شهادت حاج قاسم لکه ننگی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور آمریکاست

خانه / پیشنهاد ویژه / شهادت حاج قاسم لکه ننگی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور آمریکاست

زینب سلیمانی گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی در تاریخ به عنوان یک افتخار در کارنامه ملت ایران ثبت و شرم آن لکه ننگی ابدی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور آمریکا خواهد بود.

شهادت حاج قاسم لکه ننگی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور آمریکاست

هیاتاختتامیه نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران شامگاه گذشته پنجشنبه ۱۸ آذر با حضور خانواده حاج قاسم سلیمانی، مهدی چمران، احمد وحیدی وزیر کشور، سردار فدوی، مرتضی امیری اسفندقه، حمید شاه آبادی معاون سیمای رسانه ملی، علیرضا قزوه، افشین اعلا، سعید حدادیان، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سردار فلاح زاده جانشین نیروی قدس سپاه در تالار وحدت برگزار شد.

همه ما بدهکار شهدا هستیم

امیری اسفندقه، دبیر علمی‌نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران در این مراسم طی سخنان کوتاه با تاکید بر اینکه همچنان که سپهبد سلیمانی بی کرانه است این کنگره نیز اختتامیه‌ای ندارد، گفت: این مراسم افتتاحیه دیگری محسوب می‌شود؛ همچنین باید در اینجا از یک سردار شعر دیگر یعنی سیدحسن حسینی نیز یاد کنیم.

در ادامه علی موسوی گرمارودی، با تاکید بر اینکه بنده بعد از این دو سالی که دنیا گرفتار این ویروس شده، برای اولین بار در اجتماع شرکت کرده‌ام به این امید که حاج قاسم سلیمانی دست ما را در آن سو بگیرد، گفت: هیچکس نیست که بدهکار شهدا نباشد، هر چند که صحبت زیاد است اما با این حال ترجیح می‌دهم برایتان شعر بخوانم.

او اظهار داشت: هر چند که شعرهایم برای حمایت از بزرگواری‌های شهید حاج قاسم کوتاه است و از این بابت از او عذرخواهی می‌کنم، در سنی هستم که شعر آنطور که باید نمی‌جوشد.

شهادت حاج قاسم از یاد تاریخ نخواهد رفت

زینب سلیمانی، فرزند شهید حاج قاسم نیز در ادامه گفت: در ایام دومین سالگرد عروج شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی هستیم شهادت این قهرمان امت اسلامی در تاریخ به عنوان یک افتخار در کارنامه ملت ایران ثبت و شرم آن لکه ننگی ابدی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور آمریکا خواهد بود؛ چرا که شهادت حاج قاسم یک حادثه معمولی نیست که از یاد تاریخ برود.

وی افزود: ۶۵ سال پیش جوانی روستایی از یک منطقه دورافتاده برمی‌خیزد، تلاش کرده و خودسازی می‌کند. ۴۰ سال در میدان نبرد مجاهدت می‌کند و به قهرمان امت اسلام تبدیل می‌شود، آن وقت به دست شقی‌ترین دشمن بشریت به شکل ناجوانمردانه‌ای به شهادت رسیده و رستگار می‌شود. همایش امروز گامی کوچک است برای تکریم از این الگوی انسانیت و بزرگداشت مجاهدت‌های او.

فرزند شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه داد: پیام حقیقت به خاطر انتصاب به حضرت حق مسیر خود را همواره در طول تاریخ طی کرده است و هیچ گاه هم محتاج کسی نبوده این انسان است که با به دوش کشیدن این بار امانت الهی ارجمند شده و در پیشگاه الهی قرب پیدا می‌کند.

زینب سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که جهاد در حوزه هنر نیز معنا دارد، گفت: این میان فرقی نمی‌کند که مجاهد باشی یا هنرمندی که هنر خود را به مدح ارزش‌هایی اختصاص داده که مجاهدت راه حق دلبسته آن بوده تا از این طریق یادشان همواره جاری باشد. سردار سربداران کوششی است شاعرانه، زیبا و هنرمندانه تا در این مسیر گلبانگ حقیقت در کوچه‌های تاریخ فریاد کشیده و غبار از چهره‌های همه آنهایی بزداییم که این شجاعت را داشتند تا در دنیایی ظالمانه و بشری محمل پیام حق باشند، وظیفه اصلی بنیاد شهید سلیمانی هم همین است. چرا که حاج قاسم را هم اگر آبرویی بود وام گرفته از مسیر مقدسی بود که در آن قدم برداشت.

وی اضافه کرد: این جلسه، جلسه شعر است و بسیاری از افراد از علاقه شخصی حاج قاسم به شعر و ادبیات می‌دانند او گاهی در یادداشت‌های شخصی‌اش شعر یا متن ادبی را که جایی می‌شنید، یادداشت می‌کرد.

شهادت حاج قاسم لکه ننگی بر پیشانی رژیم تروریست‌پرور آمریکاست

انتخاب ۶ اثر برگزیده هر قالب شعری در اولین دوره از کنگره

در ادامه سعید یوسف نیا با تاکید بر اینکه حدود ۴۵۰ اثر به این دوره از کنگره ارسال شده است، گفت: این آثار در همه قالب‌های قصیده، غزل، نیمایی، ربایی بود که از میان آنها در مرحله مقدماتی ۴۰ اثر برگزیده شدند. در مرحله نهایی نیز آثار در دو گروه شعر نو و کلاسیک تقسیم بندی شده و در نهایت ۶ اثر در همه قالب‌ها انتخاب شدند. سلامت زبان و پایین بودن میزان خطا به عنوان مهمترین ویژگی‌هایی است که برای داوری این آثار در نظر گرفتیم، اما برخی ویژگی‌ها نیز مختص این کنگره بود که از جمله آن می‌توان به روحیه باورپذیری و باور کردن روحیه شهادت طلبی در آثار اشاره کرد.

وی افزود: در انتخاب آثار برتر چه از لحاظ ساختاری و فرم و چه به لحاظ درون مایه سختگیری زیادی داشتیم و به همین دلیل نیز با کمترین اغماض برخورد کردیم، در مجموع معتقدم آثار خوبی به اولین دوره این کنگره ارسال شد. طبیعتاً در آینده ما با آثار بهتری روبه‌رو خواهیم شد.

داستان دختر بچه هندی که خواب حاج قاسم سلیمانی را دید

در ادامه این آیین علیرضا قزوه با تاکید بر اینکه افتخار دارم انگشتری را در دست دارم که یک طرف آن عکس حاج قاسم و طرف دیگر عکس حسن طهرانی مقدم، گفت: تیر آرش جایی فرود آمد اما تیری که این دو شهید داشتند هنوز مرزها را در می‌نوردد، یک روز مانند نور و یک روز باران و روز دیگر هم در عین الاسد فرود می‌آید. دوست داشتم قصه‌ای بنویسم از سرلشکر جهان که سردوشی‌اش خانه پرندگان و قلبش دره پروانه‌ها بود.

وی با تاکید بر اینکه در زمان شهادت حاج قاسم در هندوستان بودم، افزود: ساعت ۶ صبح یک استاد زبان فارسی هند که از عاشقان واقعی حاج قاسم است برایم پیغام داد که یتیم شده‌ایم و چندی بعد متوجه شدم این اتفاق تلخ رخ داده است. باید این مسئله را بگویم که دختر بچه هندی به نام نرگس، باید هر شب قصه حاج قاسم را برایش بخوانند تا بخوابد، اما جالب اینجاست که همه قصه‌ها را برای او خوانده‌اند و مدتی پدرش دست به دامن من می‌شد تا برایش قصه جدید بگویم و مجبور بودیم بگردیم تا قصه جدید برای او پیدا کنیم و هنوز هم باید برایش قصه خوانده شود.

قزوه به سفر مقام معظم رهبری به کرمان اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که رهبری می‌خواستند به مزار شهدا بروند، چهره حاج قاسم خوشحال بود و تمام حواسش به بچه‌هایی بود که به سمت رهبری می‌دویدند، چرا که به آنها می‌گفت از روی سنگ قبر شهدا رد نشوند. همچنین وقتی به خانه شهدا رفتیم و آنها گفتند حاج قاسم می‌تواند شفاعت کند، رهبری می‌گفتند حاج قاسم را درگیر این کار نکنید. جالب‌تر اینکه آن زمان، قرار بود برخی از اعضای خانواده‌های شهید مغفوری و ایرانمنش عقد کنند و با وجود اینکه رهبری از این مسئله اطلاع نداشتند، اما چون حاج قاسم به رهبری گفتند که خطبه عقد آنها را بخوانند رهبری نیز خطبه عقد را خواندند. ایشان حاج قاسم را خیلی دوست داشتند.

این شاعر و منتقد ادبی اضافه کرد: یک روز پدر این دختر هندی به دلایل مسائل کاری به شهر دیگری می‌رود و چون شب برنمی‌گردد و مادرش هم مریض بود، کسی نبود که شب برایش قصه بخواند، آن شب حاج قاسم به خواب این دختر می‌آید و خودش برایش قصه می‌گوید، وقتی این مسئله را شنیدم گفتم باید داستان این اتفاق را بنویسم و این کار را هم کردم و کتاب «نقاشی خدا» را نوشتم که به ۴ زبان ترجمه شد. پیش از نگارش این کتاب حاج قاسم نیز یک بار به خوابم آمد و لباس سربازی به تن داشت و خوشحال هم بود، او نامه‌های زیادی به دستش بود و وقتی به او گفتم بیاید و چایی بخورد، در جوابم گفت که سرم شلوغ است.

قزوه همچنین با اشاره به این نکته که بیش از ۴۰۰ شعر برای حاج قاسم سروده‌ام، گفت: قصه حاج قاسم خیلی قشنگ است، مکتوب و سبک زندگی این شهید که رهبری تاکید زیادی بر آن دارند بسیار مهم است و باید این مسئله پررنگ شود.

ناراحتی حاج قاسم سلیمانی از برگزاری شانزدهمین همایش سوختگان وصل

دیگر سخنران این آیین حاج سعید حدادیان، ذاکر اهل بیت بود. وی گفت: سال ۹۶، شانزدهمین همایش سوختگان وصل را با تجلیل از حاج قاسم برگزار کردیم، حاج قاسم نه تنها برنامه را نیامد، بلکه پیغام هم داد که این برنامه را نگیرید و بسیار هم ناراحت بود. در آن برنامه هم گفتم اگرچه حاج قاسم خوشحال می‌شد که ما برای او برنامه نمی‌گرفتیم، اما ما نیازمند هستیم برای قهرمانان کشورمان این چنین برنامه‌هایی را بگیریم تا با مکتب حاج قاسم‌ها بیشتر آشنا شویم.

وی با تاکید بر اینکه سال ۹۵ اتفاقی بین این شهید و خدا رخ داده که باید آن را دریابیم، ادامه داد: ما با ترافیک قهرمانان مواجه هستیم و نباید نسبت به آن کم بگذاریم. قطعاً مهمترین هنر حاج قاسم دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها بوده است و این مراسم نیز در شب ولادت ایشان برگزار شده است.

سردار فلاح زاده، جانشین فرمانده سپاه قدس نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با تاکید بر اینکه به تاسی از رسول اسلام که از شعر خوب و شعری که در جبهه حق باشد تجلیل کرد، بنده نیز از همه شاعران تجلیل می‌کنم، گفت: دست همه شاعران ارزشی و مدافع فرهنگ غنی اسلام را می‌بوسم، امام و رهبری نیز از شاعران ارزشی دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم تجلیل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شاعران و مداحان و علما زندگی پرغصه حضرت زینب سلام الله علیها را از کودکی تا شهادت برای ما به زیبایی به تصویر کشیده‌اند، ادامه داد: حاج قاسم که مدافع حرم حضرت زینب سلام الله علیها بود زندگی پر فراز و نشیب داشت، دوران سخت کودکی، ورود به سپاه، مجاهدت در دوران دفاع مقدس، آزادسازی شهرهای سوریه و ۵ استان عراق و… همگی با سختی همراه بود، اما آنچه حاج قاسم را حاج قاسم کرد، تقوا و اخلاص و مردم‌داری او بود. ویژگی‌های ملکوتی و قدسی او حاج قاسم را پیش مردم حاج قاسم کرد.

جانشین فرمانده سپاه قدس در ادامه با ذکر خاطره‌ای از حاج قاسم گفت: چند روزی به حیات مادی حاج قاسم نمانده بود که به او گفتیم به سوریه و عراق نرود؛ چرا که این جبهه‌ها خطرناک هستند، اما او در نهایت از من پرسید اگر بروم آخرش چه می‌شود؟ در پاسخ به او گفتم هیچ شما را شهید می‌کنند و ما یتیم می‌شویم که گفت چقدر خوب می‌شود. او فردی مردم دار، با ایمان، با تقوا و در یک کلام قهرمان بود. رهبری فرمودند جوانان از مکتب حاج قاسم تاسی بگیرند و او نیز تربیت یافته مکتب امام و مقام معظم رهبری بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور خانواده حاج قاسم سلیمانی، چمران، وحیدی، فدوی، امیری اسفندقه، شاه آبادی، مختارپور، سردار فلاح زاده، از برگزیدگان نخستین دوره سردار سربداران تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری مهر

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *