معرفی کتاب | فاطمه زهرا درنگاه دیگران

معرفی کتاب | فاطمه زهرا درنگاه دیگران

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | فاطمه زهرا درنگاه دیگران

هدف از تالیف اثر حاضر اثبات این اندیشه است که در بین عالمان غیر شیعه کسانی هستند که در برابر حق خاشع هستند و بدور از تعصب حق را می پذیرند. اثر حاضر سخنان این اندیشمندان را در دوازده موضوع تقسیم بندی نموده است

معرفی کتاب | فاطمه زهرا درنگاه دیگران

هیات: فاطمه زهرا کوثر و دختر رسول اسلام، یگانه الگوی زنی است که علاوه در دین اسلام، در بین پیروان ادیان و مذاهب دیگر مورد توجه خاص قرار گرفته است. چونکه حضرت زهرا سلام الله علیها مانند دریایی بی کرانه است و گستره معرفتی او به مانند قلۀبلندی است که شخص هر چه به آن قله نزدیک تر شود، چشم انداز بیشتری از معارف برایش آشکار می گردد.

اثر حاضر به شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در بین پیروان ادیان و مذاهب با دسته بندی موضوعات به رشته تحریر درآمده است. در این اثر سخنان اندیشمندان غیر شیعه را آن گونه که فهمیده اند بیان شده و از نقد و بررسی خودداری شده است چونکه اختلاف شیعه با مذاهب دیگر در اعتقاد به عصمت و علم غیب حضرت زهرا سلام الله علیها است.

هدف از تالیف اثر حاضر اثبات این اندیشه است که در بین عالمان غیر شیعه کسانی هستند که در برابر حق خاشع هستند و بدور از تعصب حق را می پذیرند. اثر حاضر سخنان این اندیشمندان را در دوازده موضوع تقسیم بندی نموده است. عنایت خداوند به حضرت زهرا سلام الله علیها از موضوعاتی است که احمد خلیل جمعه از علمای اهل سنت سوریه آن را به تصویر کشیده و برای آشکار نمودن این عنایت به آیات تطهیر، مودت، اطعام مسکین اشاره کرده است. هم چنین سید احمد سایح در مقدمه کتاب «الاضواء فی مناقب الزهرا» آورده که رضای خدا و رسولش در رضای فاطمه است. درباره عظمت و جلالت حضرت زهرا سلام الله علیها سخنان اندیشمندانی هم چون سلیمان کتانی نویسنده مسیحی و زینب شحاده نویسنده اهل سنت سوری آورده که به عدم معرفت به حقیقت مقام فاطمه زهرا و قصور از درک مقام ایشان اعتراف کرده اند.

معرفی کتاب | فاطمه زهرا درنگاه دیگران
معرفی کتاب | فاطمه زهرا درنگاه دیگران

هم چنین عنایت پیامبر به ایشان از موضوعات دیگری است که اعتراف اندیشمندان را درباره پاره تن پیامبر بودن را به همراه داشته است. یکی از مباحث حائز اهمیت در این اثر ارتباط حضرت زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام است که دکتر محمد بیّومی مهران، استاد دانشکده آداب در دانشگاه اسکندریه مصر گفته حضرت زهرا سلام الله علیها به رای خود در خلافت اسلامی تمسک کرده بود و هرگز از این اندیشه که امام علی علیه السلام سزاوار به خلافت است روی برنگرداند و عقب نشینی نکرد. عبدالفتاح عبدالمقصود پیوند علی مرتضی با فاطمه زهرا را پیوندی خانوادگی و بشری ندانسته بلکه پیوندی قدسی دانسته است.

سلیمان کتانی نویسنده مسیحی زندگی حضرت زهراسلام الله علیها را این گونه بازگو کرده که فاطمه زهرا با دوگانگی ها زندگی کرده است ایشان در پناه سایه پدر و همسرش زندگی کرد و عصر جاهلیت و بعثت را آزمود و دو گونه محبت دختری و مادری را تجربه نمود. در ادامه به موضوعات دیگری از قبیل؛ القاب حضرت زهرا، علم حضرت زهرا، شجاعت، محبت، اخلاق فاطمی و امّ ابیها بودن حضرت زهرا سلام الله علیها را در سخنان عالمان غیر شیعه مطرح نموده است. نگارنده بخش پایانی نوشتۀخود را شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها اختصاص داده است و سخنان این اندیشمندان را دربارۀایمان، دفاع و عظمت ایشان را مطرح نموده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *