سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن

سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن

خانه / پیروان عترت / زندگی بهتر / سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن

یک جامعه شناس گفت: نباید فرهنگ و پیشینه خود را دست کم بگیریم و در مقابل سبک زندگی مدرنیته ببازیم که به طور قطع سبک زندگی مدرنیته بهشت آرمانی نیست.

سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات: نوری در گفتگویی گفت با بیان اینکه سبک زندگی یعنی بر مبنای شرایط فرهنگی جامعه باید زندگی خود را پایه‌گذاری کرد، اظهار کرد: وقتی به گذشته و سبک زندگی ایرانی نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که بدحجابی در نوع پوشش ایرانی‌ها از گذشته وجود نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی از گذشته در زندگی ایرانی وجود داشته است، ادامه داد: پس از ورود اسلام و با شعار مبارزه علیه بی‌عدالتی توانست در جامعه ایرانی جای پا برای خود باز کند و از همین جهت می‌توان این نوع از فرهنگ‌ها را سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست.

سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن
سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن

به گفته این جامعه‌شناس سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را می‌توان در کنار مدرنیته حفظ کرد و در سبک زندگی خود آثار نوین تمدنی را اضافه کنیم.

وی با تأکید براینکه تفاوت‌هایی بین سبک زندگی مدرنیته و ایرانی ـ اسلامی وجود دارد، اظهار کرد: اختلاف بین سبک‌های زندگی مختلف وجود دارد، اما نباید سنت را کاملاً کنار گذاشت و در این حالت از اصل و ریشه فرهنگ ما چیزی باقی نمی‌ماند.

نوری با اشاره به اینکه حفظ فرهنگ سنتی در کنار فرهنگ مدرنیته امکان‌پذیر است، تصریح کرد: باید از فرهنگ‌های مختلف جنبه‌های مثبت را گرفت و با فرهنگ اصیل و سنتی خود ترکیب کنیم که این مسئله سخت اما شدنی است.

به گفته این جامعه‌شناس حفظ فرهنگ سنتی در کنار فرهنگ مدرنیته در جامعه ما به خوبی جا نیفتاده است و عده‌ای روشنفکرنما به سرکوب کامل سنت و بخشی دیگر از جامعه نیز به سرکوب کامل مدرنیته می‌پردازد، بسیاری از افراد فکر می‌کنند برای مدرنیته شدن باید سنت را کنار گذاشت، اما این فکر کاملاً اشتباه است و ما را از فرهنگ اصیل خود تهی می‌کند.

نوری با تأکید براینکه در حال حاضر روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی ایرانیان مانند کشورهای اروپایی می‌شود، افزود: در سابقه تاریخی خود خانواده‌های گسترده را داریم، اما در حال حاضر به سوی خانواده‌های هسته‌ای و کوچک می‌رویم و فرهنگ خود را فراموش کرده‌ایم.

به گفته این جامعه‌شناس کتاب‌های اندکی در رابطه با سبک زندگی و اصول فرهنگی ایرانیان در دسترس است که بیشتر این نوشته‌ها نیز توسط نویسنده‌های غربی به چاپ رسیده و در این زمینه آنگونه که باید نوشته‌ و کتابی در دسترس نیست.

وی با تأکید براینکه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ضعیف عمل شده است، اظهار کرد: در حوزه ادبیات منابع غنی در دسترس است و در حال حاضر برای مسائل اجتماعی نیز باید از دل اینگونه کتاب‌ها، فرهنگ گذشته را بیرون بکشیم. نباید خود را در مقابل فرهنگ مدرنیته ببازیم و بدانیم که مدرنیته بهشت آرمانی نیست و زمانی مدرنیته مفید است که بتوان در کنار آن سنت‌ها را نیز حفظ کرد.

به گفته این جامعه‌شناس نیاز است در مسائل اجتماعی تمرکز بیشتری داشته باشیم و زیرپا گذاشتن تمام و کمال سنت‌ها به معنای عقب ماندگی خواهد بود و نباید از سنتی بودن خود خجالت‌زده باشیم.

سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن
سبک زندگی ایرانی اسلامی در دنیای مدرن

نوری با اشاره به اینکه برخی از افراد به نوعی در جامعه به واسطه هنری که دارند در میان افراد دیگر بیشتر دیده می‌شوند، ادامه داد: افرادی در جامعه هستند که رفتارهایمان تقلیدی از رفتار آنان است و این افراد نیز از بازیگر، ورزشکار و… در بین افراد شناخته شده هستند. سینما و تلویزیون الگوی نسل جدید هستند و سبک زندگی را به افراد جامعه منعکس می‌کنند و زمانی که در اخبار و برنامه‌ها به راحتی از مسائلی مانند طلاق هنرمندان و… صحبت می‌شود، قبح طلاق برای نسل جوان شکسته می‌شود.

به گفته این جامعه‌شناس تضاد بین قشر روشنفکرنماها و بخش حاکمیتی زیاد است و اگر این دو بخش در کنار یکدیگر حرکت نکنند، سبک زندگی ایرانی اسلامی نابود می‌شود.

نوری با تأکید بر اینکه صداوسیما خود نقش اصلی در نابودی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دارد، تصریح کرد: صداوسیما به جای اینکه مرکز آموزش افراد جامعه باشد به دکانی تبدیل شده است برای کسب درآمد و در واقع صداوسیما باید مخاطب‌های خود را دسته‌بندی کند و نباید برای مخاطبی که در دورترین روستا زندگی می‌کند و مخاطبی که در بهترین نقطه کشور است، یک نوع خوراک فرهنگی ارائه داد.

به گفته این جامعه‌شناس زمانی که یک شخص در دورافتاده‌ترین روستا زندگی می‌کند و تبلیغات دکوراسیون منزل را می‌بیند ناخواسته ذهن آن مخاطب به سوی نیازهایی می‌رود که برای او اولویت نیست و از مسیر اصلی زندگی خود خارج می‌شود.

نوری تصریح کرد: بخش عمده مشکلات سبک زندگی به دست صداوسیما است و نباید بدون توجه به مخاطبان خود، مسائل فرهنگی را به آنان دیکته کند که به طور قطع پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد.

نوری در پایان اظهار کرد: در حقیقت کشورهای جنوب غربی آسیا در حفظ فرهنگ سنتی خود موفق‌تر بوده‌اند و در حال حاضر شاهد پیشرفت ژاپن، کره و… در علوم مختلف هستیم، اما در عین حال نیز می‌بینیم که سنت خود را نیز در کنار پیشرفت خود حفظ کرده‌اند.

منبع: ایسنا

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *