معرفی کتاب | جهان بینی و دین مداری

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | جهان بینی و دین مداری

کتاب «جهان بینی و دین مداری» به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

معرفی کتاب | جهان بینی و دین مداری

هیاتکتاب «جهان بینی و دین مداری» اثر محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۷۶ صفحه منتشر شد.

مذهب خواهی و دین مداری از گذشته‌های تاریخ در جوامع بشری مطرح بوده و هم اکنون نیز مورد نظر و توجه است و این مجموعه که ضرورت جهان بینی صحیح و ایدئولوژی کامل را برای نسل بالنده و فرهیختگان روشن می‌سازد، بحثی بسیار حیاتی، سودمند و سرنوشت ساز است و برای نسل تحصیل کرده بایسته و شایسته است که آن را به دقت مورد مطالعه و بازنگری و بازکاوی علمی، تاریخ و کلامی قرار دهند.

نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: در این مبحث کلامی و فلسفی، از آثار بی‌بدیل شهید مطهری و علامه طباطبایی نیز استفاده کرده‌ام و از تجربیات چندین ساله شخصی در زندان شاه طی مناظرات با کمونیست‌ها و در خارج از کشور با اشخاصی بهره برده‌ام، البته منابع بسیاری در تدوین این درس‌ها به کار گرفته شده است.

این کتاب در دنیای کنونی و با توجه به تهاجم فرهنگ‌های اعتقادی و سیل شبهات جاری در فضاهای مجازی که همواره کولاک کرده و می‌کند، بدون تردید یک حرکت مبارک و فرخنده است و می‌توان برای تمام جوانان و متفکران آزاداندیش و فرهیخته راهگشا باشد.

این مجموعه در قالب استدلال‌های علمی، کلامی و خردپذیر، ضرورت مذهب حق را نشان می‌دهد و در کوتاه‌ترین راه برای مقصد ارائه می‌دهد.

در این نوشته از آیات قرآن به دو شکل استفاده شده است: یکی، چونان راهنمای فکری و مسلمات عقلی؛ دوم، به صورت متون اسلامی و شاهدی زنده برای تثبیت مذهب حق و کامل، مطابق عقل و علم، تمدن و فرهنگ زمان.

معرفی کتاب | جهان بینی و دین مداری

ساختار اثر

این اثر در چهار فصل تهیه و تدوین شده است: فصل اول که با عنوان «جهان بینی» تنظیم شده، پس از بیان تعریفی از ایدئولوژی و همچنین علم، به جهان بینی فلسفی، مذهبی و عرفانی می‌پردازد.

«سنجه هایی برای انتخاب مکتب و ایدئولوژی» عنوان دومین فصل از این کتاب است که در ابتدای این فصل به روش تحلیل و انتخاب مکتب پرداخته شده و در ادامه نیز اصول کلی مکتب‌ها و اصول فلسفه الهی تبیین می‌گردد و سپس، نقاط مشترک و تفاوت مکتب الهی و مادی تشریح شده است. از دیگر مباحث مطرح شده در این فصل می‌توان به اصالت تجربه (پوزیتیویسم)، منطق تعقلی و منطق تجربی، علل و عوامل پیدایش مذهب از نظر مادیون اشاره کرد.

فصل سوم که با عنوان «آیا دین از خرافات جامعه است؟» تدوین شده، پس از بیان مطالبی در خصوص روان شناسی و مذهب و همچنین جامعه شناسی و مذهب، به اصالت و دوام مذهب پرداخته شده و در ادامه، به ضرورت خداپرستی و انتخاب مذهب حق اشاره گردیده و سپس به رابطه دین و اخلاق تبیین می‌شود.

در چهارمین و آخرین فصل از این اثر که با عنوان «جهان بینی اسلامی و وجوه ارجحیت» تألیف شده، مطالبی تحت عناوین شناخت عرفانی، نقش غرایز، انسان شناسی، عوامل هدایت و ضلالت و… مطرح گردیده و در ادامه نیز مؤلفه‌های اصلی جهان بینی توحیدی تشریح شده و همچنین شرایط امام و خلیفه در اسلام و مشخصات اسلام راستین مورد بررسی قرار گرفته است.

برشی از اثر

* شرایط امام و خلیفه در اسلام

۱. آگاه‌ترین و در تمام علوم و دانش‌ها و عالم‌ترین آنها به مبانی مکتب از نظر اصول و فروع دین باشد. ۲. مؤمن ترین و باتقواترین افراد ملت باشد، زیرا ایمان به محتوای یک مکتب هر چه زیادتر باشد، طبعاً شور و سوز بیشتر و در تصمیم سازی قاطع‌تر می‌گردد. ۳. اخلاق و رفتار، گفتار و سکوت، قیام و قعودش، اخم و لبخند، غضب و شادمانی‌اش، تجسم بخش عینی و علمی مکتب و اخلاق رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم باشد و طبعاً از نظر شجاعت، قدرت، تدبیر، تصمیم، حکمت، سیاست و کشورداری هم، برای همه افراد زمان خود باید برتری داشته باشد و در یک کلام از خطا و گناه معصوم باشد. چنین امام گفتار، کردار، سکوت و فریادش، حجت و به منزله بیان متن مکتب می‌باشد. معرفت و ارتباط همه جانبه آمیخته با محبت امام معصوم، واجب شرعی است و این رابطه تا آنجا کارساز است که در عالم آخرت نیز مجسم می‌شود.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *