زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی در منابر امری ضروری است | رفیعی

خانه / پیشنهاد ویژه / زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی در منابر امری ضروری است | رفیعی

سخنران حرم حضرت معصومه گفت: زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی در منابر امری ضروری است و باید محققان بیشتر به زوایا و سجای اخلاقی و اجتماعی و دینی حضرت بپردازند.

زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی در منابر امری ضروری است | رفیعی

هیاتحجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سلسله نشست‌های تفسیر سوره عنکبوت در شبستان امام خمینی رحمه الله حرم حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان اینکه قرآن نیاز به تبیین و توضیح دارد، عنوان کرد: اول کسی که این کتاب آسمانی را توضیح و تبیین کردند، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم بودند. بعد از ایشان ائمه اطهار علیهم السلام در ۲۵۰ سالی که در میان مردم بودند، به تبیین این کتاب آسمانی پرداختند.

وی با اشاره به ۱۶ هزار روایت تفسیری درباره قرآن کریم از ائمه اطهار علیهم السلام گفت: تا کنون ده‌ها تفسیر روایی درباره قرآن کریم بر اساس این روایات نگاشته شده است. یکی از تفاوت‌های اساسی تفسیر ما با تفاسیر اهل سنت نیز در این است که تفاسیر اهل سنت توضیح آیات بر اساس سخنان اصحاب و تابعین است ولی روایات شیعه و توضیحات آن‌ها از ائمه معصومه و خاندان اهل‌بیت پیامبر است.

استاد حوزه علمیه قم به بیان چند روایت درباره اهمیت قرآن کریم از کلام امام حسن مجتبی علیه السلام پرداخت و گفت: ایشان فرمودند که قرآن در روز قیامت هم قائد است و هم سائق. گروهی از مردم را قرآن به سمت بهشت می‌برد و کسانی را قرآن به سمت جهنم سوق خواهد داد.

وی بابیان اینکه قرآن راهنمای افرادی است که حلال و حرام قرآن را قبول داشته باشند و به متشابهات قرآن ایمان داشته باشند، تأکید کرد: کسی که منکر حلال و حرام باشد به کفر دچار شده است اما عده‌ای قرآن و حلال و حرام را قبول دارند بااین‌حال دچار معصیت می‌شوند؛ لذا ارتکاب گناه با انکار گناه فرق می‌کند.

زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی در منابر امری ضروری است | رفیعی

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: قرآن هدایت‌گر قومی به سمت بهشت است که تمام آیات قرآن را قبول داشته باشد و همچنین قرآن عده‌ای را به سمت آتش جهنم خواهد برد و این عده کسانی هستند که حدود دستورات قرآن را ضایع نمودند و حرام قرآن را حلال شمردند و مثلاً رشوه، زنا، شرب خمر و… را با توجیهات‌ خود حلال بشمارند.

وی یادآور شد: یکی از سوره‌های مهم قرآن سوره حشر است که جهت رفع مشکلات و گره‌گشایی در زندگی توصیه شده است که سه آیه آخر این سوره بسیار مهم است و طبق فرموده امام حسن مجتبی علیه السلام هر کسی صبح سه آیه سوره حشر را قرائت نماید روزی که  از دنیا برود در پرونده‌اش مهر شهید خواهد خورد و با شهدا محشور خواهد شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: آنچه از امام حسن مجتبی علیه السلام در منابر شنیده می‌شود غالبا بر محوریت انفاق است در حالی که شجاعت، ایثار و شهامت حضرت مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی گفت: امام حسن علیه السلام در مسئله صلح شجاعت و شهامت زیادی صرف نمودند در حالی که یاران سست در صف لشگر امام حسن علیه السلام وجود داشتند و نیروها دچار تزلزل شده بودند و امام با صلح خودشان به دنیا نشان دادند که بنی‌امیه بدعهد هستند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تأکید کرد: زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام در منابر امری ضروری است و باید محققان بیشتر به زوایا و سجای اخلاقی و اجتماعی و دینی حضرت بپردازند.

وی افزود: امام حسن علیه السلام معروف به کریم اهل‌بیت علیهم السلام و سفره‌دار بودند و چندین مرتبه اموال خود را با فقرا نصف نموده و با فقرا هم‌سفره و غذا میل می‌کردند.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *