فمینیست های اسلامی آیات قرآن را تفسیر به رأی می کنند

خانه / پیشنهاد ویژه / فمینیست های اسلامی آیات قرآن را تفسیر به رأی می کنند

فمینیست های اسلامی آیات قرآن را تفسیر به رای می کنند، برخلاف دیدگاه مسلمانان حقیقی که خود را موظف می دانند اراده پروردگار را از الفاظ قرآن بفهمند.

فمینیست های اسلامی آیات قرآن را تفسیر به رأی می کنند

هیات:حجت الاسلام والمسلمین سعید داودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی «نقد آراء فمینیست های اسلامی» با موضوع حجاب که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: فمینیست های اسلامی اصل مسئله حجاب را با طرح سوالاتی همچون «آیا حجاب واجب است یا خیر، و سطح پوشش برای بانوان به چه صورت می باشد، زیر سوال می برند.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم در بخش معاونت امور زنان، فعالیت هایی در زمینه احیای حقوق زنان انجام گرفت؛ مانند آن که سند ۲۰۳۰ را محور قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین داودی، اظهار داشت: بخشی از سند ۲۰۳۰ مربوط به حوزه زنان می باشد که در راستای تساوی جنسیتی فعالیت می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: ما با دو مفهوم متفاوت، یکی عدالت جنسیتی و دیگری تساوی جنسیتی روبه رو هستیم؛ لکن امروزه در دنیا تساوی جنسیتی مطرح است، به این معنا که زن و مرد همه گونه و در همه زمینه ها، باید از حقوق برابر برخوردار باشند و در داخل کشور بیشتر مفهوم عدالت جنسیتی مطرح می باشد.

وی با اشاره به خلاصه ای از مبانی فمینیست های اسلامی که باعث شکل گیری نظرات جدید در حوزه زنان شدند افزود: آنها دارای مبانی نظری، روش شناسی و راهبردی هستند.

فمینیست های اسلامی آیات قرآن را تفسیر به رأی می کنند

حجت الاسلام والمسلمین داودی، بیان داشت: منظور از مبانی نظری همان مبنای معرفتی می باشد که شامل مفاهیمی همچون (حاکمیت خردگرایی محض، اومانسیم، سنجش همه قواعد و مقررات حقوقی براساس برابری جنسیتی) است.

وی با اشاره به مبانی روش شناسی، گفت: فمینیست های اسلامی مواجهه های متفاوتی نسبت به آیات و روایات دارند؛ عده ای تنها به قرآن رجوع کرده و برای روایات اعتباری قائل نمی باشند و برخی دیگر نسبت به سنت بی اعتنا هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به خطاهای راهبردی به عنوان یکی دیگر از مبانی فمینیست های اسلامی اظهار داشت: تأکید بر جنبه زبان شناختی و نقد تفسیر مردسالارانه از قرآن در حوزه خطاهای راهبردی قرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین داودی بیان داشت: فمینیست های اسلامی ادعا دارند که حجاب هر منطقه ای برابر با عادت های آن منطقه تعیین می شود.

وی افزود: آنها باور دارند که الزام به حجاب سبب انزواگزینی و دور ماندن از رشد و پیشرفت می شود؛ همچنین الزام به حجاب با آزادی و حقوق بشر در تعارض می باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: فمینیست های اسلامی آیات قرآن را تفسیر به رای می کنند، برخلاف دیدگاه مسلمانان حقیقی که خود را موظف می دانند اراده پروردگار را از الفاظ قرآن بفهمند.

حجت الاسلام والمسلمین داودی بیان داشت: آنها ادعا می کنند آیه مربوط به حجاب تنها در شأن زنان پیامبر صلی الله علیه و آله آمده؛ این ادعا معنا ندارد زیرا در آن آیه خطاب به پیامبر اکرم بیان داشته که ای پیامبر به خودت و زنان مؤمنین بگو…

وی با اشاره به اخلاقی بودن یا فقهی بودن حجاب ادامه داد: اخلاق و فقه از نگاه موضوعی و محمولی دو علم متمایز هستند؛ اخلاق درباره صفات درونی انسان بحث می کند بنابراین موضوع اخلاق صفات درونی مثل شجاعت، حسد و بخل می باشد در حالی که بحث فقه پیرامون افعال بیرونی انسان است همچون نماز،روزه، جهاد…

حجت الاسلام والمسلمین داودی در رابطه با تقسیم بندی اخلاق بیان داشت: اخلاق به سه قسم « اخلاق بندگی، اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی تقسیم می شود که به صفات درونی انسان می پردازد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیت ادامه داد: محمول در اخلاق بد و خوب است در حالی که در فقه محمول یکی از احکام پنج گانه یعنی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح است.

وی افزود: در مسئله حجاب بخشی از آن مربوط به عفاف درونی است، یعنی انسان از درون عفیف باشد؛ اما ستر (پوشیدن) حکم بیرونی می باشد یعنی خداوند حکمی را در بحث پوشش برای زن صادر کرده است.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *