امثال ما کار کم و کم کيفيت قبول نمی کنند انتظار دارند نقطه زنی کنيم و هم با مردم باشيم هم پشت سر ولی قدم بگذاريم برای همين هر گفته و حرکت ما بايد فکر شده باشد.»

حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید
حاج میثم مطیعی از فتنه‌های رنگ‌رنگ سخن می گوید

از مطيعی پرسيدم چرا قم؟ آيا تهران ديگر پذيرای شما نيست؟ او گفت: «همه جای ايران سرای من است… اين هفته سمنان، قزوين و فيروزکوه می روم و اگر هم تريبونی در قم يافتم سعی کردم حق مطلب را ادا کنم چرا که قم شهر علم و علما است و بايد موضعگيری ها وزين و با تأمل باشد. در مورد تهران هم بايد بگويم بيش از دو سوم مراسماتم در اينجا است و هيئت ميثاق با شهدا در دهه محرم هر شب حدود 30 هزار نفر را در خود جا می داد که دلدادگی مردم تهران به سيدالشهدا (ع) است و امثال ما در اين مسير فقط نقطه اتصال هستيم. البته اين که گفتم به معنای پايتخت نشينی نيست بيشتر به علت مشغله تدريس و دانشگاه است که پابند جوانان جويای علم هستيم و ساعات موظفی دانشگاه را بايد حاضر باشيم برای همين خيلی شرمنده دعوت های مردمی از نقاط مختلف کشور هستم.»

در پايان از مطيعی پرسيديم آيا دولت نقطه مثبت هم دارد يا بايد هميشه منتقد بود؟ او با خنده گفت: «قطعا نقاط مثبت هست ما هم در رسانه‌های رسمی خود قدردانی از اقدامات مثبت را داريم. اولين قدردانی اتفاقا از اقدام قوه قضائيه بود که 56 هزار ميليارد تومان به بيت المال برگرداند. حتما در ادامه از کارهای خوب تقدير می کنيم اين وظيفه ما است اما مهم است که عمل قابل تقديرهم درست شروع شود هم درست به اتمام برسد و هم اينکه درست اطلاع‌رسانی شود. مثلا طرح ملی مسکن اقدام بسيار خوبی است که تازه شروع شده ما هم تشکر مي‌کنيم که فشار اجاره نشين‌ها و بی خانمان‌ها بالاخره گوش شنوايی در آقايان پيدا کرد اما آيا پس از هشت سال دوره تصدی اين دولت شاهد تحويل يک واحد از اين طرح جديد خواهيم بود يا اينکه عملا فهرست نويسی شده و تحويل دولت بعد می شود. گلايه ما به نگاه بيرون است که کشور را تعطيل کرده است.»

در ادامه کلیپ تصویری شعرخوانی حاج میثم مطیعی در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را با عنوان «امان از فتنه‌های رنگ‌رنگ» مشاهده می نمایید.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *