حب به اهل بیت بالاترین عبادت به شمار می‌رود | حجت الاسلام علوی تهرانی

خانه / پیشنهاد ویژه / حب به اهل بیت بالاترین عبادت به شمار می‌رود | حجت الاسلام علوی تهرانی

این کارشناس مذهبی گفت: ورع داشتن، سکوت کردن، ترس از خدا، حیا دربرابر پروردگار، خوردن به مقدار نیاز، دشمنی با دنیا و دوست داشتن انسان‌های خیر از مهمترین آثار عبادت است.

حب به اهل بیت بالاترین عبادت به شمار می‌رود | حجت الاسلام علوی تهرانی

هیاتحجت الاسلام سید محمدباقر علوی در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان عوامل تقرب الی الله پرداخت و اظهار داشت: امام علی علیه السلام می‌فرمایند: ابلیس توان مقابله با مخلصین را ندارد؛ فکر کردن در حقیقت آسمان و زمینی حقیقتی است که تنها مخلصین انجام می‌دهند.

این خطیب مشهور با اشاره به اینکه عبادت به سه دسته تقسیم می‌شود، عنوان کرد: بخشی از عبادات بدنی است که مربوط به عباداتی چون اقامه نماز می‌شود، قسمتی از عبادات مالی بوده که پرداخت خمس و زکات در این دسته قرار می‌گیرد و بخش آخر که از سخت‌ترین عبادات به شمار می‌رود عبادت روحی بوده که یکی از آنان تفکر است. انسان اگر بتواند سومین مرحله عبادت را انجام دهد به درجات بالای معنوی دست می‌یابد.

وی خالق، قادر و رب بودن را از مهمترین شاخصه‌های معبود برشمرد و گفت: انسان تنها معبودی را می‌تواند بپرستد که این ویژگی‌ها را داشته باشد، کسانی که در طول تاریخ خدایی غیر از الله را پرستیدند این سه ویژگی را نداشتند. این سه ویژگی اصول فهم قرآن است لذا در این کتاب آسمانی توصیه شده انسان درباره این سه ویژگی تفکر کند و در آسمان و زمین به دنبال نشانه‌های خالقیت، ربوبیت و قدرت پروردگار باشد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه اسلام جامع نگرترین دین است، تصریح کرد: بر این اساس کسی نمی‌تواند بخشی از دستورات اسلام را انجام و نسبت به بخش دیگر بی توجه باشد سپس خود را مسلمان بداند؛ تدبر و تفکر در آیات الهی همانند نماز و روزه واجب است. آسان‌ترین راه رسیدن به خداوند انجام دستورات الهی و تدبر در آیات است.

حب به اهل بیت بالاترین عبادت به شمار می‌رود | حجت الاسلام علوی تهرانی

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه انسان متقی از آیات زمین و آسمان بهره می‌برد، گفت: نشانه‌های خداوند بر روی زمین است تنها کسانی آنها را می‌بینند که اهل یقین باشند. کسانی که سرمایه اولیه ایمان را از دست نداده باشند می‌توانند با نشانه‌های الهی به خدا برسد.

وی هستی و وجود را نخستین و مهمترین نعمت الهی بیان و عنوان کرد: عقل دومین نعمت الهی است که به انسان عطا شده و باید شاکر این نعمت بود؛ از دیگر نعمات الهی می‌توان به سلامت جسم اشاره کرد.

این خطیب مشهور با بیان اینکه بندگی خداوند ده جز است که ۹ جز آن طلب روزی حلال بیان می‌شود، گفت: حب به اهل بیت علیهم السلام بالاترین عبادت به شمار می‌رود؛ همچنین خوش بین بودن به وعده الهی، به نرمی سخن گفتن با مردم، مهربانی کردن به والدین، کار کردن، رعایت پاکی و عفاف، سکوت، غلبه بر رسوم و عادات خرافی و … از جمله عبادات است. زهد افضل و تفکر درباره دین بهترین عبادات است و چشم پوشی از حرام بزرگ‌ترین عبادت محسوب می‌شود.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: عبادت باید هفت خصوصیت را در وجود انسان ایجاد کند نخست اینکه به مقام ورع برسد، در برابر اموری که باعث رشد انسان نمی‌شود سکوت کند، هر روز بیشتر از گذشته از خداوند متعال بترسد، در خلوت از پروردگار حیا داشته باشد، به مقدار لازم تناول کند، با دنیا دشمن باشد، دوست داشتن انسان‌های خیر.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *