شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

خانه / پیشنهاد ویژه / شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

شهادت دکتر مجید شهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت همچنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، اینجور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد.

شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

پایگاه اطلاع رسانی هیات: امروز دهمین سالگرد شهادت شهید مجید شهریاری، دانشمندان برجسته هسته‌ای و استاد علوم و فناوری هسته ای دانشگاه شهید بهشتی است که فعالیت هایش نقش مهمی در دستاوردهای دانش هسته ای کشورمان داشت.

رهبر معظم انقلاب، سی‌ام دیماه سال 89، چندی پس از ترور شهید مجید شهریاری به منزل این شهید بزرگوار رفتند و خطاب به خانواده این شهید عزیز فرمودند: «شهادت دکتر شهریاری، آبرویی داد به جامعه علمی کشور. شهادت همچنین شخصیت برجسته و مورد قبولی، به دشمن نشان داد که در محیط علمی جمهوری اسلامی، اینجور شخصیت‌ها و انگیزه‌هایی وجود دارد.»
این دانشمند شهید صبح روز دوشنبه 8 آذر ماه 89 در بلوار ارتش تهران، مورد سوء قصد مزدوران سرویس‌های جاسوسی بیگانه قرار گرفت و به مقام شهادت نائل آمد. پیکر مطهر این دانشمند شهید پس از تشییع با حضور گسترده اساتید، دانشجویان، نهاد‌های علمی و مردم شهید‌پرور ایران، در امامزاده صالح تهران دفن شد.
شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد
شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

شهید شهریاری درباره سوابق خود چه می گوید؟

شهیدمجیدشهریاری در زنجان چشم به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش و دوره کارشناسی و ارشد خود را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گذراند و دوره دکتری خود را در رشته مهندسی هسته‌ای به پایان رسانید. چندماه پس از شهادت شهید شهریاری، خلاصه ای از سوابق علمی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وی به دستخط این شهید والامقام منتشر شد که او در این یادداشت عنوان کرده که در کنکور کار شناسی ارشد مهندسی هسته ای با کسب رتبه برتر در دانشگاه شریف پذیرفته شد. در این متن آمده است: اینجانب در کنکور سراسری سال 1363 با کسب رتبه دوم در سهمیه مربوطه در رشته الکترونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شده و پس از فراغت تحصیل در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای شرکت کرده و با کسب رتبه اول تحصیلات خود را از سال 1369 در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کردم. در سال 1371 نیز دوره کار شناسی ارشد خود را به پایان رساندم و با توجه به کسب رتبه اول در دوره مذکور با استفاده از آیین نامه دانشجویان رتبه اول، در دوره دکتری علوم و تکنولوژی هسته ای دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شدم. تحصیلات دوره دکتری خود را نیز در سال 1377 به پایان رسانده و از آبان 1377 نیز به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به کار شدم.

دکتر علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در کتاب گذری در تاریخچه بررسی زندگی و نقش شهید مجیدشهریاری در غنی سازی انرژی هسته‌ای کشورمان پرداخته است.

او درباره مجید شهریاری می‌گوید: شهریاری دانشجوی بسیار استثنایی و شاگرد ممتازی بود. درست در همان زمان سازمان انرژی اتمی با کمک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوره‌ای را برای کارشناسان خود برگزار کرد و از بعضی استادان از جمله از بنده درخواست شد که در این دوره تدریس داشته باشم. در آن دوره آموزشی از شهریاری خواستم که تمرین‌ها را برای دانشجویان حل کند. البته بعدها خودش استاد برجسته این درس شد. از همان ابتدا که شهریاری دانشجوی من بود، متوجه استعداد بالا و ویژگی‌های خاص او شده بودم. تز کارشناسی ارشد شهید شهریاری با من بود. جالب است که بگویم ادامه آن کاری که در آرژانتین انجام داده بودم را به ‌عنوان تز به ایشان دادم. اولین قدم در شبیه‌سازی قلب رآکتور بود، اما خیلی مقدماتی. وقتی به ایران آمدم این نرم‌افزار و طرح را به شهید شهریاری دادم.

برای تز مقطع کارشناسی ارشد این طرح را برای او تعریف کردم و خواستم که آن را توسعه دهد و تبدیل به یک نرم‌افزار شبیه‌ساز رآکتور کند به‌گونه‌ای که با حرکت میله‌های کنترل رآکتور بتوان تغییر قدرت رآکتور را روی نمایشگر کامپیوتر دید. شبیه سازی که شهریاری انجام داد تقریباً می‌توان گفت: جزو اولین شبیه‌سازهایی است که به‌صورت نرم‌افزاری در کشور انجام شد. او ادامه دهنده فعالیت تحقیقاتی بنده در آرژانتین بود. شهید شهریاری ذهن منظم، منطقی و شفافی داشت. پیش‌فرض‌ها و ورودش به مساله همواره درست بود.

شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد
شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

شهیدشهریاری در دانشگاه امیرکبیر درس هایی همچون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتورهای هسته‌ای را تدریس می‌کرد و در همین ارتباط چهار کتاب مرتبط با حوزه کاری خود تألیف کرد و چندین مقاله بین‌المللی در زمینه مهندسی هسته‌ای در مجلات معتبر به چاپ رسانده است. کارگاه آموزشی آشنایی با کدهای محاسباتی راکتورهای هسته ای از جمله دوره‌هایی بود که شهید شهریاری آن را در سطح وسیعی برگزار کرد.

طراحی تئوریک نسل جدید راکتورهای هسته ای

یکی از طرح‌های مهم شهیدشهریاری، بررسی طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته‌ای است که انعکاس زیادی در بزرگترین مراکز علمی جهان داشت. این دانشمند هسته‌ای از جمله کارشناسان ارشد در زمینه مبارزه با کرم رایانه‌ای استاکس نت نیز بود. او با همراهی مسعود علیمحمدی استادفیزیک دانشگاه تهران به عنوان مشاوران ایران در راه‌اندازی طرح سِزامی نقش بسزایی داشتند.

شهیدشهریاری در دوره دانشیاری، استاد راهنمای 17 دانشجوی کارشناسی ارشد و 5 دانشجوی دکتری بوده و که در همین زمینه 21 مقاله تخصصی در مجلات علمی- پژوهشی به چاپ رسانده‌اند. همچنین در 24 کنفرانس بین المللی درباره مباحث هسته ای به ایراد سخنرانی پرداخته‌ و مجری 5 طرح پژوهشی نیز بوده است.

شهیدمجید شهریاری از برجسته ترین و ممتازترین دانشمندان صنعت هسته‌ای ایران شناخته می شود که در طول خدمت خود به نظام جمهوری اسلامی و مشاغل اجرایی که بر عهده داشت، خدمات ارزنده‌ای را از خود به یادگار گذاشته است. او در مقطعی نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی بود و با سازمان انرژی هسته‌ای همکاری داشت. عضویت در انجمن هسته‌ای ایران، مدیر گروه کاربرد پرتوها،  عضویت در شورای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، عضویت شورای فناوری دانشگاه، عضویت در کمیته تخصصی فنی و مهندسی هیات ممیزه، مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی و  برگزارکننده چهار کمیته علمی و کارگاه آموزشی از دیگر مشاغل اجرایی به شمار می‌رود که شهید شهریاری در مقاطع مختلف عهده‌دار آنها بوده است.

شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد
شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد
شهید شهریاری دروسی همچون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتور‌های هسته‌ای را تدریس می‌کرد و چهار کتاب مرتبط با حوزه کاری خود تألیف کرد و چندین مقاله بین المللی در زمینه مهندسی هسته ای، در مجلات معتبر به چاپ رسانده است.

برگزاری دوره‌هایی، چون «کارگاه آموزشی آشنایی با کد‌های محاسباتی راکتور‌های هسته‌ای» از جمله سوابق دکتر شهریاری است. یکی از طرح‌های مهم دکتر شهریاری، طراحی‌های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتور‌های هسته‌ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از جمله کارشناس ارشد مبارزه با کرم رایانه‌ای استاکس‌نت نیز بود.

مشارکت سیا و موساد و منافقین در ترور شهید شهریاری

دست پلید و جنایتکار عوامل استکبار در ترور شهید شهریاری آشکار شده است. سال گذشته «فیل جرالدی» افسر سابق سیا و بخش اطلاعات ارتش آمریکا طی یادداشتی در پایگاه خبری «آی‌آر‌آی سنتر» اذعان کرد در روز 28 نوامبر سال 2010 (8 آذر 1389) سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری گروهک منافقین اقدام به ترور «مجید شهریاری» دانشمند هسته‌ای ایران کردند.

جرالدی ترور شهریاری را اقدامی ننگین و شرم‌آور از سوی موساد جهت دخالت و صدمه زدن به برنامه تحقیقاتی و صلح‌آمیز هسته‌ای ایران توصیف کرد و نوشت: «شهریاری در میان چهار دانشمندی که بین سال‌های 2010 تا 2012 از سوی تروریست‌ها ترور شدند، برترین بود».

این مامور سابق سیا در یادداشتش متذکر شد «شهید شهریاری در توسعه تحقیقات قدرت هسته‌ای ایران پیش‌رو بوده و در جهان نیز به خاطر مهارتی که در فیزیک کوانتوم و جابجایی نوترون داشت، شهرت یافته بود».

اعتراف آمریکایی‌ها به نقش داشتن در ترور دانشمند ایرانی

خبرگزاری آمریکایی NBC نیز فوریه 2012 به نقل از یکی از فرماندهان ارتش آمریکا، به دست داشتن سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان اذعان کرد و نوشت که «مأموران موساد، اعضای گروهک تروریستی منافقین را برای ترور افراد مشخصی آموزش می‌دهند و واشنگتن به طور کامل در جریان عملیات‌های محرمانه قرار دارد».

شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد
شهادتی که به جامعه علمی کشور آبرو داد

خبرگزاری آلمانی اشپیگل نیز سال 2011 به نقل از منابع آگاه فاش کرد، موتورسوارانی که با چسباندن بمب مغناطیسی به اتومبیل افراد موردنظر اقدام به ترور می‌کنند. همگی توسط موساد آموزش دیده‌اند. شهید شهریاری نیز به این صورت شهید شد.

شهید مجید شهریاری، از دانشمندان هسته‌ای است که همگان او را نمادی از اقتدار علمی و توسعه فناوری‌های سخت پژوهشی ایران اسلامی می‌شناسند. شهید والامقامی که قدرت فکری، توانمندی اجرایی، غیرت ملی و انقلابی‌اش سرویس‌های امنیتی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی را به ستوه آورد تا ترور را به عنوان آخرین حربه برای حذف وی به کار گیرند. اتفاقی که روز گذشته هفتم آذر 1399 هم یکبار دیگر شاهد آن بودیم و عوامل خودفروخته رژیم صهیونیستی در یک عملیات تروریستی ، دکتر محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را ناجوانمردانه در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رساندند.
دانشمند عرصه های دفاعی که در عرصه های علمی مختلف از جمله در مقابله با کرونا در حال خدمت به مردم شریف ایران بود و  دانشمندانی همچون شهید مجید شهریاری در جرگه شاگردان و تربیت یافتگان این شهید گرانقدر بودند.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو …

منبع: صداوسیما

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *