متن سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی در پانزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط به هیأت رزمندگان اسلام بهمن 1395 – شهرمقدس قم

خانه / آموزش / متن سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین سید حسین مؤمنی در پانزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط به هیأت رزمندگان اسلام بهمن 1395 – شهرمقدس قم

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعـالَمينَ ، وَصَلَّي اللهُ عَلي سَيِّدِنـا مُحَمَّد آلِه أجمَعین

عرض ادب و ارادت و احترام محضر همه ی سروران و اساتید خودم. اسائه ی ادب بنده را ببخشید، امر فرمودند من عرایضی تقدیم می کنم، آنچه که درس گرفتم محضر اساتید درس پس می دهم و شاید هم که شاگرد خوبی بوده ام نکاتی که محضر شما تقدیم می کنم همه ی عزیزان کاملا اشراف دارند فقط حسب امر عزیزان و سروران بنده هم نکاتی را عرض می کنم با معرفی یک جلد کتاب سعی می کنم که یک ربع وقت را مدیریت کنم ان شاءالله، ولی خمسش را هم می خواستید به ما بدهید بیشتر از یک ربع می رسید!

دغدغه های حضرت زهرا سلام الله علیها

عرض به محضر شما که نگرانی های حضرت زهرا(سلام الله علیها) یا دغدغه های وجود مقدسه ی حضرت بر اساس خطبه.

ده مورد را به عنوان دغدغه ها و بر اساس خطبه دوستان کار کردند در مجموعه ای که خدمتشان هستیم، مجموعه ی هادیان. من فقط فهرست عرض می کنم.

1- هدف از خلقت، بر گرفته از خطبه ی حضرت صدیقه (سلام الله عیلها). بسیار در جامعه الان مورد نیاز است و باید به آن اهتمام ورزید.

2- صدر خطبه ما شاهد حمد و ثنای الهی هستیم، با آن اطلاعاتی که وجود مقدسه ی حضرت دارند حمد و ثنای الهی را به جای می آورند. حمد و ثنای الهی واقعا در جامعه جای آن کم است.

3- شکر، با این همه ابتلائات خمسه ای که وجود مقدسه ی حضرت دارند، فقدان پدر، غربت همسر، غربت ولیّ خدا، محاصره ی اقتصادی، تنزل اجتماعی؛ این دغدغه ها را که دارند ولی صدر خطبه را وجود مقدسه ی حضرت با شکر آغاز می کنند.

4- یاری ولیّ خدا، با آن ابتلائات جسمی اما آن ابتلائات و عارضه ها باعث نمی شود که وجود مقدسه ی حضرت دست از ولیّ خدا بکشد و با اوج کسالت و عارضه ای که هست، وجود مقدسه ی حضرت وارد می شوند.

5- عدم توجه به قرآن؛ باز هم در خطبه ی مقدسه ی حضرت آمده و به عنوان یک دغدغه ی جدی و جامعه ی ما الان نیاز به این امر دارد.

6- نماز؛ باز هم در خطبه نکته ای بیان شده است.

7و8- شکسته شدن حرمت ها؛ من شکسته شدن حرمت ها را می خواهم در جامعه تطبیق بدهم دو مطلب بسیار مهم که در جامعه الان باید به آن گفته شود و نکاتی بیان شود، یکی بحث والدین است، خیلی اهمیت دارد، و نکته ی دوم بحث خانواده است. باز هم به سیره حضرت صدیقه (سلام الله علیها) نکاتی می شود در این راستا بیان کرد.

9- بی توجهی مردم نسبت به جامعه. تفاوتی برای آن ها وجود نداشت، زندگیشان بگردد حالا خلیفه هر کسی می خواهد باشد؛ حقی از بین می رود یا حقی از بین نمی رود!

10- عوامل سستی در دین. کسانی که پیامبر خدا را درک کرده بودند، کسانی که کلمات حضرت را دیده بودند اما نسبت به دین!

من این ده مورد را به عنوان دغدغه های وجود مقدسه ی حضرت یا نگرانی حضرت برگرفته از خطبه عرض کردم محضر شما.

موارد نقش آفرینی مهم حضرت

نکته ای که در ذیل مطرح است، ( من سال گذشته هم یک اشاره ای به این موضوع کردم، اما به جهت اهمیتی که دارد مجددا عرض می کنم). وجود مقدسه ی حضرت در موارد مختلف حضور پیدا کردند و به عنوان یک شخصیت آن مواقع مهم نقش آفرین بودند.

مورد اول به عنوان یک فرزند. یکی از دغدغه های جدی الان، دور شدن نسل ها از هم دیگر است. پدر و مادر می آیند می گویند فرزندان ما را درک نمی کنند و بالعکس. ما اگر مراجعه کنیم به سیره ی حضرت صدیقه (سلام الله علیها) و برخورد پدر با فرزند، برخورد مادر با فرزند و ارتباط صمیمی که بین آن ها حاکم بود یکی از دغدغه های جدی جامعه را به آن پاسخ دادیم.

مورد دوم به عنوان یک همسر. وجود مقدسه ی حضرت نقش آفرین بودند در مواقع مختلف به عنوان یک همسر مطیع صد در صد نسبت به علی بن ابی طالب علی (علیه السلام) و بالاترین نمونه آن را بخواهیم به شما تقدیم کنیم که جالب است این نکته در منبع معتبر اهل سنت آمده است، در صحیح بخاری آمده، در اسد الغابة آمده، امیرالمومنین علی (علیه السلام) واسطه شد برای عیادت دو نفر از وجود مقدسه ی حضرت، وقتی که امیرالمومنین واسطه شد، وجود مقدسه ی حضرت فقط یک جمله «البیت بیتک و الحره امتک». و البته سِرّی در آن است که پس از این یک نکته ای در آن است این نکته بسیار اهمیت دارد؛ چرا امیرالمومنین پذیرفتند، بخاطر آن نکته ای است که آخر کلام وجود مقدسه ی حضرت خطاب به آن دو نفر بیان می کنند، این را جالب است که در صحیح بخاری هم آمده است و یکی از ادله ی قرص و محکم و قوی است برای ما در غربت امیرالمومنین و ظلمی که ظالمین انجام دادند، جوری که جائرین انجام دادند که وجود مقدسه ی حضرت فرمودند آیا شنیدید پیغمبر خدا فرمودند رضای فاطمه رضای من است و رضای من رضای خدا است، خشم او خشم من است و خدایا تو شاهد باش که من از این اشخاص … .                                     
مورد سوم به عنوان یک مادر. نقش تربیتی بسیار مهم وجود مقدسه ی حضرت داشتند، فرزند تربیت کردند شد کریم اهل بیت (علیهم السلام)، فرزند تربیت کردند روحیه ی ایثار، فداکاری سیدالشهدا(علیه السلام). توجه نسبت به فرائض، زینب(سلام الله علیها) از این خانه خارج می شود که در اوج ابتلاء در شام غریبان هم حتی وجود مقدسه ی حضرت نافله اش ترک نمی شود.

نکته ی چهارم در مقام عبودیت و بندگی. در دو لحظه است که انسان ها نوعا از خدا غافل می شوند، یکی در شادی و نشاط، یکی هم در شدت و ابتلاء، در این دو لحظه که ما در زندگی حضرت صدیقه(سلام الله علیها) می بینیم، بحث دعا مطرح است؛ نکات دیگری هم می باشد.

مطلب پنجم در عرصه ی سیاست. وجود مقدسه ی حضرت به عنوان یک زن نقش آفرین است در سیاست بدون اینکه از حیث زنانه ی خودش چیزی کم شود. وقتی می خواهند خطبه در مسجد ایراد کنند در مرأی و محضر نامحرم نیست، پرده می زنند. زمانی که می خواهند از منزل خارج شوند هم جلباب به تن و هم خِمار، هر دو را می پوشند، شأن زنانه ی خودشان هم حفظ می شود.

تمام این عرایضی که محضر شما تقدیم کردم، چون به عنوان خیلی نکات فقط کلیدی گفته شده و شرح و وصلش دیگر توسط حضرات.

سیره ی اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) حجت الاسلام جناب آقای دکتر محمدرضا جبّاری، کتاب بسیار ارزنده ای است که پژوهشگاه امام چاپ کرده است، الان تجدید چاپ شده است یا نشده است اطلاعی ندارم.

انحراف خواص

مقام معظم رهبری (حفظه الله تعالی) نکته ای را بیان فرمودند خیلی سال قبل، این عنوان وجود کلام مقام معظم رهبری (حفظه الله) است، یکی از ریشه های پدید آمده ی اصلی در صدر اسلام و به خصوص زمان حکومت امیرالمومنین علی (علیه السلام) انحراف خواص بوده است. این کلام مقام معظم رهبری می باشد که من بحث هایی بود در محرم می گفتم خواص انواع و اقسامش را توضیح می دادم، در بحث فاطمیه به یک بحثی رسیدم که الان محضر عزیزان تقدیم می کنم، حتما عنایت فرمودند از اینکه امر فرمودند.

خواص در دوران امیرالمومنین، خواص طرفدار حق، این کلام مقام معظم رهبری، یعنی کسانی که حق را می شناختند، اکثر آن ها کسانی بودند که دنیا را بر آخرت ترجیح دادند، این کلام معظم له است. من سه چهار نکته در ذیل این کلام مقام معظم رهبری عرض می کنم:
نکته ی اول: خواص صدر اسلام دارای سوابق درخشانی بودند بی تردید.     
نکته ی دوم: به همین جهت دارای نفوذ در بدنه ی جامعه و در صف بودند، دارای نفوذ بسیار بالایی بودند.

نکته ی سوم:  دنیا را بر آخرت ترجیح دادند. آفات چندگانه ای که در اصول کافی می فرماید این ها غلبه پیدا کرد، حبّ به نفس، حبّ به مقام، حبّ به اولاد، حبّ به زن، این ها باعث شد که این خواص از آن مسیر و از آن مدار اصلی فاصله بگیرند.

نکته ی چهارم: از جبهه ی حق جدا شدند این افراد.                    
نکته ی پنجم: به جهت نفوذ بسیار بالایی که این ها داشتند؛ (چون از جبهه ی حق فاصله گرفتند، دارای نفوذ بودند و سوابق درخشانی داشتند این خواص باعث انحراف شمار زیادی شدند؛ من این را می خواهم عرض کنم، خواصی بودند دارای سابقه ی درخشان اما این ها) به جهت نفوذی که در بدنه کرده بودند این ها باعث انحراف رفتن بسیاری از افراد شدند متاسفانه. نتیجه این شد، فروپاشیدن بنیان ارزش ها و باورهای اخلاقی (این کلام مقام معظم رهبری است) و دینی جامعه، حاکم شدن باورهای ضد اخلاقی و گرایش های دنیوی. شناخت خواص عصر امیرالمومنین و سوابق درخشان آن ها و لغزش ها و عوامل لغزش بسیار اهمیت دارد.

فرق عوام با خواص چه است؟ عرض به محضر شما که خواصی که باعث تضعیف حکومت شدند، خواصی که این ها عنوانشان صداقت طلبان فتنه گر است، خواصی که عنوانشان متحجّران آشوب گر است، ما این ها را الان تمام در جامعه داریم می بینیم، یعنی مصادیق در زمان امیرالمومنین برای تک تک این ها مصادیق وجود دارد الان هم مصادیق آن را داریم میبینم؛ صداقت طلبان فتنه گر، متحجّران آشوب گر، خواص اعتزالی، عافیت طلبان و قدرت طلبان، عالمان، کسانی که منسوب به علم بودند اما این ها خیانت کردند که خیانت این ها در تاریخ ماند، خطبا و شعرایی که شدند تریبون برای جُهّال، این افرادی که زُور و جور رفتند؛ دوستان بی وفا و چهره ها.

من یک بحثی را در محرم و صفر انجام می دادم، منتهی دیدم یکی از عزیزان و سروران زحمت کشیدند و مطب بسیار خوبی آماده کرده است، عنوان کتابش هم است «ریزش خواص»، پژوهشگاه امام این را چاپ کرده است، کتاب بسیار ارزنده ای است. تمام این عناوینی که محضر شما عرض کردم در این کتاب آمده است، جناب آقای جواد سلیمانی، انتشارات حضرت امام، بررسی عوامل لغزش شصت و شش تن از خواص در حکومت علوی؛ کتاب بسیار ارزشمندی است و قابل اعتنا. ما در محرم و صفر بحث می کردیم بعد مراجعه کردند خب سوابق درخشان مثلا طلحه و زبیر را آورده است، سوابق درخشان انس بن مالک به عنوان یک عالم را آورده است، علت لغزش را هم بیان کرده است، نکات بسیار ارزنده ای در آن است.

بحث دعا

حرف آخرم که تمام شود، جامعه ی ما الان نیازمند به یک مطلب بسیار مهمی است آن هم عبارت است از دعا، در کلان شهرهایی مثل تهران، شیراز، اصفهان اقبال به خانه هایی است که در آن خانه ها یک اغنای اجمالی صورت می گیرد، من خیال می کنم اگر مردم با ادعیه ای که از وجود مقدسه ی حضرت وارد شده است، اگر با این ادعیه انس داشته باشند خیلی آثار و برکات است، من فقط عرض بکنم که چون حتما عزیزان عنایت فرمودند برای هر روز از هفته وجود مقدسه ی حضرت یک دعای خاص بیان کرده است و آن دعا در آن روز عنوان خاص دارد. دعای روز شنبه خزائن و ذخیره سازی است، دعای روز یک شنبه روز تقویت و توجه و تنبه است. دعای روز دوشنبه روز علم است. دعای روز سه شنبه روز ارتباط با مردم، روز چهارشنبه روز جبران و پوشاندن کاستی ها و از بین بردن غفلت ها است، این ها عناوینی است که از خود دعا خیلی راحت به راحتی قابل انتزاع است. روز پنج شنبه روز ذکر است روز شکر است روز طاعت است. روز جمعه روز ملاقات با پروردگار است.

گاهی وقت ها به جهت موقعیتی که افراد در جامعه پیدا می کنند، درگیر مسائل زندگی می شوند از دعا به عنوان مهم ترین امر غفلت می کنند و این جای خالی را ما متاسفانه در جامعه داریم می بینیم. عزیزان زحمت کشیدند کتاب صحیفه ی فاطمی، دعاهای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را جمع آوری کردند، شرح اجمالی راجع به دعاهای هر روز در این کتاب وارد شده است.

امیدوارم وقت عزیزان را نگرفته باشم صلوات ختم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *