“ماه به روایت آه” در بیان منزلت حضرت عباس | معرفی کتاب

خانه / پیشنهاد ویژه / “ماه به روایت آه” در بیان منزلت حضرت عباس | معرفی کتاب

نویسنده برای نوشتن این کتاب بر منابع تاریخی دست اول تکیه نموده و با فیش برداری از بیش از ۶۰ عنوان کتاب، پرهیز از زیاده گویی و وارد کردن نگاه احساسی، کوشیده تا کتابی خواندنی و در عین حال قابل اعتماد به مخاطب خود عرضه کند.

“ماه به روایت آه” در بیان منزلت حضرت عباس | معرفی کتاب

هیاتنویسنده و شاعر نامدار ایرانی در حوزه طنز یک سال پیش ازدرگذشت خود، کتابی در قالب جدی و در موضوع آیینی نگاشت که همچنان یکی از بهترین آثار در حوزه کتب عاشورایی به شمار می رود.

” ماه به روایت آه” در سال ۱۳۹۶ به قلم ابوالفضل زرویی نصرآباد و به همت نشر نیستان در قالب ۱۹۲ صفحه منتشر شده و در طول این سال ها بارها تجدید چاپ گشته است.

زرویی نصرآباد در این کتاب به روایت خود از زندگانی و شخصیت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام پرداخته و کوشیده تا از زبان دوازده راوی، ناگفته‌هایی از قبل و بعد از شهادت علمدار کربلا را با امانت‌داری، پایبندی به مستندات تاریخی و روایی و پرهیز از اغراق، روایت نماید.

“ماه به روایت آه” در بیان منزلت حضرت عباس | معرفی کتاب

آن چه قابل توجه است این که برخلاف انتظار، در کتاب به نحوه ی شهادت حضرت عباس علیه السلام اشاره‌ای نشده و نویسنده بیشترین همت خود را صرف بازگویی و رازگشایی از اموری کرده که با وجود جذابیت برای مخاطب، متاسفانه کمتر بدان‌ها پرداخته شده است؛ اموری همچون خانواده‌ی مادری، کودکی، ازدواج، فرزندان، برادران، حیطه‌ی دانش و معرفت و جایگاه آن حضرت در میان اهل‌بیت علیهم السلام و مسلمانان آن روزگار.

 از دیگر جذابیت‌های این اثر، ذکر تاریخ شمسی تمامی رخدادهاست که خواننده‌ی فارسی‌زبان را با زمان وقوع حوادث در روز و ماه و سال هجری شمسی آن وقایع آشنا می‌کند. زرویی نصرآباد در نگارش این دوازده روایت، با تکیه بر منابع دست اول تاریخی و مطالعه و فیش‌برداری از قریب شصت کتاب، ضمن رعایت ایجاز، پرهیز از اطناب و نگاه احساسی، متنی خواندنی و قابل اعتماد و استناد فراهم آورده است؛ متنی که در عین سادگی ساختار ادبی محکم و قابل تأملی دارد.

و بالاخره نکته پایانی هم درباره این کتاب آن که به جز یک راوی (زید بازرگان) تمام راویان کتاب (مسلم بن عقیل علیه السلام ، فاطمه کلابیه سلام الله علیها ، حضرت زینب سلام الله علیها ، امام حسین علیه السلام ، ام‌کلثوم سلام الله علیها ، ربابه سلام الله علیها ، عبدالله بن ابی محل، کزمان، شبث بن ربعی، سرجون و عبیدالله بن عباس)، جزو شخصیت‌های واقعی به شمار می روند.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *