سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

خانه / پیشنهاد ویژه / سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از سایت جامع امام به مناسبت عروج سردار رشید اسلام و فرمانده دلها شهید سپهبد قاسم سلیمانی مجموعه مقالاتی را درباره زندگی این شهید بزرگوار منتشر می نماید.

کلام امام عظیم الشأن انقلاب درباره شهید

     درباره شهید آن قدر از اسلام و از اولیای اسلام روایات وارد شده است در فضل شهادت که انسان متحیر می‌شود. من بعضی از یک روایت را برای شما ترجمه می‌کنم … . در روایتی از رسول اکرم- صلّی الله علیه و آله و سلّم- نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که اوّلی آن عبارت است از اینکه اوّل قطره‌ای که از خون او به زمین بریزد تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می‌شود. و مهم آن، آخرین خصلتی است که می‌فرماید. می‌فرمایند که- به حسب این روایت- که شهید نظر می‌کند به‌ وجه الله (1) و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی و هر شهید.

     شاید نکته این باشد که حجاب هایی که بین ما و حق تعالی هست و وجه الله است و تجلیات حق تعالی هست، تمام این حجابها منتهی می‌شوند به حجاب خود انسان. انسان خودش حجاب بزرگی است که همه حجاب هایی که هست، چه آن حجاب هایی که از ظلمت باشند و آن حجاب هایی که از نور باشند منتهی می‌شود به اینکه حجابی که خود انسان است. ما خودمان حجاب هستیم بین خودمان و وجه الله. و اگر کسی فی سبیل الله و در راه خدا این حجاب را داد، این حجاب را شکست، و آنچه که داشت که عبارت از حیات خودش بود تقدیم کرد، این مبدا همه حجاب ها را شکسته است، خود را شکسته است، خودبینی و شخصیت خودش را شکسته است و تقدیم کرده است. و چون برای خدا جهاد کرده است و برای خدا دفاع کرده است از کشور خدا و از آئین الهی و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است، خود را داده است، این حجاب شکسته می‌شود.

     شهدا، شهدایی که خدای تبارک و تعالی و در سبیل خدای تبارک و تعالی و راه خدای تبارک و تعالی جان خودشان را تقدیم می‌کنند، و آنچه که در دستشان است و بالاترین چیزی است که آنها دارند تقدیم خدا می‌کنند، در عوض خدای تبارک و تعالی این حجاب که برداشته شد جلوه می‌کند برای آنها، تجلی می‌کند برای آنها. چنانچه برای انبیا هم چون همه چیز را در راه خدا می‌خواهند، و آنها خودی را نمی‌بینند و خود را از خدا می‌بینند، و برای خودشان شخصیتی قائل نیستند، حیثیتی قائل نیستند در مقابل حق تعالی. آنها هم حجاب را برمی‌دارند. فَلَمَّا تَجَلّی‌ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکّاً (2) تجلی می‌کند خدای تبارک و تعالی در کوه طور و یا در جَبَل انیّت خودِ موسی و موسی «صَعْق» (3) [برایش پیش می‌آید]. آنها در حال حیات، انبیا و اولیا نظیر انبیا و تالی تِلو (4) انبیا در زمان حیاتشان آن چیزهایی که‌ حجاب بوده است بین آنها و بین حق تعالی می‌شکنند و صَعْق برای آنها حاصل می‌شود و موت اختیاری برای آنها حاصل می‌شود.

سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی

     خدای تبارک و تعالی بر آنها تجلی می‌کند، و نگاه می‌کنند به حسب آن نگاه عقلی، باطنی و روحی و عرفانی، و ادراک می‌کنند و مشاهده می‌کنند جلوه حق تعالی را، و شهید هم به حسب این روایتی که وارد شده است، نظیر انبیا، وقتی که شهید شد چون همه چیز را در راه خدا داده است، خدای تبارک و تعالی جلوه می‌کند به او و آن هم «یَنْظُرُ الی‌» جلوه خدا، الی‌ وَجْهِ الله این آخر چیزی است که برای انسان، آخر کمالی است که برای انسان هست. در این روایتی که در کافی (5) نقل شده است، در این روایت، انبیا را مقارن شهدا قرار داده است که در جلوه‌ای که حق تعالی می‌کند بر انبیا همان جلوه را هم بر شهدا می‌کند. شهید هم یَنْظُرُ الی‌ وَجْهِ اللهِ (6) و حجاب را شکسته است. همان طوری که انبیا حجابها را شکسته بودند. و آخر منزلی است که برای انسان ممکن است باشد. مژده داده‌اند که برای شهدا این آخر منزلی که برای انبیا هم هست، شهدا هم به حسب حدود وجودی خودشان به این آخر منزل می‌رسند. امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)  ۲۰ دی ۱۳۵۹/ ۳ ربیع الاول ۱۴۰۱ – جلد ۱۳ صحیفه امام خمینی ، از صفحه ۵۱۳ تا صفحه ۵۱۷

شهدا شمع محفل دوستانند

     شهدا شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهه مستانه‌شان و در شادی وصولشان عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون (7) اند؛ و از «نفوس مطمئنه‌ای» هستند که مورد خطاب فَادخُلِی فِی عِبادِی و ادخُلی جَنَّتِی (8) پروردگارند. اینجا صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش بر خود می‌شکافد. امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) 01 مهر 1367 – جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی ، صفحه ۱۴۷

پی نوشت:

  1. وسائل الشیعه (کتاب جهاد)، ج ۱۵، ص ۱۶، ح ۲۰. که در آنجا هفتمین خصلت شهید این گونه بیان شده:« یَنْظُرُ فی وَجْهِ اللَّه، و اَنَّهُ راحَهٌ لِکلِّ نَبیٍ وَ شَهیدٍ».
  2. سوره اعراف، آیه ۱۴۳: پس آن گاه که نور خدا بر کوه تابش کرد، کوه را مندکّ و متلاشی ساخت‏.
  3. صَعْق: بیهوش از شدت ترس یا از شنیدن صدای خوف‏انگیز.
  4. تالی تِلْو: نظیر، مِثل.
  5. این روایت را صاحب وسائل از تهذیب شیخ طوسی، ج ۶، ص ۱۲۱، ح ۳، نقل کرده و در کافی نقل نشده است.
  6. نظر می‏ کند به جلوه خدا.
  7. بخشی از آیه ۱۶۹ سوره آل عمران: « نزد پروردگارشان متنعم خواهند بود»
  8. سوره فجر، آیات ۲۹ و ۳۰:« در صف بندگان خاص من درآی، و در بهشت رضوان من داخل شو»

منبع: سایت جامع امام

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *