عرض ادب سینماگران به ساحت امام رضا

خانه / مطالب و رویدادها / عرض ادب سینماگران به ساحت امام رضا

در پی اهانت فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» به ساحت امام رضا(علیه السلام) هنرمندان و فعالان فرهنگی در فضای مجازی به این اقدام واکنش نشان دادند.

عرض ادب سینماگران به ساحت امام رضا

پایگاه اطلاع رسانی هیات به نقل از مهر؛ همزمان با انتشار خبر حضور دو نماینده سینمای ایران در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن فرانسه، خبر از حضور فیلمی دیگر با عوامل ایرانی اما تولید شده در خارج از ایران منتشر شد؛ «عنکبوت مقدس» عنوان فیلمی به کارگردان علی عباسی بود که در کشور اردن فیلمبرداری شده است، فیلمی برگرفته از زندگی سعید حنایی قاتل زنجیره‌ای شهر مشهد که در دهه ۸۰ اقدام به قتل زنان خیابانی می‌کرد.

درباره سعید حنایی در طول این سال‌ها یک مستند و البته یک فیلم سینمایی با نام «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد ساخته شده است آنچه اما جریان «عنکبوت مقدس» را از سایر فیلم‌ها متمایز می‌کند، به گفته مخاطبان ارایه تصویری موهن از شهر مشهد و بارگاه امام رضا علیه السلام در آن است، موضوعی که همزمان با نمایش این فیلم در جشنواره کن خبرنگاران و مخاطبان ایرانی حاضر در این رویداد نسبت به آن واکنش نشان دادند.

«عنکبوت مقدس» با آنکه برای زهرا امیرابراهیمی بازیگری که ۱۶ سال پیش ایران را ترک کرد، جایزه بهترین بازیگر را به همراه داشت اما حالا در محافل سینمایی وجهی دیگر پیدا کرده است؛ تصویری معوج از ایران و البته اسلام.

در ساعات پایانی شامگاه یکشنبه ۸ خردادماه سازمان سینمایی با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اتفاق و اعلام برائت از آن، ساخت «عنکبوت مقدس» و ارایه تصویری از امام رضا علیه السلام را موضوعی در جهت جریحه‌دار شدن احساسات شیعیان جهان خواند که در بخشی از این بیانیه آمده بود: «در حالی فیلم موهوم عنکبوت مقدس با ارائه چهره‌ای مخدوش از جامعه‌ی ایرانی و با توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که با انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین المللی جای سوال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین المللی به جای گذاشته است. سازمان سینمایی، ضمن محکومیت این اقدام جشنواره مذکور، و اعلام برائت خود و سینماگران از عوامل این اثر سیاه تصویری بر این نکته تاکید می‌کند که فرانسه و جشنواره فیلم کن می‌بایست نسبت به احساسات جریحه دار شده میلیون‌ها شیعه مسلمان در جهان پاسخگو باشند و این لکه ننگ ضد فرهنگی را از کارنامه حرفه‌ای خود بزدایند»

حالا با آشکار شدن ابعادی تازه از این فیلم سینمایی، هنرمندان و فعالان فرهنگی در حساب‌های رسمی خود در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی که در حساب توییتر خود منتشر کرد عنوان کرد که ایران به هنرمندانی که دل در گرو آل الله دارند، افتخار می‌کند. در پیام او آمده است: «ایران زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل الله، قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند. هنرمندانی که زرق و برق جشنواره‌های سیاست زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد.»

محمدرضا شفیعی که تهیه‌کنندگی آثاری همچون سریال «وضعیت سفید»، «کیمیا»، «سرباز»، فیلم سینمایی «ضد» و.. را در کارنامه خود دارد، در دلنوشته ای که در اینستاگرام خود منتشر کرد بیان کرد که: «چقدر سخت است که عنکبوت صفتان بخواهند به مهربان‌ترین مهربانان دهن کجی کنند»

در این دلنوشته آمده است: «توبه. ما را ببخش ای امام زیباترین‌ها از بی عملی برای شما. چقدر دلگیر است نمک خوردن و نمکدان شکستن آن هم با ولی نعمتی که جز رأفت و مهربانی کسی از او ندیده! چقدر سخت است که عنکبوت صفتان بخواهند به مهربان‌ترین مهربانان دهن کجی کنند، چه بد عهدی دارد. این دنیای کمتر از آب دهان بزی! با هزار بار آب توبه هم پاک نمی‌شود سینمایی که بخواهد به شما کم ادبی کند و وا عجبا که ما زندیم»

محمود رضوی که آثاری چون «درباره الی»، «ماجرای نیمروز» و… را تهیه کنندگی کرده است، ضمن همرسانی ویدیویی، حرم حضرت رضا مقدس‌ترین نقطه کشور توصیف و عنوان کرد: «حرم شما مقدس‌ترین نقطه کشور پهناورمان ایران است، کمتر ایرانی سراغ داریم که گوشه‌ای از حریم حرم شما پناه نگرفته باشد و روزی ملجاء درماندگی‌اش نشده باشید. مقام شما آنقدر بزرگ و عظیم است که توهین هیچ بی‌صفتی کمترین خدشه‌ای به اعتقادات این مردم به شما وارد نمی‌کند و عشق مردم را به شما بیشتر خواهد کرد.

این مردم دلداده شما بوده و هستند و برای تک تک آنها زیارت شما حج است. مدعی اگر هنر داشت که نیازمند دیده شدن با توهین به شما نبود.

سلام و صلوات خدا بر شما، سلطان سریر ارتضاء امام علی ابن موسی الرضا المرتضی علیه آلاف التحیة و الثناء»

مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون هم موهنان را عنکبوت‌هایی خواند که نمی‌توانند حرم آن امام را از تقدس بیندازند.

ده‌نمکی در این پیام خطاب به سازندگان «عنکبوت مقدس» آورده است: مشهد مقدس را عنکبوت‌هایی مثل شما نمی‌توانند از تقدس بیاندازند. همچنان که صهیونیست‌های بازیگردان این خیمه شب بازی قرن‌هاست نتوانستند و همچنان که آل امیه با تخریب فیزیکی حرم جد مظلوم اما رضا نتوانستند و همچنان که روی دیگر غرب وحشی یعنی داعش وحشی نتوانست.

حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن «فیلشاه»، سیدمرتضی فاطمی کارگردان «بی مادر»، مژده لواسانی مجری سیما، وحید یامین پور فعال فرهنگی، محمدرضا شفاه تهیه کننده سینما، امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم سینمایی «ضد» و «لباس شخصی‌»، احسان علیخانی مجری و برنامه‌ساز سیما، حسن روح الامین نقاش و… از دیگر هنرمندانی بودند که در صفحات مجازی خود در قالب پست و استوری به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *