مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری / مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

از هرکسی که آدرس استاد را بپرسی فقط یه اسم به گوشت می خوره: «گروه تفحص سیره شهدا». ظاهرا عنوان یک موسسه است، اما نمی شود در یک چهاردیواری و به چند میز و صندلی خلاصه اش کنی.

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام حجت الاسلام ماندگاری در مصاحبه با نشریه هیات ( رزمندگان اسلام ) گفت اگر عاشقان امروزی اباعبدالله علیه السلام هم در کربلا تماشاچی می‌بودند همین می‌شد که در قتلگاه حسین علیه السلام شد. در ادامه مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری را بهمراه میخوانیم.

از هرکسی که آدرس استاد را بپرسی فقط یه اسم به گوشت می خوره: «گروه تفحص سیره شهدا». ظاهرا عنوان یک موسسه است، اما نمی شود در یک چهاردیواری و به چند میز و صندلی خلاصه اش کنی. ظاهرش با همه دفتر و دسکهای اداری دنیا برابر است، البته صرف نظر از تصاویری که از شهدا به در و دیوارش آویخته اند، ولی نمی دانم چه حکایتی است که آنجا از همه هیاهوهای زندگی گویا فارغ می شوی و عمق دلت در وادی شهیدان آرام می گیرد، گویی در میان بیابان های غریب جبهه به جان پناه امنی رسیده باشی.

کفشهایت را که هنگام ورود درمی آوری، دلبستگیهای دنیای آلوده را نیز باید با کفشهایت همانجا دم درب بگذاری. سنگرهای این مقر دلنشین را که خوب جستجو کنی به سنگر فرماندهی میرسی. مردی با ته لهجه‌ی مشهدی، به گرمی تحویلت می گیرد. چهاردیواری سنگرش را که سرک می کشی عکس روحانی جوانی کنار تصویر رهبر انقلاب توجهت را جلب می کند و از آن بیشتر جمله زیر این عکس: «علمدار روایت‌گری شهید حاج شیخ عبدالله ضابط». رفیق ایام جوانی و همرزم دوران جهادش بوده و جنگ را باهم سپری کرده اند. اما حالا اکنون در سنگر موسسه روایت سیره شهدا ما هستیم و شهید زنده‌ی هشت سال دفاع مقدس، مدیر موسسه تفحص سیره شهدا، فعال عرصه روایتگری و خطیب نام آشنای رسانه ملی حجت الاسلام حاج محمد مهدی ماندگاری. با ما از زبان شهدا سخن می گفت. پای صحبت هایش نشستیم که از هیات و خطر نفوذ شیطان درون و بیرون می گفت که مشروح این گفتگوی اختصاصی را با شما مخاطبین محترم نشریه هیات در میان می گذاریم.

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام
مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

استاد لطفاً جایگاه فرهنگ جهاد و شهادت در هیات و نقش متقابل هیئات در تقویت این فرهنگ را تبیین بفرمایید.

برای تبیین این سوال گمان می کنم اینکه امام راحل (ره) فرمودند رمز ماندگاری اسلام بواسطه محرم و صفر است، شاید این فرمایش برگرفته از این روایت باشد که وجود نازنین خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله فرمودند : «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» (بحار الانوار، 43/261) در توضیح این روایت نورانی می خواهم از تعبیر حکیمانه و زیبای «الاسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء» بهره ببرم. خب فهوم اینکه حسین از من است، پرواضح است که یعنی حسین فرزند دختر رسول الله و نوه‌ی پیغمبر خداست؛ ولی «انا من حسین» یعنی چه؟ اگر شخص امام حسین با واسطه فاطمه زهراء سلام الله علیها از صلب وجود نازنین پیغمبر است و تداوم نهضت و شخصیت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و اسلام با خون امام حسین علیه السلام زنده شده پس به عبارتی می شود گفت که «انا من حسین» بدین معناست که بقای شخصیت نبوی و توحید و نبوت و امامت و معاد از وجود نازنین امام حسین وکربلای او است.

همچنین به نظر می رسد همه‌ی اینها به دلیل این است که وجود نازنین امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «خدای تبارک و تعالی جهاد را برای عزت اسلام قرار داد». (نهج‏البلاغه/ حکمت 244)

درست است که نماز ستون دین است، روزه سپر است، امر به معروف و نهی منکر به عبارتی شعبه ای از جهاد است و به عبارتی هدایت و صیانت جمعی است و خمس و زکات تطهیر اموال است، ولی آنچه موجب عظمت، حیات و احیای اصل اسلام می شود«روحیه‌ی جهادی» است.

به نظر حضرتعالی مطرح کردن مباحث جهاد و شهادت و شعارهای حماسی و سیاسی چقدر در هیات ضروری می باشد؟

باید بگویم آنگونه که جهاد به اسلام و مسلمین عزت میدهد هیچ چیز دیگری عزت نمیدهد یعنی ما نمی توانیم روح جهاد و شهادت که تبلورش در عزا و کربلای امام حسین است را از جامعه اسلامی و نظام اسلام و دستورات اسلام جدا کنیم. نماز یک ملیون نفری درعربستان برگزار میشود ولی دشمنان اسلام از این نماز اصلا نه ترسی  نه واهمه ای دارند نه کاری باهاش دارند نماز جمعه‌ی با شکوهی در عربستان برگزار میشود ولی دشمنان اسلام هیچ کاری باهاش ندارند. گاهی یک شعار «لبیک یا حسین»، «لبیک یا زینب» یا یک «هیهات منا الذله» که در هیئات ما گفته میشود پشت ابرقدرت ها می لرزد؛ این به دلیل فرهنگ جهاد و شهادت است.

البته فرهنگ جهاد و شهادت هم که میگوییم یعنی جهاد فی سبیل الله که زیر پرچم ولایت باشد نه هر جهادی؛ چون قرآن می فرماید: «الَّذينَ آمَنوا يُقاتِلونَ في سَبيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا يُقاتِلونَ في سَبيلِ الطّاغوتِ». (نساء، 76) این «فی سبیل الله» درش همه فضایل است. در آن ولایت مداری، خدا محوری، معاد محوری، آخرت محوری، ظلم ستیزی، یاری مظلومان، مراقبت، مقاومت و استقامت هست. این جهاد فی سبیل الله روح اسلام و عزت اسلام است و این جهاد نقطه اوجش در کربلا بود. حالا چون اسلام این نقطه اوج را هرسال زنده نگه داشته پس اسلام هم زنده نگه داشته شده است و از این جهت است که امام راحل(ره) فرمودند «محرم و صفراسلام را زنده نگه داشته است» و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم اونجوری فرمودند.

پس ما اعتقاد داریم اگر روح جهاد و شهادت که در آن مقاومت و استقامت در برابر دشمنان هست استقامت و پایداری در پای ولایت هم هست اگر گرفته  بشود دیگر کربلای واقعی نیست این همان چیزی است که دشمن میخواهد عاشورایی باشد که در آن روح جهاد و شهادت نباشد و فقط شور داشته باشد و خبری از شعور نباشد.

آیا با شورگرفتن در هیات مخالف هستید؟

 نمیگم شور لازم نیست؛ چون «شور حسین است چه ها می‌کند»،  قطعا شور لازم است ولی اصلا عاشورا بر مبنای شور و شعور شکل گرفت.

آیا موافقید آن هیاتی که زمانی مرکز مبارزه علیه حکومت طاغوت بود و توانست با مدیریت اسلامی، مذهبی و ولایی خود مردم را با خود همراه کرده و در نتیجه به انقلاب بی سابقه اسلامی در تاریخ منتهی کند، اکنون دچار یک انفعال و بی تفاوتی نسبت به مسایل سیاسی شده است؟ قدری در مورد رسالت امروز هیات توضیح بفرمایید.

 انشالله خداوند به همه‌ی هیات های عزیز ما توفیق بدهد که در هیئات خود با محوریت عاشورا و کربلا زیر سایه ولایت بتوانند روح جهاد و شهادت را حفظ کنند. ما اعتقاد داریم که عاشورای حسینی یک جریان ظلم ستیز، ولایت محور، مجاهد پرور و مقاوم ساز بود و با همین خصوصیات 1400 سال است توانسته اسلام را زنده نگه دارد و با همین ویژگیها بود که توانست انقلاب اسلامی مارو به پیروزی برساند.

همچنان که راهپیمایی های تاسوعا، عاشورا و اربعین بود که کمر رژیم شاه را شکست و روح عاشورا و تاسوعا بود که توانست دفاع مقدس را به پیروزی رسانده و راهیان نور ما را به اوج برساند؛ همین روحیه جهاد و شهادت عاشورایی بود که دفاع از حرم مارو به یک الگوی جهانی تبدیل کرد، در خدمت رسانی به سیل زدگان، زلزله زدگان و در ارائه خدمات اجتماعی یک الگوی جدید ارائه کرد.

همین اربعین هاست که دارد ما را به ظهور اتصال می دهد. با این حال و هواهاست که هیـت ها با وجود همه مشکلات اقتصادی همچنان برپاست و یقیناً اگر هیات با همین روحیه و شعارها به پیش برود منتهی به ظهور خواهد شد و انقلاب اسلامی را به انقلاب جهانی امام زمان  عج الله تعالی فرجه متصل می‌کند.

این مهمترین رسالت هیات است و اگر هیات میخواهد راه و مکتب امام حسین علیه السلام را زنده نگه دارد باید روح مجاهدت، مقاومت، استقامت و روح ولایت مداری و ظلم ستیزی را تقویت کند؛ یعنی همان عاشورا و کربلای حقیقی که مبتنی بر شعار (هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة) و «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَهُ» (لهوف، ص23) باشد. یعنی همان مکتبی که در آن «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً» (تاریخ طبری، ج۵، ص۴۰۳) باشد؛ در آن اصلاح نظام، امت و جهان باشد: «أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ». (تسلیة المُجالس، ج 2 , ص160)

مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام
مصاحبه اختصاصی با حجت الاسلام ماندگاری | ماهنامه هیات رزمندگان اسلام

لطفا از آسیب ها و خطراتی که هیئات را به سمت فراموشی آرمان ها و آموزه های انقلاب می برد برایمان بیشتر بگویید.

  دشمن با اسلام ناب دشمنی دارد. خواستند اصل اسلام را از مردم بگیرند و منهدم کنند اما دیدند اگر روح مجاهد پروری و ظلم ستیزی و ولایت مداری را از اسلام و مسلمانان بگیریم پوسته ای بیشتر نمی ماند. نماز، روزه، روضه خوانی، حج و امثال اینها چیزهایی هستند که در زمان بنی امیه و بنی عباس هم بود، ولی روح جهادی در آن نبود یعنی روح جهادی را از امت زمان پیغمبر گرفتند. امیرالمومنین علیه السلام که جانشین پیغمبر بود دستانش بسته شد. امام حسن علیه السلام سجاده از زیر پایش کشیدند. کسانی که قول داده بودند مجاهدانه امام حسین علیه السلام را حمایت کنند اهل استقامت و مقاومت نبودند و کم آوردند.

گرچه دشمن در هدم اسلام به طور کلی موفق نبود ولی توانست جهاد را از مردم بگیرد. برای این کار دشمن تلاش کرد تا مردم را عافیت طلب، دنیا طلب و اشرافی کند. انسانی که مجاهد است نیاز به دنیا ندارد و خدا و شهادت را جستجو می کند، اما کسی که روح جهاد را از او بگیرند، عشق و آرزویش دنیاطلبی و عافیت طلبی می شود و اهل تشریفات و اشرافی گری می شود. با این روحیات بود که جامعه مسلمین پس از پیامبر را زمینگیر کردند. به قول قرآن کریم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ». (توبه/ آیه 38)

اگر حضرت اقا میفرمایند هیئات ما باید مجاهد پرور باشند انقلابی باشند مقاوم پرور باشند ولایت محور پرور باشند سکولار و بی تفاوت نباشند نسبت ب ظلم هایی که در دنیا میشود به دلیل این است که تاریخ را به زیبایی دارند می بینند که چگونه خواص و عموم مردم را نسبت به روح جهاد و شهادت تخلیه کردند و عافیت طلب و دنیا گرا و اشرافی کردند. وقتی که روح جهاد را از امت اسلامی بگیرند نتیجه اش این می شود که ولی مسلمین دستانش بسته میشود، دست فاطمه زهرا(س) شکسته میشود، امیرالمومنین علیه السلام مجبور به قبول حکمیت میشود، امام حسن علیه السلام مجبور به پذیرش صلح میشود و امام حسین علیه السلام نیز مجبور به پذیرش شهادت میشود و در یک کلام اگر دشمن بتواند روح جهاد و شهادت از جامعه ای بگیرد آنگاه توانسته است همه‌ی اولیاء دین را زمینگیر کند.

امروز هم اگر بتوانند مانند امت عظیم پیامبر اکرم(ص) این روحیه را از هیات ها و جوانان که اساس امت هستند بگیرند و به  قول خودشون هیات را غیر سیاسی کنند به نحوی که در آن فقط از عاشورای دیروز بگویند و با عاشوراهای امروز کاری نداشته باشند، قطعا نایب امام زمان که ولی امر مسلمین است زمینگیر میشود چون نایب امام زمان که از امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام بالاتر نیست. در حوزه های علمیه هم اگر روح جهاد و شهادت را از مبلیغن و حوزه های علمیه که خواص جامعه هستند بگیرند، اینها هم مانند خواص عصر امام حسن میشوند، مانند شریح قاضی و ابو موسی اشعری ها می شوند.

در آستانه مناسبت های دهه آخر صفر برای تولید و تهیه محتوا و فیش منبر چه توصیه ای به سخنرانان محترم دارید؟

 اینجا هم باز می خواهم تأکید کنم که با نگاه به زندگی هر یک از 14معصوم می بینیم که روح جهاد و شهادت در سیره نورانی آنها موج میزند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله قبل از ابلاغ رسالتشان  معروف بودند به کسی که اهل امانت و دفاع از مظلومان است و پیمان حلف الفضول پیغمبر نشان میدهد ایشان در دوران جوانی که هنوز عنوان پیغمبری ندارند باز هم یک مجاهد فی سبیل الله است و با رسیدن به مقام رسالت این مجاهدت به تمام معنا علنی می شود به نحوی که در طول سالیان متمادی مجاهدانه همه‌ی ظلم ها و اذیت ها را تحمل می‌کند. اینکه خطاب به اهل بیت میگوییم: «اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاد» از همین باب است.

پیغمبر مجاهدانه حرکت می‌کند و امیرالمومنین مجاهدانه در جوار پیغمبر در جهاد ها شرکت دارند در ماجرای لیله المبیت، فتح قلعه خیبر، جنگ خندق مجاهدانه می جنگد و بعد از شهادت پیغمبر هم مجاهدانه صبر و مقاومت می کند. فاطمه زهرا سلام الله علیها با فدک جهاد اقتصادی می‌کند، با وصیتنامه اش جهاد فرهنگی می‌کند و تمام قد از ولایت دفاع می‌کند. امام حسن علیه السلام مجاهدانه با تدبیر و صلح خود شرایط را مدیریت می‌کنند و پرچم اسلام را بلند نگه میدارند. امام حسین علیه السلام مجاهدانه قیام می کند. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها مجاهدانه روایت گری و صبوری و افشا گری می‌کنند. امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام جهاد علمی می‌کنند. امام کاظم علیه السلام جهاد سیاسی می‌کنند. امام رضا علیه السلام در سخت ترین شرایط با ولایتعهدی مأمون جهاد مدیریتی و سیاسی می کنند. دارند مجاهدت می‌کنند امام جواد و امام هادی و امام عسکری علیهم السلام در شرایط خفقان اموی مجاهدت می‌کنند و امام زمان عج الله تعالی فرجه هم بیش از 1200 سال است که در غیبت مجاهدت می‌کنند و تمام پیروان راستین آنها هم مجاهدت می‌کنند.

با وجود این همه مجاهدت در طول تاریخ که ائمه ما در رأس آن بوده اند بر ما که شیعیان آنها هستیم واجب است که در مناسبت های ماه صفر از مجاهدت های این وجود های نازنین و پیروان راستینشان که علما، صلحا، شهدا، مجاهدان و مبارزان بودند برای مردم سخن بگوییم و به آنها زیباترین الگوهای مقاومت و مجاهدت را معرفی کنیم و تبیین کنیم که همین مجاهدت هاست که برای ما عزت و قدرت و برای دشمن شکست و ذلت می آورد.

 در پایان ضمن جمع بندی بحث، اگر توصیه ای خطاب به هیاتی ها و ارکان آن دارید بفرمایید.

نکته‌ی اخر اینکه هیاتی ها هم می توانند از هیات کمترین بهره را ببرند و فقط برای امام حسین دیروز اشک بریزند و هم میتوانند بیشترین بهره را ببرند از اشک بر امام حسین دیروز، امروز هم راه امام حسین را ادامه بدهند که: «کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا». می توانند به امام حسین امروز نشان بدهند که اگر ما دیروز می بودیم حتماً در صف یاران شما بودیم نه در زمره تماشاچیان کربلا. ولی اگر هیات های مذهبی ما امروز در صف تماشاچی ظلم به مردم یمن، بحرین، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، نیجریه، میانمار، کشمیر، افغانستان، پاکستان و اینهمه ظلم در عالم باشند احتمالاً اگر دیروز کربلا هم بودند جزء تماشاچی ها می بودند. پس مراقب باشیم جزو تماشاچی ها نباشیم.

دو سه تا نکته هم خطاب به ذاکرین و واعظین عرض کنم که حواسمان باشد که هیات محل تجارت معنویست با تجارت مادی عوضش نکنیم. هیات با انتساب به خدا بزرگ هست با انتساب به افراد و احزاب کوچکش نکنیم. هیات جای عشق بازی حقیقی است، مراقب باشیم به ظاهر سازی های کاذب بسنده نکنیم. هیات جاییست برای آباد کردن دنیا و اخرت است پس با یک آرامش لحظه ای موقت معامله اش نکنیم.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *