رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

خانه / پیشنهاد ویژه / رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت؛ حضرت زهرا در خطبه خود، توصیف زیبایی از امیرالمومنین می‌کند بنابراین ما وظیفه داریم حداقل این بخش از خطبه را در منبرها مطرح کنیم و با روضه خانگی به خانه‌ها ببریم.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

هیات:مراسم گردهمایی مبلغان روضه‌های خانگی ویژه ایام فاطمیه به همت مجموعه سدره و اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران با حضور حجج‌اسلام علیرضا پناهیان، سید حسین حسینی قمی، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت‌ها و تشکل‌های دینی و همچنین علی انسانی و مهدی آصفی از پیرغلامان اهل بیت علیهم السلام صبح روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

روضه خانگی بستری برای کمک و نصرت به خانواده‌های اهل بیتی است

علی‌اصغر سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه همگی از دوران کودکی با ضرورت و برکت روضه‌های خانگی آشنا هستیم، اظهارداشت: روضه‌ خانگی هرجا برگزار شود، نور و مشکل گشاست و برای شرکت‌کنندگان و بانیان بهره‌های بسیاری دارد و این عنایت در حیات خانوادگی و اجتماعی آن‌ها جاری و ساری است.

وی با بیان اینکه به واسطه این روضه می‌توانیم وارد زندگی مردم شویم و به حل مسائل و چالش‌های آنان کمک کنیم، گفت: روضه خانگی فرصتی برای حضور در زندگی مردم است در عین حال که اجتماعات بزرگ و هیأت‌ها کارکردهای خود را دارند.

سهرابی تصریح کرد: تعهد و وظیفه ما صرفاً برگزاری روضه نیست بلکه این فرصتی است که نسبت به مسائل ریز و درشت جامعه و چالش‌های نهاد خانواده تلاش‌های داشته باشیم، روضه خانگی بستری برای کمک و نصرت به خانواده‌های اهل بیتی است و با این قدردانی و حفظ شبکه این روضه‌ها محقق می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران  در پایان سخنان خود با بیان اینکه اثرگذاری و فعالیت در این میدان نیازمندان آمادگی‌هایی است، تصریح کرد: این جلسات و گفت‌وگوها این ظرفیت را ایجاد می‌کند تا در مسائل مختلف خانواده‌های ایرانی کمک کار باشیم.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

روضه‌خوان‌ها و منبری‌ها در خانه‌های خود هم روضه بگیرند

مهدی آصفی از پیرغلامان اهل بیت علیهم السلام نیز در این مراسم اظهارداشت: مرحوم ماشاءالله جلیلوند از مداحان گذشته بود که تا سن ۸۰ سالگی به خودش اجازه نداد روی منبر بنشیند. در اواخر عمرش بیمار و بستری بود که مرحوم اسماعیلی شیرازی از منبری‌های به نام گذشته به عیادت او رفت. از او پرسید اوضاعت چطور است؟ او پاسخ داد همین را بگویم که امام حسین علیه السلام نوکرهایش را خودش انتخاب می‌کند. بنابراین مایی که توفیق خدمت در این عرصه را داریم باید قدر بدانیم.

وی افزود: درگذشته منبری‌ها و روضه‌خوان‌ها در خانه‌های خود فرضاً یک دهه روضه خانگی داشتند اما این متاسفانه کم شده است. خود ما باید انجام دهیم تا دیگران را هم بتوانیم تشویق کنیم. اوایل انقلاب موجی ایجاد شده بود تا روضه‌ها را به خیابان‌ها بیاورند و حالت راهپیمایی بگیرد. امام خمینی رحمه الله فرمودند عزاداری به همان شیوه سنتی باشد.

آصفی گفت: علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان می‌فرماید برای رسیدن به مدارج بالای عرفان دو راه وجود دارد اول حرم امام حسین علیه السلام و دیگری مجلس عزاداری ایشان پس باید قدر بدانیم زیرا مرکز تردد ملائک است.

این پیرغلام اهل بیت علیهم السلام در پایان سخنان خود تصریح کرد: مردم ما را محرم خود می‌دانند که به خانه‌هایشان راه می‌دهند. روضه‌خوان‌های قدیم سال‌ها به منزل افراد برای روضه می‌رفتند و حتی به وسایل و دیوار خانه نگاه نمی‌کردند که بدانند صاحب خانه چی دارد. باید رعایت کنیم و همین حساسیت‌ها را داشته باشیم.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

دو سوژه‌ای که مبلغان در ایام فاطمیه می‌توانند بر منبرها بیان کنند

حجت‌الاسلام سید حسین حسینی قمی از سخنرانان مذهبی اظهارداشت: در کتاب کامل‌الزیارات در باب ۳۳ چندین روایت آمده است که اهل بیت علیهم السلام در زمان خفقان که امکان برپایی مجالس عزاداری نبود، در خانه روضه می‌گرفتند.اباهارون نقل می‌کند خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم ایشان از من خواست شعری بخوانم. شعری برای امام حسین علیه السلام خواندم اما گفتند نه مشابه مجالس خودتان بخوان یعنی مراعات نکن. من بیتی خواندم ایشان شروع به گریه کرد. ادامه ندادم و زمانی که آرام شدند فرمودند: بیشتر بخوان. من قصیده‌ای خواندم و صدای گریه زنان در پشت پرده‌ها هم بلند شد. صدای گریه به بیرون رفت و ماموران حکومت به در خانه آمدند و پرسیدند چه شده؟ چه خبر است؟ امام فرمود: بگویید از ما طفلی مرده است و برای او عزاداری می‌کنیم که منظورشان حضرت علی اصغر علیه السلام بود.

وی با اشاره به سوژه‌های تبلیغی در ایام فاطمیه امسال گفت: شخصی نزد امام جواد علیه السلام آمد و پرسید من شنیدم امکان این نیست که ما به نیابت از شما حج انجام دهیم حضرت فرمودند خیر انجام دهید. آن فرد 3 سال بعد دوباره خدمت حضرت رسید و گفت: من برنامه‌ای چیدم و هربار به حج می‌روم به نیابت از رسول‌الله و دیگر ائمه علیهم السلام یک به یک حج انجام می‌دهم. گاهی هم برای مادرتان حضرت زهرا سلام الله علیها انجام می‌دهم. امام در این زمان می‌فرماید: بیش از همه به نیت مادر ما طواف کن از همه بهتر است.

حسینی قمی با اشاره به اینکه مقام رسول‌الله از مقام حضرت زهرا سلام الله علیها بالاتر است اما چرا امام می‌فرماید طواف به نیت ایشان از همه بهتر است؟ گفت: یکی از دلایل این است که دشمنان اصرار بر حذف نام حضرت زهرا سلام الله علیها داشتند. نیت انجام حج برای حضرت زهرا سلام الله علیها یک تصور ذهنی است حال تصور کنید که برپایی یک مجلس برای ایشان و بیان فضائل‌شان دارای چه جایگاه و پاداشی است. پس هرکار فرهنگی و دینی برای ایشان صورت گیرد، افضل از دیگر ائمه علیهم السلام است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه یکی از مصادیق کامل روضه خانگی خانگی، مجلس عزاداری در ایام فاطمیه است، افزود: این روزها الحمدلله فاطمیه دوم رونق خوبی دارد اما فاطمیه اول کمرنگ شده است. یکی از سوژه‌های تبلیغی خوب برای این ایام بحث خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها است که به خطبه فدکیه معروف شده است اما نام کاملی هم برای این خطبه نیست.

وی گفت: در ایام فاطمیه برروی منبرها کمتر از این خطبه گفته می‌شود. اهل بیت علیهم السلام و بزرگان ابی طالب این خطبه را به فرزندان خود آموزش می‌دادند تا نسل به نسل منتقل و حفظ شود. سند این خطبه در مصادر اصلی و مهم اهل سنت و شیعه آمده است. مهمترین محور این خطبه، دفاع حضرت زهرا سلام الله علیها از امیرالمومنین علیه السلام است.

حسینی قمی گفت: در این خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها توصیف زیبایی از امیرالمومنین علیه السلام می‌کند بنابراین ما وظیفه داریم حداقل این بخش از خطبه را در منبرها مطرح کنیم و با روضه خانگی به خانه‌ها ببریم. ما به برکت اهل بیت علیهم السلام و سیدالشهدا علیه السلام امکان ورود به خانه مردم را داریم و این در نظام تبلیغی هیچ دینی وجود ندارد.

این سخنران مذهبی افزود: قدیمی‌ترین سند این خطبه در یک کتاب اهل سنت مربوط به سال ۲۸۰ قمری است که در کتاب  بلاغات النساء آمده است که در بین مردم عامه معتبر است. منبری‌ها برای آشنایی با این خطبه دو کتاب شرح خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته عزالدین حسینی و شرح خطبه فدکیه آیت آلله مصباح یزدی را مطالعه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از سوژه‌های تبلیغی در این ایام داستان شخصی به نام محمود بن لبید است، گفت: او نقل می‌کند روزی از کنار قبور شهدای احد می‌گذرد که حضرت زهرا سلام الله علیها را می‌بیند که در حال شیون هستند. بعد از آرام شدن ایشان، او سه سوال از حضرت می‌کند. اول شما به عنوان دختر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم حرفی از ایشان راجه به علی علیه السلام شنیدید؟ حضرت پاسخ می‌دهد این چه سوالی است مگر غدیر را فراموش کرده‌ای؟ او در سوال دوم می‌پرسد به جز غدیر مدنظر من است آیا شنیدید؟ حضرت می‌فرماید شهادت می‌دهم که پدرم می‌فرمود اگر دنبال علی علیه السلام و اولاد او باشید آنها هادی و مهدی خواهند بود و اگر تبعیت نکنید اختلافات باقی خواهند ماند.

حسینی قمی افزود: او در سوال سوم می‌پرسد پس چرا امیرالمومنین علیه السلام سکوت کرد؟ حضرت پاسخ می‌دهد پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرمود: امام مثل کعبه است مردم باید به دنبال امام بروند نه او دنبال آن‌ها باشد و بعد حضرت تحلیلی از وضعیت روز ارائه می‌دهند که بسیار مهم است. این داستان می‌تواند روی منبر مطرح شود.

این سخنران مذهبی در پایان سخنان خود گفت: جدای از این مباحث برروی منبرها نباید از مسائل خانه و خانواده غافل شویم. یکی از مراجع تقلید محرم امسال با من تماس گرفت و تاکید داشتند که حتماً به موضوع خانواده و حتی فرزندآوری بپردازید.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

رونمایی از سامانه «روضه‌ خونگی»

سید محمدحسین میرهادی مسئول طرح سدره نیز در این مراسم اظهارداشت: در سال ۹۷ مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان ماموریتی بر دوش مداحان و هیأت‌ها گذاشتند تا در حوزه خانه و خانواده هم تلاش کنند. از همان سال کار تحقیق و بررسی در خصوص هیأت و خانواده در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام با اخذ نظر از بزرگان، مبلغان و پیرغلامان صورت گرفت که تاکید همه بر روضه‌های خانگی بود. در این راستا طرح سدره را از سال ۹۸ آغاز کردیم که هدف ما نیز کمک به برپایی روضه‌های خانگی بود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در فاز نخست صرفاً در تهران برنامه‌ریزی شد، گفت: از فاطمیه ۹۸ مردم با این طرح مرتبط شدند که بسیار هم استقبال کردند به طوری که در کل شهر تهران اجرایی شد. الحمدلله در این یک سال و ۹ ماه هزاران مجلس روضه  خانگی به واسطه این طرح اجرا شده است.

میرهادی گفت: برای اجرای این طرح با حوزه علمیه، خانه مداحان، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون مداحان ارتباطاتی برقرار شد و در طول مسیر از تجربیات بزرگان و پیرغلامان استفاده کردیم. کرونا موجب توجه مجدد مردم به روضه‌های خانگی و این سنت حسنه شد البته نیازمند نظارت هستیم تا مشکلی ایجاد نشود.

مسئول طرح سدره با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح تسهیل برگزاری این مجالس ایت و ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم، گفت: روضه خانگی به دنبال جایگزینی مجالس بزرگ نیست بلکه بنا داریم افرادی که علاقه‌مندان برپایی این مجالس هستند را کمک کنیم تا از این فضا بهره ببرند. برای همین ۸ ماهی است که برروی سامانه «روضه خونگی» متمرکز شدیم تا هم در قالب سایت و اپلیکیشن دردسترس قرار گیرد. این سامانه هم بعد تبلیغ و ترویج و هم بعد تسهیل‌گری دارد.

وی گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه هم برای برپایی روضه کمک دریافت کنند و هم افراد فعال می‌توانند در این سامانه ظرفیت خود را ثبت کنند تا دیگران به آنان مراجعه کنند تا کار در استان‌ها و شهرستان‌های دیگر هم گسترش یابد.

رونمایی از سامانه «روضه خونگی»

در بخشی از این مراسم با حضور حجج‌الاسلام پناهیان، قمی و باباخانی و همچنین علی انسانی و مهدی آصفی از سامانه «روضه خونگی» رونمایی شد.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *