شب قدر شب دعا و استغفار

دعا عمل و صدایی است که از انسان شنیده می شود و به واسطه آن خدا به انسان توجه می کند.» اصل در دعا متوجه کردن خدا به خود است.

شب قدر شب دعا و استغفار

هیاتشب قدر از شب های با عظمت است. ما در آیات و روایات روز ها، شب ها، ساعت ها و ماه های برگزیده ای داریم که نسبت به زمان های دیگر بالاتر هستند؛ مانند شب های جمعه که دستور خواندن نماز استغاثه به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در این روز وارد شده است؛ قبل از اذان ظهر و هنگام غروب روز جمعه از زمان های استجابت دعاست. همچنین روز هایی مانند عید غدیر و فطر از روز های برگزیده هستند. برگزیده بدین معنا که اگر دستی به سوی خدا در این زمان ها بلند شود، بی اجابت بر نمی گردد. شب های قدر هم از جمله وعده های الهی به استجابت دعا هستند.

شب قدر شب دعا و استغفار

دعا به چه معناست؟

در شب قدر بالاترین عملی که می توانیم انجام دهیم، دعا کردن است. مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید: «دعا عمل و صدایی است که از انسان شنیده می شود و به واسطه آن خدا به انسان توجه می کند.» اصل در دعا متوجه کردن خدا به خود است. چرا در شب های قدر می گویند بیدار باشید؟ چون به واسطه بیدار بودن به ویژه در شب های قدر خدا به انسان توجه می کند. ما در ماه رمضان روز ها روزه می گیریم و شب ها به خصوص در شب های قدر به ائمه متوسل می شویم، قرآن می خوانیم و اعمال و عبادت را انجام می دهیم. همه این کار ها به خاطر این است که خدا به انسان توجه کند، پس باید با رفتن در خانه اهل بیت علیهم السلام بیشتر نظر خدا را به خود جلب کنیم؛ چرا در اعمال شب قدر زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام وارد شده است؟ در جواب باید گفت به همین جهت است که خدا به خاطر اباعبدالله علیه السلام نظر خاص به بندگان می کند.

آداب دعا کردن

اول؛ باید در دعا ادب را رعایت کرد، ببینید با چه کسی حرف می زنید؟ با کسی که هر چیزی در دستان قدرتمند اوست. دوم؛ چگونه خدا را بخوانیم؟ به هر صورتی که می توانید خدا را صدا کنید. می توانیم در دعا کردن از مناجات های اهل بیت علیهم السلام و ادعیه کمک بگیریم، اگر دسترسی نداریم با هر ادبیاتی که می توانیم خداوند را صدا کنیم. سوم؛ خدا را برای چه میخوانی؟ در جواب باید گفت: برای همه چیز حتی نمک سفره مان را هم از خدا بخواهیم، اگر عزت می خواهیم در دست خداوند است، قدرت می خواهیم؛ علم می خواهیم همه چیز در دستان قدرتمند او است. در نتیجه شب قدر شب دعا کردن است؛ شبی است که باید صورت را بر زمین گذاشت با هر زبانی از خداوند در خواست کمک کرد.

شب قدر؛ شب دعا و در خواست از معبود

در قرآن حدود ۲۰ آیه وجود دارد که ما را امر به درخواست از خدا و دعا کرده است و همچنین در روایت آمده است؛ اگر می خواهید دعای شما در سختی برآورده شود در زمانی که گرفتار نیستید دعا کنید. در بعضی روایات دیگر هم بیان شده است، به گونه ای دعا کنید مثل این که دعا پشت در است.

وی افزود: تمام هم و غم شیطان این است که ما را از وادی شکر به وادی ناشکری سوق دهد و ناامیدی در دل ما به وجود بیاورد. در کتاب نهج الدعا جلد ۱ آمده است: اگر خدا می خواست دعای بنده اش را مستجاب نکند، اصلا اجازه دعا کردن به او نمی داد؛ پس این که من دست دعا به سوی خدا دراز کردم این اجازه را خداوند به ما داده است و باید با انگیزه، نشاط و یقین، دعا کنیم.

شب قدر شب دعا و استغفار

دلایل استجابت نشدن دعا

در روایت از اهل بیت علیهم السلام وارد شده است از دلایلی که دعای ما اجابت نمی شود، می تواند به این موارد اشاره کرد:

۱) زمانی حوائج مهمتری داریم که خودمان حواسمان نیست؛ پس هنگامی که کار را به خدا واگذار کردیم، به بهترین وجه برای مان مقدر می کند.

۲) بلایی به واسطه دعایی که کردیم از ما برداشته می شود.

۳) مصلحت ما به برآورده شدن دعا نیست.

۴) اگر دعا مستجاب نمی شود به این دلیل است که خداوند آن را ذخیره برای آخرت ما کرده است. در روایتی داریم که در روز قیامت برخی بندگان می گویند: ای کاش هیچ کدام از دعاهای مان در دنیا به اجابت نمی رسید که به نعمت های بیشتری در قیامت می رسیدیم.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *