سردار حاج علی فضلی شهید زنده

سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات

سردار حاج علی فضلی: در دوران دفاع مقدس همه فضای جبهه و جنگ همواره و دمادم عاشورایی بود و حال و هوای محرم و صفر در بین رزمندگان حاکم بود. حقیقتاً عزاداری و گریه‌ها در آن حال و هوا کاملاً دلی بود. عزیزان مداح در دوران دفاع مقدس توفیق فراوانی داشتند.

سردار حاج علی فضلی شهید زنده – مصاحبه اختصاصی با هیات

به گزارش هیات، ماهنامه هیات رزمندگان اسلام مصاحبه ای اختصاصی با سردار حاج علی فضلی شهید زنده ترتیب داده است که با عنوان « روایت کسی که شهید سلیمانی به او لقب شهید زنده داده بود. » در شماره 123 این ماهنامه ویژه ایام اربعین و ماه صفر منتشر شد. در ادامه با شما همراهان همیشگی سایت هیات این مصاحبه جذاب و دلنشین را خواهید خواند.

سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات
سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات

سردار ضمن عرض سلام و تقدیم ارادت؛ اگر شروع مصاحبه را به عهده خودتان بگذاریم اولین حرفتان چیست؟

سلام و درود خدا به روح مطهر امام و سلام و درود خدا به محضر ولی امر مسلمین، فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای حفظه الله و سلام و درود خدا به ارواح طیبه شهدا و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم و سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله.

جناب‌عالی در سن 20 سالگی لشکر 27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و پس‌ازآن بیش از ده سال فرمانده لشکر 31 عاشورا بوده‌اید؛ در آن دوران چطور جوانان این‌قدر رشد کردند و اوج گرفتند؟

بله من مدتی را جانشین تیپ 31 عاشورا بودم و قریب به 12 سال در لشکر 10 سیدالشهدا علیه السلام مشغول به خدمت بودم که بخشی از این مدت در دوران دفاع مقدس بود و بخشی از آن بعد از دفاع مقدس استمرار داشت. قریب به 2 سال هم در بسیج استان تهران توفیق خدمت داشتم. نکته مهم اینجاست که ما اکنون در 40 سالگی دفاع مقدس هستیم و امروز بعد از گذشت 40 سال از آغاز جنگ، همواره شاهد توجه عمیق و روزافزون مردم و جوانان عزیز به جنگ و آرمان­های امام و انقلاب اسلامی هستیم. درباره سؤالی که پرسیدید باید چند نکته را عرض کنم.

نکته اول درباره توجه و اعتماد امامین انقلاب اسلامی به جوانان است. شرایطی که بر جنگ و جبهه‌ها حاکم بود ایجاب می‌کرد که جوانان اداره امور جنگ را بر عهده بگیرند و این نیاز به اعتماد داشت که ما شاهد اعتماد حضرت امام رحمه الله به جوانان در سپاه، بسیج و حتی در ارتش جمهوری اسلامی بودیم تا آنجا که عمده فرماندهان این سازمان‌های نظامی از جوانان بودند که به‌خوبی اداره و مسئولیت جنگ و جهاد را پذیرفته و اجرا می‌کردند. خب وقتی جوانان به فرمان امام رحمه الله در میدان عمل به‌خوبی پاسخ دادند و با توکل به خدا از امر ولی، اطاعت مطلق کردند خداوند هم در عوض عنایتش را به آن‌ها ارزانی داشت.

آیا امروز هم مسئله اعتماد به جوانان و واگذاری مسئولیت‌های کلیدی کشور به آن‌ها، قابلیت تکرارپذیری دارد؟

بله قطعاً همین‌طور است یعنی امروز هم امام ما به جوانان متعهد و متخصص اعتماد کامل دارند و معتقدند که اداره کشور به دست جوانان و با محوریت روحیه جهادی امکان‌پذیر و قابل‌قبول است.

معتقدم آرمان و موضوع کار ما راویان دفاع مقدس و مداحان و روضه‌خوان‌های هیئتی یکی است و مکمل همدیگر هستیم و اگر این اتفاق بیفتد از پیوند روضه با مصادیق عینی دفاع مقدس می‌توان روضه و مقتل را برای مستمع ملموس‌تر و قابل‌درک کرد. با جرئت می‌گویم که برخی از صحنه‌ها و مقاطع دفاع مقدس مقتل عینی و عملی کربلا بود و بیان آن‌ها با روضه‌خوانی برای شهدای کربلا فرقی نمی‌کند.

سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات
سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات

سردار اگر برگردید به دوران جوانی یا دوران دفاع مقدس آیا باز هم همین مسیر و سبک زندگی را ادامه می‌دهید؟ مشتاق هستید چه امور انجام‌نشده‌ای را جبران کنید؟

امروز هم اگر ما و بروبچه‌‌های جبهه مجدداً برگردیم به دوران دفاع مقدس، یقین و باور دارم که کاری بهتر از چیزی که آن روز انجام شد، انجام نخواهیم داد؛ چون در دوران دفاع مقدس با هدایت و فرماندهی امام عزیز و اعتمادی که به جوانان کردند، رزمندگان اسلام با تمام وجود در برابر دشمنی که تمام کفار جهان از او حمایت می‌کردند، ایستادگی کردند و از هیچ یاری و مبارزه‌ای دریغ نکردند؛ بنابراین چون همه توان خود را به­کار گرفتند و با محاسبات دقیق جنگیدند، هیچ نقصانی در آن روزها نبوده که بخواهیم جبران کنیم.

آن روزگار برای ما خیلی ارزشمند بود چراکه توفیق یافتیم تا به امر ولی در جبهه جهاد و مبارزه حضور پیدا کنیم و طبیعتاً امروز هم اگر کشور با بحرانی مواجه شود و نیازی به فداکاری یاران انقلاب باشد، حاضریم به امر امام امروز گردن نهیم و با تمام وجود در رکاب ولایت‌فقیه جان‌فشانی کنیم. به عقیده من امروز در عبور از بحران‌ها و وقایع، بهترین الگو آموزه‌های هشت سال دفاع مقدس است به شرطی که عامل باشیم تا بتوانیم مسیر رشد و تعالی را طی کنیم.

سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات
سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات

شنیده‌ایم که امام خامنه‌ای شما را با تعابیر صمیمانه و با اسم کوچک خطاب می‌کنند؛ لطفاً خودتان در این مورد و کم­وکیف فرمایش حضرت آقا توضیح بفرمایید. فکر می‌کنید کدام خصلت شما موجب چنین نگاهی در ایشان شده است؟

من مفتخرم به اینکه نوکر ولی امر هستم. خدمت و نوکری برای نائب آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه حقیقتاً برای ما افتخار است. مولای ما حضرت آقا همیشه با فرزندانشان کریمانه رفتار می‌کنند و در خیلی مواقع ما سربازانشان را با اسم کوچک صدا می‌زنند؛ البته اجازه بدهید بیشتر توضیح ندهم و تا همین‌جا بسنده کنم و شما به روایت‌های مستندی که دراین‌باره هست تمسک کنید (در این بخش سردار با تواضع خاصی از ادامه این بحث امتناع کرده و از توضیح بیشتر اعلام اعتذار نمودند).

سردار مخاطبین این مصاحبه عموماً اهالی هیات هستند؛ به نظرتان رابطه سردار فضلی به‌عنوان یک شخصیت ارشد نظامی با هیئت و روضه چگونه است؟ خودتان چه تعبیری از شخصیت سردار فضلی نسبت به دستگاه امام حسین علیه السلام دارید؟

روضه‌خوانی برای حضرت سیدالشهدا و ائمه هدی علیهم السلام توفیقی است که بحمدالله خداوند به شما برادران و خواهران هیئتی عنایت کرده است. البته به عقیده من چون دفاع مقدس ما در امتداد خط سرخ عاشورا و در مسیر قیام سیدالشهدا علیه السلام است بنابراین روایت حماسه دفاع مقدس و بیان مظلومیت و سیره شهدای جنگ تحمیلی هم نوعی روضه‌خوانی از جنس کربلا و عاشورا است که خداوند به ما رزمنده‌ها و نظامی‌ها ارزانی داشته است و همیشه به این توفیق افتخار کرده‌ام؛ حتی گاهی، وقتی مستمع روایتگری دیگر راویان هستم و یا در محضر خاطره­گویی بازماندگان و شهدای زنده دفاع مقدس قرار می­گیرم، ناخودآگاه گریه‌ام گرفته و بی‌اختیار اشک می‌ریزم.

سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات
سردار حاج علی فضلی شهید زنده | مصاحبه اختصاصی با هیات

با توجه به اینکه این مصاحبه ویژه اربعین انجام می‌شود از حال و هوای محرم و اربعین در زمان جنگ و جبهه‌ها برایمان بگویید؟

در دوران دفاع مقدس همه فضای جبهه و جنگ همواره و دمادم عاشورایی بود و حال و هوای محرم و صفر در بین رزمندگان حاکم بود.

حقیقتاً عزاداری و گریه‌ها در آن حال و هوا کاملاً دلی بود. عزیزان مداح در دوران دفاع مقدس توفیق فراوانی داشتند که در جمع‌های بی‌ریای کوچک و بزرگ، بانی جاری شدن حزن و اندوه و شکوه اهل‌بیت علیهم السلام به‌ویژه آقا سیدالشهدا علیه السلام و اصحاب و یاران ایشان می‌شدند و دل‌ها را کربلایی می‌کردند، اما در موضوع اربعین باید اعتراف کنم که در آن روزگار مراسم اربعین در حد زیارت‌نامه‌خوانی و برگزاری مراسم عزاداری، روضه و سینه‌زنی برگزار می‌شد، ولی به لطف خدا و عنایت سیدالشهدا علیه السلام امروز اربعین تبدیل به یک همایش جهانی شده است.

در حقیقت امروز مسیر نورانی نجف تا کربلا به مبنای تعیین ارادت عشاق الحسین علیه السلام تبدیل‌شده است. گروه زیادی از مردان و زنان و جوانان و پیران همه و همه از سر محبت و ارادت با سیدالشهدا علیه السلام عشق‌بازی می‌کنند. در این میان خوشا به احوال عزیزان عراقی که توفیق میزبانی این مراسم نورانی را دارند. ما نیز باید در درگاه الهی شکرگزار این نعمت عظیم باشیم و هرچند امسال به‌خاطر شیوع بیماری کرونا قادر به شرکت در مراسم نیستیم و طبق نظر امام خامنه‌ای حفظه الله موظفیم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم ولی باید بکوشیم تا هرسال بر شکوه و عظمت آن بیفزاییم.

با این اوصاف رابطه بین راهپیمایی عظیم اربعین و تمدن سازی انقلاب اسلامی که منتهی به ظهور می‌شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما معتقدیم اربعین زمینه‌ساز ظهور است و همین مراسمات و عزاداری‌ها و پیاده‌روی‌هاست که این جریان را تا مقصد نهایی هدایت می‌کند؛ یعنی تشکیل تمدن اسلامی که دقیقاً برگرفته از تمدن جهانی انقلاب اسلامی است. نکته مهم در این میان تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است که توسط مولایمان در 40 سالگی انقلاب تعیین و تشریح و تبیین شد. در این بیانیه جهت و مسیر روشن شده است تا مردم و جوانان عزیز ما راه را گم نکنند. ما نیز باید گوش به فرمان این حکیم مدبر انقلاب، مسیر را دنبال کنیم که لازمه آن همگامی و تبعیت از تدابیر ایشان است تا ان­شاءالله بتوانیم هرچه سریع‌تر زمینه ظهور را فراهم کنیم. در این راه عاجزانه از درگاه الهی می‌خواهیم که شایستگی و لیاقت این توفیق را به ما عنایت کند.

حرکت جهانی اربعین چه آثار و برکات دیگری دارد؟

هر جریانی به میزان عظمت و بزرگی‌اش دارای آثار و برکات بیشتری است. جریان اربعین نیز علاوه بر برکات معنوی، دارای آثار مختلف فرهنگی، مذهبی و اجتماعی است ازجمله ایجاد وحدت بین شیعه و اهل سنت و حتی غیرمسلمانان جهان.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *