معرفی فیلم سینمایی تک تیر انداز به مناسبت هفته دفاع مقدس + نقد فیلم

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی فیلم سینمایی تک تیر انداز به مناسبت هفته دفاع مقدس + نقد فیلم

فیلم تک تیرانداز براساس زندگی شهید عبدالرسول زرین، تک تیرانداز افسانه‌ای دوران جنگ ساخته شده است. برای نقد و بررسی این فیلم با فیلیمو شات همراه باشید.

معرفی فیلم سینمایی تک تیر انداز به مناسبت هفته دفاع مقدس + نقد فیلم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام، با وجود اینکه طی هشت سال دفاع مقدس به داستان‌ها و حماسه‌های زیادی برای روایت برمی‌خوریم، بخش عمده‌ای از آن‌ها سال‌ها طول کشید تا راهی به سینماها و تلویزیون پیدا کنند. در دهه نود، با تغییر سیاست در زمینه تولید محتوا از سوی نهادها و سازمان‌هایی با رویکردهای فرهنگی و رسانه‌ای، سینمای دفاع مقدس هم وارد دوران تازه‌ای شد. به گونه‌‌ای که در سال‌های اخیر شاهد ساخته شدن آثاری با تجربیات روایی و فرمی متفاوت در این حوزه هستیم و به شخصیت‌ها و حوادثی پرداخته شده که پیش از این دست‌نیافتنی به نظر می‌رسیدند، هم به دلیل محدودیت‌های تکنیکی سینمای ایران و هم ملاحظات سیاسی و رسانه‌ای. اما باید در نظر داشت که تک‌تیرانداز بیشتر از نزدیکی به موج جدید در سینمای دفاع مقدس، یادآور همان فیلم‌های کلاسیک در این سبک و گونه است که با تکنیک پیشرفته و اجرایی حرفه‌ای و به‌روز همراه شده.

معرفی فیلم سینمایی تک تیر انداز
معرفی فیلم سینمایی تک تیر انداز

علی غفاری هم که استرداد را کارنامه‌اش دارد، برای ساخت فیلم تک‌تیرانداز با همین چالش روبه‌رو بوده و سعی کرده تا با تاکید بیشتر بر روی مولفه‌های ژانر، اجرای صحنه‌های اکشن سخت و پیروی از اصول روایت کلاسیک کیفیت اثر را برای حل مشکل بالا ببرد و در عین حال خیلی هم فاصله نگیرد از ساحت یک فیلم دفاع مقدسی و انتظاراتی که پیرامون آن وجود دارد. واکنش‌ها به فیلم تک‌تیرانداز خیلی به این وابسته است که دقیقا از فیلم چه می‌خواهید؟ یک تریلر جنگی تمام عیار یا فیلمی که با تعاریف همیشگی دفاع مقدس و پیش‌فرض‌های آن سازگار باشد؟ به هر طرف که بروی، فیلم در جنبه مقابل هم سهم پررنگی دارد و همین می‌تواند روی برداشت نهایی مخاطب از فیلم تک‌تیرانداز اثر بگذارد.

تک تیرانداز فیلمی با محوریت زندگی شهید «عبدالرسول زرین» که او را به عنوان شکارچی جنگ می‌شناسند و یکی از تک تیراندازانی بود که توانست چندهزار نفر از نیروهای دشمن را از پادرآورد. شهید زرین جزو نیروهای اصلی و بنیان‌گذاران لشکر امام حسین (علیه السلام) بوده و در جبهه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کرد؛ نشانه‌گیری‌های دقیق او بیشترین آسیب‌ها را به دشمن زده است.

این شهید با رکورد بیش از سه هزار شلیک موفق و با به هلاکت رساندن نظامیان بعثی و چندین تک‌تیرانداز ماهر و فرمانده عراقی خود را به‌عنوان ماهرترین تک‌تیرانداز جهان در جنگ‌های معاصر ثبت کرده است.

عوامل فیلم سینمایی تک تیرانداز

کارگردان: علی غفاری، نویسندگان: رضا خمسه و بهنام علیزاده، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، تدوین: حسن ایوبی، بازیگران: کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی.

تیزر فیلم سینمایی تک تیرانداز

واکنش منتقدان به فیلم تک‌تیرانداز

تماشای فیلم نشان می‌دهد که مذکور در بهره‌گیری از الگوی فیلم هالیوودی و پایبندی به ارزش‌های دفاع مقدس، دوگانگی چندان به نفع فیلم تمام نشده. مشکل اصلی اینجاست که فیلم تک‌تیرانداز چه به عنوان یک محصول سازگار با تعاریف و قراردادهای فیلم‌های دفاع مقدس و چه به عنوان اثری الهام گرفته از اکشن‌های جنگی هالیوودی، نمی‌تواند به عمق و حرفی تازه برسد و بیشترین ضربه را از متن می‌خورد. موقعیت و روایتی که پیش گرفته کاملا آشنا و تجربه شده است و با وجود بهره‌گیری از تکنیک به روز شده، نمی‌تواند که در فرم و اجرا به دستاورد چشمگیری برسد.
کافی است نمونه‌های مهم از سینمای دفاع مقدس در سال‌های گذشته مانند ایستاده در غبار و تنگه ابوقریب را در نظر بگیرید که فارغ از نقد و نظر درباره رویکرد و محتوا، در بحث فرم و تکنیک اجرا هر دو جزو آثار سرآمد سال‌های اخیر سینمای ایران بوده‌اند. اما فیلم تک‌تیرانداز در عبور از محدوده همیشگی پیش‌فرض‌های چنین فیلم‌هایی موفق نیست و تاثیرپذیری آشکار آن از فیلم‌های خارجی نیز تا حدودی در تضاد با اصالت قصه و روایت قرار می‌گیرد.
با این وجود عده‌ای از منتقدان صرف تلاش فیلم را بازآفرینی شمایل یک قهرمان را شایسته ستایش دانسته‌ و گروهی نیز تحت تأثیر رویکرد اسطوره‌پرداز فیلم در پرداختن به شجاعت و دلاوری رزمندگان دوران جنگ قرار گرفته‌اند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *