سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی / سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در طرح بحث خود در بیست و دومین نشست سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام به بیان نکاتی پیرامون منبر کاربردی و طرح چند مثال برای تولید محتوای جدید به منظور استفاده  در منبر پرداختند.

سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی با طرح بحث خود در بیست و دومین نشست سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام به بیان نکاتی پیرامون منبر کاربردی و طرح چند مثال برای تولید محتوای جدید به منظور استفاده در منبر پرداختند.

در ادامه می توانید از متن کامل سخنرانی حجت الاسلام رفیعی با محوریت «منبر کاربردی باید یک دردی از مردم درمان کند» بهره مند شوید:

سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان
سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان

منبر باید چگونه باشد؟

منبر باید کاربردی باشد و یک دردی از مردم درمان کند و مشکلی را حل کند. همچنین مطالب و تاریخ هایی که در منبر می‌گویید سعی کنید نو باشد، تکرار نداشته باشد، یک مقدار زحمت دارد. یک خرده باید ذوق به خرج داد و سعی کرد از تکه های جدید و نو استفاده کرد. مثلا موضوع: «مشمولان دعا و نفرین ائمه» موضوع جدید و قابل استفاده ای است زیرا اینها به مخاطب خط می‌دهد که باید چگونه باشی تا مشمول دعای ائمه بشوی.

ائمه چه کسانی را دعا کردند و چه کسانی را نفرین کردند؟

جلد دوم کتاب نهج الدعاء از آقای ری شهری در باب دعاهای امام جواد علیه‌السلام به علی بن مهزیار است که شش مورد  آورده است:

  • یا علی! احسن الله جزائک خدا جزای نیکو برایت قرار دهد
  • اسکنک جنته خدا تو را در بهشت جا بدهد.
  • خدا کمکت کند در دنیا و آخرت ذلیل نشوی
  • و حشرک الله معنا خدا تو را با ما محشور کند.
  • خدا تو را در جنات فردوس قرار دهد. من تو را می‌شناسم. شبت، روزت، سرمایت و گرمایت به ما خدمت کردی.
  • من از خدا می‌خواهم روز قیامت که همه را جمع می‌کند احاطه کند تو را با رحمتی که مردم غبطه بخورند.

دعاهای دیگری نیز از سمت ایشان در همین موضوع وارد شده که در سند مذکور موجود است.(مخاطبین گرامی به منظور دسترسی به صحبت کامل استاد رفیعی و مشاهده ادعیه مذکور به سایت رزمندگان مراجعه کنند)

فائزین و خائضین در کربلا!

«فوز» و «خوض» مثال دیگری است که به عنوان محتوای جدید منبر قابل بررسی و طرح است. بر اساس آیه: «کنا نخوض مع الخائضین» و «هم الفائزون» ما دو گروه انسان داریم: «فائزین» و «خائضین» یعنی اهل فوز و اهل خوض. واژه های دینی را نمی توان از نزد خود تعریف یا تقسیم کرد. مثلا خداوند متعال در قرآن به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: «قالت الاعراب آمنا، قل لم تؤمنوا» از خودتان نمی توانید بگویید ما ایمان آورده ایم، شما اسلام آورده اید این ایمان نیست. پس واژه های مثبت و منفی معیار می‌خواهد.

عوامل فوز چیست؟

الف) عوامل فوز در قرآن:اطاعت از خدا و رسولش، خشیت و تقوا و ایمان، هجرت، جهاد با اموال و انفس، پرهیز از گناهان، رضایت، معامله با خدا وبرخورداری از صفات مؤمنین عواملی است که همگی در قرآن موجود است.

ب) عوامل فوز در روایات: شهادت، حسن ظن به خدا، اخلاص، مقابله ی جهل با علم، اصلاح کار و تمسک به اهل بیت عواملی است که در روایات موجود است.

عوامل خوض چیست؟

همان ویژگی هایی که برای منافقین و مشرکین در قرآن ذکر شده است؛ مثلاً اهل لعب و سرگرمی هستند، شیطان بر آنها نفوذ دارد. بحث خوبی است و با بعضی از نکاتی که در کربلا هست قابل تطبیق است.

سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان
سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بیست و دومین نشست سخنرانان

پیام خطبه های امام حسین علیه‌السلام

1)امید بخشی

حضرت در صبح عاشورا از امید سخن می‌گوید: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب و انت رجایی فی کل شدة»؛ و غروب عاشورا موقع خداحافظی می‌گوید: «استعدوا للبلاء و اعلموا ان الله حافظکم»؛ خدا حامی شما است و شما را از شر دشمنان نجات می‌دهد و دشمن هم خوار می‌شود». پس «فلا تشکو» شکوه نکنید. برای پیگیری مطالب بیشتر به کتاب «امید در زندگی» نوشته آقای علی اکبر مومنی مراجعه کنید. یکی از پیامهای بیانیه گام دوم انقلاب همین «امید دادن» است.

اسباب ایجاد امید و موانع امیدواری

  1. خداشناسی: اگر کسی صفات خدا را بشناسد بداند خدا حکیم است، عالم است، قادر است، این خودش امید می‌آورد.
  2. دنیاشناسی: اینکه دنیا خیلی طولانی نیست و می‌گذرد.
  3. معاد شناسی: شناخت معاد از این جهت که «اصل همه چیز در آن دنیاست» از اسباب امید بخشی است.

و هم چنین «قنوط» یا یأس در اثر گناه که قرآن مطرح میکند مهم ترین مانع است.

2)استیلای شیطان

امام حسین علیه‌السلام خطاب به سپاه عمرسعد فرمودند: «استحوذ علیکم الشیطان فانساکم ذکر الله؛ شیطان در شما نفوذ کرده یاد خدا را فراموش کرده اید». برخی از راه های استیلای شیطان در آیات قرآن عبارتند از:

الف) ایجاد فقر و فحشاء: کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال 98 نسبت به سال 97 موید «یامرکم بالفقر و الفحشاء» است.

ب) ایجاد بغضاء و عداوت: «انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء».در این موضوع به کتاب عنوان «دوستی در قرآن و حدیث» اقای ری شهری مراجعه کنید.

هم چنین خداوند در قرآن ملاک های دیگری مثل ناامیدی و ایجاد یأس، اختلاف،  لهو و سرگرمی،  تزیین باورهای غلط،  وسوسه، آرزوهای دراز و حب دنیا بیان کرده است که در این موضوع قابل بررسی و طرح است. هم چنین داستان های زیادی در این موضوع وجود دارد که قابل استفاده در منبر است.

3)غضب الهی

نقل است که عصر عاشورا آقا اباعبدالله علیه‌السلام وسط میدان ایستاد و فرمود: «اشتد غضب الله علی هذه العصابة الذین یریدون قتل ابن نبیهم». پیام این پنج قسمت، غضب الهی بر قاتلان کربلا و فرجام ظلم است. اینکه الان تحریم می‌کنند و مردم یمن را می‌کشند و اینها، آخرش چه می‌شود.

4)بکار گیری وجدان

نقل است که وقتی کار بر امام حسین علیه‌السلام سخت شد خطاب به دشمن فرمود: «فارجعوا الی انفسکم؛ بروید سراغ وجدانهایتان که چرا من را می‌کشید؟» پس پیام این خطبه در مورد بیداری وجدان و به کار گیری آن است.

5)یادآوری نعمت های الهی و شکرگزاری

ابی عبدالله در آن شرایط تحریم و سختی در کربلا خداوند را به چند جهت شکر کردند: « اللهم انی احمدک علی ان اکرمتنا بالنبوه، آب نیست که نباشد، ما پیغمبر داریم.به امام صادق علیه‌السلام گفت فقیرم. فرمود اگر تمام دنیا را به تو بدهند و ولایت ما را بگیرند خوب است؟ گفت نه. فرمود پس تو غنی هستی. اینها را مردم فراموش کرده اند. ما حریت داریم، آزادی داریم، استقلال داریم، علمتنا القرآن فقهتنا فی الدین و جعلتنا اسماعا و ابصارا. پیام این قسمت یادآوری نعمتهای الهی است.

پیام های دیگری نیز مانند انصاف، حب دنیا و… را می‌توان از دیگر خطبه های امام برداشت کرد که این بحثها را می‌توان با مباحث روز و با بحث بیانیه گام دوم انقلاب تطبیق داد. چون فرمایشات آقا هم از قرآن و احادیث است.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *