معرفی کتاب | فرهنگ فاطمیه

معرفی کتاب | فرهنگ فاطمیه

خانه / پیشنهاد ویژه / معرفی کتاب | فرهنگ فاطمیه

نگارنده یکی از راه های شناخت شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیهارا مقایسه با دیگر بانوان صاحب فضیلت در قرآن یا تاریخ می داند و در همین راستا جدولی از مقایسه حضرت با حضرت مریم سلام الله علیها را برای مخاطب ترسیم کرده

معرفی کتاب | فرهنگ فاطمیه

هیات: شیعیان و دوستداران اهل بیت باید به این نکته توجه داشته باشند که معصومین انسان های کامل هستند و نباید بپندارند که این بزرگواران فراتر از انسان هستند، زیرا که این نوع تفکر مانع از این می شود که چهارده معصوم برای بشر الگو باشند بنابراین برای رشد و سعادت حقیقی و با جهان بینی درست باید به سراغ زندگانی معصومین خصوصا حضرت زهراسلام الله علیها برویم.

 کتاب فرهنگ فاطمیه – الفبای شخصیتی حضرت زهرا سلام الله علیها به قلم حجت الاسلام مهدی نیلی پور با دید الگوپذیری و به صورت الفبایی و از زاویه سیره نگاری زندگانی حضرت را بررسی و تبیین کرده است.

 نویسنده در این کتاب علاوه بر ذکر وقایع و حوادث تاریخی سعی کرده است سیره علمی و عملی این بانوی بزرگ را به صورت جامع و در ابعاد مختلف زندگی و همچنین به صورت متنی شفاف و روان و با پرهیز از زیاده گویی و بلکه مختصر بیان کند تا مخاطب در کنار فراگیری علمی و معرفتی در مقام عمل نیز بتواند الگو بگیرد و زندگی خود را به زندگی ایشان نزدیک سازد.

 مؤلف برای این که خواننده بتواند خود را ارزیابی کند و مقدار فهم و درک از مباحث را بسنجد، در بین مباحث و همچنین 169 پرسش در پایان کتاب از متن استخراج کرده که این کار قابل تقدیر است و همچنین در برگزاری مسابقات در مراکز فرهنگی و علمی نیز این بخش مفید خواهد بود.

 تیترزنی مناسب، ذکر منابع برای تحقیق در پاورقی، پرداختن به نکات و حکایات عملی از دیگر ویژگی های این کتاب است و همچنین نویسنده با توجه به آشنایی نسبی با جوانان و فضای فکری جامعه چهره ای صحیح و قابل دسترس از معصومین را به تصویر کشانده است تا از هدف الگوپذیری فاصله نگیرد و خواننده با شخصیتی که قابلیت تبعیت و درس آموزی دارد، روبه رو شود.

 بعد از قبول الگو بودن زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها این پرسش در ذهن نسل جوان ایجاد می شود که چگونه می توان از ایشان الگو گرفت که نویسنده به صورت مختصر سی اصل حاکم بر زندگی خانوادگی حضرت را بیان و این نکته را به مخاطب تذکر می دهد که این بانوی بزرگ نه تنها برای انسان های عادی بلکه برای حضرت حجت  و بزرگ ترین اولیای الهی نیز الگویی شایسته است.

معرفی کتاب | فرهنگ فاطمیه
معرفی کتاب | فرهنگ فاطمیه

نویسنده الگوپذیری از حضرت را نیازمند بسیار شایستگی، تدبر، مطالعه و تهذیب نفس می داند و درک ایشان همچون درک فضیلت های شب قدر آمادگی های بسیاری را می طلبد که به نظر می رسد مطالعه این کتاب حداقل علاوه بر ارتقای معرفتی مقدمه ای برای تدبر خوانندگان را نیز فراهم کند.

نگارنده یکی از راه های شناخت شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیهارا مقایسه با دیگر بانوان صاحب فضیلت در قرآن یا تاریخ می داند و در همین راستا جدولی از مقایسه حضرت با حضرت مریم سلام الله علیها را برای مخاطب ترسیم کرده و بیست خصلت ذکر شده حضرت مریم سلام الله علیهاو دیگر صفات برتر حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان کرده است.

 یکی دیگر از ویژگی های خوب این کتاب این است که نویسنده در بخش حرف میم با عنوان مقاطع و دوران های زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها با ملاک های مختلف شش نوع تقسیم بندی از زندگی حضرت را بیان کرده که از حیث علمی و نظری و برای تسلط و سهولت بیشتر تاریخ زندگانی ایشان مطالعه این بخش مفید خواهد بود.

 در این کتاب ابعاد گوناگون زندگانی حضرت بیان شده و مؤلف به موضوعات مختلفی همچون عبادت، فعالیت های سیاسی و اجتماعی، خانه داری، برخورد با دیگران، آیات پیرامون ایشان و جایگاه رفیع حضرت، اتفاقات تلخ و شیرین زندگانی ایشان و. . . با تکیه بر روایات و تاریخ اشاره هایی داشته و حتی در بخش حرف هاء هنر در زندگی حضرت زهراسلام الله علیها را نیز بررسی کرده و مخاطب را با چهار جلوه فصاحت و بلاغت، شعری و شاعری، خطاطی و نویسندگی و هنر بافندگی حضرت آشنا ساخته است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *