مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب | قسمت پایانی

خانه / قرآن و عترت / قرآن / مطالب قرآنی / مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب | قسمت پایانی

مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب – قسمت پایانی

     بعد از گذشت دوازده شماره از مجموعه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب به قسمت پایانی رسیده ایم. امید است که منشأ آثار و برکات روزافزون برای این نظام مقدّس و میهن اسلامی ما باشد. و گام دوم انقلاب، گامی محکم در مسیر آرمان های انقلاب و مقدّمه ی شیرین ظهور بقیّة الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

نگاه جمعی

     اسلام به خاطر آن که مکتب خود را بر پایه عقل و فطرت گذاشته است، چشم اندازش کل بشریت است. یعنی دفاع را برای همه ی مظلومان، عزت و پیشرفت و خدمت و ثروت را برای همه می خواهد. کمالات را برای همه ی عصرها و نسل ها و عرصه ها و کشورها می داند. در آموزه های دینی مشاهده می کنیم که انسان حتی اگر به تنهایی نماز می خواند، حق ندارد فقط خودش را ببیند، بلکه باید بگوید: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» یعنی همه ی ما بنده ی تو هستیم. هدایت را برای همه می خواهد؛ «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» به همه سلام می کند؛ «السّلامُ علینا».

     اگر دعا می کند، برای همه ی فقرا، اُسرا، مرضا، در راه ماندگان، غریبان و… دعا می کند. «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوب». این روحیه برخاسته از همّت بلند و اتّصال به بی نهایت است. کسانی که خودبین و خودخواه هستند، نمی توانند این گونه با سعه ی صدر برخورد کنند.

     سفارشات اسلام برای همه است. اگر سخن از تلاش، تحصیل، لقمه ی حلال، کمک به مظلومان می شود برای همه است و استثناء ندارد.

پويايی

     گاهی در بعضی افراد، جمعیت ها، مناطق، فکر یا حرکت خوبی پیدا می شود، ولی با گذشت مدتی اختلاف و انشعاب و دلسردی پیدا می شود. این اسلام است که می فرماید: «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ» زخرف-67 . یعنی جز افراد باتقوا، ارتباطات مردم به بدبینی و دشمنی تبدیل می شود.

     از الطاف خداوند به انسان آن است که ورود و خروجش به این دنیا، صادقانه بدون شک، بدون دلسردی، بدون فتنه و فساد و ختم به خیر شود. قرآن می فرماید: «وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ» اسراء-80 . و در ستایش حضرت عیسی علیه السّلام می فرماید که عیسی روز تولد و روز وفات و روز قیامتش همراه با سلامتی بود. «وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّاً».

حضرت یوسف از خداوند حُسن عاقبت درخواست کرد و گفت: «تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» یوسف-101 .

     حضرت علی همین که خبر شهادتش را از پیامبر شنید، به جای آنکه بپرسد کجا و به دست چه کسی، و به چه دلیل من شهید می شوم، فقط سؤالش این بود که فرمود: «أ فی سلامة مِن دینی؟» یعنی آیا لحظه ی شهادت دین من سالم خواهد بود؟ دینداری مهم است، ولی دیندار ماندن مهم تر است. قرآن از دینی سخن می گوید که استوار باشد نه عاریه ای! «وَ ذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ».

«کوتاه سخن آنکه انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است»

     به لطف خداوند انقلاب ایران، ماندگار و پویا و بی شک استوار خواهد ماند و اگر گاه و بی گاه ریزشی داشت، در کنارش رویش هایی نیز بوده است و این وعده ی خداوند است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ» هر كس از شما از دین خود برگردد (به خدا ضررى نمى زند، چون) خداوند در آینده، قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند.

     حتی کسانی که از مسایل، یا افراد و روش ها و مدیریت ها و سیاست هایی انتقاد می کنند، اصل اسلام و انقلاب و نظام را قبول دارند و همین که احساس کنند که بیگانگان به فکر تجزیه هستند، بیشتر با هم متّحد می شوند.

پاکدستی و پارسايی

     شرط پاکدستی برای همه واجب و برای مسئولین واجب تر است. برخورد امیرالمؤمنین علی علیه السّلام حتی نسبت به تقاضای برادرش عقیل را شنیده اید که همین که او تقاضای سهم بیشتری کرد، حضرت، آهنی داغ کرد و نزدیک دست برادر آورد و گفت: تو اگر از حرارت این آتش در هراسی، من از آتش قیامت ترسانم. و در جای دیگر فرمود: «وَ إِنِّي أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِي أَنَّكَ خُنْتَ مِنْ فَي ءِ الْمُسْلِمِينَ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً لاشُدَّنَّ عَلَيْكَ شَدَّةً تَدَعُكَ قَلِيلَ الْوَفْرِ ثَقِيلَ الظَّهْرِ ضَئِيلَ الامْرِ وَ السَّلامُ» نهج البلاغه، نامه20 . به خدا سوگند، سوگندی راست! که اگر آگاه گردم که در مال مسلمانان، کم یا زیاد، خیانت ورزیده ای، چنان بر تو سخت گیرم که اندک مال و گران پشت از فاقه و خوار مایه گردی.

     حضرت علی علیه السّلام فرمود: «دَخَلْت بِلَادَكُم بِأَشْمَالِي هَذِهِ وَ رِحْلَتِي وَ رَاحِلَتِي هَا هِيَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِكُمْ بِغَيْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِي مِنَ الْخَائِنِينَ» بحارالانوار، ج40ص325 .

ای مردم عراق! (پایتخت آن کوفه) من با این بار و بند و رحل و راحله و این چند اثاث از حجاز به دیار شما آمدم و اکنون پس از چند سال فرمانروایی بر شما اگر با غیر این رحل و راحله و این چند شمله از اینجا بیرون رفتم، من از خیانتکاران خواهم بود.

به پایان آمد این دفتر …

     به لطف خدا مجموعه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب که به همّت حجت الاسلام قرائتی دامت توفیقاته تنظیم شده بود، طی چندین شماره تقدیم گردید. از خداوند منّان، طول عمر و عافیت و عزّت رهبر معظّم انقلاب امام خامنه ای را مسألت داریم و امیدواریم که دعای ایشان در مسیر تحقّق گام دوم انقلاب، یار و همراه ما باشد.

اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج

مرکز تخصّصی نماز-قنوت

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *