مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی

مصاحبه و گفت و گو مداح اهل بیت علیهم السلام با سید رضا نریمانی

خانه / مداحان / مداحان مرتبط با هیات / سید رضا نریمانی / مصاحبه و گفت و گو مداح اهل بیت علیهم السلام با سید رضا نریمانی

نگاه ما نسبت به اربعین باید اصلاح شود و فقط نگاه زیارتی نباشد. نگاه ما باید نگاه جریان ساز و مقدمه ساز ظهور باشد اگر اینطور شد همت و اراده ما تغییر می‌کند. اربعین یکی از تمرین‌های خیلی سخت در آستانه ظهور است.

مصاحبه و گفت و گو مداح اهل بیت علیهم السلام با سید رضا نریمانی

چهارشنبه 10مهر ، برنامه جهان آرا با حضور سیدرضا نریمانی مداح اهل بیت با موضوع بررسی هیأت انقلاب روی آنتن شبکه افق رفت.

در ابتدای این برنامه نریمانی درباره مداحی معروف خود در باره شهدای مدافع حرم گفت: هرچیزی که ماندگار می‌شود به خاطر این است که عقبه آن اثر اتفاقاتی افتاده که موجب اثر ماندگار شده است. این اتفاق از زمانی رقم خورد که شهدای مدافع حرم خیلی برای مردم معرفی نشده بودند و خیلی از خانواده‌های شهدا تحت فشار بودند. آن زمان برخی این مطالب را مطرح می‌کردند که شهدای مدافع حرم به خاطر پول می‌جنگند.

مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی
مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی

وی افرود: وقتی به گلزار شهدای اصفهان رفته بودم همسر یکی از شهدا از من درخواست کرد که کاری برای شهدا انجام دهم من هم همانجا از شهدا خواستم که این توان را به من بدهند.

از در گلزار شهدا بیرون آمدم به یکی از رفقا تماس گرفتم و گفتم شعری با موضوع شهدای مدافع حرم بسراید. سه روز بعد شعری برای من فرستاد و من فکر نمی‌کردم که این شعر بتواند چنین موجی ایجاد کند. بعدها فهمیدیم که فراگیری این شعر ربطی به مداحی من نداشت و برگرفته از حال و هوای خانواده‌های شهدا بود. بعد از این مداحی برخی خانواده‌های شهدا به ما می‌گفتند که ما با این کار زندگی می‌کنیم. حتی در اثر این مداحی یک خانمی چادری شد و مسیر و روند زندگی‌اش عوض شد.

نریمانی درباره فعالیت‌های اجتماعی هیأت فداییان حسین علیه السلام اظهار داشت: قبلا هم فعالیت‌های اجتماعی در هیأت بود اما به این شکل تشکیلاتی نبود. سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه خدمات اجتماعی داشتیم که استارت آن از زلزله کرمانشاه خورد و درک‌ کردیم که چقدر نیاز است تا در دل مردم باشیم. روز اولی که سیل آمد وقتی وارد شهر معمولان شدیم فهمیدیم این شهر نیاز زیادی به کمک دارد. وقتی وارد این شهر شدیم فکر می‌کردیم جزو نفرات اولی هستیم که وارد شهر شدیم اما آقا سعید قاسمی زودتر از ما وارد شهر شده بودند و قرارگاه زده‌ بودند. نتیجه این شد که قدری از شهر فاصله بگیریم و وارد روستاها شویم.

این مداح اهل بیت علیه السلام تصریح کرد: وارد روستای دم رود افرین شدیم و شناسایی را انجام دادیم و بعد وارد عملیات شدیم. اول فکر نمی‌کردیم که مردم ما را بشناسند اما مردم ما را تحویل گرفتند و اهل روستا چون ما را در تلویزیون دیده بودن اینطور پیچید که نماینده آقا آمده است. خوب وضع روستا خیلی اسف بار بود و فیلمی را منتشر کردیم که گویای اوضاع روستا بود. بعد شروع کردیم به عضوگیری از اصفهان و شهرهای دیگر بعد این‌قدر نیرو آمد که ما نیروها را به سایر روستاها تقسیم کردیم.

حدود بیست روز در روستا فعال بودیم و غیر از لایروبی به مسائل جانبی خانواده‌ها هم ورود کردیم و توانستیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. در حوزه ساخت منازل هم از صفر تا صد خانه‌ها احیا شد و حتی کارهای تاسیساتی را هم انجام دادیم.

مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی
مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی

نریمانی عنوان کرد: اتفاق خوبی که در روستای دم رود افرین افتاد، ورود نیروهای مدافع حرم پاکستانی به روستا بود و انصافا هم بیش از ما فعالیت می‌کردند که این نشان دهنده اتحاد نیروهای مقاومت است و نشان می‌دهد خیلی از جاهایی که ما در دردسر می‌افتیم آنها هم به ما کمک می‌کنند.

وی گفت: بعد از سیل استان لرستان دو سه روز قبل از ماه رمضان به اصفهان برگشتیم و وارد استان سیستان وبلوچستان و شهر هیرمند شدیم و آنجا چهل روز کار کردیم و پی ریزی چهل و شش واحد مسکونی را انجام دادیم. بچه‌ها با زبان روزه در و در شرایط سختی کار می‌کردند. البته غیر از امدادرسانی به بحران‌ها ما همچنین حدود دو سال است در بحث نوشت افزار ایرانی اسلامی ورود کردیم و پول آن را خرج بچه‌های کار و بد سرپرست می‌کنیم. همچنین در خانواده‌های اینها ورود معنوی کردیم و بعضا اینها خادم هیأت شدند.

از طرف دیگر گفتیم دستفروشی را بیاورند در هیأت انجام دهند و نیت ما این بود که این عزیزان به این دستگاه وصل شوند و بخشی از این بچه‌ها در این دستگاه ماندگار شدند.

وی درباره شهدای هیأت فداییان حسین عنوان کرد: همه شرایطی که در هیأت فراهم می‌کنیم باید به عمل ختم شود. گریه در هیأت گریه پیروزی است شاید برخی بگویند چرا شما اینقدر گریه می‌کنید اما گریه ما از جنس گریه حضرت زهرا سلام الله علیها است که گریه سیاسی و انقلابی بود. من اعتقاد‌ دارم گریه‌ای که در هیأت انجام می‌شود گریه فتح و‌ پیروزی است. هیأت باید به این سمت برود که انسان‌های محکم و عملیاتی بیرون بدهد. این قضیه تا حدی در هیأت ما اتفاق افتاده و در هیأت ما خروجی بسیار مهمتر از ورودی است. از جمله شهدای این هیأت شهید محسن حججی است که به گفته همسرش فرم خادمی هیأت هم پر کرده بوده است و ‌شهید امید اکبری که بازوی راست هیأت بود. خیلی از کارهایی که من خوانده‌ام از ذکر حسین حسینی است که این شهید می‌گفته است.

این مداح اهل بیت درباره ورودش به دنیای مداحی خاطر نشان کرد‌: من در ابتدا قرائت را به صورت تخصصی پیگیری می‌کردم و از سال ۸۲ وارد مداحی شدم. من کارمند هستم و شغل رسمی من مداحی نیست و به همین خاطر هم نمی توانم خیلی از جلسات را شرکت کنم. نگاه ما به مداحی یک شغل نیست و بیشتر جاهایی که من می‌روم یادواره شهدا است. از طرفی هم ما ۱۱۰ شب در سال جلسه داریم و غیر از مداحی هیأت داری هم می‌کنیم.

مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی
مصاحبه و گفت و گو با سید رضا نریمانی

وی درباره پیاده روی اربعین حسینی اظهار داشت: نگاه ما نسبت به اربعین باید اصلاح شود و فقط نگاه زیارتی نباشد. نگاه ما باید نگاه جریان ساز و مقدمه ساز ظهور باشد اگر اینطور شد همت و اراده ما تغییر می‌کند. اربعین یکی از تمرین‌های خیلی سخت در آستانه ظهور است. در بحث ظهور ما هم باید با خانواده تمرین کنیم و اگر اینطور نباشد خانواده ما فردای ظهور کم می‌آورد. نگاه خود سیدالشهدا به اربعین خیلی جالب است. حضرت وقتی وارد کربلا می‌شوند زمین کربلا را می‌خرند و از آن قوم درخواست می‌کنند که در آینده به زائران من برسید. امروز هم مردم کربلا و عراق نسبت به همان نگاه خرج می‌کنند. ما باید در طول سال فرای اربعین کار کنیم.

وی درباره مداحی‌اش با عناوین کتب رهبر انقلاب گفت: آقای محسن سلطانی شاعر این اثر بود. ایشان یک پیشنهادی به من داد و تا آن زمان هیچ کس نسبت به مکتوبات رهبر انقلاب این کار را نکرده بود. حدود ۱۵ کتاب رهبر انقلاب را در این شعر آوردند که کار خیلی سختی است. و در مورد کتاب‌ها هم سیر صعودی رعایت شده بود.

نریمانی درباره اتحاد بین مسجد و هیأت گفت: اولا من درباره اتحاد بین هیات‌ها از آقا حجت شرعی دارم. برخی هیأت‌ها در مباحث سیاسی ورود ندارند اما نباید با این هیأت‌ها خط کشی کرد. برخی از هیأت‌ها شاید از جایی پشتیبانی می‌شوند که در مسیر اهل بیت و نظام و انقلاب نیست. اما برخی هیأت‌ها شاید اطلاع کافی نداشته باشند. استاد ما از حضرت آقا سوال کردند که این هیأت‌ها را برویم ایشان سه بار تاکید کردند که حتما بروید.

وی ادامه داد: من با جدایی هیات از مسجد مخالفم و این ماجرا باید متوقف شود. همه اتفاقاتی که در انقلاب افتاده سنگر اصلی‌اش مسجد بوده است اما در این چندسال اخیر اتفاقات بزرگ فرهنگی در مساجد نیست و این یک سوال برای من است که چرا هیأت‌های بزرگ از مساجد جدا شده اند. در بیانیه گام دوم آقا روی جوانگرایی تاکید دارند و به نظر من یک مقدار جوانگرایی در مساجد باید تقویت شود و همه اتفاقاتی که یک مجموعه فرهنگی می‌خواهد رقم بزند باید پایگاه اصلی‌اش مسجد باشد.

نریمانی درباره اولویت فعالیت در هیات‌های مذهبی گفت: در قصه کربلا هم برخی در دوراهی نتواستند راه درست را انتخاب کنند. ما در تصمیم گیری‌ها و انتخابات نباید دچار ضعف شویم. ما یک فضایی در کشور نیاز داریم که باید شبانه روز کار کرد و در هیأت هم به نیرویی احتیاج داریم که شبانه روزی کار کند.

نریمانی درپایان عنوان کرد: هیأت یک عطش است برای کسانی که می‌خواهند به محبوبشان برسند. هیات یکی‌از نمونه‌های تقوا است. ما باید جایگاه هیأت را بدانیم آن وقت است که با تمام قوا کار می‌کنیم. مداح و سخنران دو رکن اساسی هیأت هستند. ما باید نسبت به این فرصتی که از مردم می‌گیریم حساس باشیم و باید به سکولار نبودن هیأت هم توجه کنیم.

 

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *