زیارت عبدالعظیم همانند زیارت امام حسین است

خانه / پیشنهاد ویژه / زیارت عبدالعظیم همانند زیارت امام حسین است

امام هادی علیه السلام به شخصی از ری که به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شده بود فرمودند زیارت عبدالعظیم در ری مانند زیارت امام حسین علیه السلام در کربلا است.

زیارت عبدالعظیم همانند زیارت امام حسین است

هیاتحجت‌الاسلام علیرضا صادقی واعظ در سخنرانی مراسم جشن همراهی،‌ حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه فردا سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام است اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم علیه السلام از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام است و در زمان امام کاظم علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام زندگی کرده است.

وی با اشاره به ویژگی‌هایی که در حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام وجود داشته است، گفت: اولین ویژگی اعتماد و توجهی است که امام معصوم به ایشان داشته‌اند و غیر از این، او منتسب به خاندان امامت است اما به عنوان یک محدث، راوی و عالم مورد اعتماد بوده و ائمه علیه السلام شیعیان خود را به حضرت عبدالعظیم حسنی ارجاع می‌دادند.

استاد حوزه علمیه ویژگی دوم حضرت عبدالعظیم علیه السلام را مهاجرتشان از عراق به ایران و حضورشان در ری دانست و افزود: یکی از مقدس‌ترین امور در اسلام موضوع هجرت است و ما در اسلام برای حفظ دین دو هجرت مهم داشتیم که یکی هجرت مسلمانان به حبشه و یکی هم هجرت پیامبر از مکه به مدینه که عمار یاسر در هر دو هجرت حضور داشت.

وی با بیان اینکه خداوند فرموده اگر در مسیر هجرت برای حفظ دین کسی جانش را از دست بدهد پاداشش با خداوند است، ادامه داد: وقتی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام در مسیر یاری دین خدا با خاندان بنی‌العباس مواجه شد امام هادی علیه السلام به حضرت دستور هجرت دادند و ایشان از عراق به سمت ایران هجرت کرد و در طول این مسیر با گفت و گو و ملاقات‌هایی که داشت شیعیان را از مشی امام آگاه کرد.

حجت‌الاسلام صادقی واعظ خاطرنشان کرد: اگرچه که حضرت عبدالعظیم مخفیانه در ری زندگی می‌کردند و کسی از نام و نشان ایشان خبر نداشت اما به صورت ناشناس آنچه از تعالیم الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام بود را به شیعیان منتقل کرد و وجودشان در ری به قدری اهمیت دارد که امام معصوم شیعیانشان را متوجه قبر ایشان می کنند.

زیارت عبدالعظیم همانند زیارت امام حسین است

وی گفت: امام هادی علیه السلام به شخصی از ری که به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شده بود فرمودند زیارت عبدالعظیم در ری مانند زیارت امام حسین علیه السلام در کربلا است؛ مانند این فرمایش را ما از علی بن موسی الرضا علیه السلام در حق حضرت معصومه سلام الله علیها داریم که فرمودند هر کسی خواهرم فاطمه معصومه را در قم زیارت کند مانند این است که من را زیارت کرده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نکته سوم در شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی مقید بودنشان برای قرار گرفتن در مسیر حق و رضایت خدا و پیروی از ائمه علیهم السلام به صورت دائمی بوده است از این رو وقتی به محضر امام خود می‌رسد اعتقادات و باورهای خود را عرضه می‌کند تا ببیند که آیا اعتقادات و باورهایش صحیح است یا خیر وقتی عقاید خود را ارائه کرد حضرت فرموند این همان دینی‌ است که خدا بر آن رضایت دارد.

وی با بیان اینکه ما نیاز داریم که در دوران غیبت در محضر یک فقیه و دین شناس زانو بزنیم و عقایدمان را مرور کنیم، افزود: یکی از انواع هجرت، هجرت اعتقادی است که انسان از چیزی که باور دارد بتواند بگذرد و به اعتقاد درست برگردد.

حجت‌الاسلام صادقی واعظی با بیان اینکه هرجا آسیبی به اسلام رسیده از انحراف اعتقادی بوده است، گفت: پیامبر(ص) از یکی از کوچه های مدینه عبور می کردند و یک عده کودک هم بازی می کردند؛ پیامبر ایستادند و فرمودند وای به حال فرزندان آخر الزمان از دست والدین‌شان، گفتند مگر والدین در آخرالزمان مشرک هستند؟ ایشان فرمودند خیر مؤمن هستند ولی آنقدری که به فکر غذا، و پوشاک و مسائل دنیای فرزندانشان هستند به فکر آخرتشان نیستند.

وی تعلیم اعتقاد درست به فرزندان را یکی از وظایف ما نسبت به فرزندان دانست و گفت: نسل جوان ما دین گریز نیست بلکه از دین آگاهی درستی ندارد زیرا والدین به درستی دین را نشناخته‌اند و نتوانستند این شناخت را به فرزندان خود منتقل کنند.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *