عقیده یک مسئله درونی است و با زور نمی‌توان اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کرد

خانه / پیشنهاد ویژه / عقیده یک مسئله درونی است و با زور نمی‌توان اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کرد

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه نمی‌توان به واسطه زور و شمشیر اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کرد چرا که عقیده از عقد می‌آید و یک مسئله باطنی و درونی است، گفت: ممکن است گروهی کشوری را به زور تصرف کند اما نمی‌توان با زور و قدرت نظامی عقیده فکری یک کشور را تصرف کرد.

عقیده یک مسئله درونی است و با زور نمی‌توان اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کرد

هیاتحجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی رحمه الله حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، عنوان کرد: مباحث روزهای گذشته مربوط به آیه ۴۶ سوره عنکبوت و در خصوص مناظره و جدال احسن با اهل کتاب بوده است.

وی بابیان اینکه نمی‌توان به واسطه زور و شمشیر اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کرد چرا که عقیده از عقد می‌آید و یک مسئله باطنی و درونی است، اظهار کرد: ممکن است گروهی کشوری را به زور تصرف کند اما نمی‌توان با زور و قدرت نظامی عقیده فکری یک کشور را تصرف کرد.

وی تأکید کرد: هر صاحب دینی برای خود دارای احترام است حتی اگر یهودی و مسیحی باشد، نمی‌توان در دنیا با صاحبان ادیان الهی دعوا و مشاجره کنیم به ویژه با صاحبان ادیان الهی که بر اساس قانون اساسی باید با آن‌ها با احترام برخورد کنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: استفاده از الفاظ و محتوای زیبا و پرهیز از اهانت و جدال احسن طبق اصول باید در مناظرات با صاحبان ادیان الهی رعایت شود.

عقیده یک مسئله درونی است و با زور نمی‌توان اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کرد

وی گفت: باب مناظره و جدال احسن باید همیشه استمرار داشته باشد چراکه دوران سفسطه بافی و مخلوط نمودن حق و باطل و فحاشی و اهانت کردن گذشته است و باید ادیان الهی طبق اصول به مناظره بپردازند.

رفیعی اظهار کرد: عده‌ای در فضای مجازی به تبلیغ ادیان دیگر می‌پردازند و کلیپ درست می‌کنند و ذهن جوانان را مخدوش می‌کنند در حالی که این اقدامات اصلاً صحیح نیست بلکه باید آن‌ها پای مناظره بیایند و در فضای درست مناظره کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دوران تکرار سخنان لغو و بیهوده وهابیت در امور عقیدتی و تخریب عقاید شیعیان گذشته است و باید تمامی مناظرات در فضای علمی انجام شود.

وی یادآور شد: عده‌ای از پیروان ادیان دیگر حاضر به قبول سخن حق نیستند و همواره به دنبال  جنگ و ظلم هستند و مسیر حیوانیت را در پی گرفته‌اند که این گروه خارج از مناظره محترمانه هستند.

رفیعی بیان کرد: خداوند به نبی خدا می‌گوید به اهل کتاب بگو چند چیز باور و منظومه فکری ما مسلمانان است که اولین آن قرآنی است که بدون تحریف است، کتاب آسمانی انجیل را قبول داریم و خدای ما مسلمانان و شما مسیحیان هم یکی است و ما مسلمانان همانند شما تسلیم خداوند هستیم.

وی اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم تمامی اهل کتاب یکی نیستند و عده‌ای به دین اسلام ایمان می‌آورند اما کسانی که لجاجت را پیشه خود سازند و حاضر به قبول سخن حق نباشند مسیر کفر را طی خواهند کرد.

رفیعی تأکید کرد: ما همواره از مناظرات عالمانه در فضای صمیمی استقبال خواهیم کرد چرا که دین اسلام یک دین شفاف و روشنی است و طبق آیات قرآن کریم ما افتخار داریم که برای دعوت به دین اسلام اصلاً نیازی به زور نداریم بلکه دعوت بر اساس علم، عقل، منطق و اصول حقیقی و بر اساس آموزه‌های الهی است.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *