معرفی کتاب | دردانه دلداده

معرفی کتاب | دردانه دلداده

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | دردانه دلداده

حضرت زهرا، جامع تمام فضایل، پناهگاه مطمئن همه مکارم و ارزش های اخلاقی، نوری درخشان و نمونه ای عالی برای مردان و زنانی است که پیش قراولان فضیلت و جویندگان و پویندگان کمال اند

معرفی کتاب | دردانه دلداده

هیات: کتاب «دردانه دلداده» نوشته محمدجواد طبسی به دنبال این است که زوایای پنهان و پر از تعالی وجود حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها را برای الگوگیری عملی از این قله رفیع و بی مثال فضایل شناسایی کند.

آیت الله جعفر سبحانی در مقدمه ای بر کتاب حاضر، فاطمه زهرا را کوثر فیض معرفی کرده و می نویسد: «حضرت فاطمه در خانه نبوت رشد نمود، از حب ایمان و مکارم اخلاق شیر خورد و از مهربانی پدر و مادر بزرگوارش بهره مند گردید. جایگاه استوارش بهترین جایگاه و محل رویشش بهترین محل بود. او دختر نبی مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم، برترین مخلوق در پهنه گیتی و خاتم پیامبران و خدیجه، سرور تمام زنان است.

او همتای مریم، دختر عمران است؛ سلام خدا بر او آن هنگام که حیات در آغوش طبیعت را برایش نوشتند و او مظهر شجره طیبه ای شد که اصل و ریشه اش ثابت و شاخه هایش در آسمان است. خداوند نعمت بزرگی را به حضرت زهرا بخشید و نسل و ذریه پیامبر خود، حضرت محمد مصطفی را در فرزندان او منحصر کرد.

خداوند سبحان، حضرت فاطمه را به کوثر توصیف نمود و با خطاب قرار دادن پدرش  که پیوسته مورد تمسخر قرار می گرفت که ابتر و مقطوع النسل است  فرمود: “انا اعطیناک الکوثر. فصل لربک وانحر. ان شانئک هوالابتر؛ ما تو را کوثر عطا نمودیم، پس برای پروردگارت نمازگزار و شتری را قربانی کن. همانا استهزا کننده تو، خود ابتر و مقطوع النسل است. “

معرفی کتاب | دردانه دلداده
معرفی کتاب | دردانه دلداده

بنابر این حضرت زهرا، جامع تمام فضایل، پناهگاه مطمئن همه مکارم و ارزش های اخلاقی، نوری درخشان و نمونه ای عالی برای مردان و زنانی است که پیش قراولان فضیلت و جویندگان و پویندگان کمال اند. »

کتاب حاضر، در 16 فصل و با این عناوین سامان یافته است: ولادت، اسامی فاطمه و القاب ایشان، مقام حضرت فاطمه، از ولادت تا هجرت، فاطمه پس از هجرت، ویژگی های حضرت فاطمه، روایات فاطمه از پدرش رسول خدا، مناقب فاطمه، حجاب فاطمه، فاطمه و بهتان ها، فاطمه و مصیب، وقایع و حوادث پس از رحلت پیامبر، دفاع از وصی و وصایت، غصب فدک، دوران بیماری و حوادث آن، به سوی بهشت.

این کتاب از منابع بسیاری بهره برده است که به بعضی از آن ها اشاره می شود:

الانوارالبهیة، الاحتجاج، الاختصاص، الارشاد، الاستغاثه، الاصابه، الامامة والسیاسة، الایضاح، اطیب البیان القاب الرسول و عترته، امالی (مفید، مرتضی، شیخ طوسی، صدوق)، انساب الاشراف، اثبات الوصیه، احقاق الحق، احیاء العلوم، ارشاد القلوب، اعلام الوری، اسدالغابة، بحارالانوار، بشارة المصطفی، تاویل الآیات، تاریخ الائمه، تفسیر قرآن(صافی، قمی، عیاشی، فرات)، تهذیب الاحکام و. . .

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *