معرفی کتاب | رنج های حضرت زهرا

معرفی کتاب | رنج های حضرت زهرا

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | رنج های حضرت زهرا

بزرگترین مشکل اینان زدن زهراسلام الله علیها و سقط جنین و به آتش کشیدن و وارد شدن به خانه او با خشونت هرچه تمام تر بدون کوچکترین توجیه قابل قبول و معقول است اگر علی علیه السلام در مقابلشان بود، این گره می توانست با متهم کردن او به متجاوز بودن در مقابل مهاجمان باز شود.

معرفی کتاب | رنج های حضرت زهرا

هیات: کتاب رنج های حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته علامه سید جعفر مرتضی عاملی و در پاسخ به شبهات سید محمد حسین فضل الله می باشد. نویسنده هدف از نگارش کتاب خود را پاسخ به شبهاتی پیرامون زندگی حضرت زهراسلام الله علیها می داند که عده ای برای توجیه و رفع اتهام از عاملان حوادث آن دوران آنها را مطرح کرده اند.

این کتاب در سه بخش تنظیم شده که هر کدام به فصول مختلفی تقسیم می شوند:

بخش اول: مظلومیت زهرا سلام الله علیها

فصل اول: مقام و عصمت زهراسلام الله علیها

فصل دوم: زهراسلام الله علیها و غیب

فصل سوم: تلاشهای مذبوحانه و نقد کتاب سلیم بن قیس

فصل چهارم: دیدگاه شیخ مفید

فصل پنجم: دیدگاه کاشف الغطاء و شرف الدین

فصل ششم: محبت و احترام

فصل هفتم: چرا فاطمه در باز کرد؟

فصل هشتم: از اینجا و آنجا

فصل نهم: داستان میخ در

بخش دوم: متون و آثار

فصل اول: مظلومیت زهراسلام الله علیها در شعر شاعران عرب

فصل دوم: مظلومیت زهراسلام الله علیها در احادیث معصومین علیهم السلام

فصل سوم: مظلومیت زهراسلام الله علیها در احتجاجات مذهبی

فصل چهارم: محسن در متون و آثار

فصل پنجم: حادثه در سخنان محدثان و مورخان

بخش سوم: درهای خانههای مدینه در عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم

فصل اول: درهای خانه های مدینه در عهد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم

فصل دوم: درهای کعبه و خانه های مکه

فصل سوم: اقدام برای آتش زدن در خانه فاطمه سلام الله علیها

معرفی کتاب | رنج های حضرت زهرا
معرفی کتاب | رنج های حضرت زهرا

در آخر کتاب بخشی با عنوان نمایه قرار دارد که نویسنده در این فصل کوشیده تا نمایه ای کلی ار منابع خبری را در برخی عناوین کتاب از اهل سنت ارائه کند. این نمایه شامل عناوین زیر می باشد:

آتش زدن در،زدن حضرت زهراسلام الله علیها، شکستن پهلوی حضرت زهراسلام الله علیها، مجروح شدن چشم حضرت زهراسلام الله علیها، شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها، مرگ محسن در کودکی،ذکر محسن، سقط محسن بدون ذکر سبب و سقط محسن با ذکر سبب.

علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در بخش نخست کتاب، مقام و عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها را مورد واکاوی و بررسی قرار داده است و در نهایت با استناد به آیات و روایات به افضلیت آن حضرت بر تمام زنان عالم رسیده است.

نویسنده در طول کتاب، تک تک اشکالات و ایرادات تاریخی و روایی در خصوص حوادث و ماجراهای بعداز رحلت پیامبر اسلام و شهادت حضرت زهراسلام الله علیها را واگویی می کند و به آن ها پاسخ می دهد.

نگارنده در بخشی از کتاب خود هجوم به خانه حضرت زهراسلام الله علیها را مورد بررسی و تنقیح قرار می دهد و می آورد: بزرگترین مشکل اینان زدن زهراسلام الله علیها و سقط جنین و به آتش کشیدن و وارد شدن به خانه او با خشونت هرچه تمام تر بدون کوچکترین توجیه قابل قبول و معقول است، اگر علی علیه السلام در مقابلشان بود، این گره می توانست با متهم کردن او به متجاوز بودن در مقابل مهاجمان باز شود.

آن چه کار اینان را مشکل تر می کند، سخنان پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در حق فاطمه سلام الله علیها است و این که این حوادث بلافاصله بعداز رحلت آن حضرت دقیقا در خانه زهرا(سلام الله علیها) و به شیوه ای غیر قابل دفاع یا توجیه صورت گرفته.

آنچه مرتکب شدنداز یک جهت مخالف شرع و دین است و از سوی دیگر مخالف اخلاق انسانی و وفای به عهد پیامبری که آنان را از ظلمت های جاهلی به نور آورد و…

نگارنده در بخش دوم کتاب، متون و آثاری که دلایل و چگونگی تهاجم به خانه زهرا سلام الله علیها و هتک حرمت دختر پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و زدن و اذیت او را بیان می کنند را متذکر شده است…

وی آورده است: شماره کتاب های حدیثی و تاریخی (پیرامون این حادثه) به هزاران عنوان می رسد و در وسع توان ما نیست که همه این منابع را بررسی کنیم و کسی که به تصفیه و پاکسازی میراث اسلام از شوائب پرداخته اند این حادثه را از شوائب ندانسته اند و این حادثه را ذکر کرده و منابع آن را موثق می دانند.

نگارنده ضمن ارائه 17 متن تاریخی در این خصوص به روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام اشاره می کند و مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها را در 31منبع مورد بررسی قرار می دهد.

نگارنده در انتهای کتاب خود پیش از 364 مأخذ تاریخی روایی را که به آن ها در اثبات مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها مراجعه کرده است را ذکر نموده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *