شاخص هاي آينده روشن و درخشان ملت ايران | رضا داوری

شاخص هاي آينده روشن و درخشان ملت ايران | رضا داوری

خانه / اختصاصی هیأت / شاخص هاي آينده روشن و درخشان ملت ايران | رضا داوری

تجربه هاي متراكم انقلاب در بيش از چهار دهه گذشته نشان داده است، ملتي كه به رهبري، اصول بنيادين انقلابي و ارزش هاي ديني همچون استكبار ستيزي، عدالت طلبي، اخلاق مداري و حمايت از مستضعفان و پشتيباني از نهضت هاي آزاديبخش پايبند بوده و به نصرت دين الهي همت گمارد، مشمول سنت نصرت الهي و آينده روشن و درخشان خواهد بود.

شاخص هاي آينده روشن و درخشان ملت ايران | رضا داوری

مقدمه:

*  یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ ترکیبی علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، تحريف واقعيت ها، ناديده گرفتن ظرفيت ها، سانسور موفقيت ها و القای فضای یاس و ناامیدی در جامعه به ویژه نسل جوان نسبت به آینده کشور از طریق سیاه نمایی، بزرگ نشان دادن  مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است.

* موفقیت در طی مسیر آینده و رسیدن به اهداف ترسیم شده، بدون برخورداری از زیربناهای مستحکمی همچون نیروی جوان متخصص، ظرفیت های بزرگ اقتصادی، موقعیت ژئوپلتیک، رهبری هوشمندانه و نیروی نظامی مقتدر میسر نخواهد بود که بخشی از این عناصر مهم و کلیدی ظرف چهار دهه اخیر برای پیمودن مسیری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ” روشن” و ” درخشان ”  خواهد بود، تحقق یافته است.  بر همین اساس، معظم له در ترسیم آینده ملت ایران در 12 ابان سال 97 می فرمایند: ” بنده امیدم و نگاهم نسبت به آینده این کشور خیلی روشن است. بنده می دانم که خداوند متعال اراده فرموده است که این ملت را به متعالی ترین درجات برساند. و بدانید که ان شاءالله ملت ایران به برکت اسلام ، به برکت نظام اسلامی، به عالی ترین درجات یک ملت در حد و اندازه ملت ایران خواهد رسید بدون تردید، و بدانید که توطئه دشمن ،خرابکاری دشمن ،حمله دشمن ،ضربه دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعی کلمه دشمن هیچ غلطی نخواهد کرد.”

*حرکت تکاملی انقلاب علی‌رغم موانع داخلی و دسیسه‌های خارجی، پیوسته و سنجیده ادامه دارد. هدف نهایی این حرکت الهی و اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است. ظرفیت‌های ژرف، رهبری حکیمانه، انگیزه‌های قوی و مجاهدت برآمده از علم و ایمان در جامعه به ویژه از سوی جوانان صالح و انقلابی، مؤلفه‌هایی اساسی است که بسترساز اتصال به وعده تخلف‌ناپذیر نصرت الهی و نیل به آن آرمان بزرگ است.

*حکیم متأله انقلاب ، آینده را متعلق به اسلام می‌دانند؛ ایشان در اجتماع مردم گیلان‌غرب فرمودند: «من تردیدی ندارم که آینده متعلق به اسلام است، آینده در قلمرو اسلام است و شما جوانها ان‌شاءالله به توفیق الهی آن روزی را که پرچم اسلام در همه این مناطق به اهتزاز دربیاید و یک مجموعه‌ متحد اسلامی مقتدر و باعزت تشکیل بشود، خواهید دید.» و همچنين مي فرمايند: «بنده امیدم و نگاهم نسبت به آینده این کشور خیلی روشن است. بنده می دانم که خداوند متعال اراده فرموده است که این ملت را به متعالی ترین درجات برساند. و بدانید که ان شاءالله ملت ایران به برکت اسلام ، به برکت نظام اسلامی، به عالی ترین درجات یک ملت در حد و اندازه ملت ایران خواهد رسید بدون تردید و بدانید که توطئه دشمن ،خرابکاری دشمن ،حمله دشمن ،ضربه دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعی کلمه دشمن هیچ غلطی نخواهد کرد.»

*تجربه هاي متراكم انقلاب در بيش از چهار دهه گذشته نشان داده است، ملتي كه به رهبري، اصول بنيادين انقلابي و ارزش هاي ديني همچون استكبار ستيزي، عدالت طلبي، اخلاق مداري و حمايت از مستضعفان و پشتيباني از نهضت هاي آزاديبخش پايبند بوده و به نصرت دين الهي همت گمارد، مشمول سنت نصرت الهي و آينده روشن و درخشان خواهد بود.

 

شاخ های آینده روشن و درخشان ملت ایران
شاخ های آینده روشن و درخشان ملت ایران

 

 

 

  برخورداری جمهوری اسلامی ایران از تمدنی ریشه دار و کهن، انقلابی الهام بخش، موقعیت جغرافیایی و جایگاه ژئوپلتیکی رشک برانگیز، ثروت های بیکران خدادی در حوزه های نفت ، گاز و معادن، برخورداری از سرمایه انسانی جوان و متخصص، نیروی نظامی مقتدر و بالاخره بهره مندی از رهبری حکیم، مجاهد و استراتژیست که افق های روشن و امید آفرین را نه تنها به ملت ایران بلکه به جهان اسلام و بشریت امروز بشارت می دهد، موجب شده است تا نظام اسلامی ایران چونان نگینی گرانبها و بازیگری موثر بر تارک امروز منطقه، جهان اسلام و عرصه بین الملل بدرخشد.

 در چنين شرايطي،  یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ ترکیبی علیه انقلاب و جمهوری اسلامی، تحريف واقعيت ها، ناديده گرفتن ظرفيت ها، سانسور موفقيت ها و القای فضای یاس و ناامیدی در جامعه به ویژه نسل جوان نسبت به آینده کشور از طریق سیاه نمایی، بزرگ نشان دادن  مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است.

  تجربه انقلاب اسلامي طي چهار دهه گذشته گواهي بر اين مدعاست كه دشمنان انقلاب اسلامي همواره تلاش كرده اند از طریق قدرت رسانه‌ای خود، مانع درک واقعیت هاي انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی از سوی جوانان ایرانی شده و با نوعی واقعیت‌پنداری برای آنان، در پشتوانه‌های مردمی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خلل وارد سازند.

 از اين رو، اهمیت راه طی شده، تبیین دستاوردهای انقلاب و مسیر فراروی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک وظیفه آشکار می‌گردد. منزلگاه هايي که در مسیر انقلاب پشت سر گذاشته‌ و توفيقاتي که به آن دست یافته‌ایم، لاجرم باید برای مردم به ويژه نسل جوان كشور گفته شود تا با تولید اعتماد به ‌نفس بيشتر،  اميد به فتح قله هاي رفيع تر و افق هاي فراتر مهياتر شود.

توفيقات گذشته، كليد فتح آينده

 بدون تردید ، موفقیت در طی مسیر آینده و رسیدن به اهداف ترسیم شده، بدون برخورداری از زیربناهای مستحکمی همچون نیروی جوان متخصص، ظرفیت های بزرگ اقتصادی، موقعیت ژئوپلتیک، رهبری هوشمندانه و نیروی نظامی مقتدر میسر نخواهد بود که بخشی از این عناصر مهم و کلیدی ظرف چهار دهه اخیر برای پیمودن مسیری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ” روشن” و ” درخشان ”  خواهد بود، تحقق یافته است.

  بر همین اساس، معظم له در ترسیم آینده ملت ایران در 12 ابان سال 97 می فرمایند: ” بنده امیدم و نگاهم نسبت به آینده این کشور خیلی روشن است. بنده می دانم که خداوند متعال اراده فرموده است که این ملت را به متعالی ترین درجات برساند. و بدانید که ان شاءالله ملت ایران به برکت اسلام ، به برکت نظام اسلامی، به عالی ترین درجات یک ملت در حد و اندازه ملت ایران خواهد رسید بدون تردید، و بدانید که توطئه دشمن ،خرابکاری دشمن ،حمله دشمن ،ضربه دشمن هیچ اثری نخواهد داشت و به معنای واقعی کلمه دشمن هیچ غلطی نخواهد کرد.”

 و همچنین در دیدار مردم قم در 19 آبان سال 96 تاکید می نمایند: ” امید و نگاه بنده نسبت به آینده‌ی این کشور خیلی روشن است. بنده می‌دانم که خدای متعال اراده فرموده است که این ملّت را به متعالی‌ترین درجات برساند و بدانید که ان‌شاءالله ملّت ایران به برکت اسلام، به برکت نظام اسلامی، بدون تردید به عالی‌ترین درجاتِ یک ملّت در حدّواندازه‌ ملّت ایران خواهد رسید.”

 همچنين مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم در روز ۱۹ دی‌ماه سال 76 با تأکید بر افق روشن انقلاب اسلامی، رسیدن انقلاب به چهل‌سالگی را درروند شکل‌گیری تمدن‌ها، آغاز بلوغ و شکوفایی خواندند و افزودند: «در این مسیر تمدنی، چهل‌سالگی نه دوران پیری بلکه دوران عمق یافتن حرکت‌ها است و به فضل الهی و به برکت «ایمان دینی، عزم راسخ، حضور و آمادگی و کار و تلاش ملت به‌ویژه انبوه جوانان خوش‌فکر، مبتکر و امیدوار به آینده، حرکت تاریخی ملت ایران به نتایج درخشان خود خواهد رسید.»
آنچه را که در ترسیم ابعاد روشن انقلاب می‌توان مورد تأکید قرار داد این است که به رغم وجود برخی از کاستی‌ها در روند اداره کشور که آن‌هم محصول ضعف‌ها وناکارآمدی‌ها وغفلت مسئولین از ظرفیت‌های انقلاب وباور واعتماد به دشمنان است، نظام اسلامی در چهل سال گذشته توانسته در مسیر تحقق آرمان‌ها واهداف انقلاب گام بردارد.

 حفظ استقلال وتمامیت ارضی کشور به رغم تحمل یکی از کم‌نظیرترین جنگ‌های معاصر در عین صلابت وعظمت وایستادگی انقلاب در مقابل سلطه گران جهانی، نمایانگر قابلیت وتوانایی نظام اسلامی در پاسداشت شعار استقلال است.
اهتزاز پرچم اسلام در جهان و ایستادگی در برابر حرکت‌های انحرافی تکفیری والتقاطی که با هدف مقابله با حرکت ناب انقلاب اسلامی ایجاد شده بود بیانگر کارنامه روشن انقلاب در پاسداشت اسلامیت نظام است، پاسداشتی که البته هزینه‌های سنگین مادی وانسانی را بر ایران اسلامی تحمیل کرد.
انقلاب اسلامی با ارائه تصویری کارآمد از دین به‌عنوان پدیده‌ای معنوی پویا توانست نقش آموزه‌ها و اعتقادات دینی را به‌عنوان منبع معرفتی و راهنمای زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی به منصه ظهور برساند و توان دین را به‌عنوان پرچم معنوی مبارزه برای رفع استیلای بیگانگان، فراروی بشریت قرار دهد و با شاخصه دین‌باوری و آرمان‌خواهی، دین را به‌عنوان پدیده‌ای سیاسی و عنصری فرهنگی معرفی کند.

پيش بيني هايي كه به وقوع پيوست

 برخي كارشناسان و انديشمنداني كه سال هاست مشغول مطالعه و تحقيق در منظومه فكري رهبر معظم انقلاب اسلامي هستند، بشارت ” آينده روشن و درخشان” ملت ايران توسط رهبر انقلاب را از جنس پيش بيني هاي محقق شده معظم له مي دانند و معتقدند مروري بر پيش بيني هاي محقق شده ايشان نشان مي دهد كه تحقق آينده روشن و درخشان براي ملت ايران هم دست يافتني و محقق الوصول خواهد بود. برخي از اين پيش بيني ها به قرار ذيل هستند:

1-شکست آمریکا در عراق و افغانستان

حادثه ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۰ برای دولت مستکبر آمریکا بهانه‌ای شد تا به کشورهای افغانستان و عراق حمله نظامی کند، همان ایام رهبر انقلاب شکست آمریکا در عراق را پیش‌بینی کرده و فرمودند:«{آمریکا} بر رژیم صدام پیروزی نظامی پیدا کردند، اما این به معنای پیروز شدن آن‌ها بر ملت عراق از لحاظ سیاسی و فرهنگی نیست و نخواهد بود.»

2-شکست طرح خاورمیانه بزرگ

 طرح «خاورمیانه بزرگ» نیز نقشه‌ای بود که دولت جورج بوش پسر برای در دست گرفتن عنان کشورها منطقه طراحی کرده بود. در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۸۵، این جنگ مقدمه‌ای برای تولد خاورمیانه جدید که مطابق اهداف آمریکا و صهیونیست‌ها باشد ارزیابی می‌شد. تحلیل رهبر انقلاب درباره طرح خاورمیانه بزرگ اما جور دیگری بود:« طرح خاورمیانه بزرگ که باند حاکم بر کشور آمریکا با صحنه‌گردانی اساسی صهیونیست‌ها آن را طراحی کردند، برای چیست و معنایش چیست؟ خاورمیانه، منطقه ثروتمندی‌ است؛ طمع بلعیدن آن، این‌ها را آرام و راحت نمی‌گذارد و قصدشان بلعیدن این منطقه است. البته نمی‌توانند؛ این لقمه گلوگیر است و آن‌ها را خفه خواهد کرد.

3-بشار پیروز خواهد شد

 روزها و ماه‌های نخستین که جنگ سوریه آغاز شده بود، کمتر کسی تصور می کرد که این جنگ با پیروزی نظام سوریه تمام شود. سید حسن نصرالله در خاطره‌ای در این باره چنین می‌گوید: «در آغاز حوادث سوریه، به ایران رفتم و با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردم، در آن زمان همه معتقد بودند که نظام سوریه طی دو یا سه ماه سقوط خواهد کرد. ما دیدگاه خود را مطرح کردیم و گفتیم اگر در دمشق نجنگیم باید در هرمل، بعلبک، ضاحیه، الغاریه، بغاع غربی و جنوب لبنان بجنگیم. رهبر جمهوری اسلامی ایران حرف من را تکمیل کرد و گفت: نه فقط در این مناطق بلکه در کرمان، خوزستان و تهران و… سپس گفتند: این جبهه چند محور دارد: محور ایران، محور سوریه و محور لبنان. فرمانده محور سوریه بشار اسد است و باید کاری کنیم که پیروز شود و پیروز خواهد شد. بعدها رهبر انقلاب در دیدار با خانواده‌های شهدای مدافع حرم در این باره چنین فرمودند:«به شما این مژده را هم می‌دهیم که بدانید کار فرزندان شما یک کار عظیم بود و انشاءالله خدای متعال به مجاهدت این‌ها برکت خواهد داد، به خون‌های مطهر این‌ها برکت خواهد داد و انشاءالله ریشه این دشمنان برکنده خواهد شد.»

4-داعش گریبان غربی‌ها را نیز خواهد گرفت

 از نخستین روزهای شکل‌گیری داعش، تحلیل اغلب کارشناسان مسائل منطقه چنین بود که تا سال‌های متمادی تکفیری‌ها کنترل سرزمین‌هایی که به اشغال خود درآورده بودند را در دست خواهند داشت، رهبر انقلاب اما دو تحلیل متفاوت داشتند: یکی این که خطر تکفیری‌ها گریبان خود آمریکایی‌ها را خواهد گرفت و دیگر این که کلک داعشی‌ها به زودی کنده خواهد شد. «اروپا امروز به خاطر غلطی که در تقویت تکفیری‌ها انجام داد، گرفتار است و مردم در خانه و خیابان امنیت ندارند و آمریکا نیز در حال تکرار همان غلط است.»

 در سال‌های اخیر، عملیات‌های تروریستی داعش در غرب، جان بسیاری از شهروندان خود را گرفت. حوادثی چون: تیراندازی شارلی ابدو (۲۰۱۵)، انفجار مسجد در قطیف (۲۰۱۵)، حملات مارس بروکسل (۲۰۱۶)، تیراندازی باشگاه شبانه‌روزی اورلاندو (۲۰۱۶)، بمب‌گذاری منچستر آرنا (۲۰۱۷) و…

5-شکست طرح معامله قرن

 بیشتر از دو سال است که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای طرحی موسوم به معامله قرن، با هدف برتری و چیرگی این رژیم جعلی بر سرزمین فلسطین است. طرحی که اگر چه مقامات دو کشور، بدان خوش‌بین بودند اما تا این لحظه امکان امکان اجرایی شدن آن محقق نشده است. رهبر انقلاب اما از همان ابتدا، شکست این طرح را پیش‌بینی کردند:«یهودی‌سازی فلسطین خواب آشفته‌ای است که دیده‌اند؛ نه آن اتفاق می‌افتد نه معامله قرن.»

6- پيش بيني مرگ حافظ اسد و تغيير قدرت در سوريه به نفع حزب الله

 سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان مي گويد در هنگام بيماري حافظ اسد، يكي از دغدغه هاي جدي ما از دست دادن وي بود و فكر مي كرديم با رفتن حافظ اسد، جريان مقاومت ضربه جدي خواهد خورد. اين موضوع را با حضرت آيت الله خامنه اي مطرح كرديم اما ايشان به  راحت فرمودند : نگران نباشيد. جانشين حافظ اسد به جريان مقاومت كمك بيشتري خواهد كرد و مقاومت قوي تر خواهد شد كه اين اتفاق با به قدرت رسيدن بشار اسد به وقوع پيوست.

7-پيش بيني شكست مذاكرات صلح خاورميانه در اوج توافقات بين المللي

 8- پيش بيني عاقبت فلاكت بار سران مزدور عرب

9- پيش بيني عقب نشيني اسرانيل و پيروزي مقاومت در سال 2000

10- پيش بيني جنگ 33 روزه و پيروزي مقاومت در آن

رمز و راز بشارت رهبر انقلاب

 حرکت تکاملی انقلاب علی‌رغم موانع داخلی و دسیسه‌های خارجی، پیوسته و سنجیده ادامه دارد. هدف نهایی این حرکت الهی و اسلامی ایجاد تمدن نوین اسلامی است. ظرفیت‌های ژرف، رهبری حکیمانه، انگیزه‌های قوی و مجاهدت برآمده از علم و ایمان در جامعه به ویژه از سوی جوانان صالح و انقلابی، مؤلفه‌هایی اساسی است که بسترساز اتصال به وعده تخلف‌ناپذیر نصرت الهی و نیل به آن آرمان بزرگ است.

 حکیم متأله انقلاب آینده را متعلق به اسلام می‌دانند؛ ایشان ۲۳ مهر ۱۳۹۰ در اجتماع مردم گیلان‌غرب فرمودند: «من تردیدی ندارم که آینده متعلق به اسلام است، آینده در قلمرو اسلام است و شما جوانها ان‌شاءالله به توفیق الهی آن روزی را که پرچم اسلام در همه این مناطق به اهتزاز دربیاید و یک مجموعه‌ متحد اسلامی مقتدر و باعزت تشکیل بشود، خواهید دید.»

 برای روشن شدن علت خوشبینی مقتدای انقلاب به این حرکت و آینده آن، باید مداقه‌ای در نهضت حسینی داشت. امام حسین(علیه‌السلام) با تقلای امویان برای برپایی تمدن لذت‌محور، نگاه و برخورد تمدنی و کل‌نگر داشتند. سیدالشهدا(علیه‌السلام) علی‌رغم قلت یارانش و سکوت هزاران نفر در جهان اسلام، بنا بر تکلیف الهی وارد میدان شدند و نهضتی ماندگار آفریدند. قیامی که در تاریخ تلألؤ کرد و اعصار بعد را به نور خود روشن ساخت. مهم‌ترین نشانه آن در زمانه ما استقامت و استمرار انقلاب اسلامی است و پدیده‌هایی مانند راهپیمایی اربعین که حتی غیرمسلمانان در آن حضور می‌یابند. سالار شهیدان سنت نبوی را احیا کردند در حالی‌که سال‌ها برای از بین بردن آن کار شده بود. این اقدام عظیم ثمره نگاه کل‌نگر و تمدنی ایشان بود.

 راز خوشبینی حکیم انقلاب به آینده، مقارن با باور به پشتیبانی قدرت لایزال الهی از مؤمنین، برخورداری از همین نگرش تمدنی و کل‌نگر است که معجزه می‌آفریند. از این رو، یکی از درس‌های نهضت حسینی به ما این است که اهداف و مسیری را که ولی خدا برایمان ترسیم می‌کند، پیش بگیریم و ادامه دهیم؛ هرچند در نگاه ما بازدهی کوتاه مدت نداشته باشد. رهبر معظم انقلاب به ما می‌گویند وارد گام دوم انقلاب شده‌ایم و توانایی و شایستگی ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(عجل‌الله تعالی‌فرجه) را داریم.

 با این حال، طیفی در داخل تلاش می‌کند توانایی انقلاب اسلامی در جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را از اذهان مردم بزداید و تمدن رو به زوال غرب را که بر پایه معنویت‌ستیزی بنا شده، جای آن بنشاند. ایجاد تردید، دوقطبی‌های کاذب، بزک آمریکا و غرب و حمله به مقدسات از جمله اقدامات این طیف است.

 حکیم انقلاب در ارتباط تصویری یکشنبه ۲۸ اردیبهشت سال جاري با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، به منفی‌بافی عده‌ای بسیار اندک و در اقلّیّت و منزوی در مقابل احساس عزت عموم ملت ایران‌ اشاره کردند و فرمودند: «بعضی‌ها هستند همه‌ سعی‌شان این است که در مبانی انقلاب ایجاد تردید کنند و نشانه‌های پیشرفت کشور را انکار کنند؛ با اینها با قوّت و با صراحت حرف بزنید، یعنی مرزتان را با اینها مشخّص کنید. من هیچ توصیه نمی‌کنم با کسی که مبانی انقلاب را قبول ندارد و ایجاد تردید در این مبانی می‌کند و دشمن را تزیین می‌کند و راه غلط را در مقابل پای ما می‌گذارد، با مماشات رفتار کنیم؛ نخیر، آنجا با صراحت رفتار کنید، با قوّت رفتار کنید. و این [هم] که تردید ایجاد کنند، این ستون فقرات کار فرهنگی دشمن است؛ این، آن لُبّ جنگ نرم دشمن است که ایجاد تردید کنند. اگر کسی هم در مجموعه‌ کشور، داخل کشور همین کار دشمن را انجام می‌دهد، طبعاً باید در مقابل او ایستاد. بالاخره کسانی به دشمن کمک می‌کنند؛ یعنی تزئین می‌کنند دشمن را.»

 اما تحقق پيش بيني رهبر معظم انقلاب از آینده روشن ایران اسلامی مبتنی بر موارد ذیل است:

1-سنت های محتوم الهی

 رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام و در تبیین سنت نصرت الهی می فرمایند : «ما در شکست دشمن شک نداریم؛ بنده هیچ تردیدی ندارم. هرکسی که با معارف اسلامی آشنا باشد می‌داند که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم، وَ لَیَنصُرَنَّ‌ اللهُ مَن یَنصُرُه‌؛ یا همین آیه‌ای که تلاوت کردند که «وَ مَا النَّصَرُ اِلّا مِن عِندِ الله»، اینها مسلّم است و در این تردیدی نیست. می دانیم که شکست می خورند؛ می دانیم که سرنوشت رئیس‌جمهور کنونی هم بهتر از سرنوشت اَسلافش -بوش و نئوکان‌ها و دوروبری‌های ریگان و بقیّه- نخواهد بود؛ این هم مثل همانها در تاریخ گم خواهد شد و جمهوری اسلامی سربلند باقی خواهد ماند؛ در این هیچ تردیدی نداریم».( 2/3/97) در دیدار با دانش‌آموزان نیز رهبر انقلاب در تاریخ 12 آبان بحث افول آمریکا را بر اساس سنت الهی حتمی عنوان نمودند. (12/8/97) گزاره‌هایی شبیه این موارد در بیانات ایشان بی‌شمار است.

2-همت و کار مسئولین وآحاد مردم

 اگر همت و تلاش مردم و مسوولان با نیت خالص ترکیب شود، آینده روشن در انتظار آن کشور و ملت خواهد بود. رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: « طبق سنّت الهی، یک وظایفی بر عهده‌ی ما است؛ هرگز این نتیجه‌ی قطعی که پیشرفت و نصرت الهی نسبت به جمهوری اسلامی است، نباید ما را از وظایفمان غافل کند. یک وظایفی بر عهده‌ی ما است که اگر این وظایف را انجام ندهیم، نمی‌توانیم به آن نتایج مطمئن باشیم؛ باید وظیفه‌مان را انجام بدهیم… اقتصاد مقاومتی را مسئولان محترم جدّی بگیرند، به زبان اکتفا نکنند؛ اقتصاد مقاومتی با واردات بی‌رویّه نمی‌سازد، با ضعف تولید نمی‌سازد؛ تولید داخلی را قوی کنند. ادارات حکومتی و دولتی، محصول داخلی را بر محصول خارجیِ مشابه ترجیح بدهند. یک خریدار مهمّ بازار، دستگاه‌های دولتی هستند که همه‌چیز می‌خرند، همه‌چیز لازم دارند؛ آنچه تولید داخلی است، آن را ترجیح بدهند. مردم به تولید داخلی اقبال کنند. همه‌ی اینها باطل‌السّحر تحریم دشمن است؛ این‌ها ممکن است در ظرف شش ماه و یکسال جواب ندهد امّا علاج واقعی جز این چیز دیگری نیست. در مورد کارهای تبلیغاتی همین‌جور، در مورد جنگ روانی همین‌جور، در مورد مقابله‌ی با نفوذ همین‌جور؛ مراقب باشند نفوذی دشمن در دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر وارد نشود. چاپلوسی‌های دشمن را هم جدّی نگیرند؛ اظهار محبّت‌ها و اظهار ارادت‌ها و اینکه بیا دست بدهیم و بیا بنشینیم و مانند این‌ها را جدّی نگیرند؛ بدانند دشمن چه‌کار می‌خواهد بکند. این‌ها را اگر دانستید، این‌ها را اگر دانستیم، این‌ها را اگر مراعات کردید، این‌ها را اگر مراعات کردیم، بدانید که جمهوری اسلامی همچنان این حرکت روبه‌جلو را پیش خواهد رفت و این مشکلاتی که وجود دارد -که بنده می‌دانم مشکلات گرانی‌ها و مشکلات توّرم و مشکلات رکود و مشکلات گوناگونی که مردم در زمینه‌ی مسائل معیشتی و اقتصادی دچارش هستند- با همّت مسئولین قابل رفع کردن است و خدای متعال پاداش این همّت را خواهد داد که ان‌شاءالله گره‌ها را باز کند.» (6/10/97)

3-حفظ اهداف الهی و انقلابی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مطلبی حفظ اهداف الهی را ضامن تحقق و حصول توفیق الهی می‌دانند و می‌فرمایند: «کشور به برکت ظرفیّتها، توانایی غلبه‌ی بر مشکلات اقتصادی را به‌طورکامل دارد. ظرفیّتها را شناسایی کنیم، توانایی‌ها را احصاء کنیم، تجربه‌ها را مدّنظر قرار بدهیم و از همه‌ی اینها بالاتر، نصرت الهی را فراموش نکنیم. ما برای اِعلاء کلمةالله داریم تلاش می‌کنیم، ما دنبال قدرت مادّی و این چیزها نیستیم؛ ما می‌خواهیم اسلام سربلند بشود، ما می‌خواهیم شریعت اسلامی در جامعه تحقّق پیدا کند؛ ما می‌خواهیم در دنیایی که مادّیگری و فساد و انحراف‌های گوناگون از غرایز بشری آن را فراگرفته، یک حکومتی، یک جامعه‌ای، یک کشوری درست کنیم که با احکام دین اداره بشود؛ دنبال این هستیم. تا یک حدودی هم موفّق شده‌ایم، در یک مواردی هم ناموفّقیّت داریم که تلاش می‌کنیم ان‌شاءالله در آن بخش‌هایی هم که موفّق نبوده‌ایم موفّق بشویم؛ هدف ما این است. با این هدف، نصرت الهی قطعی است؛ خدای متعال وعده کرده و وعده‌ی الهی هرگز خلاف درنمی‌آید.» (2/3/97)

 عناصر اميد آفرين

  وجود مشکلات و نارسایی ها در بخش های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل انکار نیست ، اما با توجه به امکانات و ظرفیت های فراوان کشور و پیشرفت های به دست آمده در بخش های مختلف با وجود همه مشکلات و مانع تراشیهای دشمنان ، با برنامه ریزی مشخص و تحقق اقتصاد مقاومتی ، آینده روشنی فرا روی نظام خواهد بود. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: « آینده‌ کشور به توفیق الهی، به فضل پروردگار، آینده‌ خوبی است.»

   به نظر می‌رسد «پذیرش مشکلات از سوی مسئولین جمهوری اسلامی و میل به اصلاح از درون و تا حدودی ناامیدی از غرب»، «امید بخشی دستگاه قضایی با اقدامات ارزشمند آیت الله رئیسی و تظلم خواهی از کارگران و تلاش برای باز گشایی مراکز تولیدی و کار»، «تشکیل مجلس یازدهم با اکثریت نمایندگان تازه نفس و انقلابی در جهت برداشتن گام‌های عملی در راستای حل مشکلات اقتصادی» و «نشانه‌هایی از بهبود در شاخص‌های تحقق اقتصاد مقاومتی و بی نیازی به درآمد نفت و خام فروشی» مهم‌ترین عناصر امیدآفرین هستند.

  «وفاق بر سر اقتصاد درون‌زا» و «داشتنِ یک برنامه‌ی راهبردی چهل‌ساله برای اصلاح اقتصاد در مسیر درون‌زا شدن»، از مهم‌ترین مصادیق برداشتن گام‌های عملی در جهت اصلاح و «تخلیه‌ی اثر تحریم‌ها»، «پیش‌بینی رشد مثبت برای اقتصاد از سوی بانک جهانی»، و «رشد اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان» نیز از مصادیق بهبود شاخص‌های اقتصادی هستند. بنابراین افق آینده اقتصاد کشور با وجود تحریم های گسترده نظام سلطه و بیماری کرونا، در صورت پیروی از اقتصاد مقاومتی درونزا ، روشن است و پیشرفت بسیار نزدیک تر از آن چیزی است که تصورش را می کردیم.

  نخستین عنصر امیدبخش در اقتصاد ایران، داشتنِ یک برنامه‌ی راهبردی برای اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور در 40 سال آینده است. برنامه‌ای که مبتنی بر تجربه‌ای چهل‌ساله، در بیانیه‌ی گام دوم توسط رهبر حکیم انقلاب ارائه شده است. در بخش اقتصادی این بیانیه، مشکلات اقتصاد ایران به دو بخش تقسیم شده است؛ چالش‌های درونی و چالش‌های بیرونی. در بخش چالش‌های درونی که همان زخم‌های کهنه‌ی اقتصاد ایران هستند، هفت چالش ذکر شده است؛ چالش‌هایی که عبارتند از «وابستگی اقتصاد به نفت»، «عدم ثبات سیاست‌های کلان اقتصادی»، «دولتی بودن افراطی اقتصاد»، «وجود هزینه‌های مسرفانه و زائد»، «استفاده‌ی اندک از ظرفیت نیروی انسانی داخلی»، «نگاه به خارج و نه به توان داخلی» و «بودجه‌بندی معیوب ». تا پیش از تجربه‌ی برجام، شاید بر سر شش مورد از چالش‌های داخلی –لااقل در ظاهر- «وفاق» وجود داشت، امّا عدم شناخت نسبت به چالش بیرونی، یعنی دور باطل «تحریم و وسوسه» منجر شده بود که بخشی از مسئولان و مردم برای حلّ این چالش‌ها «نگاهشان به خارج» باشد.

 اما اکنون امّا وقتی وزیر خارجه‌ی کشورمان خطاب به آمریکایی‌ها می‌گوید: «این فشار‌های اقتصادی که شما بر ما وارد می‌کنید، ما رشد و توسعه اقتصادی خودمان را ادامه می‌دهیم، در عوض روابط خودمان را با کشور‌های دوست توسعه خواهیم داد و به جای اتکا به دیگران و قدرت‌های زورگو، به مردم خودمان متکی هستیم.»، به نظر می‌رسد تجربه‌ی برجام منجر شده تا دور باطل «تحریم و وسوسه»، به عنوان چالش بیرونی اقتصاد ما خود را بهتر نشان دهد و مسئولین برای پیشرفت به «نگاه به داخل و اتکا به توان داخلی» تمرکز کنند. این «وفاق بر سر اقتصاد درون‌زا»، در کنار شناسایی ضعف‌های ساختاری درونی اقتصاد در بیانیه‌ی گام دوم و ارائه‌ی راه‌های درمان در همین بیانیه، خود نویدبخش‌ترین عنصر برای آینده‌ی روشن اقتصاد ایران است.

بخش هایی از مزیت های اقتصادی ایران

اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارای امتیازها و مزایایی است که ریل گذاری برای حرکت پرسرعت کاروان پیشرفت و تعالی ملت ایران را فراهم ساخته که بخشی از آن چنین است:

۱_هجدهمین اقتصاد برتر دنیا.
2_جمعیت جوان و آماده بکار و علاقه مند.
3_نیروی انسانی ماهر و مجرب و توانمند.
4_غنی به لحاظ ذخایر طبیعی و قابل استفاده.
5_زیر ساخت های اقتصادی قوی و گسترده.
6_تنوع در حوزه های اقتصادی و غنی به لحاظ ذخایر هیدروکربنی و نفتی.

7-اولین کشور جهان در مجموع ذخایر نفت و گاز
8_چهارمین تولید کننده نفت در جهان.
9_دارای دومین ذخایر گازی جهان.
۱۰_حائز رتبه دهم در صنعت توریسم و رتبه پنجم در اکوتوریسم.
۱۱_دارا بودن بزرگترین و بیشترین میزان صنایع در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا
۱۲_حائز رتبه های برتر در ذخایر آلومینیوم، منگنز و مس، روی و کبالت در جهان.
13_رتبه چهارم دنیا به لحاظ تنوع تولیدات محصولات کشاورزی در جهان.
14_گستردگی سرزمینی و عمق  راهبردی ایران.
15_تنوع آب و هوایی و مواهب خدادادی.
16-ظرفیت های بالای نیروی انسانی تحصیل کرده و ماهر و نیمه ماهر در زمینه ملی.
17_رتبه پنجم تولید کننده سیمان.
18_رتبه هفدهم تولید کننده فولاد.
19ساخت مخازن نفتی و خطوط انتقال نفت تا مخازن به منظور توسعه فعالیت های ترانزیت سوخت.
20_احداث ترمینال کالاهای سردخانه ای ، احداث سیلو و انبارهای فراوان برای کالاهای غلات و فله خشک، ایجاد تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز عملیات بندری و ایجاد مراکز ارائه کننده خدمات ارزش افزوده از جمله احداث صنایع تبدیلی و مونتاژوایجاد ترمینال های مخصوص صادرات_ترانزیت و سواپ فراورده های نفتی.
 برخی از نتایج این پیش‌رفت‌های علمی و فناوری را می‌توان در حوزه‌های زیر ملاحظه کرد:

1–  دستاوردهای ارزشمند در حوزه نانو، لیزر و … از دیگر آثار پیش‌رفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از انقلاب است. علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و در ایران این نوع علم از جایگاه و م وقعیت خوبی برخوردار شده است. با توجه به  حوزه‌های کاربرد نانو از قبیل تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره‌‌وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و سالم‌سازی هوا، در آینده آثار این دستاوردها در زندگی مردم قابل لمس خواهد بود. ایران اکنون رتبه 12 جهانی را در حوزه نانو دارد.

 2جمهوری اسلامی ایران، در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی در غرب آسیا می‌باشد. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، از یک طرف پزشکان خارجی حتی در شهرهای بزرگ فراوان بودند و از طرف دیگر بسیاری از بیماران برای درمان راهی کشورهای غربی و حتی سرزمین‌های اشغالی می‌شند، لکن امروز از یک طرف دیگر، بیمارستان‌های پیش‌رفته ایران، پذیرای بیماران از دیگر کشورهای منطقه برای درمان و انجام پیش‌رفته ترین عمل‌های جراحی می‌باشند.

دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و … پیش‌رفت‌های چشمگیری داشته و ایران در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است. در حال حاضر، جزو ۴کشور برترِ دنیا در درمانِ ناباروری،جزو ۱۰کشور برتر سازنده داروهای بیماری خاص ،جزو ۵کشور برتر دنیا در علم ژنتیک و رویان،جزو ۴کشور اول جهان در ارتوپدی، عملهای زیبایی، پیوند اعضا هستيم.

3- ورود به باشگاه فضایی جهان از دیگر آثار و نتایج دستاوردهای علمی و فناوری کشور در دوران پس از انقلاب است. دانش و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشورهای جهان است. اکنون جمهوری اسلامی در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است. تاکنون چند ماهواره با ماهواره‌بر تولید داخل در مدار زمین قرار گرفته و در آینده ماهواره‌های پیش‌رفته‌تر از سوی جمهوری اسلامی به فضا پرتاب خواهد شد. ایران اکنون جز شش کشور طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان است.

4رشد و توسعه صنعت خودروسازی، رشد و توسعه صنعت فولاد و آلومینیوم، رشد و توسعه صنعت کشتی‌سازی، رشد و توسعه صنعت هواپیما‌سازی، و پیش‌رفت‌های علمی و فنی کشور در ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور می‌باشد.

5–  جمهوری اسلامی اکنون کشوری هسته‌ای شده و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است. به‌‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت‌ هسته‌ای (غنی‌سازی) دست یافته و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف 7-8 کشور پیش‌رفته جهان قرار گرفته است. انرژی هسته‌ای در عرصه‌های مختلف پزشکی، دامپزشکی، صنعت، کشاورزی، تولید برق و … کاربرد دارد. بدون تردید با تثبیت و نهادینه شدن چرخه سوخت در ایران، این دستاورد بسیار ارزشمند، آثارش در تمامی عرصه‌های مذکور آشکار خواهد شد. کشورهای زورگو و سلطه‌گر زمانی اجازه دسترسی کشوری چون ایران به یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده را نمی‌دادند، امروزه در داخل کشور با تأسیسات کاملاً بومی، چندین تن کیک زدر به UF6 تبدیل شده، چند تن اورانیوم غنی شده با غنای زیر 5 درصد و چند صد کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در داخل تولید شده است.

پایان سخن

 تجربه هاي متراكم انقلاب در بيش از چهار دهه گذشته نشان داده است، ملتي كه به رهبري، اصول بنيادين انقلابي و ارزش هاي ديني همچون استكبار ستيزي، عدالت طلبي، اخلاق مداري و حمايت از مستضعفان و پشتيباني از نهضت هاي آزاديبخش پايبند بوده و به نصرت دين الهي همت گمارد، مشمول سنت نصرت الهي خواهد بود.

 به رغم تمامی موانع، سختی‌ها، دست‌اندازی‌ها و توطئه‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانانش از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون بر علیه ملت مقاوم و انقلابی ما در شکل‌ها و ترفند‌های مختلف طراحی و اجرا نموده است این انقلاب با اقتدار و عظمت بر اعتلاء و شکوه خود افزوده و همواره خاری در چشم دشمنان و بیگانگان بوده است.
امروز انقلاب اسلامی ایران پس از چهار دهه که از عمر پر برکت و افتخار آمیز آن می‌گذرد توانسته است با بر هم زدن معادلات قدرت جهانی، بیش از هر زمان دیگری جایگاه تأثیرگذار و تعیین کننده خود در عرصه تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تحکیم بخشد و با پیام الهام‌بخش و عزت آفرین خود، حرکت نوین عدالت خواهی و آزادی‌خواهی و ندای حق طلبانه ملت‌های ستمدیده و مظلوم را به گوش جهانیان برساند. آینده روشن و درخشان و پر قدرت متعلق به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی است و ان شاءالله بزودی بشریت شاهد اضمحلال رژیم‌های سلطه و خودکامه خواهد بود.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *