در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

خانه / پیشنهاد ویژه / در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

انتشارات صدرا به مناسبت ماه مبارک رمضان، کتاب‌هایی از استاد مطهری برای علاقه مندان معرفی کرد.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

هیات:انتشارات صدرا اعلام کرد علاقه مندان در طول ماه مبارک رمضان (تا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰)  می توانند از کد تخفیف  RAMEZAN  استفاده کنند و همه آثار را با تخفیف ویژه ۲۵ درصد سفارش دهند.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۱.​ آزادی معنوی

آزادى معنوى مجموعه‌اى است مشتمل بر پانزده سخنرانى که در زمان‌ها و  مکان‌هاى مختلف توسط استاد مطهرى ایراد شده‌اند و وجه مشترک همه آنها این است که موضوع آنها مسائل معنوى و مربوط به خودسازى و تزکیه نفس است، اگرچه در خلال سخنرانی‌ها گاه به مسائل اجتماعى نیز اشاره شده است. مطالعه این کتاب، گذشته از اینکه خواننده را با بُعد معنوى شخصیت استاد شهید مطهرى آشنا مى‌سازد، وى را گام به گام به سوى خودسازى و تقوا حرکت مى‌دهد و در واقع یک سلوک معنوى است. برخى از موضوع‌هاى طرح شده در این کتاب عبارتند از: آزادى معنوى، عبادت و دعا، هجرت و جهاد، بزرگى و بزرگوارى روح، مکتب انسانیت.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۲. جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام​

این کتاب مجموعه‌اى است از چهار سخنرانى استاد شهید مطهرى که در حسینیه ارشاد ایراد شده است و مشتمل است بر یک مقدمه و دو بخش. در مقدمه کلیاتى درباره جذب و دفع به طور عموم و جاذبه و دافعه انسانها به طور خصوص بحث شده است. در بخش اول ضمن اشاره به نقش مثبت عشق و محبت در سازندگى فرد و اجتماع و بیان نمونه‌هایى از تأثیر این عامل سازنده در تاریخ اسلام، جاذبه على علیه السلام ـ که همواره دلهایى را به سوى خود کشیده و مى‌کشد ـ و فلسفه آن و فایده و اثر آن مورد بحث قرار گرفته است. در بخش دوم، دافعه نیرومند آن حضرت که چگونه عناصرى را به سختى طرد مى‌کرد و دور مى‌انداخت، توضیح و تشریح شده است. در این بخش ریشه پیدایش خوارج، عقاید انحرافى آنها و نیز چگونگى انقراض این فرقه بیان شده است. در پایان کتاب ثابت گردیده که على علیه السلام شخصیتی دو نیرویى بوده است و هرکس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد و مطابق الگوى اسلام علوى تربیت شود، باید دونیرویى باشد، یعنى هم جاذبه داشته باشد و هم دافعه.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۳. سیری در نهج‌البلاغه

این کتاب مجموع مقالات متسلسلى است که در سال‌هاى ۵۱ ـ ۵۲ شمسى در مجله «مکتب اسلام» توسط استاد شهید مطهری به رشته تحریر درآمد و سپس به صورت کتاب به دست چاپ سپرده شد. این کتاب داراى یک مقدمه و هفت بخش است. استاد مطهری در مقدمه به نحوه آشنایی خود با نهج‌البلاغه و وجه تسمیه کتاب – که حاکی از سیر و گردشی در این اقیانوس عظیم و بیکران معرفت و معنویت است – اشاره می‌کنند. مهمترین موضوعهاى بحث شده در این کتاب عبارتند از : نهج‌البلاغه و اندیشه‌هاى کلامى، تلقى نهج‌البلاغه از عبادت، حکومت و عدالت، ارزش دنیا از نظر قرآن و نهج‌البلاغه.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۴. داستان راستان

این مجموعه دو جلدى شامل ۱۲۵ داستانِ برگرفته از کتب حدیث و نیز کتب رجال و تراجم و تواریخ و سیر توسط استاد شهید مطهرى است. قهرمان داستان‌ها غالباً پیشوایان بزرگ دین و یا شخصیت‌هاى بزرگوار علمى و فقهى است. این داستان‌ها علاوه بر آن که عملا مى‌تواند راهنماى اخلاقى و اجتماعى سودمندى باشد، معرّف روح تعلیمات اسلامى نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت و روح تعلیمات اسلامى آشنا مى‌شود.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۵. حکمت‌ها و اندرزها

این کتاب مجموعه‌ای است مشتمل بر مقالاتى از استاد شهید آیت الله مطهرى که در سالهاى ۱۳۳۱ تا ۱۳۴۱ شمسى براى که برنامه عمومى آشنایى با فرهنگ اسلامى و نیز ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر درآمده است و بیشتر مطالب آن پیرامون اخلاق و راه و رسم زندگى و دستورات اسلام در این باب است.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۶. انسان کامل

این کتاب مجموعه‌اى است مشتمل بر سیزده جلسه سخنرانى که در سال ۱۳۵۳ شمسى ایراد شده است. استاد شهید مطهرى در این سخنرانی‌ها براى آن‌که آشکار سازد اسلام یک دین جامع است و انسانِ اسلام انسانى است چند بعدى که همه دستورات این مکتب الهى را به طور هماهنگ به مورد اجرا مى‌گذارد، و براى آنکه جوانان مسلمان را از نگرش تک بعدى به اسلام مصون بدارد این بحث را مطرح کرد. البته نظر سایر مکاتب درباره «انسان کامل» نیز از جمله مکتب سوسیالیسم، مکتب اگزیستانسیالیسم، مکتب عرفان، مکتب عقل و… مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. مطالعه این کتاب از نظر شناخت انسان نمونه و ایده‌آل اسلام که انسانى است که ارزش‌هاى انسانى را در حد اعتدال و بدور از افراط و تفریط‌ داراست، براى همه زمان‌ها مفید و ضرورى است.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۷. سیری در سیره ائمه اطهار

بیان تحلیلی زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام موجب آن می‌شود که پیشوایان دینی به عنوان نمونه‌های انسان مافوق و نه مافوق انسان و الگوهای عینی برای حیات فردی و اجتماعی معرفی گردند. استاد شهید مطهری در این کتاب به این مهم پرداخته و حیات سیاسی اجتماعی تنی چند از ائمه معصومین را به ویژه از نظر کیفیت برخورد با مسئله خلافت و حکومت تجزیه و تحلیل کرده است. پیشوایان بزرگواری که در این کتاب معرفی شده‌اند عبارتند از: امام علی علیه السلام، امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام، امام زین‌العابدین علیه السلام، امام جعفر صادق علیه السلام، امام موسی کاظم علیه السلام، امام رضا علیه السلام، امام حسن عسکری علیه السلام و مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۸. تفسیر قرآن (مجموعه ۱۴ جلدی آشنایی با قرآن)

مجموعه ۱۴ جلدى آشنایى با قرآن سلسله مباحث تفسیرى استاد شهید مطهرى در سال هاى قبل از پیروزى انقلاب اسلامى است که عمدتاً در بین سال‌هاى ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ شمسى انجام شده است. جلد اول این مجموعه مقدمه و پیش‌درآمدى بر این سلسله مباحث محسوب مى‌شود که در آن به مسائلى همچون زبان قرآن، مخاطبهاى قرآن، عقل از دیدگاه قرآن و… پرداخته شده است. در مجلدات بعدى تفسیر آیاتى از برخى سور قرآن از جمله حمد، بقره، انفال، توبه، نور و تقریباً جزء سى‌ام قرآن انجام شده است. ویژگى ممتاز این مباحث، توجه به مسائل و موضوعات فکرى و اجتماعى روز در حین تفسیر آیات قرآنى است که موجب تازگى و زنده بودن این مباحث شده است. ویژگى دیگر بیان روشن و روان آن است.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۹. مشکلات علی علیه‌السلام (گفتاری از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار)

این کتاب بخشی از کتاب «سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام» است که به علت اهمیت موضوع آن و نظر به درخواست برخی علاقه‌مندان آثار استاد مطهری به صورت مجزا نیز منتشر شده است. مطالعه این کتاب، خواننده را با ابعاد گوناگون شخصیت امام علی علیه السلام و روش برخورد آن حضرت با دشمنان حق و عدالت آشنا می‌سازد.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۱۰. عبادت و دعا: فصلی از کتاب آزادی معنوی (در قطع جیبی)

کتاب حاضر شامل چهار سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره «عبادت و دعا» است که در رمضان ۱۳۹۰ قمری (مطابق با آبان ۱۳۴۹ شمسی) در حسینیه ارشاد تهران ایراد شده است. این گفتارها در کتاب آزادی معنوی اثر آن متفکر شهید که بعد از شهادت ایشان منتشر شده به چاپ رسیده است ولی نظر به این که درخواست‌های مکرر برای انتشار آن به صورت مستقل وجود داشت، به صورت  رساله حاضر نیز منتشر می‌گردد.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۱۱. توبه: فصلی از کتاب آزادی معنوی (در قطع جیبی)

کتاب حاضر شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری درباره «توبه» است که در رمضان ۱۳۹۰ قمری (مطابق با آبان ۱۳۴۹ شمسی) بعد از سخنرانی های «عبادت و دعا» در حسینیه ارشاد تهران ایراد شده است. این دو گفتار در کتاب آزادی معنوی اثر آن متفکر شهید که بعد از شهادت ایشان منتشر شده به چاپ رسیده است ولی نظر به این که درخواست‌های مکرر برای انتشار آن به صورت مستقل وجود داشت، به صورت رساله حاضر نیز منتشر می‌شود.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۱۲. عدالت از نظر علی علیه‌السلام: گفتاری از کتاب بیست گفتار (در قطع جیبی)

کتاب حاضر شامل دو سخنرانی از استاد شهید آیت‌الله مطهری در موضوع عدالت است تحت عنوان «عدالت از نظر علی علیه‌السلام» و «تفاوت‌های بجا و تفاوت‌های بیجا».
این دو گفتار قبلاً در کتاب بیست گفتار منتشر شده است ولی نظر به این که در میان سایر گفتارهای این کتاب نمود لازم را نداشت و عده‌ای از علاقه‌مندان آثار آن اسلام‌شناس فرزانه نیز خواهان چاپ مجزای آن بودند، اقدام به انتشار این دو گفتار به شکل حاضر شد.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۱۳. صلح امام حسن علیه‌السلام: گفتاری از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار (در قطع جیبی)

کتاب صلح امام حسن علیه‌السلام که بخشی از کتاب سیره ائمه اطهار علیهم السلام اثر استاد مطهری است، حاصل دو جلسه بحث و انتقاد در این موضوع در انجمن اسلامی پزشکان در دهه ۱۳۵۰ و قبل از انقلاب اسلامی است. در این کتاب شرایط زمان امام حسن علیه‌السلام که منجر به این صلح شد و نیز مواد صلح‌نامه تشریح شده است و این که این مواد به نفع جبهه امام حسن علیه‌السلام بود و البته معاویه نقض پیمان کرد و به آن عمل نکرد و این امر زمینه قیام امام حسین علیه السلام را فراهم کرد. در این کتاب با تحلیل تاریخی دقیق آن متفکر شهید آشنا می‌شوید.

در ماه رمضان چه کتاب‌هایی از شهید مطهری بخوانیم؟

۱۴. تفسیر سوره قدر: بخشی از کتاب «آشنایی با قرآن» جلد چهاردهم (در قطع جیبی)

این کتاب بخشی از کتاب «آشنایی با قرآن» جلد چهاردهم است که نظر به درخواست برخی علاقه‌مندان آثار استاد مطهری برای استفاده در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، به صورت مجزا نیز منتشر شده است.

منبع:شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *