حفظ و نگهداری از نهضت الهی عاشورا در گرو حضور زنان بود | استاد جامعه الزهرا

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / حفظ و نگهداری از نهضت الهی عاشورا در گرو حضور زنان بود | استاد جامعه الزهرا

زنان در مسیر حفظ و نگهداری نهضت الهی عاشورا دارای نقش مهمی بودند.

حفظ و نگهداری از نهضت الهی عاشورا در گرو حضور زنان بود | استاد جامعه الزهرا

هیاتدر خصوص جایگاه مهم بانوان در حماسه کربلا اظهار داشت: در این نهضت عظیم و قیام اباعبدالله، مردان به نامی حضور داشتند، همچنین زنان در مسیر حفظ و نگهداری نهضت الهی عاشورا دارای نقش مهمی بودند.

استاد جامعه الزهرا افزود: زنانی که در کربلا نقش آفرین بودند به چند گروه تقسیم می شدند عده ای از این زنان قبل از عاشورا به نقش آفرینی پرداختند و عده ای نیز همراه امام حسین علیه السلام بودند و این زنان از بنی هاشم همانند حضرت زینب سلام الله علیها و خواهران و زنان بنی هاشم حضور داشتند و زنانی نیز از بنی هاشم نبودند و حتی گفته می شود از عثمانی بودند.

وی تصریح کرد: یکی از این زنان دیلم همسر زهیربن‌قین بود، زهیر عثمانی بود و وقتی شنید امام حسین علیه السلام از مدینه به کوفه می آید چون از بزرگان عرب به شمار می رفت برای اینکه نقشی در قیام نداشته باشد از کوفه خارج شد تا وقتی امام حسین علیه السلام را ملاقات نکند.

حیدری مجد در این باره ادامه داد: زهیر در بین راه بود که امام حسین علیه السلام متوجه شد وی در میسر است، وقتی امام حسین علیه السلام از شخص زهیر خواست ایشان را همراهی کند گفت من اسب و وسایل رزمی و نیرو دارم، اما خودم را معاف کنید.

وی عنوان کرد: وقتی ایشان برگشت همسر وی متوجه شد و با همسرش صحبت کرد و گفت چگونه اجازه می دهید که فرزند پیامبر از تو یاری بخواهد و تو کمک نکنی و این بانو، با کلامش باعث شد همسرش در مسیر الهی قرار گیرد و عاقبت به خیر شود، زهیر نیز از افراد شهید و از فرماندهان بزرگ امام حسین علیه السلام شد.

استاد جامعه الزهرا بیان کرد: اگر زندگی اولیای الهی را می خوانیم بهتر است با نگاه معرفتی و سبک زندگی باشد، در این باره بانوان می توانند نقش مهمی داشته باشند و و این مساله را برای جهت دهی در مسیر ولایت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ زنان کوفی هم بودند که همسرانشان را از یاری کردن به حسین دور کردند و امروز نیز می بینیم مردانی که مدافعین حرم هستند همسران و مادران این عزیزان را در مسیر الهی جهاد همراهی می کنند.

حیدری مجد اظهار داشت: یکی از زنانی که در عاشورا نقش آفرین بودند، مادر عبدالله ابن عمر بود که پس از شهادت فرزندش عمود خیمه را کشید و به سمت دشمن رو کرد و به میدان رفت تا در جهادگران قرار بگیرد، امام ایشان را برگرداند تا حرکتی نداشته باشد زیرا نیم خواستند تا بانویی در جهاد نباشد.

حفظ و نگهداری از نهضت الهی عاشورا در گرو حضور زنان بود | استاد جامعه الزهرا

وی گفت: بانوی دیگری نیز مادر عَمرو بن جُناده بود که بعد از شهادت پسرش سر فرزندش را گرفت و به قدری شجاع بود که قاتل فرزندش را کشت و رجز خوانی کرد و شمشیر دست گرفت و امام ایشان را دعوت به آرامش کرد و نخواست زنی به جهاد بیاید و دشمنی که با چنین نگرشی که امام حسین علیه السلام از زنان در جهاد استفاده می کند از این ماجرا سوء استفاده نماید.

استاد جامعه الزهرا در خصوص همسر بکر ابن وائل نیز توضیح داد: وی از ابتدا با همسرش در سپاه ابن سعد بود و در پایان جنگ وقتی این بانو دید سپاهیان کوفی به خیمه های امام حسین علیه السلام حمله کردند و به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بی احترامی می کنند شمشیر برداشت و رو به خیمه ها آمد و همسر را دعوت به همراهی کرد که بیائید که به خاندان اهل بیت جسارت می شود.

وی در ادامه بیان کرد:همچنین یکی از زنانی که قبل از عاشورا نقش مهمی داشت خانم طوئه بود ایشان کسی بود که وقتی با مسلم عهد بستند اما او را نپذیرفتند به ایشان پناه داد، مسلم در طول دو ماهی که در کوفه بود و وقتی عبید الله در کوفه مستقر شد و حکومت به دست گرفت با رعب و وحشت مردم را تهدید کرد که هر کس به سمت امام حسین علیه السلام حرکت کند و از سفیر حسین یعنی مسلم حمایت کند کشته می شود.

حیدری مجد تصریح کرد: در آن دوران عده ای باز زور و عده ای با زر فریب خوردند وقتی بخش مستضعف مردم ترسیدند و متمولین از عبیدالله حمایت کردند، مسلم تنها ماند این بانو سفیر امام حسین علیه السلام را در منزلش پناه داد و در شرایطی که هیچ کس حمایت نمی کرد با جرات و مقاومت در مقابل دشمن ایستاد.

وی بیان کرد: ما معتقد هستم مسلم ابن عقیل نماینده امام آن زمان و عصر بود و مسلم برای اینکه زمینه حضور را فراهم کند در کوفه رفت همان طور که در زمان غیبت امام، مسلم برای بیان اهداف امام حسین علیه السلام بانویی بود که در شرایطی که همه به مسلم پشت کردند و حمایت را برداشتند به میدان آمد و از نماینده امام زمان خود حمایت کرد، امروز نیز امام زمان(عج) در پرده غیبت است.

استاد جامعه الزهرا افزود:نماینده کسی است که برای تمدن الهی تلاش می کند و زنان از نقش و الگوی این زن درس بگیرند و ولی زمان را یاری کنند.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *