فضیلت مناجات شعبانیه در نگاه امام خامنه ای

خانه / با ولایت / امام خامنه ای / بیانات و دیدارها / فضیلت مناجات شعبانیه در نگاه امام خامنه ای

از جمله اعمال سفارش شده در ماه مبارک شعبان، خواندن مناجات شعبانیه است.

فضیلت مناجات شعبانیه در نگاه امام خامنه ای

هیات:ماه شعبان یکی از عزیزترین ماه‌های اسلامی و یادآور خاطره‌های بزرگ است که از همه مهم‌تر، خاطره میلاد مبارک سالار شهیدان کربلا، امام حسین علیه السلام و میلاد فرخنده حضرت بقیّة‌اللّه مهدی منتظر علیه السلام است که فضای این ماه را به بوی ولایت عطرآگین ساخته است.

در فضیلت این ماه، همین بس که “شعبان”ماه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نامیده شده و هنگامی که آن حضرت هلال ماه را مشاهده می‌کرد، در سراسر مدینه ندا می‌داد که:‌ای مردم! این ماه، ماه من است، خدا رحمت کند کسی که مرا بر ماه من یاری دهد، یعنی آن را روزه بدارد!

در ماه شعبان، اعمال زیادی توصیه شده است که یکی از آنها خواندن مناجات شعبانیه است. مناجاتی که رهبر معظم انقلاب در سال 69 با نگارش یادداشتی آن را مملو از درس های معارفی دانستن

فضیلت مناجات شعبانیه در نگاه امام خامنه ای

به بهانه فرا رسیدن ماه مبارک شعبان، یادداشت امام خامنه ای درباره فضیلت مناجات شعبانیه را بخوانید:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

دعا، وسیله‌ی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه‌ی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بی‌رابطه‌ی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصه‌ی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».

بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیاز‌های انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا صلّی‌اللَّه‌علیه واله‌وسلّم و اهل‌بیت طاهرین او – که اوعیه‌ی علم پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و وراث حکمت و معرفت اویند – می‌توان جست. ما بحمداللَّه ذخیره‌یی بی‌پایان از ادعیه‌ی مأثوره‌ی از اهل‌بیت علیهم‌السّلام داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت می‌بخشد و بشر را از آلایش‌ها پاکیزه می‌سازد.

مناجات مأثوره‌ی ماه شعبان – که روایت شده اهل‌بیت علیهم‌السّلام بر آن مداومت داشتند – یکی از دعا‌هایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالی‌یی همراه است که نظیر آن را در زبان‌های معمولی و محاورات عادی نمی‌توان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست. این مناجات، نمونه‌ی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیده‌ترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.

مناجات‌های پانزده‌گانه که از امام زین‌العابدین حضرت علی‌بن‌الحسین علیه‌السّلام نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهل‌بیت علیهم‌السّلام، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجات‌ها را انشا فرموده است.

خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین.

منبع: وارث

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *