فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم برای مسلمیه

خانه / پیشنهاد ویژه / فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم برای مسلمیه

سنت عزاداری مسلمیه مردم تهران با عدم برنامه‌ریزی و تلاش مسئولین حرم حضرت عبدالعظیم حسنی ، امسال هم برای دومین سال به دلیل شرایط کرونایی تعطیل شد. مسئولین حرم یک سال برای اندیشیدن تدبیر لازم برای برگزاری وقت داشتند اما فرصت‌سوزی کردند.

فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم برای مسلمیه

هیات:ایام عزاداری شهادت حضرت مسلم علیه السلام در ماه ذی‌الحجه از ایام مناسبتی خاص هیأت‌های عزاداری به خصوص در تهران است. به روایات مورخانی چون طبری، مسعودی و دینوری شهادت مسلم علیه السلام در سوم یا هشتم یا نهم ذی‌الحجه اتفاق افتاده است.

حاج مرزوق پایه‌گذاری عزاداری مسلمیه

مسلم به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار امام حسین علیه السلام به کوفه رفته بود تا اوضاع را برای حضور ایشان بررسی کند که به شهادت رسید. با گذشت حدود ۱۴۰۰ سال از این واقعه، شیعیان ارادت خود را به حضرت مسلم علیه السلام نشان می‌دهند. مراسم مسلمیه یکی از سنت‌های قدیمی است که هرساله از شب شهادت حضرت امام باقر علیه السلام به مدت سه شب در اقصی نقاط کشور و البته به‌صورت ویژه در حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی علیه السلام برگزار می‌شود. بنیانگذار این آئین سنتی «حاج مرزوق عرب حائری» است.

حاج مرزوق در حدود یکصد و بیست سال پیش با دعوت هیأت بنی فاطمه سلام الله علیها، به ایران آمد. در سالی که حاج مرزوق به ایران آمد، برای روز شهادت حضرت مسلم علیه السلام برنامه‌ریزی کرد و قرار شد دسته راه بیندازند و عزاداری کنند که رفته‌رفته به صورتی درآمد که در شب اوّل، هیأت بنی فاطمه (س) و هیأت بزّازها و دسته‌هایی از قنات‌آباد و شهرری می‌آمدند و شب دوّم مخصوص «جامعه وعّاظ تهران» بود و شب سوّم نیز روحانیون «سادات شیرازی» می‌آمدند و یکی از آنها سخنرانی می‌کرد.

فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم برای مسلمیه

تعطیلی دوساله یک آئین ۱۰۰ ساله

آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام هر ساله هم‌زمان با فرا رسیدن ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام ، میزبان هیأت‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری برای برگزاری این آئین باشکوه بود که امسال هم همچون سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا این آئین با سابقه بیش از ۱۰۰ ساله را لغو کرد. اقدامی که باتوجه به اینکه موضع‌گیری از سوی ستاد کرونا صورت نگرفته بود موجب ناراحتی‌های هیأتی‌ها و عزاداران حسینی شد.

سال گذشته مسلمیه را ستاد کرونا لغو کرد امسال حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام

سال گذشته به دلیل اینکه اولین سال مواجه آئین مسلمیه با کرونا بود دستورالعملی برای برگزاری این مراسم مهیا نشد و حتی برنامه واحدی که بنا بود از سوی هیأت رزمندگان اسلام در پارکینگ جنوبی حرم برگزار شود هم لغو شد. علی اکبر مداحی، رئیس ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام به عنوان متولی مراسم مسلمیه در سال ۹۹ می‌گوید: «برای برگزاری مراسم مسلمیه با دکتر زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران جلسه داشتیم و ایشان برای ادامه ماجرا ما را به کارشناسان ستاد در جنوب تهران ارجاع داد. با هماهنگی این کارشناسان و مجوز صادر شده ستاد برای برگزاری مراسم در فضای جنوبی حرم برنامه‌ریزی کردیم. در این فضا موکت یا سیستم صوت و یا سن لازم برای برگزاری مجلس وجود نداشت که تمام این امکانات را مهیا کردیم. تنها برای تهیه صوت مناسب در این فضا بیش از ۳۰ میلیون تومان تجهیزات اجاره کردیم. مجلس بنا بود حوالی ساعت ۱۷ برگزار شود که در ساعت ۱۵ همان روز به ما اعلام کردند که وزارت بهداشت با برگزاری این جلسه مخالفت کرده است. این تصمیم موجب شد برخی جوانان به صورت خودجوش، در مقابل درب حرم به عزاداری بپردازند و هیچ دستورالعملی را هم رعایت نکنند. در حالی که برنامه ما با رعایت تمام دستورالعمل‌ها و فاصله گذاری لازم و در فضای باز بنا بود برگزار شود.»

فرصت‌سوزی یک ساله مسئولین حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

باگذشت یکسال مسئولین حرم حضرت عبدالعظیم علی‌رغم یک فرصت زمانی ۳۶۵ روزه و ظرفیت‌های فضای باز بسیار موجود در حوالی حرم، سعی کردند شانه خالی کردن از بار مسئولیت را انتخاب کنند و با اعلام تعطیلی آن هم با پیش دستی و در فاصله زمانی بسیار مناسب مسلمیه را برای دومین سال تعطیل کنند.

عزاداری مسلمیه برای هیأت‌های عزاداری تهران به عنوان مقدمه عزاداری محرم محسوب می‌شود که همواره در فضای باز برگزار می‌شد و این امکان وجود داشت که مسئولین حرم با اتخاذ تدابیری و ارائه دستورالعمل پیشنهادی به ستاد کرونا زمینه برگزاری را فراهم کنند.

فرصت‌سوزی مسئولین حرم سیدالکریم برای مسلمیه

گلایه هیأتی‌ها

سال گذشته تصمیم ستاد کرونا موجب ناراحتی برخی از هیأت‌های مذهبی شد که در نهایت برخی نیز در حوالی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام به عزاداری پرداختند اما امسال شرایط کمی متفاوت‌تر است و باتوجه به اینکه تجریه موفق عزاداری محرم و شب‌های قدر در کارنامه هیأت‌های مذهبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود داشت، تعطیلی دوباره مسلمیه به مذاق عزاداران حسینی خوش نیامده است و گله‌مند از این شرایط هستند که چرا در این یک سال هیچ راه‌حال اندیشیده نشد. البته امسال هم برخی از هیأت‌ها بنا دارند به صورت خودجوش در اطراف حرم به عزاداری بپردازند.

این درحالی است که طی روزهای گذشته حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سیزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور و سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیأت گفته بود: «سال گذشته شاید تعدادی از هیأت‌ها تعطیل شد اما امسال اجازه نمی‌دهیم یک هیأت هم تعطیل شود و هر کاری می‌کنیم تا بستر برگزاری هیأت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراهم شود.»

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *